Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 18.8.2020Ukončenie: 24.8.2020
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
august 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
september 2020
2. Definícia problému
Čl. I – zákon č. 363/2011 Z. z.Podľa § 87a limit spoluúčasti vo výškea) 12 eur sa vzťahuje na poistenca, ktorý je k prvému dňu kalendárneho štvrťroka1. držiteľom preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, ak v písmene d) nie je ustanovené inak,2. poberateľom invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo3. invalidný a nevznikol mu nárok na invalidný dôchodok,b) 30 eur sa vzťahuje na poistenca, ktorý k prvému dňu kalendárneho štvrťroka1. je poberateľom starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov vo veku ustanovenom na vznik nároku na starobný dôchodok, dôchodku z iného členského štátu, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska, ak nie je poistený v tomto štáte, nie je poberateľom dôchodku z tretieho štátu alebo2. dovŕšil dôchodkový vek a nevznikol mu nárok na starobný dôchodok,3. je poberateľom predčasného dôchodku a nevznikol mu nárok na starobný dôchodok,c) 10 eur sa vzťahuje na poistenca, ktorý k prvému dňu kalendárneho štvrťroka nedovŕšil šesť rokov veku, ak v písmene d) nie je ustanovené inak,d) 0 eur sa vzťahuje na poistenca, ktorý k prvému dňu kalendárneho štvrťroka nedovŕšil šesť rokov veku a ktorý je držiteľom preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom.Čl. II - Zákon č. 581/2004 Z. z.Údaj o tom, či osoba spĺňa podmienky na limit spoluúčasti a výška čiastky, ktorá prekročila limit spoluúčasti nie je v súčasnej dobe na účte poistenca.
3. Ciele a výsledný stav
Čl. I - zákon č. 363/2011 Z. z.Navrhovaným zákonom sa realizuje aj Programové vyhlásenie vlády SR na rok 2020 až 2024, podľa ktorého „Vláda zruší doplatky za lieky pre ľudí ťažko zdravotne postihnutých, detí do šiestich rokov veku a dôchodcov, pri ktorých sa bude zohľadňovať výška ich príjmu, a to do výšky doplatku najlacnejšieho zameniteľného lieku.“Cieľom návrhu zákona je zlepšenie situácie vymedzeného okruhu pacientov v nadväznosti na ekonomické
následky vyvolané platením doplatkov za lieky, dietetické potraviny a zdravotnícke pomôcky. Ide o najzraniteľnejšie skupiny pacientov, a to predovšetkým deti do šiestich rokov života, dôchodcov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhuje sa preto, aby sa na tieto osoby vzťahoval nulový limit spoluúčasti za doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Týmto ekonomicky najviac zraniteľným osobám sa navrhovanou úpravou zabezpečí dostupnosť liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Dôchodcom, osobám s ťažkým zdravotným postihnutím a mladým rodinám s deťmi do šiestich rokov sa tým zabezpečí aj kvalitnejší život. Ustanovuje sa preto okruh poistencov, ktorí budú mať nulovú spoluúčasť za doplatky na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny. Ide o zraniteľné skupiny poistencov, a to deti do šiestich rokov veku, najzraniteľnejšie skupiny poistencov, osoby, ktoré sú držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, osoby, ktoré sú poberateľmi invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo osoby invalidné a ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok. Ďalej sú to osoby, ktoré sú poberateľmi starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov, taktiež osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na starobný dôchodok a osoby, ktoré sú poberateľmi predčasného dôchodku a nevznikol im nárok na starobný dôchodok.V súlade s programovým vyhlásením vlády SR sa ustanovuje podmienka, aby sa limit spoluúčasti nevzťahoval na poistencov, ktorí majú súčet príjmu, ktorý podlieha dani z príjmov podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, a dôchodku, vyšší ako 60% priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa posudzuje nárok poistenca na limit spoluúčasti. Súčasne sa ponechávajú aj súčasné limity spoluúčasti pre osoby, ktoré danú podmienku nesplnia.Čl. VI - zákon č. 581/2004 Z. z. Účet poistenca sa dopĺňa o údaj o tom, či poistenec spĺňa podmienky na limit spoluúčasti podľa osobitného predpisu, a sumu, o ktorú je limit spoluúčasti prekročený.
4. Dotknuté subjekty
Zdravotné poisťovne, poistenci verejného zdravotného poistenia spĺňajúci podmienky na úhradu sumy, o ktorú bol limit spoluúčasti prekročený
5. Alternatívne riešenia
Nie sú. Nulový variant: Najzraniteľnejšie skupiny pacientov, a to predovšetkým deti do šiestich rokov života, dôchodcovia a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím zväčša platia najvyššie doplatky na lieky, čo má vplyv na príjmy domácnosti, resp. úbytky domácnosti. Práve preto, aby sa zvýšil ich disponibilný príjem, je nutná navrhovaná zmena.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy uvedená právna úprava zakladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy
v dôsledku zníženia limitu spoluúčasti, t. j. zvýši sa vplyv na výdavky verejného zdravotného poistenia.
Sociálne vplyvy zníženie limitu spoluúčasti na doplatkoch na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické
potraviny bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností, tých poistencov, ktorí nebudú mať žiadnu spoluúčasť na doplatkoch na lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny.
11. Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo zdravotníctva SR
Sekcia financovania
Limbová 2
837 52 Bratislava
zuzana.foldesova@health.gov.sk
12. Zdroje
Súvisiace platné právne predpisy, údaje zdravotných poisťovní, Národné centrum zdravotníckych informácií.
Makroekonomická prognóza IFP z júna 2020.
Údaje o liekoch
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia legislatívnej rady vlády slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vplyvy navrhovaného materiálu vyznačil, že materiál nemá vplyv na MSP. Komisia zároveň navrhuje, aby predkladateľ vyznačil aj žiadny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je tento vplyv kvantifikovaný v sume 29 mil. eur každoročne v rokoch 2021 až 2023. Uvedenú kvantifikáciu považujeme za podhodnotenú, nakoľko sa návrh bude týkať 85 – 90 % dôchodcov a nie 2/3 dôchodcov ako je uvedené na str.19 v časti Postup výpočtu. Dopad návrhu na verejné zdravotné poistenie odhadujeme na 36 mil. eur každoročne v rokoch 2021 až 2023. Z tohto dôvodu žiadame analýzu vplyvov aktualizovať.
V analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že predmetné výdavky bude potrebné zohľadniť pri tvorbe rozpočtu verejného zdravotného poistenia na roky 2021 až 2023 a budú v plnej miere vykryté zo štátneho rozpočtu, tak ako je uvedené v Programovom vyhlásení vlády SR. Upozorňujeme, že uvedený vplyv nebol zohľadnený v limitoch rozpočtu verejnej správy na roky 2021 až 2023, avšak bude zapracovaný v nasledujúcich etapách tvorby rozpočtu verejnej správy.
V nadväznosti na vyššie uvedené pripomienky je potrebné prepracovať analýzu vplyvov.
K analýze sociálnych vplyvov
V bode 4.1 je potrebné doplniť kvantifikácie podľa jednotlivých dotknutých skupín poistencov (podľa predpokladov, z ktorých vychádza analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy).
K bodu 4.2 analýzy uvádzame, že predloženým návrhom zákona budú pozitívne ovplyvnené zraniteľné skupiny poistencov. Preto je potrebné v tomto bode návrh zhodnotiť v časti týkajúcej sa zraniteľných skupín obyvateľstva, a to v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov (Príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov) a vypustiť slová „bez vplyvu.“ Zároveň je potrebné v bode 4.2 uviesť aj informáciu, že ochranný limit sa vzťahuje na všetky lieky, zdravotnícke pomôcky a dietetické potraviny, ktorých úhradu čiastočne hradí poisťovňa, pričom do limitu sa započítava doplatok vo výške najlacnejšej verzie na trhu.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanovisko MZSR:
MZSR všetky pripomienky akceptovalo a zapracovalo do materiálu.