Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
24. schôdza
1272/2020
62
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 10. septembra 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152) a
A.súhlasí
s návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania uvedeného návrhu vo výbore
Marián Viskupič
predseda výboru
Erik Ňarjaš
Ladislav Kamenický
overovateľ výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č.
24. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.K čl. I, nové body
V čl. I sa za doterajší bod 2 vkladajú nové body 3 až 5, ktoré znejú:
„3. V § 15 ods. 3 sa vypúšťajú slová „pre deti a mládež“.
4. V § 15 odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Ak tak ustanoví obec všeobecne záväzným nariadením, herňa nesmie byť umiestnená vo vzdialenosti menej ako 500 metrov od
a)školy;22) to neplatí, ak ide o odborný výcvik, odbornú prax alebo umeleckú prax, ktorú žiak vykonáva na pracovisku zamestnávateľa alebo na pracovisku praktického vyučovania, ak sa žiak pripravuje v systéme duálneho vzdelávania,
b)školského zariadenia,23)
c)zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
d)zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí,
e)ubytovne mládeže.
(6) Vzdialenosťou sa rozumie vodorovná vzdialenosť medzi budovou, v ktorej je umiestnená herňa, a najbližšou budovou, v ktorej je umiestnená iná herňa, budovou školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a budovou ubytovne mládeže.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 24 sa vypúšťa.
5. V § 33 ods. 2 sa slová „písm. c) a e) až h)“ nahrádzajú slovami „písm. c) až h)“.“.
Nový bod 5 nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Doterajšie novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Navrhovanými zmenami (novelizačné body 3 a 4 v čl. I) sa rozširuje zákaz umiestňovania herní na vzdialenosť minimálne 500 metrov, ak tak ustanoví obec všeobecne záväzným nariadením. Zároveň sa namiesto doterajšieho zákazu umiestňovania herní v zariadeniach sociálnych služieb pre deti a mládež a v blízkosti týchto zariadení budú tieto zákazy vzťahovať na všetky zariadenia sociálnych služieb bez výnimky. Takéto opatrenie umožní lepšiu ochranu tých najzraniteľnejších skupín, ku ktorým patria všetci klienti zariadení sociálnych služieb bez rozdielu veku. Upravuje sa aj spôsob merania tejto minimálnej
3
vzdialenosti. Novým novelizačným bodom 5 v čl. I sa navrhuje zavedenie zákazu hrania kurzových stávok pre hráčov registrovaných v registri vylúčených osôb. Zákaz sa bude vzťahovať na hráčov hrajúcich v prevádzkach s kurzovými stávkami, ako aj na hráčov hrajúcich na samoobslužných stávkových termináloch. Predloženie preukazu totožnosti hráčov hrajúcich na samoobslužných stávkových termináloch je pre potreby overenia evidencie hráča v registri vylúčených osôb možné prevádzkovateľom hazardnej hry uskutočniť okrem fyzického predloženia preukazu totožnosti aj vzdialeným prístupom, a to prostredníctvom zariadení diaľkovej komunikácie.
2.K čl. I, 7 bodu
V čl. I , 7. bode sa na konci pripája veta, ktorá znie: „Poznámky pod čiarou k odkazom 49 a 50 sa vypúšťajú.“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje vypustenie poznámok pod čiarou k zrušeným odkazom.
3.K čl. I, nové body
V čl. I sa za 7. bod dopĺňajú nové body 8 až 10, ktoré znejú:
„8. V § 79 ods. 7 sa slová „podľa odsekov 3, 4, 6 alebo odseku 7“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 3, 4, 5 alebo odseku 6“.
9. V § 79 ods. 8 sa slová „podľa odsekov 3, 4 a 6“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 3, 4 a 5“ a slová „podľa odseku 8“ sa nahrádzajú slovami „podľa odseku 7“.
10. V § 79 ods. 9 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“ a slová „podľa odseku 8“ sa nahrádzajú slovami „podľa odseku 7“.“.
Legislatívno-technická úprava, preznačenie vnútorných odkazov v súvislosti s vypustením § 79 ods. 5 (Čl. I, 7. bod návrhu zákona).
4.K čl. I, nové body
V čl. I sa za doterajší bod 7 vkladajú nové body 8 až 10, ktoré znejú:
„8. V § 81 ods. 8 písm. a) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak nie je možné technické zariadenie, iné zariadenie alebo systém zaistiť a odobrať bez prekonania prekážky znemožňujúcej ich zaistenie a odobratie, osoba poverená výkonom dozoru je oprávnená takúto prekážku prekonať,“.
9. V § 81 ods. 8 písm. c) a § 83 ods. 4 písm. f) sa slová „zaistiť alebo zapečatiť“ nahrádzajú slovami „zapečatiť alebo zaistiť a odobrať ich na zabezpečenie dôkazov a ďalšie úkony súvisiace s dozorom“.
10. Za § 100 sa vkladá § 100a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠100a
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. novembra 2020
Ak je herňa umiestnená v zariadení sociálnych služieb, v ktorom podľa § 15 ods. 3 v znení účinnom od 1. novembra 2020 nemôže byť umiestnená, je prevádzkovateľ hazardnej hry v herni povinný do 30. júna 2021 zosúladiť umiestnenie herne s § 15 ods. 3 v znení účinnom od 1. novembra 2020.“.“.
4
(Novelizačné body 8 a 9 v čl. I.) Nakoľko v praxi často dochádza k účelovému zabráneniu odobratia dokladov, technických zariadení a iných zariadení a systémov (najmä tzv. kvízomatov) technickými prekážkami, rozširuje sa spôsob odobratia týchto zariadení aj umožnením prekonania prekážky osobou poverenou výkonom dozoru. Posilní sa tým kompetencia zamestnancov Úradu pre reguláciu hazardných hier pri výkone dozoru a zvýši sa efektivita výkonu ich činnosti. Zároveň sa umožňuje pri výkone dozoru formou dozoru na mieste a formou vyhľadávacej činnosti uzavrieť kasíno, herňu, prevádzku alebo iný priestor, v ktorom sa prevádzkujú hazardné hry, ak je podozrenie, že sa hazardné hry prevádzkujú v rozpore s týmto zákonom a ak sa technické zariadenia, iné zariadenia alebo systémy, prostredníctvom ktorých sa prevádzkujú hazardné hry, nedajú zaistiť a odobrať ich na zabezpečenie dôkazov a ďalšie úkony súvisiace s dozorom.
(Novelizačný bod 10 v čl. I). Prechodným ustanovením § 100a zákona o hazardných hrách sa rieši premiestnenie herne, ktorej súčasné umiestnenie bude v rozpore § 15 ods. 3 zákona v znení účinnom od 1. novembra 2020, keďže absolútny zákaz umiestnenia herne sa rozširuje na všetky zariadenia sociálnych služieb.
5.K čl. II
V čl. II sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.“.
Legislatívno-technická úprava v zmysle 32. bodu Prílohy č. 2, Legislatívno-technické pokyny, Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.).
6.K čl. III
V čl. III sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.“.
Legislatívno-technická úprava v zmysle 32. bodu Prílohy č. 2, Legislatívno-technické pokyny, Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.).
7.K čl. IV
V čl. IV sa slová „1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
Účinnosť sa upravuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu a dodržania požiadaviek a lehôt ustanovených ústavou. Zároveň sa ustanovuje delená účinnosť z dôvodu, aby bola umožnená primeraná lehota na technickú prípravu preverovania hráčov stávkových hier z pohľadu ich evidencie v registri vylúčených osôb.