V čl. II, ktorým sa novelizuje Zákonník práce, sa mení určenie sumy minimálneho mzdového nároku pre príslušný stupeň náročnosti práce a určenie mzdových zvýhodnení naviazaných na minimálnu mzdu.
Novela zákona, ktorou sa ustanovil tzv. automat pri úprave minimálnej mzdy je účinná od 1.1.2020, a teda v prípade, ak by predkladateľ novely zákona nenavrhoval zmenu právnej úpravy, minimálna mzda by od 1.1.2021 stúpla na 656 eur (zo sumy 580 eur). Otázka dopadov automatu na rozpočet verejnej správy bola riešená už v poslaneckej novele zákona, ktorá od 1.1.2020 zmenila existujúci systém úpravy minimálnej mzdy.
Vzhľadom na to, že ide o právnu úpravu, ktorá umožňuje predvídať minimálnu mzdu na príslušný rok (vo väzbe na odhady priemernej mesačnej mzdy) vplyvy na rozpočet verejnej správy je možné vopred odhadovať a počítať s nimi v rozpočte verejnej správy.
Reálny dopad navrhovanej novely je teda možné vnímať v kontexte toho, že namiesto predvídanej sumy minimálnej mzdy na rok 2021 – 656 eur dôjde k jej redukcii na sumu 623 eur vo väzbe na zmenu v ustanoveniach tzv. automatu, kde sa mení určenie % podielu medzi priemernou mesačnou nominálnou mzdou zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa určuje minimálna mzda a sumou mesačnej minimálnej mzdy na príslušný rok zo 60% na úroveň 57%, a to s ohľadom na aktuálny podiel medzi priemernou mesačnou mzdou za rok 2018 (1013 eur) a mesačnou minimálnou mzdou na kalendárny rok 2018 (580 eur).
Kvantifikácia uvedená v tabuľke 1, ako aj vo všetkých súvisiacich tabuľkách, sa týka dopadu zmeny minimálnej mzdy z 580 eur na 623 eur. Vzhľadom na zmeny v oblasti zisťovania údajov disponuje predkladateľ len obmedzeným rozsahom údajov, ktoré vie z hľadiska doložky vplyvov na rozpočet verejnej správy spracovať. Vzhľadom na to, že údaje o vývoji priemernej mzdy v roku 2020 a 2021 od ŠÚSR zatiaľ nie sú dostupné a odhady sú spojené so značnou mierou neistoty prameniacej z pandemického vývoja, nebolo možné s dostatočnou presnosťou kvantifikovať dopady zmeny legislatívy na roky 2022 a 2023. Vzhľadom na významné zmeny v spôsobe výpočtu minimálnych mzdových nárokov a mzdových zvýhodnení však môžeme konštatovať, že dopady zmien minimálnej mzdy po roku 2021 budú výrazne zmiernené oproti aktuálnej situácii.
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené vzhľadom na to, že predpokladané príjmy rozpočtu verejnej správy prevyšujú predpokladané výdavky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
V návrhu je sa navrhuje osobitne ustanoviť sumu minimálnej mzdy na rok 2021 na 623,- eur, čo predstavuje síce nárast o cca 7,4 % oproti roku 2020, avšak v kontexte sumy predvídanej tzv. automatom – 656 eur ide o úpravu smerom dole oproti predvídanému nárastu 13,1%. Návrh sa