DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“). Obciam a mestám v Slovenskej republike je už v súčasnosti umožnené prijať všeobecne záväzné nariadenie (ďalej len „VZN“), ktorým pre vybrané skupiny občanov umožnia znížiť alebo úplne upustiť od dane zo stavieb alebo dane z bytov (ďalej len „daň“). Aj v prípade že obec takéto VZN prijme, podmienkou zníženia, resp. odpustenia dane je uplatnenie si nároku zo strany daňovníka. V praxi to znamená, že daňovník, ktorému taký nárok vznikol musí daňovému subjektu (t. j. obci) preukázať splnenie podmienok na zníženie alebo odpustenie dane.
V zmysle § 17 ods. 3 písm. d) a e) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) môže byť daň, na základe obcou prijatého VZN, odpustená aj osobám, ktoré dosiahli vek aspoň 62 rokov. Na rozdiel od iných skutočností, ktoré ovplyvňujú nárok na odpustenie dane, sa vek znížiť nemôže. Nárok na oslobodenie alebo zníženie dane má taký daňovník už v podstate natrvalo, resp. do zrušenia prijatého VZN. Vzhľadom na skupinu daňovníkov, pre ktorú sa VZN prijíma, je dôvodné predpokladať, že osoby nad 62 rokov veku (resp. inú vekovú hranicu stanovenú VZN), majú a budú mať záujem uplatňovať si nárok na zníženie resp. odpustenie dane každoročne.
Na základe vyššie uvedeného a s prihliadnutím na snahu o zníženie administratívnej záťaže obce aj samotných daňovníkov sa navrhuje, aby osoby nad 62 rokov veku neboli povinné každoročne si uplatňovať nárok na odpustenie dane a túto skutočnosť opakovane preukazovať.
V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že upustenie od každoročných žiadostí o odpustenie dane sa aj naďalej týka len tých obcí a miest, ktoré to daňovníkom umožňujú na základe schváleného VZN.
Od predkladaného návrhu zákona možno očakávať isté negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pričom v rovnakej miere sa očakávajú pozitívne sociálne vplyvy najmä na hospodárenie obyvateľstva. Návrh zákona nebude mať žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.