STANOVISKO KOMISIE
(OPÄTOVNÉ ZÁVEREČNÉ POSÚDENIE)
K MATERIÁLU
NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 663/2007 Z. Z. O MINIMÁLNEJ MZDE V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV A KTORÝM SA DOPĹŇA ZÁKON Č. 311/2001 Z. Z. ZÁKONNÍK PRÁCE V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV
I.Úvod: Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR predložilo dňa 14. augusta 2020 Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na záverečné posúdenie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené, pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych a negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky, pozitívne a negatívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu zásadné pripomienky a odporúčania:
K Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ v časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet uvádza, že financovanie návrhu je zabezpečené vzhľadom na to, že predpokladané príjmy rozpočtu verejnej správy prevyšujú predpokladané výdavky. Uvedené konštatovanie je nepostačujúce. V časti 2.1.1. žiadame jednoznačne uviesť, že krytie negatívnych vplyvov na rozpočet z dôvodu zvýšenia minimálnej mzdy bude musieť byť v jednotlivých rokoch zabezpečené v rámci záväzných ukazovateľov schváleného rozpočtu verejnej správy na príslušný rok a krytie vplyvu zvýšenia minimálnej mzdy, vyplývajúceho z uplatňovania právnych predpisov, v ktorých je výška plnenia viazaná na sumu minimálnej mzdy, bude musieť byť zabezpečené v rámci stanovených limitov dotknutých subjektov verejnej správy na roky 2021 až 2023.
V materiáli sa navrhuje aj tzv. štartovacia minimálna mzda. Upozorňujeme, že analýza vplyvov na rozpočet nezohľadňuje vplyv tejto štartovacej minimálnej mzdy, čo v materiáli konštatuje aj samotný predkladateľ.
K tabuľke v časti 2.2.4.1 na str. 7 analýzy vplyvov na rozpočet upozorňujeme, že v týchto počtoch za subjekty verejnej správy v časti „Územná samospráva spolu“ sú zahrnutí aj zamestnanci financovaní zo štátneho rozpočtu za prenesený výkon štátnej správy (ide najmä o zamestnancov regionálneho školstva v počte 64 148 osôb financovaných zo štátneho rozpočtu a nie z rozpočtu územnej samosprávy). Súčasne upozorňujeme, že v súhrnnom počte zamestnancov sektoru verejnej správy (422 243 osôb) nie sú zohľadnení zamestnanci financovaní zo zdrojov zdravotných poisťovní.
K Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Vzhľadom na skutočnosť, že prekladateľ materiálu náklady regulácie vypracoval v podobe doplnenej pridanej tabuľky ako tzv. „Komentár...“ v závere Analýzy na podnikateľské prostredie, odporúčame prekladateľovi materiálu uvedenú pridanú tabuľku v podobe „Komentára ...“ zapracovať do časti 3.3. Náklady regulácie ako priame finančné vplyvy.
V časti 3.4. Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu odporúčame popísať najmä cenu a dostupnosť pracovnej sily po zvýšení minimálnej mzdy.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na záverečné posúdenie.
IV. Poznámka: Stanovisko Komisie k doložke je súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie vlády Slovenskej republiky alebo na schválenie ministrovi, vedúcemu, predsedovi alebo riaditeľovi ostatného ústredného orgánu štátnej správy alebo vedúcemu iného orgánu.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie