NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ........... 2020,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č.
305/2005 Z. z.
o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 643/2007 Z. z., zákona č. 215/2008 Z. z., zákona č. 466/2008 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 310/2014 Z. z., zákona č. 131/2015 Z. z., zákona č. 175/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 61/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z. a zákona č. 89/2020 Z. z.sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 49 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Z prijatého výživného, sirotského dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku dieťaťa tvorí centrum dieťaťu úspory.“.
2.V § 55 ods. 1 sa slová „do jedného roka“ nahrádzajú slovami „do dvoch rokov“.
3.V § 55 ods. 2 sa na konci pripája táto veta:
„Ak sa centrum z dôvodov na strane centra s mladým dospelým nedohodne na podmienkach jeho zotrvania v centre, do siedmich dní odo dňa doručenia žiadosti podľa prvej vety mu písomne oznámi dôvody neuzatvorenia dohody.“.
4.V § 55 ods. 3 sa za slová „akreditovaným subjektom“ vkladá čiarka a slová „v súlade so spoločne vypracovaným plánom sociálnej práce najneskôr rok pred dovŕšením jeho plnoletosti,“.
5.V § 55 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Ak mladý dospelý nie je schopný z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu požiadať o pokračovanie v poskytovaní starostlivosti podľa odseku 1 a nemá súdom ustanoveného opatrovníka, podanie žiadosti podľa odseku 1 ani uzavretie písomnej dohody podľa odseku 2 sa do ustanovenia opatrovníka súdom nevyžadujú. Centrum písomne dohodne podmienky zotrvania mladého dospelého podľa druhej vety s ustanoveným opatrovníkom; podanie žiadosti podľa odseku 1 sa nevyžaduje.“.
6.V § 55 ods. 7 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Ak si mladý dospelý podľa odseku 1 po odchode z centra nedokáže zabezpečiť bývanie, centrum môže na základe písomnej dohody s mladým dospelým opätovne mladému dospelému poskytovať starostlivosť pobytovou formou, najdlhšie však do 25. roku veku mladého dospelého; dĺžka starostlivosti pobytovou formou nesmie presiahnuť 90 po sebe nasledujúcich dní v priebehu 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.“.
7.§ 61 znie:
§ 61
Úhrada za vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v centre
(1) Úhrada za vykonávanie opatrení pobytovou formou sa určuje pre
a)dieťa, ktoré je umiestnené v centre na základe písomnej dohody s rodičom dieťaťa alebo osobou, ktorá sa osobne stará o dieťa,
b)plnoletú fyzickú osobu,
1. ktorá je prijatá do centra s dieťaťom podľa § 47 ods. 5,
2. pre ktorú sa vykonávajú odborné metódy práce podľa § 46 ods. 11 a 12,
3. pre ktorú sa vykonáva resocializačný program,
c) tehotnú ženu a túto ženu po pôrode a jej dieťa podľa § 46 ods. 8.
(2) Centrum môže dohodnúť
a)úhradu výdavkov na ošatenie a obuv, zvýšených výdavkov na zdravotnú starostlivosť, povinnú školskú dochádzku alebo prípravu na povolanie, ak na základe rozhodnutia súdu bola dieťaťu uložená povinnosť zúčastniť sa na resocializačnom programe; tieto výdavky sa nezahŕňajú do preukázateľných skutočných výdavkov podľa § 89a,
b)úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa podľa § 57 ods. 6 písm. b),
c)úhradu za materiálno-technické výdavky spojené s prípravou na profesionálne vykonávanie náhradnej starostlivosti; tieto výdavky sa nezahŕňajú do preukázateľných skutočných výdavkov podľa § 89a.
(3) Rodič dieťaťa alebo osoba, ktorá sa osobne stará o dieťa, hradí úhradu za vykonávanie opatrení pobytovou formou pre dieťa, ktoré je umiestnené v centre na základe písomnej dohody s rodičom dieťaťa alebo osobou, ktorá sa osobne stará o dieťa,
vo výške jednej tridsatiny sumy prídavku na dieťa 43) za každý deň pobytu dieťaťa v centre.
(4) Plnoletá fyzická osoba podľa odseku 1 písm. b) prvého bodu hradí úhradu za poskytnuté bývanie vo výške jednej tridsatiny 10 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu45c) za každý deň pobytu v centre. Ak súčasťou vykonávania opatrení pobytovou formou je aj poskytovanie stravy, centrum môže určiť úhradu za stravu, a to najviac vo výške ustanovenej dennej stravnej jednotky na mladého dospelého na každý deň pobytu.
(5) Plnoletá fyzická osoba podľa odseku 1 písm. b) druhého bodu a písm. c) hradí úhradu za stravu, ak súčasťou vykonávaných opatrení pobytovou formou je aj poskytovanie stravy, a to najviac vo výške ustanovenej dennej stravnej jednotky na mladého dospelého na každý deň pobytu.
(6) Plnoletá fyzická osoba podľa odseku 1 písm. b) tretieho bodu hradí úhradu za vykonávanie opatrení pobytovou formou vo výške jednej tridsatiny sumy dávky v hmotnej núdzi na jednotlivca45d) za každý deň vykonávania resocializačného programu. Plnoletá fyzická osoba podľa § 57 ods. 6 písm. a) hradí úhradu vo výške dohodnutej s centrom.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 45a a 45b sa vypúšťajú.
8.Za § 100aa sa vkladá § 100ab, ktorý vrátane nadpisu znie:
§100ab
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2021
Z výživného, sirotského dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku dieťaťa, ktoré centrum prijme od 1. januára 2021, sa úhrada neurčuje a z prijatého výživného, sirotského dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku tvorí centrum úspory dieťaťu.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2021.