Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o dohľade nad uplatňovaním náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci dovozcov dovážajúcich cín, tantal a volfrám, ich rudy a zlato s pôvodom v oblastiach zasiahnutých konfliktom a vo vysokorizikových oblastiach
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
nebolo
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
jún 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2020
2. Definícia problému
Napriek tomu, že zdroje prírodných nerastných surovín v oblastiach zasiahnutých konfliktom alebo vo vysokorizikových oblastiach dôležitým faktorom rozvoja, môžu príjmy z nich podporovať násilné konflikty a podkopávať tak snahy o rozvoj, dobrú správu a právny štát. Pre zabezpečenie mieru, rozvoja a stability v uvedených oblastiach je nanajvýš dôležité prerušiť prepojenie medzi konfliktom a nelegálnou ťažbou nerastných surovín. Aby sa zisky z obchodovania s niektorými nerastnými surovinami, konkrétne rudami obsahujúcimi cín, tantal, volfrám a zlato a kovmi získanými tavením a rafináciou týchto rúd, nepoužívali na financovanie ozbrojených konfliktov, prijala OSN a následne OECD usmernenia pre zodpovedné obstarávanie týchto surovín usmerňujúce zásady. Postupy náležitej starostlivosti pre dovozcov týchto surovín v EÚ stanovuje nariadenie (EÚ) 2017/821, ktoré je priamo vykonateľné vo všetkých členských krajinách a nadobudne plnú účinnosť k 1. januáru 2021.
3. Ciele a výsledný stav
Z nariadenia (EÚ) 2017/821 vyplýva pre členské štáty povinnosť ustanoviť národné orgány dohľadu nad náležitou starostlivosťou a pravidlá súvisiace s porušovaním týchto postupov, a to najneskôr do 31. 12. 2020, kedy nariadenie nadobudne plnú účinnosť. Uvedené požiadavky sú predmetom navrhovaného zákona.
4. Dotknuté subjekty
-orgány dohľadu: Ministerstvo hospodárstva SR, Finančné riaditeľstvo SR a colné úrady
-dovozcovia dotknutých nerastných surovín z krajín mimo EÚ
5. Alternatívne riešenia
Nie sú. Neprijatím navrhovaného zákona by SR porušila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z nariadenia (EÚ) 2017/821, t. j. určiť orgány zodpovedné za primerané a účinné presadzovanie nariadenia (čl. 10 ods. 1 nariadenia) a stanoviť pravidlá týkajúce sa porušení ustanovení nariadenia (čl. 16 ods. 1 nariadenia).
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Navrhovaný zákon nepresahuje rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona bol pripravovaný v spolupráci s navrhovanými orgánmi dohľadu (okrem MH SR sa navrhujú Finančné riaditeľstvo SR a colné úrady).
S návrhom zákona boli oboznámené aj podnikateľské subjekty prostredníctvom informácie o príprave materiálu (návrhu zákona), ktorú im zaslalo v apríli 2020 Centrum pre hospodárske otázky MH SR. Informácia bola uverejnená aj na webovej stránke MH SR v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Zo strany podnikateľských subjektov neboli vznesené žiadne pripomienky.
Širšia laická a odborná verejnosť bola oboznámená s predmetnou problematikou prostredníctvom zverejnenia predbežnej informácie o príprave návrhu zákona na právnom informačnom portáli Slov-lex. Verejnosť bude môcť vzniesť svoje pripomienky následne aj v rámci medzirezortného pripomienkového konania.
Z navrhovaného zákona nevyplynú žiadne nové povinnosti podnikateľom (dovozcom). Tie vyplývajú priamo
z nariadenia (EÚ) 2017/821. Navrhovaným zákonom sa ustanovujú národné orgány SR pre dohľad pri
uplatňovaní nariadenia (EÚ) a pravidlá, ktoré orgány dohľadu použijú iba v prípade porušenia povinností
vyplývajúcich z nariadenia (EÚ) 2017/821. Orgány dohľadu (colné úrady) budú vykonávať následné kontroly dovozcov v rámci existujúceho inštitútu následných kontrol v zmysle § 12 zákona 199/2004 Z.z. (Colný zákon) a iba v prípade zistenia nedostatkov poskytnú dovozcovi možnosť vyjadriť sa k nim a navrhnúť nápravné opatrenia na ich odstránenie. Nápravné opatrenia spočívajú v doplnení neúplných dokumentov a údajov a v uvedení vnútorných riadiacich systémov do súladu s povinnosťami podľa nariadenia (EÚ) 2017/821. Nejde preto o žiadne nové povinnosti. Rovnako nevzniknú žiadne nové administratívne povinnosti a s nimi súvisiace prípadné administratívne náklady, keďže tieto ustanovené v § 12 zákona 199/2004 Z.z. (Colný zákon), ktorý sa uplatňuje pri následných kontrolách. S následnými kontrolami zo strany colných úradov a prípadnými administratívnymi nákladmi musí rátať každý dovozca bez ohľadu na to, či ide o kontroly povinností podľa nariadenia (EÚ) 2017/821.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Vladimír Vilček, sekcia zahranično-obchodnej politiky a európskych záležitostí
tel.: 02/4854 2223
12. Zdroje
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/821 zo 17. mája 2017, ktorým sa ustanovujú povinnosti náležitej starostlivosti v dodávateľskom reťazci dovozcov dovážajúcich cín, tantal a volfrám, ich rudy a zlato s pôvodom v oblastiach zasiahnutých konfliktom a vo vysokorizikových oblastiach (Ú. v. L 130, 19. 05. 2017).
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
PPK nebolo uskutočnené.