Na základe návrhu zákona sa súčasne platná právna úprava zjednodušuje tak, aby obsahovala len nevyhnutné zásady a základy úpravy a ostatné sa ponecháva na úpravu v pravidlách Svetového antidopingového programu, čím sa zákon stáva flexibilnejší a nebude potrebné ho tak často meniť.
V § 86 ostáva zachovaná právna úprava podľa doterajšieho znenia zákona s tým, že sa spresňujú právomoci agentúry, zjednodušuje sa obsah výročnej správy, aby sa odstránili duplicitné požiadavky a ustanovuje sa spolupráca s národnými športovými zväzmi pri vzdelávaní v oblasti antidopingu.
V § 87 sa upravuje osobný rozsah pôsobnosti agentúry a jej antidopingových pravidiel, ktorý ostáva nezmenený oproti predchádzajúcej právnej úprave. Povinnosti agentúry sa vypúšťajú, pretože boli zapracované do ustanovení § 86 upravujúce postavenie a právomoci agentúry.
V navrhovanom novom znení ustanovenia § 88 sa doplnili nové skutkové podstaty dopingu, ktoré korešpondujú s vývojom v boji proti dopingu (odrádzanie od oznámenia dopingu príslušnému orgánu alebo pomsta za oznámenie dopingu príslušnému orgánu zo strany športovca alebo inej osoby), v súvislosti s ochranou informátorov tzv. whistleblowerov.
V § 89 sa v zmysle pripomienok Svetovej antidopingovej agentúry (WADA) spresňuje rozsah dopingovej kontroly.
V § 90 sa zjednodušuje právna úprava v prípade antidopingovej kontroly vykonanej na podnet fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktoré majú príslušnosť k signatárovi kódexu WADA tak, že náklady bude znášať ten, kto podal podnet na vykonanie takejto kontroly. Zároveň sa vypúšťa povinnosť národného športového zväzu znášať náklady dopingovej kontroly, ak organizuje významnú súťaž, bez ohľadu na to, či o vykonanie dopingovej kontroly požiadal.
V ustanovení § 91 sa zjednodušuje právna úprava dopingového komisára, vypúšťajú sa ustanovenia o náležitostiach poverenia a preukazu. Náležitosti poverenia na výkon dopingovej kontroly a preukazu dopingového komisára určí štatút agentúry.
Najdôležitejšou zmenou sú nové znenia ustanovení § 92 a 93, a teda zriadenie nových komisií pre konanie vo veci dopingu na prvom stupni a na druhom stupni, ktoré sú (a v zmysle platných predpisov Svetového antidopingového programu aj musia byť) nezávislé finančne (prevádzkovo) aj inštitucionálne jednak od národných športových zväzov, ako aj od národnej antidopingovej agentúry. Členovia komisií budú odborníci s expertízou v právnych vedách, prírodných vedách, medicínskych vedách, farmaceutických vedách alebo v športových vedách a nebude už potrebné, aby každý jeden národný športový zväz hľadal takto špecializovaných odborníkov do svojich antidopingových komisií, po čom tiež volali národné športové zväzy. Výrazne sa tým pomôže športovému hnutiu, ale zároveň sa aj zvýši odborná úroveň a zjednotí rozhodovacia prax, čo je v konečnom dôsledku v prospech športovcov, pretože v súčasnosti sa často stretávame s príliš prísnym posudzovaním jednotlivých previnení zrejme spôsobeným nie úplne dostatočnou fundovanosťou a