1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (MPSVR SR, podprogram 07C06 „Nesystémové dávky sociálneho poistenia“)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správyNávrh zákona v aktuálnej podobe nezakladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, t. j. nedochádza k úbytku príjmov ani k zvýšeniu výdavkov vo verejnej správe.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, sa navrhuje:
A: Zmrazenie súm životného minima na úrovni nominálnych hodnôt z roka 2020 a opätovné zavedenie tzv. kvalifikovaných období dôchodkového poistenia. B: Zrušenie existujúcich výnimiek pre zahrňovanie príjmu do vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Zmrazenie súm životného minima na úrovni nominálnych hodnôt z roka 2020 a zrušenie existujúcich výnimiek pre zahrňovanie príjmu do vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie si vyžiada drobné zmeny informačného systému Sociálnej poisťovne.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
B: Zrušenie existujúcich výnimiek pre zahrňovanie príjmu do vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie a konsolidácia verejných financií. 3
Vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, sa okrem iného navrhuje zrušenie existujúcich výnimiek pre zahrňovanie príjmu do vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie. Uvedená právna úprava zakladá pozitívny vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne. Celkové zvýšenie príjmov na sociálne poistenie sa v roku 2021 odhaduje na úrovni približne 30,0 mil. eur, v roku 2022 na úrovni približne 26,1 mil. eur a v roku 2023 na úrovni približne 26,0 mil. eur.
Uvedená kvantifikácia vplyvov vychádza z údajov zdravotných poisťovní o využití 13. a 14. platu, ktoré sledujú využívanie 13. a 14. platu z hľadiska platenia poistného. Vybrané poisťovne poskytli na základe žiadosti počty poberateľov a oslobodené sumy 13. a 14. platu. Následne sa cez trhový podiel poisťovní prerátal vplyv na celú ekonomiku. Na záver sa v rámci daňového výboru v júni 2020 upravil pôvodný odhad vzhľadom na aktuálne plnenie. Počet dotknutých zamestnancov sa v rokoch 2021 až 2023 odhaduje na úrovni približne 116 tis. osôb ročne.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Daň z príjmov fyzickej osoby
Poistné na nemocenské poistenie (151)
Poistné na starobné poistenie (152)
Poistné na úrazové poistenie (153)
Poistné na zdravotné poistenie (154)
Poistné na poistenie v nezamestnanosti (155)
Poistné na garančné poistenie (156)
Poistné do rezervného fondu solidarity (157)
Poistné na invalidné poistenie (158)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Pri kvantifikácii úspory na výdavkoch v súvislosti so zmrazením súm životného minima na nominálnych hodnotách platných v roku 2020 boli použité údaje o vyplatených dávkach z dôchodkového poistenia na tzv. mikroúrovni za mesiac február 2020. Na základe týchto údajov bol kvantifikovaný priemerný mesačný počet poberateľov minimálneho dôchodku a priemerná mesačná suma doplatku do minimálneho dôchodku v prípade ak by zostal v platnosti pôvodný zákon a v prípade zmrazenia súm minimálneho dôchodku. Následne boli po zohľadnení odhadu nových poberateľov a úmrtnosti vypočítané v obidvoch
4
scenároch celkové výdavky na minimálny dôchodok a rozdiel v týchto očakávaných výdavkoch. Výpočet predpokladá priemernú úmrtnosť poberateľov minimálneho dôchodku na úrovni približne 2 % ročne – východiskom je priemerný vek poberateľov minimálneho dôchodku, ktorý v roku 2020 predstavuje približne 69 rokov.
Nábeh nových poberateľov minimálneho dôchodku sa odhaduje pri súčasnom právnom stave na úrovni cca 6 až 7 tis. osôb ročne; v prípade zmrazenia súm minimálneho dôchodku sa odhaduje nábeh nových poberateľov na úrovni cca 5 až 6 tis. osôb ročne.
Zmrazením súm minimálneho dôchodku na úrovni nominálnych súm platných v roku 2020 sa očakáva zníženie výdavkov verejnej správy v roku 2021 na úrovni približne 58,7 mil. eur; v roku 2022 na úrovni približne 76,4 mil. eur a v roku 2023 na úrovni približne 103 mil. eur. Celkový počet dotknutých osôb sa v roku 2021 odhaduje na úrovni približne 216 tis. osôb; v roku 2022 na úrovni približne 234 tis. osôb ročne a v roku 2023 na úrovni približne 251 tis. osôb.
Pri kvantifikácii uvedených vplyvov bola použitá makroekonomická prognóza IFP z júna 2020.
Tab.: Základné predpoklady použité pri kvantifikácii uvedených vplyvov
Priemerná mzda v hospodárstve SR v eur
Medziročný rast inflácie nízkopríjmových domácností za apríl v %
Medziročný rast dôchodcovskej inflácie za prvý polrok kalendárneho roka v %
Medziročný rast čistého disponibilného príjmu na člena domácnosti za prvý kvartál kalendárneho roka v %
Tabuľka č. 4A
Vplyv na štátny rozpočet MPSVR SR
Výdavky štátneho rozpočtu MPSVR SR (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)