operácií.Ak vláda predložila národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy pred zverejnením výšky čistého dlhu za predchádzajúci rozpočtový rok a výška čistého dlhu odôvodňuje uplatnenie sankčných opatrení podľa odseku 4 písm. a), odseku 5 písm. a), odseku 6 písm. a) vláda je povinná už predložený návrh rozpočtu verejnej správy stiahnuť z rokovania národnej rady a predložiť taký návrh rozpočtu verejnej správy, ktorý zohľadňuje opatrenia sankčných pásiem, ktoré je potrebné prijať vzhľadom na výšku čistého dlhu.
Ak výška čistého dlhu prekročí hranicu 55 % podielu na hrubom domácom produkte a viac, vláda musí predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh opatrení na jeho zníženie, pričom hlasovanie o prijatí týchto opatrení sa spojí s hlasovaním o vyslovení dôvery vláde. Vláda nespojí hlasovanie o opatreniach s hlasovaním o vyslovení dôvery vláde, ak v predchádzajúcom rozpočtovom roku uplatnila opatrenia podľa odseku 6 a výška čistého dlhu medziročne klesla.
V ustanovení čl. 5 ods. 9 sa zakotvuje povinnosť subjektov verejnej správy, ktorých rozpočty sú súčasťou rozpočtu verejnej správy, aby pri opatreniach podľa odsekov 4 až 6 a 8, zosúladili návrhy svojich rozpočtov s prepracovaným návrhom rozpočtu verejnej správy, ktorý vláda predkladá Národnej rade SR. Týmto sa zjednotí celý rozpočtový proces a zabezpečí sa spolupráca a kooperácia všetkých subjektov verejnej správy.
Úprava únikových klauzúl v odseku 10 odôvodňuje dočasné neuplatňovanie sankčných mechanizmov s cieľom zabrániť neželanej pro-cyklickej fiškálnej politike.
V prípade existencie únikovej klauzuly, ktorými sú vypovedanie vojny alebo vyhlásenie vojnového stavu sa sankčné opatrenia upravené v ods. 4 až 8 neuplatnia počas obdobia ich trvania. V prípade významnej hospodárskej krízy alebo iných mimoriadnych situácii, ktoré vyvolávajú dodatočné verejné za výdavky viac než 2 % HDP, čo zároveň potvrdí svojím stanoviskom Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (situácie podľa čl. 5 ods. 12 písm. a) a b) sa ustanovenia odsekov 4 až 8 neuplatňujú po dobu 12 mesiacov od aktivácie únikovej klauzuly.
Zároveň sa v odseku 13 upravuje možnosť Rade pre rozpočtovú zodpovednosť navrhnúť národnej rade vyhlásenie mimoriadnej okolnosti, ktorá má za následok mimoriadne zhoršenie salda rozpočtu verejnej správy. 12 mesačnú lehotu môže rada navrhnúť národnej rade predĺžiť maximálne o ďalších 36 mesiacov. Ak rada vyhlási mimoriadnu okolnosť na základe odhadovaných údajov, 12 mesačná lehota plynie od momentu vyhlásenia. Ak údaje zverejnené Štatistickým úradom SR alebo ministerstvom financií potvrdia túto okolnosť, 12 mesačná lehota sa nanovo nespúšťa. Na druhej strane rada má možnosť navrhnúť národnej rade ukončiť mimoriadnu okolnosť pred uplynutím 12 mesačnej lehoty, ak údaje zverejnené Štatistickým úradom SR alebo ministerstvom financií ju nepotvrdia.
Návrh tejto úpravy súvisí s tým, že stanovenie uniformného numerického pravidla v nadväznosti na ekonomické šoky (situácie podľa čl. 5 ods. 12 písm. a) a b) nie je vždy optimálne pre určenie adekvátneho trvania neuplatňovania sankcií dlhovej brzdy. Preto je vhodné, aby mieru, povahu a trvanie šoku a dĺžku neuplatňovania sankcií posudzovala Rada pre rozpočtovú zodpovednosť.
K bodu 15 a 16
Ide o legislatívno–technickú úpravu vo väzbe na navrhovaný nový článok 7a upravený v bode 17.
K bodu 17
Navrhuje sa doplniť nový článok 7a, obsahom ktorého je definovanie limitu verejných výdavkov, ako aj spôsob jeho určenia a aktualizácie. Výdavkové limity ako hlavné operatívne rozpočtové pravidlo odporúča akademická obec aj medzinárodné inštitúcie. Ide o transparentné rozpočtové pravidlo, ktoré ukotvuje proti-cyklickú fiškálnu politiku a rozpočtovú disciplínu.