Doložka vybraných vplyvovNávrh zákona o dohľade nad uplatňovaním náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci dovozcov dovážajúcich cín, tantal a volfrám, ich rudy a zlato s pôvodom v oblastiach zasiahnutých konfliktom a vo vysokorizikových oblastiach
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
✉ Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Napriek tomu, že zdroje prírodných nerastných surovín v oblastiach zasiahnutých konfliktom alebo vo vysokorizikových oblastiach sú dôležitým faktorom rozvoja, môžu príjmy z nich podporovať násilné konflikty a podkopávať tak snahy o rozvoj, dobrú správu a právny štát. Pre zabezpečenie mieru, rozvoja a stability v uvedených oblastiach je nanajvýš dôležité prerušiť prepojenie medzi konfliktom a nelegálnou ťažbou nerastných surovín. Aby sa zisky z obchodovania s niektorými nerastnými surovinami, konkrétne rudami obsahujúcimi cín, tantal, volfrám a zlato a kovmi získanými tavením a rafináciou týchto rúd, nepoužívali na financovanie ozbrojených konfliktov, prijala OSN a následne OECD usmernenia pre zodpovedné obstarávanie týchto surovín usmerňujúce zásady. Postupy náležitej starostlivosti pre dovozcov týchto surovín v EÚ stanovuje nariadenie (EÚ) 2017/821, ktoré je priamo vykonateľné vo všetkých členských krajinách EÚ a nadobudne plnú účinnosť k 1. januáru 2021.
Z nariadenia (EÚ) 2017/821 vyplýva pre členské štáty povinnosť ustanoviť národné orgány dohľadu nad náležitou starostlivosťou a pravidlá súvisiace s porušovaním týchto postupov, a to najneskôr do 31. 12. 2020, kedy nariadenie nadobudne plnú účinnosť. Uvedené požiadavky sú predmetom navrhovaného zákona.
-orgány dohľadu: Ministerstvo hospodárstva SR, Finančné riaditeľstvo SR a colné úrady
-dovozcovia dotknutých nerastných surovín z krajín mimo EÚ
Nie sú. Neprijatím navrhovaného zákona by SR porušila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z nariadenia (EÚ) 2017/821, t. j. určiť orgány zodpovedné za primerané a účinné presadzovanie nariadenia (čl. 10 ods. 1 nariadenia) a stanoviť pravidlá týkajúce sa porušení ustanovení nariadenia (čl. 16 ods. 1 nariadenia).
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? ✉ Áno 💧 Nie
Navrhovaný zákon nepresahuje rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné