DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Gyimesi.
Pre zabezpečenie transparentného hospodárenia a spravovania finančných prostriedkov obcí i samosprávnych krajov, ako aj pre garantovanie dodržiavania právnych predpisov má v samospráve dôležitú úlohu vnútorná kontrola, ktorú vykonáva hlavný kontrolór. Po rokoch praxe však súčasná právna úprava vykazuje nedostatky, odstránenie ktorých by zvýšilo opodstatnenosť a pridanú hodnotu inštitútu hlavného kontrolóra.
S cieľom posilniť transparentnosť a otvorenosť rokovania samosprávy je účelom navrhovanej právnej úpravy aj rozšíriť okruh subjektov, ktorí môžu požiadať o slovo na rokovaní obecného zastupiteľstva či zastupiteľstva samosprávneho kraja a toto im bude udelené. Okrem poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, poslanca Európskeho parlamentu, zástupcu vlády či zástupcu iného štátneho orgánu môže požiadať o slovo na rokovaní obecného zastupiteľstva aj hlavný kontrolór obce.
Návrh zákona tiež spresňuje, že uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra z funkcie podľa § 18a ods. 9 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov musí byť odôvodnené.
Analogicky sa vyššie navrhované právne úpravy vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi premietajú aj do zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
Predkladaný návrh zákona nemá dopad na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a nevyvoláva sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časťK Čl. I
Účelom predmetnej legislatívnej úpravy je rozšíriť okruh subjektov, ktorí môžu požiadať o udelenie slova na rokovaní obecného zastupiteľstva a toto im bude udelené. Považuje sa za dôležité a prínosné, aby aj hlavnému kontrolórovi bolo slovo udelené vždy, keď o to požiada. V praxi sa veľakrát vyskytli prípady, keď mu slovo na rokovaní zastupiteľstva nebolo udelené, a to najmä v prípadoch osobných animozít alebo napätých vzťahov so starostom obce. Pritom hlavný kontrolór má z titulu svojej funkcie k dispozícii množstvo informácií o živote v obci, ktoré majú súvislosť s prerokovávanými bodmi na obecnom zastupiteľstve a môžu ovplyvniť rozhodovanie poslancov pri hlasovaní o jednotlivých bodoch programu zasadnutia obecného zastupiteľstva.
Spresňuje sa možnosť odvolania hlavného kontrolóra zo svojej funkcie obecným zastupiteľstvom tak, že sa dopĺňa formulácia, v zmysle ktorej bude musieť uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra podľa § 18a ods. 9 písm. a) explicitne obsahovať dôvody odvolania. V doterajšej právnej úprave tento dodatok absentoval, čo spôsobovalo nejednotný postup obcí a aplikáciu v praxi, keď niektoré samosprávy odôvodňovali uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra, iné nie.
K Čl. II
Z analogických dôvodov ako sú uvedené v Čl. I sa vykonáva úprava vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi samosprávneho kraja aj v zákone č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2021.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Juraj Gyimesi
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov 3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie,
Vzhľadom na to, že predmet návrhu ústavného zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.