1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane. Návrh zákona sa vypracováva v súvislosti s požiadavkou autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel. Cieľom návrhu zákona je tak zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilniť ich konkurencieschopnosť s autodopravcami iných krajín. V tejto súvislosti sa navrhuje odstrániť podmienka „párovania“ vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použiť pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Z tohto titulu sa na tento účel zavádza samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. Uvedená zmena v porovnaní so súčasným systémom „párovania“ vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvyšuje transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel.
Okrem zavedenia novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves, sa zavádzajú nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3. Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50% do 10% s ohľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 bude uplatňovať ročná sadzba dane podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 1a bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Úprava ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie O4 sa navrhuje vo výške 60% vždy bez ohľadu na vek vozidla.
Ďalej sa navrhuje, aby sa ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane uplatnili na zdaňovacie obdobie roku 2020. Ministerstvo financií Slovenskej republiky na tento účel zverejní nový vzor daňového priznania, ktorý bude uverejnený na webovom sídle ministerstva.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania ani vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie. Tento súlad je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti. Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (viď analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy) a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.
2
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu čo najskoršieho zlepšenia podmienok autodopravcov podnikajúcich v nákladnej doprave.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Október 2020
2.Definícia problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na požiadavku na zlepšenie podnikateľského prostredia pre autodopravcov prevádzkujúcich kamiónovú a autobusovú dopravu a to odstránením „párovania“ vozidiel návesovej jazdnej súpravy a zavedením nových nižších ročných sadzieb daní. Súčasne sa navrhuje zaviesť výhodnejšiu percentuálnu úpravu ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá kategórieM2, M3a N3 (zníženie v rozsahu od 50% do 10%) počas 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Zákonom sa súčasne navrhuje zaviesť rovnaké zníženie pre vozidlá kategórie O4 bez ohľadu na vek vozidla a to 60%.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom predloženého návrhu zákona je upraviť časť zákona, ktorá zodpovedá definovanému problému.
3
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Podnikatelia, fyzické osoby a právnické osoby, ktorí používajú vozidlá na podnikanie .
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Návrhy zástupcov autodopravcov.
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
1. Úprava spôsobu stanovenia sadzieb priamo v zákone so štartovacou líniou blízkou sadzbám v Smernici EÚ 1999/62/ES bez uplatňovania zliav podľa veku a vice versa uplatnenie zvýšenia sadzieb z titulu rastúceho veku vozidla.
2. Úprava spôsobu stanovenia sadzieb tak, aby sa zľavy nevzťahovali na vek vozidla, ale na EURO normu pohonnej jednotky konkrétneho vozidla.
V oboch prípadoch majú návrhy výrazne negatívny vplyv na verejné financie, preto sa ďalej pokračuje v kompromisnom návrhu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
x Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Sadzby dane z motorových vozidiel sú stanovené nad minimálnymi sadzbami dane upravenými v Smernici EÚ 1999/62/ES (Eurovignette smernica).
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
4
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona ustanovuje propodnikateľské opatrenie v oblasti nižšieho daňového zaťaženia v oblasti kamiónovej a autobusovej dopravy. Finančný dopad je vyčíslený v analýze vplyvov na rozpočet.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
MF SR – 5958 3481, jan.luchava@mfsr.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Agregované anonymizované údaje z daňových priznaní k dani z motorových vozidiel.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
5
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách, akruál)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
v tom: kapitola VPS
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
z toho:
- vplyv na ŠR
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
Rozpočtové prostriedky
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
kapitola MF SR
Program 072 – výber daní a cla
Podprogram 0EK0D - Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: kapitola MF SR
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv
6
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrhom sa znižuje objem rozpočtovaných príjmov v kapitole VPS. Očakáva sa tiež negatívny vplyv vyplývajúci z nákladov na implementáciu návrhu zákona prostredníctvom informačného systému Finančnej správy SR, ktorý bude rozpočtovo zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona reaguje na požiadavky prednesené podnikateľskou obcou s cieľom zlepšiť podnikateľské prostredie najmä prevádzkovateľom kamiónovej a autobusovej dopravy a posilnenie ich konkurencieschopnosti s autodopravcami z iných krajín.
Navrhuje sa odstrániť komplikovanosť posudzovania návesových jazdných súprav s cieľom zvýhodniť iba tie vozidlá, ktoré vytvoria jednu návesovú jazdnú súpravu iba raz neprihliadajúc na zmeny počas zdaňovacieho obdobia. Tento cieľ sa navrhuje dosiahnuť zavedením novej prílohy s ročnými sadzbami dane, venovanej iba úžitkovým vozidlám (ťahač a náves). Súčasne sa navrhuje zaviesť výhodnejšiu percentuálnu úpravu ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá kategórie M2, M3 a N3 (zníženie v rozsahu od 50% do 10%) počas 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla, pričom po uplynutí uvedenej doby sa nebude sadzba dane ďalej upravovať a pri vozidlách kategórie O4 (všetky návesy a prívesy nad 10 ton) zníženie sadzby o 60% bez ohľadu na vek vozidla.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
Odhadované objemy počtu daňovníkov a počtu vozidiel, ktoré sú predmetom dane sa z titulu návrhu novely zákona v sledovanom horizonte nemenia.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
7
Fiškálny vplyv vychádza z individuálnych daňových priznaní z roku 2018, ktorý bol indexovaný na rozpočtované obdobie. Na základe dát vychádza, že legislatívna úprava sa dotkne 10 300 podnikateľských subjektov z celkového počtu 210,3 tisíc podnikateľských subjektov, pri ktorých je naplnený predmet dane a vzniká daňová povinnosť k dani z motorových vozidiel. Z uvedeného počtu bude približne 10 300 podnikateľských subjektov afektovaných pozitívne (podnikateľské subjekty podnikajúce v kamiónovej a autobusovej doprave). Zvýšenie úľavy na základe veku pre vozidlá kategórie M2, M3, N3 a O4 si môžu uplatniť na 80 tisíc vozidiel. Legislatívna úprava ponecháva environmentálny aspekt zvýhodnením vozidiel s nižším vekom. Vozidlá do 3 rokov budú mať úľavu 50 %, vozidlá staršie ako 13 rokov budú bez úľavy. Úprava znižuje aj administratívnu náročnosť majiteľom ťahačom a návesov, nakoľko ruší preradenie jazdnej súpravy do nižšej sadzby dane posunutím všetkých kategórii.
Negatívny vplyv na rozpočet
Návrh zákona rieši zmiernenie daňového zaťaženia autodopravcov v nákladnej kamiónovej doprave. Kvantifikácia vplyvu predpokladá nižšie daňové zaťaženie podnikateľov pri podaní daňového priznania za rok 2020. Celkový akruálny výpadok zo zavedenia nižších ročných sadzieb a percentuálneho zvýhodnenia vozidiel kategórie N3 a O4 sa odhaduje na 28,5 mil. eur.
8
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
Pokles príjmov z dôvodu zníženia ročných sadzieb dane a zavedenia percentuálneho zníženia ročných sadzieb dane pre vozidlá kategórie M2, M3, N3 a O4
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-28 493 000
-30 834 000
-33 354 000
-35 149 000
9
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
11
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Uvedený návrh sa dotkne podnikateľských subjektov podnikajúcich v oblasti nákladnej autodopravy a autobusovej dopravy. V súčasnosti ide o približne o takmer 80 tisíc vozidiel používaných na podnikanie a ich počet by aj po prijatí navrhovaných zmien mal byť rovnaký. Návrh sa teda netýka plošne všetkých podnikateľov, ale iba tých ktorí na podnikanie používajú úžitkové vozidlá (ťahač, náves a kategórie vozidiel N3 a O4 a autobusy kategórie M2 a M3). Z dostupnej štatistiky nie je možné rozčleniť právnické osoby na MSP a ostatné podnikateľské subjekty. Vplyv na podnikateľské subjekty je rozdiely aj z hľadiska štruktúry vozidiel využívaných na podnikanie a to konkrétne v závislosti od počtu vozidiel, kategórií vozidiel, ako aj veku vozidlového parku.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Na konzultácie boli prizvaní:
3.3 Náklady regulácie
12
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Dochádza k priamemu zníženiu finančných nákladov MSP z titulu zníženia daňového zaťaženia. V prípade jednotlivého vozidla kategórie M2, M3 a N3 dôjde k zníženiu sadzby dane priemere o 25% (nominálna úspora až do 700 eur ročne). V prípade jednotlivého návesu kategórie O4 dôjde k zníženiu dane až o 71% z dôvodu súbežného zníženia sadzby dane z titulu zrušenia podmienky párovania a ďalšieho zníženia o 60% bez závislosti na veku vozidla (nominálne až do 2 200 eur ročne). Väčšie zvýhodnenie sa týka najmä jednotlivých vozidiel ťahač a náves, pretože podľa nových ustanovení zákona budú týmto vozidlám priznané rovnaké sadzby dane ako keby ťahač a náves jazdili v návesovej jazdnej súprave. Pokiaľ ide o spoločné posúdenie vozidla ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave, percentuálne zníženie sadzby dane je okolo 42 %, čo nominálne predstavuje priemernú zmenu 727 eur, resp. maximálnu zmenu až do výšky 2 520 eur.
Rozdelenie fiškálneho vplyvu na vozidlá
(v mil. eur)
Autobusy (M2,M3)
-0,5
Ťahač
-3,9
Náves O4
-15
Ostatné nákladné vozidlá (N3)
-6,4
Odstránenie podmienky párovania
-2,7
Spolu
-28,5
Príklad zmeny zdanenia vozidiel
Daň pôvodná
Daň nová
Rozdiel
Autobus (M2, 5t, vek 1 rok)
234
156
-78 (-33,3%)
Autobus (M2, 5t, vek 14 rokov)
374
312
-62 (-16,7%)
Autobus (M3, 17t, vek 1 rok)
505
336
-169 (-33,3%)
Autobus (M3, 17t, vek 14 rokov)
808
673
-135 (-16,7%)
Ťahač (N3, 18t, 2 nápravy, 1 rok)
817
467
-350 (-43%)
Ťahač (N3, 18t, 2 nápravy, 14 rokov)
1307
933
-374 (-29%)
Náves (O4, 22t, 3 nápravy, 1 rok)
858
393
-465 (-54%)
Náves (O4, 22t, 3 nápravy, 14 rokov)
1373
393
-980 (-71%)
Návesová súprava (ťahač + náves, 1 rok)
1436
859
-577 (-40%)
Návesová súprava (ťahač + náves, 14 r.)
2298
1326
-972 (-42%)
3.3.2 Nepriame finančné náklady
13
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Bez vplyvu.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zjednodušujú a stransparentňujú sa pravidlá pri zaraďovaní ťahača a návesu do návesovej jazdnej súpravy pri vypĺňaní daňového priznania a pri výpočte predpokladanej dane a stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa*
Náklady na celé podnikateľské prostredie**
Priame finančné náklady
-2765 eur
-28,5 mil. eur ročne
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
-2765 eur
-28,5 mil. eur ročne
*Mínusové znamienko uvádza zníženie nákladov pre podnikateľský subjekt
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
14
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh pre vybrané skupiny (výrobca, dovozca, predajca) nemá žiaden vplyv, nakoľko daň z motorových vozidiel platí daňový subjekt, ktorý používa vozidlo na podnikanie za podmienok stanovených zákonom o. i. s podmienkou, že vozidlo je evidované v SR.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh pozitívne ovplyvní držiteľov alebo užívateľov vozidiel kategórie M2, M3 a N3 tým, že v dôsledku veku vozidla sa neuplatní na toto vozidlo zvýšenie ročnej sadzby dane a u vozidiel kategórie O4 sa uplatní zníženie o 60% bez ohľadu na vek vozidla. Uvedený návrh bude mať pozitívny vplyv aj na držiteľov alebo užívateľov úžitkových vozidiel (ťahač a náves), nakoľko návrhom sa odstraňuje zložitý mechanizmus párovania týchto úžitkových vozidiel iba raz do jednej návesovej jazdnej súpravy a súčasne sa na tieto vozidlá zavádzajú nové nižšie sadzby dane samostatnou prílohou č.1a. Ďalej sa posilňuje environmentálne kritérium daňového zvýhodnenia najnovších (a teda aj najmodernejších) vozidiel kategórie M2, M3 a N3 a to uplatnením „zľavy“ zo sadzby dane do -50% a u vozidiel kategórie O4 uplatnením „zľavy“ zo sadzby dane -60% (pre vozidlá s konvenčným spaľovacím motorom; pre vozidlá s pohonom na CNG, LNG na vodík, hybrid alebo elektrinu sa uplatnia ďalšie úľavy na dani podľa nezmeneného mechanizmu).
15
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Žiadne.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Žiadne.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Žiadne.
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Žiadne.
16
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
X
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho metainformačného systému verejnej správy.)
X
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
17
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 361/2004 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Finančná správa - Daňové úrady
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
18
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Žiadne.
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Žiadne.
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Žiadne.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Žiadne.
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Bez dodatočných časových nárokov.
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Podnikateľské subjekty používajúce vozidlá vymedzených kategórií na podnikanie.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
19
Nové povinnosti (identifikujte)
Žiadne.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Žiadne.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Žiadne.
20
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
čl. 91 až 97 a 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
b) Sekundárne právo:
smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17.júna 1999 o poplatkoch za
používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami (Ú. v. ES L 187, 20.7.1999, Mimoriadne vydanie Ú.v. kap. 7/zv.4) v platnom znení, gestor: MDV SR,
smernica Rady 1992/106/EHS zo 7. decembra 1992 o stanovení spoločných pravidiel
pre určité typy kombinovanej dopravy tovaru medzi členskými štátmi (Ú. v. ES L 368, 17.12.1992) v platnom znení, gestor: MDV SR.
c)Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-18/08, Foselev Sud-Ouest SARL v. Administration des douanes et droits indirects, [2008].
Výrok rozhodnutia:
Jednotlivec sa nemôže dovolávať rozhodnutia Komisie 2005/449/ES z 20. júna 2005, ktoré sa týka žiadosti o oslobodenie od dane z motorových vozidiel predloženej Francúzskom podľa článku 6 ods. 2 písm. b) smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, proti Francúzskej republike, ktorá je adresátom tohto rozhodnutia, na účely získania výhody z oslobodenia od dane povoleného týmto rozhodnutím od jeho oznámenia alebo uverejnenia.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 1999/62/ES bola stanovená dňom vstupu SR do EÚ, tj. do 1.5.2004.
21
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Smernica 1999/62/ES bola úplne prebratá do zákona č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a do zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
22
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Z dôvodu odstránenia tvrdosti zákona sa navrhuje zrušiť špeciálne posúdenie používania úžitkových vozidiel, ktorými ťahač a osobitne náves, nutne v jednej návesovej jazdnej súprave. Súčasne sa navrhuje pre tieto vozidlá, bez ohľadu či vytvárajú návesovú jazdnú súpravu, priradenie takých ročných sadzieb dane podľa celkovej hmotnosti vozidla alebo najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti v tonách, ktoré na tento účel ustanovené v novej samostatnej prílohe č. 1a zákona.
K bodu 2
Navrhuje sa prijatie úprav ročných sadzieb daní v závislosti od veku vozidla v členení podľa vymenovaných kategórii vozidiel. Samostatne sa navrhuje úprava ročných sadzieb daní pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 O3, pre kategórie vozidiel M2, M3, N3 a samostatne aj pre kategórie O4.
Úprava ročných sadzieb dane pre vozidlá kategórie L, M1, N1, N2, O1 O3 sa zachováva na rovnakej úrovni, t. j. znižovaním ročnej sadzby dane počas 108 kalendárnych mesiacov veku vozidla postupne po 36 kalendárnych mesiacoch a to o 25%, 20% a 15%. Následne sa počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov uplatní ročná sadzba dane na tej úrovni ako je uvedená v prílohách č. 1 a č. 1a, t. j. od 109 kalendárnych mesiacov do 144 kalendárnych mesiacov. Po uplynutí 144 kalendárnych mesiacov po dobu 12 kalendárnych mesiacov (až do 156 kalendárnych mesiacov) sa ročná sadzba dane zvýši o 10% a po uplynutí času 156 kalendárnych mesiacov sa bude na neurčito uplatňovať zvýšená ročná sadzba dane o 20%.
Úprava ročných sadzieb daní pre kategórie vozidiel M2, M3 a N3 je nastavená na zvýhodnenie ročných sadzieb daní v rozsahu od 50% do 10% v trvaní 156 kalendárnych mesiacov počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla (t. j. do 13 rokov veku vozidla). Konkrétne, počas prvých 36 kalendárnych mesiacov veku vozidla sa navrhuje uplatniť zníženie ročnej sadzby dane o 50%, po uplynutí ďalších 36 kalendárnych mesiacov (teda po dobu od 37 kalendárnych mesiacov do 72 kalendárnych mesiacov vrátane) sa navrhuje zníženie ročnej sadzby dane o 40%, a po uplynutí ďalších 36 kalendárnych mesiacov (teda po dobu od 73 do 108 kalendárnych mesiacov vrátane) sa navrhuje zníženie ročnej sadzby dane o 30%. Po uplynutí 108 kalendárnych mesiacov sa počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov (109 kalendárnych mesiacov do 144 kalendárnych mesiacov vrátane) ročná sadzba dane zníži o 20%. Posledným znížením ročnej sadzby dane je zníženie o 10% počas 12 kalendárnych mesiacov, t. j. počas doby od 144 kalendárnych mesiacov veku vozidla do 156 kalendárnych mesiacov vrátane. Akonáhle uplynutie 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla, navrhuje sa pre vozidlo kategórie M2, M3 a N3 uplatňovať ročnú sadzbu dane takú, aká je uvedená v príslušnej prílohe č. 1 alebo prílohe č. 1a k zákonu na neurčito.
Pre kategóriu O4 sa navrhuje zaviesť jednotnú úpravu a to zníženie o 60% vždy bez ohľadu na vek vozidla.
K bodom 3 a 4
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace s navrhovanou úpravou zákona.
23
K bodu 5
Navrhuje sa prijať prechodné ustanovenie s ohľadom na prijatie novej samostatnej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami dane výlučne určenými pre vozidlá ťahače a návesy tak, aby sa tieto nové ročné sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020.
Navrhuje sa tiež, aby ak daňovník podať daňové priznanie počas roka 2020 po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, aby ho podal na novom tlačive daňového priznania, ktorého vzor uverejní Ministerstvo financií Slovenskej republiky na svojom webovom sídle. Lehota na podanie daňového priznania pre daňovníka, ktorý povinnosť podať daňové priznanie počas roka z dôvodu vzniku skutočnosti podmieňujúcej iné ako ročné zdaňovacie obdobie (zrušenie daňovníka bez likvidácie, vyhlásenie konkurzu na majetok daňovníka, zrušenie daňovníka s likvidáciou, ukončenie podnikania, prerušenie podnikania alebo úmrtie daňovníka) sa predlžuje najneskôr do 31. januára 2021.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technické spresnenie pomenovania hmotnosti ako i v nadväznosti na zavedenie novej prílohy č. 1a zavedenie správneho pomenovania jej využitia iba pre vozidlá ťahače a návesy.
K bodu 7
Navrhuje sa nová príloha č. 1a s ročnými sadzbami iba pre vozidlá ťahače a návesy.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 7. októbra 2020.
Igor Matovič, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Eduard Heger, v.r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky