Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 74/2020 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
september 2020
2. Definícia problému
Zákonom č. 460/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 460/2019 Z. z) bola od 1. júla 2020 zavedená zodpovednosť obcí resp. organizácií zodpovednosti výrobcov za komunálny odpad z obalov a neobalových výrobkov z iných zdrojov. upravená zodpovednosť za nakladanie s oddelene vyzbieraným odpadom z obalov a odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov tak, aby bol zachovaný systém triedeného zberu týchto odpadov pred 1. júlom 2020, teda na pôvodcovi týchto odpadov.
Začiatkom roka 2020 nastala situácia kedy z dôvodu neplnenia si zákonných povinností niektorých výrobcov obalov a neobalových výrobkov sa obce dostali do situácie, kedy nemali uzatvorenú zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov.
Zákonom č. 460/2019 Z. z. bola zavedená pre organizácie zodpovednosti výrobcov povinnosť zohľadniť ceny pre výrobcov na základe určitých kritérií pričom podrobnosti mali byť ustanovené vo vykonávacej vyhláške na základe harmonizovaných pravidiel na úrovni Európskej únie, ktoré vydá Komisia. Do dnešného dňa však tieto harmonizované pravidlá neboli ustanovené a tak nie je možné stanoviť jednotné pravidlá vykonávacím právnym predpisom.
Zákonom č. 302/2019 Z. z. bola zavedená povinnosť elektronickej evidencie odpadov, avšak z dôvodu krátkosti času na prípravu integrácie externých informačných systémov s informačným systémom odpadového hospodárstva ako i z dôvodu pandemického ochorenia COVID-19 a s tým súvisiaci posun pripravenosti testovacích, integračných a produkčných prostredí pre pripojenie sa externých informačných systémov nie je však možné zabezpečiť splnenie tejto povinnosti od 1. januára 2021.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného materiálu je stabilizovať systém, aby sa neopakovala situácia zo začiatku roka 2020, uvieť podrobnosti k nakladaniu s odpadom z iných zdrojov a zároveň posunúť účinnosť nevykonateľných ustanovení o úprave cenníkov organizácií zodpovednosti výrobcov z dôvodu absencie harmonizovaných pravidiel na úrovni Európskej únie a povinnosti viesť elektronickú evidenciu z dôvodu nedostatku času prípravu integrácie externých informačných systémov s informačným systémom odpadového hospodárstva ako i z dôvodu pandemického ochorenia COVID-19 a s tým súvisiaci posun pripravenosti testovacích, integračných a produkčných prostredí pre
pripojenie sa externých informačných systémov o šesť mesiacov. Navrhovanými úpravami by sa malo zabezpečiť sfunkčennie systému nakladania s odpadom.
4. Dotknuté subjekty
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov obalov a neobalových výrobkov
- navrhuje sa posun účinnosti ekomodulácie teda zvýhodnenia výrobcov, ktorých výrobky majú priaznivejší environmentálny dopad resp. opačne znevýhodnenie tých, ktorých výrobky majú menej priaznivý environmentálny dopad,
- navrhujú sa nové povinnosti v súvislosti so stabilizáciou systému ako napríklad povinnosť uzatvoriť zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov najmenej na 2 kalendárne roky, povinnosť organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly nahradiť zberovej spoločnosti náklady na triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v minimálne ustanovenej výške.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na pôvodcov odpadov
- navrhuje sa posun povinnej elektronickej evidencie odpadov z 1.januára 2021 na 1. januára 2022,
- upravuje sa zodpovednosť pôvodcu odpadov z obalov z iných zdrojov a pôvodcu odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov so zachovaním doterajšieho systému triedeného zberu odpadov z obalov alebo odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 – pôvodný stav
V rámci aplikačnej časti predkladaného návrhu prekladateľ pristúpil k prísnejším podmienkam uplatňovania zmluvných vzťahov jednotlivých hospodárskych subjektov. Vzhľadom na časté presuny výrobcov a pravdepodobne špekulatívne konanie niektorých aktérov uzatvárať vzájomné zmluvné vzťahy, na začiatok roka, resp. ku koncu I.Q kalendárneho roka, dochádzalo k výraznému nevyrovnanému systému. Z uvedených dôvodov boli obciam vypovedávané zmluvy od OZV a následne nebol v týchto obciach zabezpečený zber triedených zložiek komunálneho odpadu, v niektorých prípadoch do konca I.Q. Je potrebné uviesť, že išlo hlavne o výrobcov obalov a OZV pre obaly. Na zabezpečenie a hlavne pre stabilitu systému triedeného zberu v obciach zavádza sa povinnosť mať uzatvorené nové zmluvné vzťahy najneskôr do konca roka.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Vplyvy na podnikateľské subjekty nie je možné vyčísliť, nakoľko nie sú známe harmonizované pravidlá ekomodulácie a nie sú známe sadzby pre určenie nákladov na triedený zber a následné zhodnocovania odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci a nie je možné odhadnúť, koľkých výrobcov sa bude dotýkať pozitívne zvýhodnenie a teda zníženie finančných príspevkov resp. znevýhodnenie a nárast finančných príspevkov do OZV a nákladov OZV pre obaly na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnocovania odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Ľubomír Ďuračka, odbor odpadového hospodárstva a integrovanej prevencie
lubomir.duracka@enviro.gov.sk
12. Zdroje
Vládny návrh zákona bol vypracovaný na základe stretnutí s dotknutými subjektmi prebiehajúcimi v mesiaci júl a august 2020 (AZZZ, RÚZ, ZMOS, ÚMS, ZOSR, NATURPACK, ENVIPAK, APOH, Priatelia Zeme), na ktorých vyjadrili požiadavku špecifikácie nakladania s odpadmi z iných zdrojov a stabilizácie systému.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK