ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
23. schôdza
Číslo: CRD-1310/2020
69
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 8. júla 2020
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárskej záležitosti.
Milan Vetrák
predseda výboru
overovatelia výboru:
Ondrej Dostál
Matúš Šutaj Eštok
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 69
z 8. júla 2020
___________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161)
___________________________________________________________________________
1. Čl. IX, Čl. X a Čl. XI sa vypúšťajú.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa vypustenie novely zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov, keďže nespĺňajú podmienky na skrátené legislatívne konanie a niektoré ustanovenia novely zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Čl. IX) sa nezdajú byť v súlade s Ústavou SR tak, ako na to upozornila napr. Súdna rada SR. Zároveň sa navrhuje vypustiť novelu zákona o reklame, ktorá bude predložená ako samostatný návrh zákona v najbližšej dobe.
2.V Čl. XXII sa doterajší bod 9 vypúšťa.
Navrhovaná úprava § 29e novely zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov sa nezdá byť v súlade s čl. 3 smernice 1999/44/ES Európskeho parlamentu a Rady z 25. mája 1999 o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar v znení neskorších zmien, podľa ktorého: „Každá oprava alebo náhrada sa uskutoční v rámci primeranej doby a bez závažných ťažkostí pre spotrebiteľa pri zohľadnení vlastností tovaru a účelu, na ktorý spotrebiteľ tovar potreboval.“.
3.Čl. XXVI sa vypúšťa.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Zmeny navrhované v novele zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nemajú priamy vplyv na podnikateľské prostredie a ich zmyslom je úprava postihovania porušovania pravidiel cestnej premávky resp. povinností, ktoré súvisia s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Navyše, z dôvodovej správy nie je celkom zrejmé, akým spôsobom splnené podmienky na skrátené legislatívne konanie.
Navrhovaná zmena počítania lehoty na zánik zodpovednosti v bode 1 tejto novely zákona nie je vhodná, pretože lehota na zánik zodpovednosti za správny delikt je hmotnoprávnou lehotou a nie procesnou, a teda by sa mala odvíjať od spáchania správneho deliktu, ako je to v platnej úprave, a nie byť viazaná na začatie konania.
Z navrhovanej zmeny v bode 2 tejto novely zákona vyplýva, že v 60-dňovej lehote na uloženie pokuty (oproti súčasnej dvojročnej), by musel byť vydaný rozkaz za spáchanie správneho deliktu držiteľa vozidla a v prípade podania odporu aj ukončené riadne správne konanie a rozhodnutie o uložení pokuty by muselo nadobudnúť právoplatnosť. Znamená to, že by bolo pomerne jednoduché vyhnúť sa sankcionovaniu za porušenie dopravných predpisov, čo by malo dôsledky aj na bezpečnosť cestnej premávky. Navyše, táto zmena by znevýhodnila slovenských vodičov pred zahraničnými vodičmi. Pri ostatnej zmene zákona o cestnej premávke sa totiž umožnilo následné sankcionovanie vodičov, u ktorých nebolo možné zistiť údaje o vozidle a jeho držiteľovi (ide teda takmer výlučne o zahraničných vodičov), čo by po zakotvení prekluzívnej 60-dňovej lehoty bolo prakticky vylúčené.
4.V Čl. XXIX bode 3 v § 14 ods. 12 a 14 sa slová „§ 11 ods. 1 písm. b) e) a g) l)“ nahrádzajú slovami „§ 11 ods. 1 písm. a) až e) a g) až l)“.
Nie je dôvod, aby do okruhu regulovaných subjektov, ktorých podklady k návrhu ceny sa zverejňujú, neboli zaradení aj výrobcovia z obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby 11 ods. 1 písm. a) zákona č.
250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov]. Ide v konečnom dôsledku o verejný záujem, keďže náklady podpory obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby v celom rozsahu financované odberateľmi elektriny v cenách elektriny. Pozmeňujúci návrh je vlastne spresnením vládneho návrhu zákona v zhode s cieľom, ktorý sa chce dosiahnuť.