1
DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje v reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19 upraviť výšku nároku na ošetrovné, na ktoré vznikne nárok v čase krízovej situácie. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zlepšiť finančnú situáciu poberateľov ošetrovného. V čase krízovej situácie súvisiacej s Covid – 19 sa v prípadoch špecifikovaných zákonom a v prípade, ak poistenec osobne a celodenne ošetruje dieťa do dovŕšenia šestnásteho roku veku, ktorého zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje ošetrovanie inou fyzickou osobou, bude ošetrovné vyplácať počas celej doby trvania potreby starostlivosti/ošetrovania a to vo výške 75 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57. Doterajšia právna úprava stanovovala štandardný režim ošetrovného vo výške 55 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57, čo sa v praxi ukázalo ako nedostatočné z hľadiska finančných potrieb rodín a taktiež ako finančne neadekvátne vo vzťahu k iným formám podpory, ktoré štát poskytuje iným subjektom. Ustanovenie má za cieľ ochranu a kompenzáciu výpadku príjmov najohrozenejších skupín obyvateľstva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
V zmysle aktuálne účinnej právnej úpravy sa výška špeciálneho ošetrovného počas krízovej situácie zakotveného v §293er vypočítava podľa štandardného režimu ošetrovného vo výške 55 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57. V záujme reflektovania požiadaviek aplikačnej praxe sa navrhuje, aby bol výška ošetrovného zvýšená, tak aby kompenzovala poisteným osobám stratu príjmu v takej miere, ktorá zabezpečí ich dôstojné fungovanie.
Navrhuje sa doplniť do §293er za odsek 3 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov nový odsek 4, ktorý upravuje špeciálnu výšku ošetrovného počas krízovej situácie súvisiacej s koronavírusom Covid – 19 na 75 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 55 alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 57. Návrh taktiež upravuje číslovanie odsekov v §293er v súvislosti s pridaním nového ustanovenia odseku 4.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
3
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.