1
DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým sa poskytne finančná pomoc obciam a vyšším územným celkom predovšetkým na kompenzáciu výpadku dane z príjmov fyzických osôb v roku 2020.
Obce a vyššie územné celky, ako subjekty územnej samosprávy, boli schválením núdzového stavu uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020, jeho následným rozširovaním a prijatými protiepidemiologickými opatreniami proti šíreniu nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 dotknuté tak ako aj iné subjekty najmä vo finančnej oblasti. Územné samosprávy začali čeliť výrazne zvýšeným výdavkom a značným stratám príjmov. Výpadky v príjmoch obcí a vyšších územných celkov boli merateľné hneď v prvých mesiacoch pandémie, a to pri vlastných finančných zdrojoch, ktorými sú daňové príjmy obcí a miest, ako aj pri dotáciách zo štátneho rozpočtu, ku ktorým patrí aj obciam a vyšším územným celkom poukazovaný výnos z podielovej dane, t.j. dane z príjmov fyzických osôb. Určenie konečnej výšky týchto výpadkov a ďalších nákladov nie je možné s určitosťou predpovedať z dôvodu, že sa očakáva druhá vlna pandémie a následky prijatých protiepidemiologických opatrení naprieč všetkými oblasťami života sa ukazujú postupne. V záujme predchádzania vzniku a šírenia pandémie mali obce a vyššie územné celky zvýšené náklady na zabezpečenie dezinfekčných a ochranných prostriedkov. Pri plnení úloh na úseku sociálnej pomoci v zmysle samosprávnych funkcií stúpli výdavky predovšetkým na zabezpečenie dezinfekčných prostriedkov, ochranných rúšok a hygienických rukavíc najviac exponovaným zamestnancom a aj osobám, ktoré predstavujú najzraniteľnejšiu skupinu. Zvýšené náklady predstavovali pre obce a vyššie územné celky všetky poskytované sociálne služby (nocľahárne, nízkoprahové zariadenia, denné centrá, terénne služby), spočívajúce v častejšej dezinfekcii priestorov, kúpe dezinfekčných prostriedkov, mydiel a ochranných rúšok a mzdových nákladoch na zamestnancov. Mnohé obce a vyššie územné celky zabezpečili v rámci preventívnych opatrení aj dezinfekciu sídel svojich úradov, najviac frekventovaných verejných priestranstiev alebo kontajnerov určených na komunálny odpad.V oblasti príjmov z miestnych daní, z dôvodu uzatvorenia prevádzok verejného stravovania, cukrární a ich vonkajších terás, nastal pre obce pokles príjmov za daň za užívanie verejného priestranstva. Zároveň mnohé obecné samosprávy s cieľom podporiť miestnych podnikateľov a zmierniť dopad na ich podnikateľskú činnosť, znížili sadzbu dane alebo odpustili daň za užívanie verejného priestranstva. Utlmenie kultúrnych akcií a cestovného ruchu sa pre obce odzrkadlilo v znížení príjmov za daň za ubytovanie. Zvýšenie miery nezamestnanosti z dôvodu straty zamestnania má vplyv na výber dane z príjmov a pre obce a vyššie územné celky znamená ohrozenie príjmov z podielových daní a v konečnom dôsledku aj zvýšenie počtu daňovníkov ako neplatičov dane z nehnuteľností, dane za psa alebo miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady pre správcu dane - obec. Základné samosprávne funkcie obcí sú upravené v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a vyšších územných celkov v zákone č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov. Súhrne možno povedať, že do samostatnej pôsobnosti obce a vyšších územných
2
celkov sú zaradené tie záležitosti, ktoré sa bezprostredne dotýkajú života obyvateľov obce. Súčasný nízky podiel vlastných daňových príjmov miestnych samospráv a výpadky na výnosoch z dane z príjmov fyzických osôb znamenajú ohrozenie nielen kvality a dostupnosti samosprávnych služieb pre občanov, ale dokonca aj ich výkon, ktorý bude nákladnejší. Pre niektoré obce a mestá môže byť táto situácia likvidačná. Doteraz nebola obciam a vyšším územným celkom zo strany štátu poskytnutá žiadna podpora na zvládnutie zvýšených výdavkov a znížených príjmov. Bez podpory štátu nebude možné aby obce alebo vyššie územné celky boli schopné realizovať naplánované investičné akcie bez ich odkladu, eventuálne zrušenia niektorých z nich. Realizáciou navrhovaného finančného opatrenia sa pre obce a vyššie územné celky vytvoria také rámcové podmienky, aby mohli efektívne prispieť nielen k zmierneniu dôsledkov krízy spôsobenej pandémiou, ale zároveň vytvárať podmienky, ktoré opätovne pomôžu naštartovať hospodárske a obchodné činnosti, pretože obce a vyššie územné celky v skutočnosti zohrávajú zásadnú úlohu pri ochrane zdravia občanov, zachovania kontinuity poskytovania verejných služieb a predovšetkým pri regionálnom a územnom rozvoji danej oblasti.Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
Účelom doplnenia §25b do zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, je kompenzovať obciam a vyšším územným celkom výpadok dane z príjmov fyzických osôb v roku 2020, ktorý bol spôsobený najmä prijatými epidemiologickými opatreniami. Ministerstvo financií na tento účel poskytne obciam a vyšším územným celkom jednorazový nenávratný finančný príspevok zo štátneho rozpočtu. Výška príspevku stanovená v návrhu zákona sa odvíja od prognózy výpadku dane z príjmov fyzických osôb v roku 2020 spracovanej Ministerstvom financií Slovenskej republiky v júni 2020 a je vypočítaná ako 1,2 násobok sumy na jedného obyvateľa v zmysle stavu obyvateľstva v Slovenskej republike spracovaného Štatistickým úradom SR k 31. marcu 2020. Stanovená výška príspevku je po prepočítaní výpadku dane z príjmov na jedného obyvateľa zaokrúhlená na celé číslo smerom nahor. Poskytnutý príspevok sa navrhuje neviazať na konkrétny účel. Návrh zákona zaväzuje Ministerstvo financií previesť finančný príspevok na účet obcí a vyšších územných celkov do 60 dní od účinnosti tohto zákona, tak aby bol dodržaný účel zákona, a to kompenzácia strát v rozpočtoch územných samospráv a zabezpečenie ich ďalšieho fungovania.
K čl. II
Z dôvodu potreby urýchleného vytvorenia legislatívnych predpokladov pre riešenie aktuálnej situácie a kompenzácie výpadku príjmov obciam a vyšším územným celkom sa účinnosť zákona navrhuje dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.