1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: NSS SR - programová štruktúra zatiaľ neurčená
NS SR - 01W Jednotný výklad/aplikácia zákona
SR SR – 08L Org. súdnictva a postav. sudcov
7 941 000
- 2 591 000
1 135 127
5 461 000
- 3 009 000
973 627
5 461 000
- 3 427 000
973 627
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: NSS SR - programová štruktúra zatiaľ neurčená
NS SR - 01W Jednotný výklad/aplikácia zákona
SR SR – 08L Org. súdnictva a postav. sudcov
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora 2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Navýšenie - rozpis záväzných ukazovateľov rozpočtu novej kapitoly štátneho rozpočtu – Kancelária Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
Navýšenie rozpočtu kapitoly štátneho rozpočtu – Kancelária Súdnej rady Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
Zníženie rozpočtu kapitoly štátneho rozpočtu – Kancelária Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa zriaďuje Najvyšší správny súd Slovenskej republiky, riešia sa zmeny v Súdnej rade Slovenskej republiky a rušia sa odmeny sudcov a prokurátorov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Zriadenie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
Predmetný návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet z dôvodu vzniku novej kapitoly štátneho rozpočtu – Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky od 1.1.2021 s predpokladaným počtom zamestnancov 100, z toho 30 sudcov vrátane predsedu a podpredsedu, riaditeľ kancelárie, 57 zamestnancov v štátnej službe (v tom súdne oddelenie v zložení 30 asistentov sudcu, 9 zapisovateľov, tajomník - dozorný úradník a zamestnanec infocentra) a 12 zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V prípade umiestnenia Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky sa uvažuje, že bude na základe zmluvy o výpožičke v spoločnej budove s Najvyšším súdom Slovenskej republiky na Župnom námestí
3
v Bratislave. Pravidelné príjmy nie sú predpokladané. Náklady na tento súd sú určené odhadom, pričom sa vychádzalo predovšetkým z nákladov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky.Zároveň je možné uvažovať v tejto súvislosti aj o znížení negatívneho vplyvu na rozpočet z dôvodu prechodu časti činností z Najvyššieho súdu Slovenskej republiky na Najvyšší správny súd Slovenskej republiky za predpokladu zníženia počtu miest sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorých nie je možné delimitovať - preložiť, o 30 a delimitácie 40 štátnozamestnaneckých miest (súdne oddelenie bez zamestnanca infocentra) Najvyššieho súdu Slovenskej republiky aj s príslušnými výdavkami. V zmysle uvedeného návrh predpokladá zníženie počtu sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v roku 2021 o 20 a v rokoch 2022 a 2023 o ďalších 5 každoročne, pri 14 priemerných platoch sudcov vo výške 4 410 eur (vrátane 12 paušálnych náhrad) a zníženie počtu štátnozamestnaneckých miest Najvyššieho súdu Slovenskej republiky delimitáciou v roku v roku 2021 o 40 s priemerným mesačným platom 1 300 eur. Zároveň je možné uvažovať o znížení prevádzkových výdavkov na zamestnancov odhadom vo výške 2 000 eur ročne na zamestnanca. Celkom ide o predpoklad zníženia výdavkov v rozpočte kapitoly Kancelária Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v roku 2021 v sume 2 591 000 eur a v roku 2022 v sume 3 009 000 eur a v roku 2023 v sume 3 427 000 eur.
Odhad nákladov na činnosť Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
Mzdy zamestnancov (70 osôb)
Poistné odvody za sudcov (30 osôb)
Poistné odvody za zamestnancov (70 osôb)
Prevádzkové výdavky, z toho
Prevádzkové výdavky na zamestnancov (stravné, tvorba SF, kancelárske potreby, cestovné, vzdelávanie a pod.)
Vybavenie priestorov interiérovým zariadením a kancelárskou technikou
Výdavky na prevádzku priestorov, vozidiel, strojov a zariadení
Prevádzkové výdavky na činnosť
Osobný PC, notebook, tablet, telefón
Multifunkčné a skartačné zariadenia, zabezpečený PC
IT systémy , licencie, hardvérové vybavenie, komunikačná infraštruktúra
Kapitálové výdavky, z toho
Vozidlá (predseda, podpredseda, riaditeľ kancelárie a referentské vozidlo)
Zmeny v Súdnej rade Slovenskej republiky
Predmetný návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet z dôvodu zavedenia systému odmeňovania členov Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú sudcami, ako aj z dôvodu profesionalizovania funkcie podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky od 1.1.2021.
Odmena člena Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorý nie je sudcom (predpoklad je 9 osôb), je stanovená vo výške 1,5 násobku priemerného platu zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci rok (za rok 2019 bola vo výške 1 092 eur), to je mesačne
4
1 638 eur. Predpoklad ročného dopadu na rozpočet je vo výške 238 732 eur (odmeny 176 904 eur a poistné odvody 61 828 eur). V prípade podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky je navrhovaný priemerný mesačný plat vo výške 7 723 eur, to zn. ročný dopad na rozpočet vrátane poistných odvodov vo výške 115 435 eur.
Zároveň má tento návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet i z dôvodu kreovania nového organizačného útvaru v rámci organizačnej štruktúry Kancelárie Súdnej rady Slovenskej republiky od 1.1.2021. Organizačný útvar bude zriadený v súvislosti s konaniami vo veciach majetkových pomerov sudcu. Predpokladaný počet zamestnancov tohto útvaru v štátnej službe je 20 s priemerným mesačným platom vo výške 1 768 eur. Riešenie priestorovej situácie sídla Súdnej rady Slovenskej republiky vrátane jej kancelárie bude riešené v rámci schválených limitov výdavkov.
V súvislosti s navýšením počtu zamestnancov o 21 od 1.1.2021 sú predpokladané prevádzkové výdavky v sume 3 500 eur na zamestnanca v prvom roku (vrátane prvotného vybavenia kancelárií) a v sume 2 000 eur v ďalších rokoch. Zároveň sú predpokladané zvýšené prevádzkové výdavky na činnosť v sume 5 000 eur každoročne. V roku 2021 sa predpokladá aj prvotné vybavenie zamestnancov IT a telekomunikačnou technikou v celkovej sume 25 000 eur (vrátane certifikovaného PC), nákup certifikovaného multifunkčného a skartačného zariadenia v sume 5 000 eur a aplikačného programového vybavenia na zber a vyhodnocovanie údajov v sume 100 000 eur.
Zrušenie odmien sudcov a prokurátorov
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet - ruší odmeny sudcov a prokurátorov, pričom však nejde o nárokovú rozpočtovanú zložku mzdy a platu. Odmeny sa realizujú iba v prípade nečerpania rozpočtových prostriedkov v priebehu roka, teda túto výšku nie je možné vopred predpokladať (čiastočne s výnimkou jubilejných odmien). V zmysle uvedených skutočností nie je táto položka v doložke vplyvov na rozpočet kvantifikovaná a očakáva sa, že v prípade vzniku úspory rozpočtových prostriedkov z tohto titulu v jednotlivých kapitolách štátneho rozpočtu túto skutočnosť posúdi ad hoc za účelom ďalšieho konania vo veci Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
5
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
7
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NS SR -Výdavky (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou... (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom