1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1760/2020
249a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 249) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 287 zo dňa 22. septembra 2020 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 249) (prostredníctvom skráteného legislatívneho konania) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch i h n e ď.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 102 zo dňa 22. septembra 2020)
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 71 zo dňa 22. septembra 2020)
3. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
1.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona č. 614/2004 Z. z., zákona č. 1/2005 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 528/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., zákona č. 693/2006 Z. z., zákona č. 561/2007 Z. z., zákona č. 139/2008 Z. z., zákona č. 233/2008 Z. z., zákona č. 263/2008 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z., zákona č. 562/2008 Z. z., zákona č. 49/2009 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 266/2009 Z. z., zákona č. 463/2009 Z. z., zákona č. 594/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 373/2010 Z. z., zákona č. 120/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 257/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 324/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 308/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 436/2013 Z. z., zákona č. 495/2013 Z. z., zákona č. 310/2014 Z. z., zákona č. 311/2014 Z. z., zákona č. 14/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 353/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 389/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 81/2017 Z. z., zákona č. 82/2017 Z. z., zákona č. 57/2018 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 64/2018 Z. z., zákona č. 108/2018 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 376/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 225/2019 Z. z., zákona č. 374/2019 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., zákona č. 66/2020 Z. z., zákona č. 95/2020 Z. z., zákona č. 127/2020 Z. z. a zákona č. 198/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
3
Za § 72ao sa vkladá § 72ap, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠72ap
Prechodné ustanovenie účinné od 29. septembra 2020
V období do 31. decembra 2020 sa podmienka podľa § 29 ods. 3 písm. b) a § 70 ods. 7 písm. a) považuje za splnenú, ak ide o daňový nedoplatok dane, ktorej lehota splatnosti uplynie do 31. decembra 2020.“.“.
Doterajšie články II až IV sa primerane preznačia.
Navrhovaná úprava reaguje na navrhované zmeny zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (čl. I), ktorý ruší niektoré opatrenia vo finančnej oblasti vo väčšine prípadov od 1. novembra 2020, čo spôsobí opätovné plnenie daňových povinností zo strany daňových subjektov. Toto zrušenie daňových výnimiek a lehôt spôsobí u daňových subjektov vznik daňových nedoplatkov v oveľa vyššej miere a tým sťaží žiadateľom prístup k príspevkom v rámci aktívnych opatrení na trh práce alebo k štatútu registrovaného sociálneho podniku.
Cieľom tohto návrhu je preto vytvoriť prechodné obdobie do konca roka 2020, t.j. do času aktualizácie zoznamu daňových dlžníkov, zoznamu platiteľov DPH, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, a zoznamu vymazaných platiteľov DPH (čl. I bod 2), ktoré umožní daňovým subjektom zasiahnutým mimoriadnou situáciou žiadať o podporu a prístup k príspevkom v rámci aktívnych opatrení na trhu práce, ale aj možnosť priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku, ak im daňový nedoplatok vznikol počas obdobia mimoriadnej situácie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 374/2019 Z. z. a zákona č. 94/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 32 sa dopĺňa § 33, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠33
Prechodné ustanovenia účinné od 29. septembra 2020
(1) V období do 31. decembra 2020 sa podmienka podľa § 6 ods. 1 písm. j) považuje za splnenú, ak ide o daňový nedoplatok dane, ktorej lehota splatnosti uplynie do 31. decembra 2020.
(2) V období do 31. decembra 2020 lehota troch mesiacov podľa § 7 ods. 6 spočíva, ak ide o výzvu na zaplatenie daňového nedoplatku dane, ktorej lehota splatnosti uplynie do 31. decembra 2020.“.“.
Doterajší článok IV sa primerane preznačí.
4
Navrhovaná úprava reaguje na navrhované zmeny zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (čl. I), ktorý ruší niektoré opatrenia vo finančnej oblasti vo väčšine prípadov od 1. novembra 2020, čo spôsobí opätovné plnenie daňových povinností zo strany daňových subjektov. Toto zrušenie daňových výnimiek a lehôt spôsobí u daňových subjektov vznik daňových nedoplatkov v oveľa vyššej miere a tým sťaží žiadateľom prístup k príspevkom v rámci aktívnych opatrení na trh práce alebo k štatútu registrovaného sociálneho podniku.
Cieľom tohto návrhu je preto vytvoriť prechodné obdobie do konca roka 2020, t.j. do času aktualizácie zoznamu daňových dlžníkov, zoznamu platiteľov DPH, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie, a zoznamu vymazaných platiteľov DPH (čl. I bod 2), ktoré umožní daňovým subjektom zasiahnutým mimoriadnou situáciou žiadať o podporu a prístup k príspevkom v rámci aktívnych opatrení na trhu práce, ale aj možnosť priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku, ak im daňový nedoplatok vznikol počas obdobia mimoriadnej situácie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 249) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 249a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 72 z 22. septembra 2020.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Mariána Viskupiča, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 22. septembra 2020
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výbor NR SR pre financie a rozpočet