B. Osobitná časťK Čl. I
Navrhovanou úpravou sa mení definícia regulovaného povolania. Za regulované povolania sa považujú iba tie povolania, pre ktoré sú zákonom ustanovené kvalifikačné požiadavky špecifickej odbornej prípravy, ktorá môže byť vyjadrená buď dokladom o vzdelaní v špecifikovanom príslušnom odbore, ktorým sa získava odborná kvalifikácia, požiadavkou na osvedčenie o odbornej spôsobilosti (t.j. autorizácia, certifikát a iné) alebo kombináciou uvedených požiadaviek, pri ktorých môže byť vyjadrená aj podmienka praxe. Ak dokladom o vzdelaní nie je potvrdená osobitná príprava na povolanie, t. j. príprava špeciálne pre daný druh povolania, a na výkon povolania sa nevyžaduje ani osvedčenie o odbornej spôsobilosti, nie je možné tento doklad o vzdelaní považovať za kvalifikačnú podmienku, ktorá by spĺňala požiadavky v zmysle odbornej prípravy na regulované povolania ustanovené smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení (ďalej len „smernica 2005/36/ES v platnom znení“). Za regulované povolania sa nepovažujú tie povolania, alebo skupina povolaní, kde nie je ustanovený špecifický kvalifikačný predpoklad s obsahom požadovaného vzdelania, a kde kvalifikačný predpoklad je vyjadrený len ako stupeň vzdelania bez uvedenia študijného odboru alebo vyjadrený len stupňom vzdelania s uvedením študijného odboru alebo skupiny študijných odborov, ktoré však nie je možné považovať za regulované vzdelávanie, vzhľadom na to, že nepredstavujú odbornú prípravu pre špecifické povolanie. Ide napríklad o vzdelanie v odboroch právo, ekonomika a sociálne vedy.
Pracovné pozície, pre ktoré sa vyžaduje len stupeň vzdelania, ako napr. povolania v štátnej službe a povolania pri výkone práce vo verejnom záujme, sa nepovažujú za regulované povolania, tak isto ako tie povolania, pre ktoré je ustanovená kvalifikačná požiadavka na študijný odbor v oblasti ekonómie, práva alebo sociálnych vied a žiadna iná kvalifikačná požiadavka, ktorá by predstavovala odbornú prípravu na dané povolanie.
V takýchto prípadoch nejde o požiadavku podľa smernice 2005/36/ES v platnom znení, ale o článok 45 Zmluvy o fungovaní EU, ktorým sa zabezpečuje voľný pohyb pracovníkov t.j. uchádzanie sa o skutočne ponúkané miesto. Vymedzenie študijných odborov, ktorých sa táto podmienka týka, vychádzalo zo stanoviska Európskej komisie č. COM(2010)373 - Oznámenie Komisie Rade, Európskemu parlamentu, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov - Potvrdenie významu voľného pohybu pracovníkov: práva a významné trendy. Keďže však nemusí ísť len o študijný odbor v uvedených oblastiach a naopak, pokiaľ existuje okrem študijného odboru v oblasti ekonómie, práva alebo sociálnych vied aj iná kvalifikačná podmienka špecifická pre dané povolanie, ide už o regulované povolanie, uvedenie príkladov oblastí vzdelávania, ktoré sa nepovažujú za regulované vzdelávanie, sa vypúšťa z ustanovení zákona.
Legislatívno-technická úprava, vzhľadom na zmenu zákona, na ktorý sa odkazuje.