1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
(cash = ESA2010)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správyZvýšené výdavky vyplývajúce z vyplatenia 13. dôchodku v roku 2020 sú zabezpečené v rozpočte štátnej správy a výdavky na roky 2021 až 2023 budú zabezpečené v rámci navrhovaných limitov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na príslušné rozpočtové roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov navrhuje vyplatenie trinásteho dôchodku s tým, že vzorec na výpočet sumy je navrhnutý tak, aby boli sumy navýšené v porovnaní s prípadným uplatnením mechanizmu vianočného príspevku z roku 2019 a aby bol vyplatený všetkým dôchodcom.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Zavedenie a vyplatenie 13. dôchodku všetkým poberateľom dôchodkových dávok si vyžiada drobné zmeny informačného systému Sociálnej poisťovne.
Tabuľka č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Vládny návrh zákona o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nemá vplyv na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
Tabuľka č. 3
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Pri kvantifikácii výdavkov na 13. dôchodok boli použité údaje o vyplatených dávkach z dôchodkového poistenia na tzv. mikroúrovni, na základe ktorých bol vypočítaný celkový dôchodkový príjem jednotlivca. Z celkového dôchodkového príjmu sa následne určila suma 13. dôchodku podľa nasledovného vzorca:
300 ak D ≤ ŽM (pásmo 1)
TD = max {300 – 0,36*(D – ŽM); 50} ak D > ŽM (pásmo 2)
pričom:
•TD je suma 13. dôchodku,
•D je výška dôchodkových príjmov,
•ŽM je suma životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
Na záver sa porovnali celkové očakávané výdavky na 13. dôchodok, ktoré zakladá návrh zákona s výdavkami na vianočný príspevok, ktoré sú uvedené v rozpočte verejnej správy na rok 2020 a rozpočtovom výhľade na roky 2021 a 2022. Celkové výdavky zo štátneho rozpočtu sa v roku 2020 predpokladajú na úrovni cca 307,5 mil. eur; cca 303,3 mil. eur v roku 2021; cca 305,4 mil. eur v roku 2022 a cca 304,2 mil. eur v roku 2023. Celkový počet dotknutých osôb vrátane doplatených trinástych dôchodkov sa odhaduje v roku 2020 na úrovni približne 1 426 000; cca 1 435 000 v roku 2021; cca 1 444 000 v roku 2022 a cca 1 450 000 v roku 2023. Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom