Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
37 471 130
37 471 130
37 471 130
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
37 471 130
37 471 130
37 471 130
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
z toho:
-vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
0
37 471 130
37 471 130
37 471 130
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
37 471 130
37 471 130
37 471 130
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Verejné zdravotné poistenie
V roku 2021 a nasledujúcich rokoch bude potrebné zohľadniť zvýšené výdavky pri tvorbe rozpočtu verejného zdravotného poistenia na rok 2021 a rozpočtového výhľadu na roky 2022 a 2023. V programovom vyhlásení vlády SR je uvedené, že zvýšené výdavky v súvislosti s týmto opatrením budú v plnej miere vykryté v štátnom rozpočte. V ďalšej etape legislatívneho procesu sa aktualizuje doložka vybraných vplyvov a analýzy vplyvov podľa dohodnutého rozpočtového krytia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Čl. I - zákon č. 363/2011 Z. z.
Cieľom návrhu zákona je zlepšenie situácie vymedzeného okruhu pacientov v nadväznosti na ekonomické následky platením doplatkov za lieky, dietetické potraviny a zdravotnícke pomôcky. Ide o najzraniteľnejšie skupiny pacientov, a to predovšetkým deti do šiestich rokov života, dôchodcov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhuje sa preto, aby sa na tieto osoby vzťahoval nulový limit spoluúčasti za doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Týmto ekonomicky najviac zraniteľným osobám sa navrhovanou úpravou zabezpečí dostupnosť liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Dôchodcom, osobám s ťažkým zdravotným postihnutím a mladým rodinám s deťmi do šiestich rokov sa tým zabezpečí aj kvalitnejší život. Ustanovuje sa preto okruh poistencov, ktorí budú mať nulovú spoluúčasť za doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Ide o zraniteľné skupiny poistencov, a to deti do šiestich rokov veku, najzraniteľnejšie skupiny poistencov, osoby, ktoré držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, osoby, ktoré poberateľmi invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo osoby invalidné a ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok. Ďalej to osoby, ktoré poberateľmi starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, taktiež osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na starobný dôchodok a osoby, ktoré poberateľmi predčasného dôchodku a nevznikol im nárok na starobný dôchodok.
V súlade s programovým vyhlásením vlády SR sa ustanovuje podmienka, aby sa limit spoluúčasti nevzťahoval na poistencov, ktorí majú súčet príjmu, ktorý podlieha dani z príjmov zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, a dôchodku, vyšší ako 60% priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa posudzuje nárok poistenca na limit spoluúčasti. Súčasne sa ponechávajú aj súčasné limity spoluúčasti pre osoby, ktoré danú podmienku nesplnia.
K zrušeniu doplatkov za lieky pre ľudí ťažko zdravotne postihnutých, detí do šiestich rokov veku a dôchodcov sa zaviazala aj vlády Slovenskej republiky vo svojom programovom vyhlásení.
Čl. II - zákon č. 581/2004 Z. z.
Účet poistenca sa dopĺňa o údaj o tom, či poistenec spĺňa podmienky na limit spoluúčasti podľa osobitného predpisu, a sumu, o ktorú je limit spoluúčasti prekročený.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
3
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2021
2023
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
Predloženým návrhom zmeny zákona nedochádza k zmene vývoja objemu aktivít.
2.2.4. Výpočty vplyvov celkovo
Predmetný návrh zákona priamy vplyv na verejné zdravotné poistenie na rok 2020 vo výške Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2021 na úrovni cca 37,4 mil. eur; rovnaký vplyv sa za nezmenených podmienok očakáva aj v ďalších rokoch 2022 a 2023.
Kvantifikácia výdavkov verejného zdravotného poistenia
V zmysle zákona č. 363/2011 Z. z. zdravotné poisťovne (ďalej len „ZP“) vracajú peniaze poistencom, ktorí splnili podmienky ochranného limitu na doplatky za lieky. Dňa 1. januára 2018 došlo k zmene legislatívy, nadobudol účinnosť zákon č. 336/2017, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. Zmenila sa výška limitu spoluúčasti a rozšírila sa skupina poistencov, na ktorú sa zákon vzťahuje. Dôležité zmeny, ktoré nastali sú, že limit spoluúčasti sa začal vzťahovať okrem liekov aj na dietetické potraviny a zdravotnícke pomôcky, znížil sa limit u držiteľov ZŤP na 12 eur, zvýšil sa limit u starobných dôchodcov na 30 eur a u detí do 6 rokov na 10 eur. Limit vo výške 0 eur sa vzťahuje na poistenca vo veku nedovŕšených 6 rokov, ktorý je držiteľom preukazu ZŤP so sprievodcom.
Limit spoluúčasti je suma, ktorou sa poistenec spolupodieľa na úhrade lieku hradeného z VZP. Do limitu sa počítajú len najlacnejšie lieky na ochorenie, pre ktoré podstupuje poistenec liečbu a do limitu sa zahŕňajú doplatky za najlacnejší generický liek. Poistenci, ktorí dané kritéria spĺňajú, naďalej nemuseli podávať žiadosť do príslušnej ZP, pretože všetky potrebné údaje pre určenie nároku ZP mali k dispozícii vo svojom informačnom systéme.
V roku 2019 ZP zrealizovali úhrady, resp. doplatky za lieky za 4. štvrťrok 2018 a 1. - 3. štvrťrok 2019. Výpočet a úhrady za 4. štvrťrok 2019 ZP uskutočnia v marci 2020.
Vrátenie doplatkov za lieky v roku 2019 sa týkalo celkovo 950 075 poistencov, z toho: VšZP 755 126 (79,48 %), DȎVERA 155 436 (16,36 %) a Union 39 513 (4,16 %).
ZP zaplatili v roku 2019 celkom doplatky za lieky v sume 22 260 834 eur, z toho: VšZP 15 816 871 eur (71,05 %), DȎVERA 5 235 902 eur (23,52 %) a Union 1 208 062 eur (5,43 %). Pri porovnaní rovnakého obdobia (1. - 3. štvrťrok 2019) s predchádzajúcim rokom evidujeme nárast o 50 818 poistencov a úhrad o 2 201 728 eur (15,38 % nárast v úhradách). Údaje o vrátených doplatkoch za lieky sú uvedené v tabuľke č. 3.
Tabuľka č. 3 Úhrady poistencom za lieky ZP spolu
ZP spolu
Doplatky vrátené za
1. - 3. štvrťrok 2018
Doplatky vrátené za
4. štvrťrok 2018
Doplatky vrátené za sledovaný rok 1. - 3. štvrťrok 2019
Skupina poistencov
Výška limitu spoluúčasti
Ukazovateľ
(Zaplatené v roku 2018)
(Zaplatené v roku 2019)
Držiteľ preukazu ZŤP
12 eur
počet
38 484
29 900
45 035
4
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
1 355 622,79
584 276,53
1 776 952,39
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
1 231,63
1 068,42
12 153,20
počet
17 279
13 045
21 202
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
466 157,64
216 358,85
644 300,36
Invalidný dôchodca/ Invalidný výsluhový dôchodca
12 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
1 018,68
737,36
681,82
počet
364 172
132 345
390 330
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
6 918 537,88
2 599 038,79
7 585 940,97
Invalidná osoba bez nároku na dôchodok
12 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
564,14
471,40
13 211,59
počet
25 302
15 226
30 546
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
702 613,37
310 202,23
904 350,81
Starobný dôchodca
30 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
492,98
514,07
1 740,50
počet
56
34
64
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
1 755,65
748,40
2 147,86
Výsluhový dôchodca
30 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
146,72
83,64
144,69
počet
129 691
46 296
132 135
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
2 457 387,07
976 332,54
2 710 149,12
Osoba
v dôchodkovom veku bez nároku na dôchodok
30 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
512,12
397,61
1 304,98
počet
55645
29127
62363
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
2 378 199,63
1 041 076,57
2 852 197,15
Dieťa do 6 rokov (ktoré k 1. dňu kalendárneho štvrťroka nedovŕšilo 6 rokov veku)
10 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
828,11
892,96
10 389,65
počet
2 104
993
2 268
Doplatky za lieky vrátené poistencom v eur
36 285,63
14 513,34
42 248,50
Dieťa do 6 rokov - držiteľ preukazu ZŤP (ktoré k 1. dňu kalendárneho štvrťroka nedovŕšilo 6 rokov veku)
0 eur
- Výška najvyššieho vráteného doplatku v eur
407,40
419,00
507,15
Počet poistencov spolu v r. 2019
632 291
266 966
683 109
Spolu doplatky za lieky v eur v r. 2019
14 316 559,66
5 742 547,25
16 518 287,16
Zdroj: ZP
Zdravotné poisťovne (ZP) vrátili poistencom peniaze v rámci ochranného limitu na doplatky za lieky. Vyše 284.000 ľuďom poslali za posledný štvrťrok roka 2019 cca 6,2 milióna eur. Poistenci ich dostávajú automaticky na účet alebo poukážkou, nie je potrebné o ne žiadať. Poistenci Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), ktorí v poslednom kvartáli roka 2019 prekročili tzv. limit spoluúčasti, mali mať na svojich účtoch doplatky za lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické
5
potraviny v počte 204.773 poistencov, ktorým VšZP poslala spolu takmer 4,4 milióna eur. Najväčšiu časť z tejto sumy, takmer 2,9 milióna eur, rozdelila VšZP medzi poberateľov invalidných dôchodkov, držiteľov preukazu ťažko zdravotne postihnutého (ŤZP) a invalidných poistencov, ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok. Druhú najvyššiu sumu, viac ako jeden milión eur, uhradí VšZP poberateľom starobných, výsluhových a predčasných starobných dôchodkov a osobám, ktoré dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na dôchodok. V prípade Dôvery zdravotnej poisťovne ide o 64.000 poistencov a o sumu, ktorá prevyšuje 1,5 milióna eur. Z celkového počtu poistencov, ktorí majú na vrátenie doplatku nárok, je 15.531 dôchodcov, 37.386 držiteľov preukazu ŤZP, 10.879 detí do šesť rokov veku a 354 detí do šesť rokov veku so zdravotným postihnutím. Z celkovej sumy vrátených doplatkov vrátime 320.000 eur dôchodcom, 765.000 eur držiteľom preukazu ŤZP, 441.000 eur deťom do šesť rokov veku a 20.000 eur deťom do šesť rokov veku so zdravotným postihnutím. Union zdravotná poisťovňa vrátila 15.380 poistencom v doplatkoch za lieky za štvrtý kvartál 2019 asi 369.000 eur. Z toho 128.000 eur išlo pre 3074 detí do šesť rokov, ktoré nie ŤZP. Detí do šesť rokov ŤZP je 86, išlo im vyše 1400 eur. ŤZP ľudom, ktorých je 10.285, vrátila súkromná zdravotná poisťovňa vyše 198.000 eur, 1935 dôchodcom vrátili dokopy viac ako 41.000 eur. Ochranný limit sa vzťahuje na všetky lieky, ktorých úhradu čiastočne hradí poisťovňa. Treba však pamätať na to, že do limitu sa započítava doplatok za najlacnejšiu verziu lieku na trhu. Pokiaľ suma nepresiahne tri eurá, zdravotná poisťovňa ju pripočíta v ďalšom kvartáli.
Zdravotné poisťovne (ZP) vracajú poistencom peniaze v rámci ochranného limitu na doplatky za lieky za prvý štvrťrok 2020. Vyše 733 000 poistencom posielajú za prvý štvrťrok roka 2020 asi 6,42 milióna eur. Poistenci ich dostávajú automaticky na účet alebo poukážkou, nie je potrebné o ne žiadať. Poistencom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), ktorí v prvom štvrťroku prekročili tzv. limit spoluúčasti, pošle na účty doplatky za lieky za viac ako 4,3 milióna eur. Ide o 213 927 poistencov. Takmer 68 percent z tejto sumy, teda viac ako 3,1 milióna eur, rozdelila VšZP medzi poberateľov invalidných dôchodkov, držiteľov preukazu ťažko zdravotne postihnutého (ŤZP) a invalidných poistencov, ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok. Druhú najvyššiu sumu, vyše jedného milióna eur (25 percent), uhradí VšZP poberateľom starobných, výsluhových a predčasných starobných dôchodkov a osobám, ktoré dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na dôchodok. Najvyšší doplatok za prvý štvrťrok 2020 je vo výške 16 187,56 eura. VšZP ho vyplatila zákonným zástupcom 11-ročného dieťaťa, ktoré je držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP so sprievodcom. V prípade Dôvery zdravotnej poisťovne ide takmer o 70 000 poistencov a o sumu, ktorá dosahuje približne 1,67 milióna eur. Z celkového počtu poistencov, ktorí majú na vrátenie doplatku nárok, je 17 274 dôchodcov, 41 576 držiteľov preukazu ŤZP, 10 585 detí do šiestich rokov veku a 336 detí do šiestich rokov veku so zdravotným postihnutím. Z celkovej sumy vrátených doplatkov sa vráti 343 000 eur dôchodcom, 861 000 eur držiteľom preukazu ŤZP, 446 000 eur deťom do šiestich rokov veku a 19 000 eur deťom do šiestich rokov veku so zdravotným postihnutím. Najvyšší doplatok vo výške 7642 eur poisťovňa ŤZP šesťročnému chlapcovi Union zdravotná poisťovňa vráti viac ako 18 000 poistencom v doplatkoch za lieky za prvý kvartál 2020 takmer 450 000 eur. Z celkového počtu poistencov, ktorí majú na vrátenie doplatku nárok, je 2 389 dôchodcov, 11.926 držiteľov preukazu ŤZP, 3 623 detí do šiestich rokov veku a 104 detí do šiestich rokov veku so zdravotným postihnutím. Z celkovej sumy vrátených doplatkov sa vráti 47 000 eur dôchodcom, 244 000 eur držiteľom preukazu ŤZP, 156 000 eur deťom do šiestich rokov veku a takmer 2 000 eur deťom do šiestich rokov veku so zdravotným postihnutím. Najvyššia vrátená suma je 8 927,42 eura dieťaťu so svalovou dystrofiou.
6
Štruktúra poistencov poisťovní z r. 2019 vo vzťahu k doplatkom
Poistenci
Podiel na poistencoch
Počet osôb, na ktoré sa vzťahovali doplatky
Podiel na doplatkoch
VšZP
3 125 116
61%
755 126
79%
Dôvera
1 541 440
30%
155 436
16%
Union
495 857
10%
39 513
4%
Celkom
5 162 413
950 075
zdroj: vlastné spracovanie IZA
Postup výpočtu
Návrh zákona ustanovuje hranicu príjmov, od ktorej sa na poistencov nebude vzťahovať nárok na vrátenie sumy limitu spoluúčasti. Táto hranica sa určuje na sumu 60% z priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza obdobiu, za ktoré sa limit spoluúčasti určuje. Keďže sa posudzujú príjmy za celé obdobie, na ktoré sa limit spoluúčasti vzťahuje (3 mesiace), tieto príjmy sa porovnávajú oproti trojnásobku sumy 60% z priemernej mesačnej mzdy, t. j. oproti 180% z priemernej mesačnej mzdy. Príjmy zo závislej činnosti z titulu pracovného pomeru, príjmy z podnikania, z kapitálového majetku, ostatné príjmy a príjmy z dividend sa posudzujú z vymeriavacích základov pre odvod poistného na verejné zdravotné poistenie pred dvoch rokov, nakoľko v čase posudzovania nároku na limit spoluúčasti ešte nie známe údaje o týchto príjmoch v danom roku (tieto budú k dispozícii až po podaní daňového priznania v nasledujúcom kalendárnom roku).
Pre porovnanie vymeriavacích základov spred dvoch rokov sa použije alikvotná časť prislúchajúca ku kalendárnemu štvrťroku (t. j. jedna štvrtina týchto vymeriavacích základov).
Suma dôchodku sa použije podľa stavu k prvému dňu posudzovaného obdobia. Keďže sa jedná o obdobie troch mesiacov, použije sa trojnásobok takto určenej sumy dôchodku.
Dopad opatrenia tvorí spolu 37 471 130 eur ročne, z toho 36 mil. eur za lieky (zvyšok je odhad za zdravotnícke pomôcky (ZdP) a dietetické pomôcky (DP) tam ide o výrazne nižšie sumy, pretože tieto produkty majú vo veľkej väčšine alternatívu bez doplatku). Ide o približnú kvantifikáciu, z dostupných dát ju však nevieme významne spresniť. Výpočet vychádza z predpokladu, že doplatky budú nulové iba pri najlacnejších zameniteľných liekoch (resp. ZdP a DP). Približne 90% dôchodcov má nižší dôchodok, ako je 60 % priemernej mzdy z pred dvoch rokov (607,8 eur)
Rozloženie výpočtu 36 mil. eur:
Dôchodcovia: 27,45 mil. eur
Ľudia nad 64 rokov v roku 2018 zaplatili na doplatkoch za lieky hradené z VZP 71 mil. eur, z toho do limitu sa započítava 35,5 mil. eur (toľko by zaplatili ak by užívali najlacnejšie zameniteľné lieky).
Pri hraničnej výške dôchodku 607,8 eur pre rok 2020 (60 % z 1 013 eur), sa opatrenie týka 90 % dôchodcov (31,95 mil. eur)
V roku 2018 im ZP pri súčasných limitoch vrátili cca 4,5 mil. eur. Túto sumu preto odrátavame z dopadu.
Teda (35,5*0,90 – 4,5) = 27,45
ŤZP/invalidný dôchodok: 7,6 mil. eur
Z individualizovaných dát zdravotných poisťovní (ZP) nie je možné vidieť túto skupinu obyvateľstva a určiť skutočnú výšku ich platieb za lieky – ide teda o (konzervatívny) odhad.
Počet ŤZP je 158-tisíc (správa o sociálnej situácií obyvateľstva 2018)
7
Pri súčasných limitoch, ak by aj všetci ŤZP presahovali limit, platili by max. 48 eur za rok na doplatkoch = 7,6 mil. eur
Teda (158 000 * 48) = 7,6
Deti do 5 rokov: 1,1 mil. eur
Deti do 5 rokov (vrátane) v roku 2018 zaplatili na doplatkoch za lieky hradené z VZP 5,2 mil. eur, z toho do limitu sa započítava 4,7 mil. eur (toľko by zaplatili ak by užívali najlacnejšie zameniteľné lieky).
Zo ZP im bolo vrátaných pri súčasných limitoch 3,6 mil. eur.
Teda (4,7 – 3,6) = 1,1
Nulové doplatky pre niektorých, pre ostatných nie sú už žiadne limity
Dopad na rozpočet
Dopad spolu
36 171 130 €
Nulové doplatky pre 90 % seniorov s najnižším dôchodkom
27 450 000 €
Nulové doplatky pre 100 % ZŤP s najnižším príjmom
7 595 424 €
Nulové doplatky pre 100 % deti do 5 rokov (vrátane)
1 125 706 €
minimálna mzda v roku 2020 je 580 eur
priemerná mesačná mzda z pred dvoch rokov (t.j. z roku 2018) je 1013 eur
50% z priemernej mesačnej mzdy (z roku 2018) je 506,5 eur
60% z priemernej mesačnej mzdy (z roku 2018) je 607,8 eur
minimálna mzda v roku 2021 sa predpokladá na úrovni 620 eur
priemerná mesačná mzda z pred dvoch rokov (t.j. z roku 2019) je 1092 eur
50% z priemernej mesačnej mzdy (z roku 2019) je 546 eur
60% z priemernej mesačnej mzdy (z roku 2018) je 655,2 eur
Počet dôchodcov v SR
k 30. aprílu 2020
k 31. máju 2020
k 30. júnu 2020
Počet dôchodcov v Slovenskej republike
1 405 677
1 404 319
1 405 378
Počet vyplácaných dôchodkov
- starobných
1 082 527
1 082 406
1 083 919
- predčasných starobných
14 280
14 320
14 476
- invalidných
234 364
234 127
233 629
- vdovských
290 665
290 136
290 130
- vdoveckých
49 272
49 217
49 230
- sirotských (deti)
21 073
20 067
20 093
- invalidných z mladosti (hradené štátom)
17 222
17 295
17 382
- iné (hradené štátom)
1
1
1
- manželky (hradené štátom)
225
221
218
- sociálnych (hradené štátom)
1 275
1 262
1 249
Spolu
1 710 904
1 709 052
1 710 327
neprevzaté do automatizovanej evidencie
33
26
38
do cudziny
30 026
30 097
30 271
Úhrn
1 740 963
1 739 175
1 740 636
zdroj: Sociálna poisťovňa
8
Rozdelenie dôchodcov podľa výšky starobného dôchodku v roku 2016 (podľa prispôsobenej metodiky poisťovne):
výška dôchodku
počet dôchodcov
do 76 eur
2 477
od 76,10 eura do 110 eur
3 267
od 100,10 eura do 200 eur
18 690
od 200,10 eura do 305 eur
87 496
od 305,10 eura do 415 eur
32 9994
od 415,10 eura do 515 eur
174 288
od 515,10 eura do 605 eur
68 158
od 605,10 eura do 705 eur
35 873
od 705,10 eura do 800 eur
15 721
od 800,10 eura do 900 eur
8 595
od 900,10 eura do 1000 eur
4 653
od 1000,10 eura
3 605
spolu
752 817
dôchodok vyšší ako 605,10 eur – počet osôb 68 447, predstavuje cca 9% z celkového počtu dôchodcov
Zdroj: Sociálna poisťovňa
Údaje zo Sociálnej poisťovne o príjmoch a dôchodkoch osôb ŤZP
Údaje zo Sociálnej poisťovne neobsahujú príjmy všetkých ŤZP osôb, ale len tých, ktorí poberajú niektorý z peňažných príspevkov na kompenzáciu. Aktuálne príjmy poberateľov v IS Sociálnej poisťovne sú prevažne za rok 2018. Príjmy za rok 2019 budú k dispozícii v mesiaci september 2020.
Údaje dôchodkového a invalidného poistenia a údaje o poistných vzťahoch potrebné na stanovenie pracovných vzťahov zo Sociálnej poisťovne sú z marca 2020
V prípade, že mala jedna osoba s ŤZP v marci 2020 viacero pracovných vzťahov rovnakého typu, uvedený vymeriavací základ je ich súčtom.
k 30.6.2020
Počet osôb ŤZP celkom
430 459
Počet osôb ŤZP - držitelia preukazu ŤZP
177 316
Počet osôb ŤZP - držitelia preukazu ŤZP-S
161 138
Veková štruktúra osôb ŤZP
0 do 6 rokov
2 297
od 6 do 18 rokov
16 958
od 18 rokov do 25 rokov
12 063
od 25 do 62 rokov
162 655
od 62 rokov a viac
236 486
zdroj: Sociálna poisťovňa, ISA
Postup výpočtu:
celkový počet poberateľov dôchodkov, ktorí sú ŤZP
368 676
100%
z toho s prímom a dôchodkom vyšším ako 655,20 eur
110 277
29,91%
9
Predpokladáme, že rovnaký pomer medzi poberateľmi príjmov zo zárobkovej činnosti je aj medzi dôchodcami všeobecne.
Pri použití vyššie uvedeného predpokladu:
Počet dôchodcov
1 405 378
z toho príjem nad hranicu (29,91%)
420 349
z toho príjem pod hranicu
985 029
predpokladaný počet osôb, na ktoré sa bude vzťahovať limit spoluúčasti (údaj vychádza z platnej právnej úpravy)
1 004 000
z toho
osoba s príjmom nad hranicou (29,91%)
300 296
ostatní
703 704
zdroj: vlastné spracovanie
Záver
Predpokladáme, že 300 296 osôb bude mať celkový príjem (vrátane dôchodku) vyšší ako 655,2 eur, t. j. budú mať nárok na limit spoluúčasti podľa súčasne platných pravidiel.
10
Vývoj úhrad zdravotných poisťovní
Tabuľka č. 4
2014
2015
2016
2017
2018
2019 (Q3 data)
2019 (odhad)
2020 odhad
Počet poistencov (ZŤP a invalid. dôchodcovia)
39 478
198 121
398 897
494 497
598 322
498 816
665 087
700 000
Doplatky vrátené poistencom (ZŤP a invalid dôchodcom, vrátane detí vo veku nedovŕšených 6 rokov ktoré sú držiteľom preukazu ZŤP)
778 808 €
3 313 066 €
6 698 516 €
8 113 571 €
12 190 791 €
10 049 442 €
13 399 256 €
Počet poistencov - starobní dôchodcovia, výsluhoví dôchodcovia, bez nároku na dôchodok
46 396
50 730
103 791
216 605
162 745
216 993
220 000
Doplatky za lieky vrátené starobným, výsluhovým dôchodcom a bez nároku na dôchodok
826 040 €
811 309 €
1 667 793 €
4 446 766 €
3 616 648 €
4 822 197 €
Počet poistencov (vo veku nedovŕšených 6 rokov)
x
31 781
53 800
113 296
84 772
62 363
83 151
84 000
Doplatky vrátené poistencom vo veku nedovŕšených 6 rokov
x
478 456 €
873 780 €
2 171 239 €
3 419 276 €
2 852 197 €
3 802 930 €
Počet poistencov spolu
85 874
280 632
556 488
607 793
899 699
723 924
965 231
1 004 000
Suma vrátených doplatkov za lieky
1 604 848 €
4 602 831 €
9 240 089 €
10 284 810 €
20 056 833 €
16 518 287 €
22 024 383 €
24 295 368 €
zdroj: vlastné spracovanie
11
Tabuľka č. 5
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie;
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
37 471 130
37 471 130
37 471 130
úhrady zdravotných poisťovní za poskytovanie zdravotnej starostlivosti
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
37 471 130
37 471 130
37 471 130
12
2 výdavky rozpísať do položiek platnej ekonomickej klasifikácie; Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č.7
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2019
2020
2021
2022
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.