1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona za cieľ znížiť zaťaženie štátneho rozpočtu o výdavky použité na financovanie politických strán a politických hnutí zo štátneho rozpočtu. Navrhuje sa preto 50 %-né zníženie príspevku politickým stranám a politickým hnutiam na príspevok za hlasy, 50 %-né zníženie príspevku politickým stranám a politickým hnutiam na príspevok na činnosť a 50 %-né zníženie príspevku politickým stranám a politickým hnutiam na príspevok za mandát.
Politickým stranám sa v VII. volebnom období celkovo vyplatilo zo štátneho rozpočtu viac ako 57 miliónov EUR, v VI. volebnom období to bolo viac ako 48 miliónov EUR. Za voľby v roku 2020 politické strany dostanú príspevky zo štátneho rozpočtu vo výške 76,15 miliónov EUR, čo predstavuje nárast za posledných 8 rokov o 28 miliónov EUR.
V súčasnom období, kedy Slovenská republika zažíva najväčší prepad hospodárstva, kedy opatrenia proti COVID-19 spôsobili prudký nárast nezamestnanosti a zánik mnohých podnikateľských subjektov, je ešte viac než kedykoľvek inokedy dôležité správne nasmerovanie výdavkov štátneho rozpočtu do naštartovania ekonomiky.
Predkladaný návrh zákona ušetrí štátnemu rozpočtu sumu 38,075 miliónov EUR, ktoré môže štát plnohodnotnejšie využiť do ozdravenia slovenskej ekonomiky a podpory malých a stredných slovenských podnikateľov.
Predkladaný návrh zákona pozitívny dopad na rozpočet verejnej správy a vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy. Nemá vplyv na podnikateľské prostredie a ani na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Účelom predmetnej legislatívnej úpravy je 50%-né zníženie príspevku strane za hlasy získané vo voľbách.
V súčasnej právnej úprave získa strana zo štátneho rozpočtu za každý platný hlas 1 % z priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa konajú voľby do Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona ustanovuje výšku príspevku za prijatý hlas vo výške 0,5 % z priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa konajú voľby do Národnej rady Slovenskej republiky.
K bodu 2
Účelom predmetnej legislatívnej úpravy je 50%-né zníženie príspevku strane na mandát.
Podľa súčasnej právnej úpravy získa strana zo štátneho rozpočtu za najviac dvadsať získaných mandátov príspevok na mandát vo výške tridsaťnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa konali voľby.
Podľa navrhnutého zákona bude výška príspevku na mandát vo výške pätnásťnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa konali voľby.
K bodu 3
Účelom predmetnej legislatívnej úpravy je 50%-né zníženie príspevku strane na mandát.
Podľa súčasnej právnej úpravy získa strana zo štátneho rozpočtu za dvadsiaty prvý mandát a každý ďalší získaný mandát príspevok na mandát vo výške dvadsaťnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa konali voľby.
3
Podľa navrhnutého zákona bude výška príspevku na dvadsiaty prvý mandát a každý ďalší mandát vo výške desaťnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa konali voľby.
K bodu 4
Nakoľko zásada zachovania právnej istoty, ktorá je základným prvkom právneho štátu neumožňuje retroaktívnu pôsobnosť zákonov a zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v § 29 určuje spôsob použitia príspevkov, ustanovuje sa možnosť politickým stranám zo solidarity vrátiť 50% z príspevku za hlasy, z príspevku na činnosť a z príspevku na mandát prijatých pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona naspäť do štátneho rozpočtu do 1.januára 2022. Podrobnosti vrátenia určí ministerstvo financií.
Vzhľadom na skutočnosť, že príspevok na činnosť podľa § 27 sa určuje z výšky príspevku za hlasy podľa § 26, je potrebné pre naplnenie účelu zákona vyplatenie príspevkov na činnosť pre ostatné roky VIII. volebného obdobia ponížiť tento východzí príspevok za hlasy o 50 % z tohto príspevku, ktorý bol politickým stranám a politickým hnutiam vyplatený v roku 2020 za hlasy získané vo voľbách 29.2.2020.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty, a to od 1. januára 2021.