1
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vzhľadom na navrhované rozšírenie a precizovanie účelu dotácie na podporu rodovej rovnosti, sa navrhuje aj úprava predmetu zákona a zmena názvu dotačného titulu na dotáciu na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí tak, aby samotný názov dotácie korešpondoval s účelom dotácie, resp. ho neprimerane nezužoval. Návrh ustanovenia obsahuje návrh na príslušné legislatívno-technické úpravy súvisiace so zmenou názvu dotácie.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšíriť dotácie poskytované v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej len „ministerstvo“) o nové druhy dotácie, ktorými dotácia na podporu plnenia funkcií rodiny (cielená dotačná podpora prorodinných opatrení) a dotácia na podporu dobrovoľníckej činnosti (cielená dotačná podpora dobrovoľníckej činnosti v sociálnej oblasti a v oblasti rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti v pôsobnosti ministerstva).
K bodom 3 až 8
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace so zmenou označenia názvov subjektov, ktoré môžu byť podporené v rámci dotácie na podporu rozvoja sociálnych služieb a vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (zákon č. 61/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
305/2005 Z. z.
o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony).
Súčasne sa navrhuje
-rozšíriť druhy sociálnych služieb, v rámci ktorých môže byť podporená rekonštrukcia a stavebné úpravy aj o nízkoprahové denné centrum, integračné centrum a komunitné centrum, ktoré sa rovnako považujú za zariadenia na zabezpečenie nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb, ale aj o sociálnu službu včasnej intervencie, ak sa poskytuje ambulantnou formou,
-vypustiť spomedzi podporovaných druhov sociálnych služieb podporu samostatného bývania, nakoľko nejde o zariadenie sociálnych služieb,
-rozšíriť možnosť podpory integrácie detí so zdravotným znevýhodnením (dotácia na kúpu špeciálneho osobného motorového vozidla so zdvíhacou plošinou), pre ktoré vykonávané opatrenia pobytovou formou v centre pre deti a rodiny nezávisle na tom, v ktorej organizačnej súčasti centra je dieťa umiestnené (t. j. nielen podpora integrácie detí umiestnených v špecializovaných samostatne usporiadaných skupinách na základe súdneho rozhodnutia),
-rozšírenie možností poskytnutia dotácie centru pre deti a rodiny (akreditované) na podporu jeho priestorovej deinštitucionalizácie - aktuálne je možné podporiť rekonštrukciu a stavebnú úpravu rodinného domu, resp. bytu, avšak pre malé zariadenia je prakticky nemožné získať samotný rodinný dom/byt, ktorý by vôbec bolo možné rekonštruovať; navrhuje sa preto rozšíriť možnosť poskytnutia dotácie aj o kúpu domu/bytu, resp. výstavbu domu, samozrejme pri zachovaní maximálnej možnej sumy dotácie, dodržaní maximálnej sumy celkovej investície a rovnakej podmienke udržateľnosti, ako pri aktuálne možnej rekonštrukcii a stavebnej úprave.
2
Vzhľadom na účel nového druhu dotácie na podporu plnenia funkcií rodiny sa, v záujme predchádzania duplicitám v dotáciách, navrhuje vylúčiť z možnosti podpory opatrenia primárnej prevencie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktoré budú môcť byť v nadchádzajúcom období podporované prostredníctvom nového dotačného titulu.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 10
Vzhľadom na rozsah navrhovaných zmien a potrebných legislatívno-technických úprav sa navrhuje nové znenie ustanovenia.
Navrhuje sa jednoznačná úprava účelu dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti. Cieľom je dosiahnuť, aby škála aktivít, ktoré môžu byť podporené dotáciou, bola čo najširšia a zároveň zmysluplná s ohľadom na potreby adresátov opatrení. Rozšírenie možnosti podpory je plne v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR.
Oproti aktuálnemu zneniu sa tiež navrhuje rozšírenie možnosti poskytnutia dotácie aj o možnosť podpory tých činností, ktoré organizácie pomáhajúce obetiam domáceho násilia musia zabezpečiť externe, napr. keď klient(ka) potrebuje právne služby v právne veľmi komplikovanej situácii, právne služby veľmi drahé a klient(ka) si ich nemôže dovoliť. Rovnaká situácia nastáva aj v prípade, ak je potrebné zabezpečiť psychoterapiu, ktorú je aktuálne možné zabezpečiť len u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, pričom sa jedná spravidla o výkon, ktorý nie je hradený zdravotnou poisťovňou v plnom, resp. potrebnom rozsahu. Preto je vhodné, aby existovala možnosť podpory dotáciou, ktorá subjektom poskytujúcim pomoc obetiam násilia pomôže tento typ výdavku pre klientov(ky) vykryť.
Navrhuje sa precizovanie textu súvisiaceho s oprávnenosťou žiadateľov, konkrétne podmienky predmetu činnosti tak, aby taxatívne znenie predmetu činnosti neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby alebo občianskeho združenia neprimerane nezužovalo okruh potenciálnych žiadateľov/prijímateľov dotácie, t. j. aby popri organizáciách, ktoré boli doteraz oprávnenými žiadateľmi o dotáciu na podporu rodovej rovnosti (tieto organizácie, ak doposiaľ svojim predmetom činnosti plnili podmienku oprávnenosti žiadateľa, plnia vzhľadom na širokokoncipované zameranie predmetu činnosti túto podmienku aj naďalej) sa mohli o dotáciu uchádzať aj organizácie, ktoré majú v predmete činnosti aktivity a/alebo činnosti so zameraním na novoupravený účel dotácie.
Súčasťou návrhu je aj možnosť, aby sa o dotáciu na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí, konkrétne na aktivity a činnosti na predchádzanie chudoby jednotlivcov a rodín, na predchádzanie a podporu riešenia domáceho násilia, mohli uchádzať aj registrovaná cirkev alebo náboženská spoločnosť resp. právnická osoba, ktorá odvodzuje svoju právnu subjektivitu od tejto registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti.
Vzhľadom na výrazné rozšírenie účelu dotačného titulu sa v záujme predchádzania duplicitám podpory prostredníctvom dotácií navrhuje jednoznačne ustanoviť, že dotáciu na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti bude možné poskytnúť len na aktivity a činnosti, ktoré nie je možné podporiť dotáciou na podporu rozvoja sociálnych služieb, dotáciou na podporu vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (o.i. aj z dôvodu, že na poskytovanie sociálnych služieb a vykonávanie opatrení
3
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately sa vzťahujú prísne podmienky ustanovené osobitnými predpismi - v zásade nemôže ísť napr. o sociálnu službu krízovej intervencie ani o výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately) a dotáciu na podporu plnenia funkcií rodiny (vzhľadom na jej preventívny a podporný účel).
Vo výške sumy dotácie, ktorú je možno poskytnúť sa nenavrhujú zmeny, avšak navrhuje sa, vzhľadom na jej povahu, zohľadniť vklad dobrovoľníckej činnosti a považovať jej výkon (ak nemá byť podporený dotáciou) za finančnú spoluúčasť žiadateľa. Je treba uviesť, že takto môže byť zohľadnená výlučne dobrovoľnícka činnosť vykonávaná podľa zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhuje z dôvodu nadbytočnosti a nesystémovosti vypustiť ustanovenie limitujúce maximálnu sumu dotácií, ktorú je možné sumárne na tento účel v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť (v úhrne najviac v sume 200 000 eur).
K bodu 11
Návrhom sa upravujú konkrétne podmienky poskytnutia nových druhov dotácie.
K § 9b
Účelom dotácie na podporu plnenia funkcií rodiny je cielená podpora širokého spektra preventívnych a podporných aktivít a činností vrátane osvetových aktivít, zameraných na stabilitu rodinných vzťahov, rozvoj rodičovských kompetencií, výchovu k manželstvu a rodičovstvu, aktivít zameraných na predchádzanie negatívnym javom v rodine, na upevňovanie medzigeneračných rodinných vzťahov, svojpomocných aktivít a aktivít zameraných na senzibilizáciu verejnosti k rodinným hodnotám, pozitívnemu rodičovstvu.
Vymedzený účel kladie dôraz na aktivity a činnosti zamerané na rodinu s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením alebo s plnoletým členom rodiny s ťažkým zdravotným postihnutím a tiež na inklúziu zdravotne znevýhodnených detí. Navrhuje sa, ako osobitný účel dotácie, podpora zriaďovania detských ihrísk, ktoré budú mať zároveň vytvorené podmienky na inklúziu detí so zdravotným znevýhodnením. Návrh je reakciou na absenciu inkluzívnych ihrísk (podľa dostupných informácií na Slovensku len 4 takéto ihriská, z toho v Bratislave len jedno), pričom ani situácia s detskými ihriskami všeobecne nie je dobrá dostatok zdrojov nie je ani na úpravu starých a budovanie nových bežných detských ihrísk. Detské ihrisko, odhliadnuc od faktu, že je to vhodný priestor na bezpečné trávenie voľného času detí a rodín, je aj nenahraditeľný priestor napr. na rozvoj a vytváranie sociálnych vzťahov detí, rozvoj ich fantázie a motorických zručností detí.
Dotáciou bude môcť byť podporená aj edičná činnosť a propagačné aktivity, ak sprievodnými aktivitami s podporovanými aktivitami a činnosťami v rámci tejto dotácie.
Účelom dotácie je podpora rôznorodých aktivít cielených na rôzne aspekty rodinného života od vzdelávacích aktivít k manželstvu a rodičovstvu, či aktivít posilňujúcich vzťahy v rodine po rôzne preventívno-osvetové aktivity na predchádzanie rôznym negatívnym javom v rodinách a podporujúce svojpomoc. Cieľom je, aby aktivity mohli byť orientované nielen na rodiny s maloletými deťmi, ale aj rodiny generačne staršie a rodiny so zdravotne znevýhodneným členom(mi). Účel dotácie je zároveň naformulovaný tak, aby bolo jednoznačne zrejmé, že ide o podporu cielenú na rozvojový potenciál rodiny ako prostredia
4
pre dôstojný život a rozvoj jej členov. Cieľom dotácie je podpora tých aktivít, ktoré podporujú rodinu v plnení jej prirodzených funkcií v jej individuálnej realite.
Z podpory budú zároveň, rovnako ako pri dotáciách na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti, vylúčené aktivity a činnosti, ktoré je možné podporovať dotáciou na podporu rozvoja sociálnych služieb, dotáciou na podporu vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a v tomto prípade aj dotáciou na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti (vzhľadom na špecifický účel tejto dotácie).
Dotáciu bude možné poskytnúť žiadateľovi, ktorým je nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby, alebo občianske združenie, ktoré v predmete činnosti zamerané na podporu plnenia funkcií rodiny, tvorbu, rozvoj, ochranu, obnovu a prezentáciu duchovných alebo kultúrnych hodnôt, alebo vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately na predchádzanie vzniku krízových situácií v rodine, na ktoré sa nevyžaduje akreditácia (t. j. aj tie, ktoré doposiaľ mohli žiadať o dotáciu na preventívne aktivity podľa § 3). O dotáciu bude môcť vzhľadom na jednoznačnú potrebu realizácie aktivít tohto charakteru na miestnej, komunitnej úrovni požiadať aj obec, resp. združenie obcí a vzhľadom na ich charakter aj registrovaná cirkev alebo náboženská spoločnosť a právnická osoba, ktorá odvodzuje svoju právnu subjektivitu od tejto registrovanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti (v tomto prípade s výnimkou aktivít na podporu výchovy k manželstvu a rodičovstvu a svojpomocných aktivít). Požadovaný predmet činnosti nie je opäť naformulovaný taxatívne, a umožňuje žiadať o dotáciu širokému spektru organizácií, ktoré majú v predmete činnosti aktivity a činnosti so zameraním na účel nového dotačného titulu.
V rámci podporovaných aktivít bude možné podporiť aj výdavky na mzdu, plat alebo odmenu a odvody na zamestnanca (do výšky 70 % priemernej mesačnej mzdy) a jeho cestovné výdavky súvisiace s podporovanými aktivitami, služby, a nájomné a materiálové výdavky spojené s realizáciou podporených aktivít.
Dotáciu v jednom rozpočtovom roku bude možné poskytnúť najviac vo výške 10 000 eur, a ak byť účelom dotácie podpora detského ihriska najviac vo výške 50 000 eur, ak žiadateľ preukáže krytie z vlastných alebo iných zdrojov najmenej vo výške 10% z rozpočtu na aktivitu, ktorá byť podporená. Ak byť účelom dotácie podpora detského ihriska, musí byť súčasťou plánovanej aktivity zároveň vytvorenie bezbariérového prostredia na účely socializácie a inklúzie detí so zdravotným znevýhodnením; poskytnutie dotácie bude zároveň podmienené záväzkom udržateľnosti v zmluve o poskytnutí dotácie.
V prípade tohto dotačného titulu sa vzhľadom na jej povahu navrhuje zohľadniť vklad dobrovoľníckej činnosti a považovať jej výkon (ak nemá byť podporený dotáciou) za finančnú spoluúčasť žiadateľa. Je treba opäť uviesť, že takto môže byť zohľadnená výlučne dobrovoľnícka činnosť vykonávaná podľa zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ministerstvo môže aj pri tejto dotácie v rámci aktivít a činností určiť a zverejniť prioritné oblasti podpory na nasledujúci rozpočtový rok.
K § 9c
Účelom dotácie na podporu dobrovoľníckej činnosti je podporiť rozvoj dobrovoľníctva v sociálnej oblasti a oblasti rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti.
5
Dobrovoľníctvo v sociálnej oblasti (najmä pri poskytovaní sociálnych služieb) je významným prvkom zvyšujúcim kvalitu poskytovaných sociálnych služieb a opatrení podporujúci ich humanizáciu. Je však potrebné zdôrazniť, že výkonom dobrovoľníckej činnosti nie je možné zabezpečiť priame poskytovanie odborných činností upravených zákonom (napr. zákonom o sociálnych službách, zákonom o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele, ktoré majú byť poskytované zamestnancami). Aktivity, ktorými môžu dobrovoľníci prispieť k riešeniu sociálnych problémov rôznorodé, napr. sprevádzanie seniorov, ľudí so zdravotným znevýhodnením, predčítanie, spoločenské aktivity, kurzy, organizovanie podujatí, voľnočasových aktivít pre deti, seniorov, realizácia rôznych náučných aktivít (workshopy, prednášky, kurzy) a pod.
V súčasnosti na Slovensku neexistuje podpora dobrovoľníckej činnosti a jej organizovania v sociálnej oblasti, zapojenie dobrovoľníkov napr. v sociálnych službách nie je vysoké, hoci je to v záujme podpory kvality žiaduce. Podľa dostupných štatistických údajov bolo v roku 2019 odpracovaných v zariadeniach sociálnych služieb celkom 183 tisíc hodín dobrovoľníckej práce. V rámci ostatných sociálnych služieb pôsobí cca 1 000 dobrovoľníkov.
Podporu rozvoja dobrovoľníctva možno považovať za jednu z možností riešenia sociálnych problémov a príležitosť na ich predchádzanie. Podporou dobrovoľníckej činnosti prostredníctvom dotácií ministerstva by sa vytvoril priestor pre rozvoj dobrovoľníctva v sociálnej oblasti a v oblasti rovnosti príležitosti a rovnosti žien a mužov.
Navrhuje sa, aby dotácia na podporu dobrovoľníctva mohla byť poskytnutá na výdavky spojené s výkonom dobrovoľníckej činnosti podľa zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v maximálnej výške 5000 eur s tým, že pri tomto druhu dotácie sa nebude vyžadovať žiadna finančná spoluúčasť.
K bodom 12, 14 a 15
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenou názvu dotácie a doplnením nových druhov dotácií, ako aj v súvislosti s 5. novelizačným bodom.
K bodu 13
Štylistická úprava súvisiaca s úpravou zaužívaných pojmov.
K bodu 16
Ide o úpravu súvisiacu s doplnením dotácie na podporu dobrovoľníckej činnosti - návrhom sa upravuje, že prílohou k žiadosti o poskytnutie dotácie na dobrovoľnícku činnosť je aj doklad preukazujúci splnenie podmienok podľa § 8a zákona o rozpočtových pravidlách.
K bodom 17 až 20
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace primárne so zaradením novej dotácie na podporu plnenia funkcií rodiny, dotácie na podporu dobrovoľníckej činnosti, zmeny názvu dotácie na podporu rodovej rovnosti na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti a v súvislosti s 5. novelizačným bodom, pričom z dôvodu veľkého počtu legislatívno-technických úprav sa navrhuje nové znenie § 10 ods. 8.
K bodu 21
V nadväznosti na nové podmienky poskytovania dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti a na návrh na zavedenie novej dotácie na podporu plnenia
6
funkcií rodiny a dotácie na podporu dobrovoľníckej činnosti sa upravujú prechodné ustanovenia pre podávanie žiadostí o dotáciu na rozpočtový rok 2021, ktoré budú môcť byť podané do 28.2.2021. Navrhuje sa, aby žiadosti na podporu rodovej rovnosti podané podľa starej právnej úpravy neboli posudzované, a aby ministerstvo o tejto skutočnosti informovalo písomne subjekty, ktoré tieto žiadosti podajú spolu s informáciou o možnosti žiadať o podporu podľa novej právnej úpravy. Zároveň nedochádza ku zmene v žiadostiach a ich posudzovaní v prípade žiadostí na výkon preventívnych opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa § 3.
Ministerstvo bude môcť, rovnako ako pri niektorých iných dotačných tituloch, určiť prioritné oblasti podpory dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitosti a dotácie na podporu plnenia funkcií rodiny do 10. januára 2021 (k čomu je prispôsobený aj termín podania žiadosti od 11. januára 2021), zároveň je povinné ministerstvo zverejniť v tomto termíne aj kritéria na hodnotenie a posudzovanie žiadostí o tieto dva druhy dotácie, a časový harmonogram hodnotiaceho, posudzovacieho a schvaľovacieho procesu žiadostí o tieto dotácie.
K čl. II (účinnosť)
Navrhuje sa, aby vládny návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2021.
Bratislava 30. septembra 2020
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Milan Krajniak, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky