1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
6 485 127
3 425 627
3 007 627
v tom: NSS SR - programová štruktúra zatiaľ neurčená
NS SR - 01W Jednotný výklad/aplikácia zákona
SR SR – 08L Org. súdnictva a postav. sudcov
0
0
0
7 941 000
- 2 591 000
1 135 127
5 461 000
- 3 009 000
973 627
5 461 000
- 3 427 000
973 627
z toho:
- vplyv na ŠR
0
6 485 127
3 425 627
3 007 627
Rozpočtové prostriedky
0
6 485 127
3 425 627
3 007 627
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
61
56
51
- vplyv na ŠR
0
61
56
51
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
2 193 868
1 884 868
1 575 868
- vplyv na ŠR
0
2 193 868
1 884 868
1 575 868
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
2 591 000
3 009 000
3 427 000
v tom: NSS SR - programová štruktúra zatiaľ neurčená
NS SR - 01W Jednotný výklad/aplikácia zákona
SR SR – 08L Org. súdnictva a postav. sudcov
0
0
0
0
2 591 000
0
0
3 009 000
0
0
3 427 000
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
6 485 127
3 425 627
3 007 627
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Navýšenie - rozpis záväzných ukazovateľov rozpočtu novej kapitoly štátneho rozpočtu Kancelária Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
Navýšenie rozpočtu kapitoly štátneho rozpočtu Kancelária Súdnej rady Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
Zníženie rozpočtu kapitoly štátneho rozpočtu Kancelária Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v rámci rokovaní o návrhu rozpočtu na roky 2021 až 2023.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa zriaďuje Najvyšší správny súd Slovenskej republiky, riešia sa zmeny v Súdnej rade Slovenskej republiky a rušia sa odmeny sudcov a prokurátorov.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Zriadenie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
Predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet z dôvodu vzniku novej kapitoly štátneho rozpočtu Kancelárie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky od 1.1.2021 s predpokladaným počtom zamestnancov 100, z toho 30 sudcov vrátane predsedu a podpredsedu, riaditeľ kancelárie, 57 zamestnancov v štátnej službe (v tom súdne oddelenie v zložení 30 asistentov sudcu, 9 zapisovateľov, tajomník - dozorný úradník a zamestnanec infocentra) a 12 zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V prípade umiestnenia Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky sa uvažuje, že bude na základe zmluvy o výpožičke v spoločnej budove s Najvyšším súdom Slovenskej republiky na Župnom námestí
3
v Bratislave. Pravidelné príjmy nie predpokladané. Náklady na tento súd určené odhadom, pričom sa vychádzalo predovšetkým z nákladov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky.
Zároveň je možné uvažovať v tejto súvislosti aj o znížení negatívneho vplyvu na rozpočet z dôvodu prechodu časti činností z Najvyššieho súdu Slovenskej republiky na Najvyšší správny súd Slovenskej republiky za predpokladu zníženia počtu miest sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorých nie je možné delimitovať - preložiť, o 30 a delimitácie 40 štátnozamestnaneckých miest (súdne oddelenie bez zamestnanca infocentra) Najvyššieho súdu Slovenskej republiky aj s príslušnými výdavkami. V zmysle uvedeného návrh predpokladá zníženie počtu sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v roku 2021 o 20 a v rokoch 2022 a 2023 o ďalších 5 každoročne, pri 14 priemerných platoch sudcov vo výške 4 410 eur (vrátane 12 paušálnych náhrad) a zníženie počtu štátnozamestnaneckých miest Najvyššieho súdu Slovenskej republiky delimitáciou v roku v roku 2021 o 40 s priemerným mesačným platom 1 300 eur. Zároveň je možné uvažovať o znížení prevádzkových výdavkov na zamestnancov odhadom vo výške 2 000 eur ročne na zamestnanca. Celkom ide o predpoklad zníženia výdavkov v rozpočte kapitoly Kancelária Najvyššieho súdu Slovenskej republiky v roku 2021 v sume 2 591 000 eur a v roku 2022 v sume 3 009 000 eur a v roku 2023 v sume 3 427 000 eur.
Odhad nákladov na činnosť Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky
Prvý rok
Ďalšie roky
Osobné výdavky, z toho
4 761 000
4 761 000
Mzdy sudcov (30 osôb)
2 136 000
2 136 000
Mzdy zamestnancov (70 osôb)
1 399 000
1 399 000
Poistné odvody za sudcov (30 osôb)
687 000
687 000
Poistné odvody za zamestnancov (70 osôb)
489 000
489 000
Bežné transfery
50 000
50 000
Prevádzkové výdavky, z toho
800 000
500 000
Prevádzkové výdavky na zamestnancov (stravné, tvorba SF, kancelárske potreby, cestovné, vzdelávanie a pod.)
200 000
200 000
Vybavenie priestorov interiérovým zariadením a kancelárskou technikou
300 000
0
Výdavky na prevádzku priestorov, vozidiel, strojov a zariadení
150 000
150 000
Prevádzkové výdavky na činnosť
150 000
150 000
IT výdavky, z toho
2 230 000
200 000
Osobný PC, notebook, tablet, telefón
200 000
0
Multifunkčné a skartačné zariadenia, zabezpečený PC
30 000
0
IT systémy , licencie, hardvérové vybavenie, komunikačná infraštruktúra
2 000 000
200 000
Kapitálové výdavky, z toho
150 000
0
Vozidlá (predseda, podpredseda, riaditeľ kancelárie a referentské vozidlo)
150 000
0
Výdavky celkom
7 941 000
5 461 000
Zmeny v Súdnej rade Slovenskej republiky
Predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet z dôvodu zavedenia systému odmeňovania členov Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sudcami, ako aj z dôvodu profesionalizovania funkcie podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky od 1.1.2021.
Odmena člena Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorý nie je sudcom (predpoklad je 9 osôb), je stanovená vo výške 1,5 násobku priemerného platu zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci rok (za rok 2019 bola vo výške 1 092 eur), to je mesačne
4
1 638 eur. Predpoklad ročného dopadu na rozpočet je vo výške 238 732 eur (odmeny 176 904 eur a poistné odvody 61 828 eur).
V prípade podpredsedu Súdnej rady Slovenskej republiky je navrhovaný priemerný mesačný plat vo výške 7 723 eur, to zn. ročný dopad na rozpočet vrátane poistných odvodov vo výške 115 435 eur.
Zároveň tento návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet i z dôvodu kreovania nového organizačného útvaru v rámci organizačnej štruktúry Kancelárie Súdnej rady Slovenskej republiky od 1.1.2021. Organizačný útvar bude zriadený v súvislosti s konaniami vo veciach majetkových pomerov sudcu. Predpokladaný počet zamestnancov tohto útvaru v štátnej službe je 20 s priemerným mesačným platom vo výške 1 768 eur. Riešenie priestorovej situácie sídla Súdnej rady Slovenskej republiky vrátane jej kancelárie bude riešené v rámci schválených limitov výdavkov.
V súvislosti s navýšením počtu zamestnancov o 21 od 1.1.2021 predpokladané prevádzkové výdavky v sume 3 500 eur na zamestnanca v prvom roku (vrátane prvotného vybavenia kancelárií) a v sume 2 000 eur v ďalších rokoch. Zároveň predpokladané zvýšené prevádzkové výdavky na činnosť v sume 5 000 eur každoročne. V roku 2021 sa predpokladá aj prvotné vybavenie zamestnancov IT a telekomunikačnou technikou v celkovej sume 25 000 eur (vrátane certifikovaného PC), nákup certifikovaného multifunkčného a skartačného zariadenia v sume 5 000 eur a aplikačného programového vybavenia na zber a vyhodnocovanie údajov v sume 100 000 eur.
Zrušenie odmien sudcov a prokurátorov
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet - ruší odmeny sudcov a prokurátorov, pričom však nejde o nárokovú rozpočtovanú zložku mzdy a platu. Odmeny sa realizujú iba v prípade nečerpania rozpočtových prostriedkov v priebehu roka, teda túto výšku nie je možné vopred predpokladať (čiastočne s výnimkou jubilejných odmien). V zmysle uvedených skutočností nie je táto položka v doložke vplyvov na rozpočet kvantifikovaná a očakáva sa, že v prípade vzniku úspory rozpočtových prostriedkov z tohto titulu v jednotlivých kapitolách štátneho rozpočtu túto skutočnosť posúdi ad hoc za účelom ďalšieho konania vo veci Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
6
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NSS SR -Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
5 761 000
5 461 000
5 461 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
3 535 000
3 535 000
3 535 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
1 176 000
1 176 000
1 176 000
Tovary a služby (630)2
1 000 000
700 000
700 000
Bežné transfery (640)2
50 000
50 000
50 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou... (650)2
Kapitálové výdavky (700)
2 180 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
2 180 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
7 941 000
5 461 000
5 461 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
SR SR -Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
1 026 127
973 627
973 627
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
516 868
516 868
516 868
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
232 855
232 855
232 855
Tovary a služby (630)2
276 404
223 904
223 904
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou... (650)2
Kapitálové výdavky (700)
109 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
109 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
1 135 127
973 627
973 627
7
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NS SR -Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
- 2 591 000
- 3 009 000
- 3 427 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
- 1 858 000
- 2 167 000
- 2 476 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
- 613 000
- 712 000
- 811 000
Tovary a služby (630)2
- 120 000
- 130 000
- 140 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou... (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
- 2 591 000
- 3 009 000
- 3 427 000
8
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NSS SR - sudcovia
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
30
30
30
z toho vplyv na ŠR
30
30
30
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
5 086
5 086
5 086
z toho vplyv na ŠR
5 086
5 086
5 086
Nový súd – 100 zamestnancov, z toho 30 sudcov (14 platov ročne, pauš. náhrady, príplatky)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
2 823 000
2 823 000
2 823 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
2 136 000
2 136 000
2 136 000
z toho vplyv na ŠR
2 136 000
2 136 000
2 136 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
687 000
687 000
687 000
z toho vplyv na ŠR
687 000
687 000
687 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NSS SR - zamestnanci ŠS a VZ
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
70
70
70
z toho vplyv na ŠR
70
70
70
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 665
1 665
1 665
z toho vplyv na ŠR
1 665
1 665
1 665
Nový súd – 100 zamestnancov, z toho 70 ŠS a VZ
Osobné výdavky celkom (v eurách)
1 888 000
1 888 000
1 888 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
1 399 000
1 399 000
1 399 000
z toho vplyv na ŠR
1 399 000
1 399 000
1 399 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
489 000
489 000
489 000
z toho vplyv na ŠR
489 000
489 000
489 000
9
Vplyv na rozpočet verejnej správy
SR SR - podpredseda
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
1
1
1
z toho vplyv na ŠR
1
1
1
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
7 723
7 723
7 723
z toho vplyv na ŠR
7 723
7 723
7 723
Zavedenie funkcie podpredsedu
Osobné výdavky celkom (v eurách)
115 435
115 435
115 435
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
92 668
92 668
92 668
z toho vplyv na ŠR
92 668
92 668
92 668
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
22 767
22 767
22 767
z toho vplyv na ŠR
22 767
22 767
22 767
Vplyv na rozpočet verejnej správy
SR SR – zamestnanci ŠS
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
20
20
20
z toho vplyv na ŠR
20
20
20
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 768
1 768
1 768
z toho vplyv na ŠR
1 768
1 768
1 768
Nový útvar SR SR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
572 460
572 460
572 460
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
424 200
424 200
424 200
z toho vplyv na ŠR
424 200
424 200
424 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
148 260
148 260
148 260
z toho vplyv na ŠR
148 260
148 260
148 260
10
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NS SR - sudcovia
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
- 20
- 25
- 30
z toho vplyv na ŠR
- 20
- 25
- 30
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
4 410
4 410
4 410
z toho vplyv na ŠR
4 410
4 410
4 410
Zníženie počtu sudcov – prechod činností na NSS SR (14 platov a paušál. náhrady z 12 platov.)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
- 1629 000
- 2 037 000
- 2 445 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
- 1 234 000
- 1 543 000
- 1 852 000
z toho vplyv na ŠR
- 1 234 000
- 1 543 000
- 1 852 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
- 395 000
- 494 000
- 593 000
z toho vplyv na ŠR
- 395 000
- 494 000
- 593 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
NS SR - zamestnanci ŠS
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
- 40
- 40
- 40
z toho vplyv na ŠR
- 40
- 40
- 40
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 300
1 300
1 300
z toho vplyv na ŠR
1 300
1 300
1 300
Zníženie počtu zamestnancov – delimitácia na NSS SR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
- 842 000
- 842 000
- 842 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
- 624 000
- 624 000
- 624 000
z toho vplyv na ŠR
- 624 000
- 624 000
- 624 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
- 218 000
- 218 000
- 218 000
z toho vplyv na ŠR
- 218 000
- 218 000
- 218 000