Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1310/2020
161a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 186 z 8. júla 2020 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
2
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 69 z 8. júla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 49 z 20. júna 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 42 z 8. júla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 26 z 8. júla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 38 z 8. júla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo uznesením č. 29 z 8. júla 2020 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 37 z 8. júla 2020.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa doterajší text označuje ako bod 2. a dopĺňa sa bodom 1., ktorý znie:
„1. V § 55 ods. 2 písmeno e) sa za slovo „ktoré“ vkladajú slová „presahujú výšku 1,5 m a“.".
Navrhuje sa doplnenie úpravy v § 55 ods. 2 písm. c) stavebného zákona, aby bolo jasné, kedy sa na stavbu zariadenia telekomunikačnej prevádzky vyžaduje ohlásenie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. II v § 144 ods. 2 prvá veta znie: „Zvýšiť základné imanie podľa odseku 1 možno iba na základe schválenej riadnej individuálnej účtovnej závierky, ak ku dňu konania valného
3
zhromaždenia uplynulo najviac šesť mesiacov odo dňa, ku ktorému sa táto účtovná závierka zostavuje.“.
Navrhovaný text v § 144 ods. 2 sa navrhuje terminologicky zosúladiť s predpismi o účtovníctve.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.Doterajší text čl. II sa označuje ako bod 1. a dopĺňa sa bodom 2., ktorý znie:
„2. V § 208 odsek 2 znie:
„(2) Zvýšiť základné imanie podľa odseku 1 možno iba na základe schválenej riadnej individuálnej účtovnej závierky, ak ku dňu konania valného zhromaždenia uplynulo najviac šesť mesiacov odo dňa, ku ktorému sa táto účtovná závierka zostavuje.“.“.
V nadväznosti na zmeny v § 144 ods. 2 sa navrhuje vykonať súvisiace zmeny aj v § 208 ods. 2, ktorý je opomenutý vo vládnom návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. VII sa za bod 4. vkladá nový bod 5., ktorý znie:
„5. Za § 11a sa vkladá § 11b, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 11b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Konanie o uložení pokuty podľa § 11, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do účinnosti tohto zákona, sa dokončí podľa tohto zákona.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V záujme právnej istoty sa dopĺňa prechodné ustanovenie vo vzťahu k neukončeným konaniam.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.Čl. IX, Čl. X a Čl. XI sa vypúšťajú.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
4
Navrhuje sa vypustenie novely zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov, keďže nespĺňajú podmienky na skrátené legislatívne konanie a niektoré ustanovenia novely zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Čl. IX) sa nezdajú byť v súlade s Ústavou SR tak, ako na to upozornila napr. Súdna rada SR. Zároveň sa navrhuje vypustiť novelu zákona o reklame, ktorá bude predložená ako samostatný návrh zákona v najbližšej dobe.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.Za čl. XII sa vkladá nový čl. XIII, ktorý znie:
Čl. XIII
Zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 664/2006 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 383/2013 Z. z., zákona č. 310/2014 Z. z., zákona č. 81/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 42/2019 Z. z., zákona č. 300/2019 Z. z. a zákona č. 89/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 7a sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky poskytuje zo svojho informačného systému údaje vrátane osobných údajov ministerstvu na analytické a štatistické účely.“.".
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú. V súvislosti s touto zmenou sa primerane upraví článok o účinnosti.
Navrhuje sa, aby Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky mohlo Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky poskytovať relevantné údaje najmä o daňových subjektoch, nevyhnutné na tvorbu analýz v pôsobnosti rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny.
5
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. XIII sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V poznámke pod čiarou k odkazu 93ada sa za citáciu „§ 24 ods. 3“ vkladá citácia „a § 24a“.“.
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
Doplnením poznámky pod čiarou aj o § 24a zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 134/2020 Z. z. sa umožní, aby Sociálna poisťovňa mohla poskytovať Úradu vlády Slovenskej republiky údaje na účely poskytovania finančnej pomoci z novozriadeného fondu vzájomnej pomoci na zmiernenie negatívnych následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. XIII bode 5 sa slová „písm. f)“ nahrádzajú slovami „písm. e)“ a slová „písm. e)“ sa nahrádzajú slovami „písm. f)“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zmenami v § 231 ods. 1 účinnými od 1. januára 2023.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. XIII bode 6 sa v § 170 ods. 22 nad slovom „predpisu“ odkaz 92adg)“ nahrádza odkazom 93adg)“, slová „k odkazu 92adg“ sa nahrádzajú slovami „k odkazu 93adg“ a označenie odkazu „92adg)“ v poznámke pod čiarou sa nahrádza označením „93adg)“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
10.V čl. XIII bode 20 sa slová „písmeno i)“ nahrádzajú slovami „písmeno j)“ a preznačí sa označenie písmena „i)“ na písmeno „j)“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. XIII bode 20 § 231 ods. 1 písm. i) prvom bode sa slová „30 dní odo dňa skončenia právneho vzťahu“ nahrádzajú slovami „konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončil právny vzťah“.
Navrhuje sa upraviť lehotu, do uplynutia ktorej je zamestnávateľ povinný doručiť Sociálnej poisťovni evidenciu , ktorú vedie o svojich zamestnancoch na účely sociálneho poistenia tak, aby sa vo výplatnom termíne spracovali mzdy a následne bude mať zamestnávateľ čas ešte do konca mesiaca poslať evidenčný list dôchodkového poistenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.Čl. XIII sa dopĺňa bodom 33, ktorý znie:
„33. Za § 293fc sa vkladá § 293fd, ktorý znie:
㤠293fd
(1) V roku 2020 sa § 168 ods. 4 nepoužije.
(2) Použitie zostatku správneho fondu nevyčerpaného k 31. decembru 2019 schvaľuje na návrh generálneho riaditeľa dozorná rada.
(3) Zostatok správneho fondu podľa odseku 2 nevyčerpaný k 31. decembru 2020 sa prevedie do 10 dní od schválenia účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za kalendárny rok 2020 národnou radou do rezervného fondu solidarity.“.“.
Navrhuje sa, aby zostatok správneho fondu nevyčerpaný k 31. decembru 2019 sa po schválení účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2019 nepreviedol do rezervného fondu solidarity.
7
Návrh sa predkladá v súvislosti so zabezpečením dostatočných disponibilných zdrojov v správnom fonde Sociálnej poisťovne v roku 2020 na zabezpečenie činnosti orgánov Sociálnej poisťovne a jej organizačných zložiek pri vykonávaní sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia v rozsahu upravenom týmto zákonom, výdavkov súvisiacich s plnením funkcie prístupového bodu podľa § 120 ods. 5 a výdavkov uvedených v § 168 ods. 3 zákona o sociálnom poistení. Vzhľadom na negatívne dopady spôsobené epidémiou koronavírusu COVID-19 na vývoj ekonomiky sa predpokladá negatívny vývoj príjmov od ekonomicky aktívneho obyvateľstva, čo bude mať za následok nižšiu tvorbu správneho fondu v bežnom roku. Vzhľadom na transparentnosť uvedeného procesu sa zároveň navrhuje, aby použitie uvedeného zostatku schvaľovala Dozorná rada Sociálnej poisťovne.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.Za čl. XVII sa vkladá nový čl. XVIII, ktorý znie:
Čl. XVIII
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 99/2007 Z. z., zákona č. 309/2009 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 184/2011 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 100/2014 Z. z., zákona č. 321/2014 Z. z., zákona č. 439/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 293/2016 Z. z. , nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 175/2018 Z. z. a zákona č. 177/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 25 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Povinnosti podľa odseku 2 písm. c) a d) sa nevzťahujú na dodávateľa, ktorý je povinný zabezpečiť vykonanie energetického auditu podľa osobitného predpisu.16c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 16c znie:
16c) §14 ods.1 zákona č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Nasledujúce novelizačné články sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa zrušenie povinnosti vykonávať overovanie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení v prípade veľkých podnikov dodávateľov tepla podliehajúcich povinnosti
8
vykonať energetický audit. Proces overenia hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ktorý je každý dodávateľ tepla povinný absolvovať raz za tri roky je v súčasnosti plne nahraditeľný energetickým auditom, ktorý dodávatelia tepla patriaci medzi veľké podniky povinní vykonať každé štyri roky. Overovanie hospodárnosti je preto pre takéto subjekty duplicitnou povinnosťou, ktorej náklady z hľadiska cenotvorby patria medzi ekonomicky oprávnené náklady, a teda zvyšujú koncovú cenu tepla.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. XXII bod 1 § 4 ods. 12 sa slovo „nevzťahuje“ nahrádza slovom „vzťahuje“ a slovo „nepredáva“ sa nahrádza slovami „predáva výlučne“.
Navrhuje sa zmena textu, aby bolo bezpochyby zrejmé, že povinnosť mať váhu sa nebude vzťahovať na toho predávajúceho, ktorý predáva iba na množstvo, teda iba na kusy.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. V čl. XXII body 4. a 5. znejú:
„4. V § 18 ods. 4 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Ak k prevzatiu predmetu reklamácie predávajúcim dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, tak lehoty na vybavenie reklamácie podľa tohto odseku začínajú plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie predávajúcim; najneskôr však od momentu, kedy predávajúci znemožní alebo zabráni prevzatie predmetu reklamácie.“.
5. V § 18 ods. 9 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie, ak lehota na jej vybavenie začala plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie predávajúcim.“.".
Navrhuje sa úprava z zrozumiteľnosti a presnosti stanovenia momentu plynutie lehoty na vybavenie reklamácie a na oznámenie o vybavení reklamácie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. XXII bod 8 v § 24 odsek 6 znie:
„(6) Ak ide o menej závažné porušenie povinnosti podľa odseku 1, na základe postupu podľa odseku 5, orgán dozoru môže pred rozhodnutím o uložení pokuty povinného vyzvať, aby
9
upustil od protiprávneho konania a v určenej lehote vykonal opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania. Vo výzve orgán dozoru oznámi následky protiprávneho konania, určí povinnému primeranú lehotu na výkon opatrení na ich nápravu a poučí ho o následkoch v prípade ich nevykonania. Ak povinný upustí od protiprávneho konania a vykoná opatrenia podľa predchádzajúcej vety, orgán dozoru nevydá rozhodnutie o uložení pokuty. Ak povinný neupustí od protiprávneho konania a nevykoná opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania oznámených vo výzve v určenej lehote, orgán dozoru rozhodne o uložení pokuty podľa odseku 1.“.
Navrhuje sa doplnenie toho, aby bol povinný subjekt povinný nielen vykonať nápravu, ale aj upustiť od protiprávneho konania.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. XXII sa za bod 8. vkladá nový bod 9., ktorý znie:
„9. V § 24 ods. 10 sa slová „až 8“ nahrádzajú slovami „až 9“.".
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V Čl. XXII sa doterajší bod 9 vypúšťa.
Navrhovaná úprava § 29e novely zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov sa nezdá byť v súlade s čl. 3 smernice 1999/44/ES Európskeho parlamentu a Rady z 25. mája 1999 o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar v znení neskorších zmien, podľa ktorého: „Každá oprava alebo náhrada sa uskutoční v rámci primeranej doby a bez závažných ťažkostí pre spotrebiteľa pri zohľadnení vlastností tovaru a účelu, na ktorý spotrebiteľ tovar potreboval.“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
10
19.V čl. XXIV bod 2. § 13 ods. 5 písm. d) sa za slovami „stavbu diaľnice“ vypúšťa čiarka a slová „rýchlostnej cesty“.
Pojem „rýchlostná cesta“ bol zo zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vypustený zákonom č. 393/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. XXIV sa za bod 4 vkladajú nové body 5 až 7, ktoré znejú:
„5. V § 16 ods. 36 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak príslušný orgán verejného zdravotníctva neurčí inak.“.
6. V § 16 ods. 37 úvodná veta znie: „Ak príslušný orgán verejného zdravotníctva neurčí inak, v čase krízovej situácie sa osvedčenie o odbornej spôsobilosti na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a s toxickými látkami a zmesami podľa § 15 ods. 3 písm. a) a na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie podľa § 15 ods. 3 písm. b) nahrádza“.
7. V § 16 ods. 37 písmeno b) znie:
„b) dokladom o odbornej príprave podľa odseku 9 písm. b), odseku 10 písm. b) a odseku 20, vykonanej podľa aktuálnej epidemiologickej situácie dištančnou formou alebo prezenčnou formou, od vzdelávacej inštitúcie, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Príslušný orgán verejného zdravotníctva môže podľa aktuálnej epidemiologickej situácie určiť, či a za akých podmienok sa budú vydávať osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
Umožní sa efektívne pristupovať k žiadostiam o overenie odbornej spôsobilosti v čase krízovej situácie tak, aby sa osvedčenia o odbornej spôsobilosti mohli vydávať, ak to umožní epidemiologická situácia.
Umožní sa efektívne pristupovať k procesu získania odbornej spôsobilosti v čase krízovej situácie podľa aktuálnej epidemiologickej situácie.
Príslušné orgány verejného zdravotníctva, žiadatelia o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti a aj akreditované vzdelávacie inštitúcie, ktoré uskutočňujú odbornú prípravu na získanie odbornej
11
spôsobilosti, postupujú v súlade s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v čase krízovej situácie.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. XXIV sa za 16. bod vkladajú nové body 17. a 18. , ktoré znejú:
„17. V § 30 ods. 9 sa slová „až o)“ nahrádzajú slovami „až n)“ a slová „odsekov 2, 3, 6 a 9“ nahrádzajú slovami „odsekov 2, 5 a 8“.
18. V § 30 ods. 11 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno - technická úprava súvisiaca s vypustením písmena k) v 13. bode a v odseku 3 v 14. bode.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V čl. XXIV sa za 17. bod vkladajú nové body 18. až 20., ktoré znejú:
„18. V § 30c písm. d) sa slová „písm. d) a n)“ nahrádzajú slovami „písm. d) a m)“.
19. V § 30d ods. 1 písm. g) sa slová „l) až n)“ nahrádzajú slovami „k) až m)“.
20. V § 31a ods. 18 písm. b) sa slová „§ 30 ods. 1 písm. n)“ nahrádzajú slovami „§ 30 ods.
1 písm. m)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú
Legislatívno - technická úprava súvisiaca s vypustením písmena k) v 13. bode.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. XXIV sa za doterajší bod 20 vkladá nový bod 21, ktorý znie:
„21. V § 41 ods. 18 písmeno a) znie:
„a) odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb podľa odseku 3 písm. c) sa vykoná podľa aktuálnej epidemiologickej situácie dištančnou formou alebo prezenčnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
12
Umožní sa efektívne uskutočniť odbornú prípravu v čase krízovej situácie dištančnou alebo prezenčnou formou podľa aktuálnej epidemiologickej situácie v súlade s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v čase krízovej situácie.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V čl. XXIV bod 24. v § 52 odsek 9 znie:
„(9) Fyzická osoba-podnikateľ a právnická osoba, ktorej predmetom činnosti je kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie, môže túto činnosť vykonávať len vtedy, ak osvedčenie o akreditácii;65c) osvedčenie sa nevyžaduje, ak ide o zisťovanie fyzikálnych faktorov.“.
Navrhuje sa vypustenie požiadavky na povinnú akreditáciu pri fyzikálnych faktoroch.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V čl. XXIV bod 25. znie:
„25. V § 57 ods. 17 sa slová „z povinností podľa § 26 ods. 4“ nahrádzajú slovami „z
povinností podľa § 26 ods. 4 a 6“.“.
Legislatívno-technická úprava ustanovenia, ktorou sa spresňujú slová, ktoré sa majú nahradiť navrhovaným textom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.Čl. XXVI sa vypúšťa.
Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Zmeny navrhované v novele zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nemajú priamy vplyv na podnikateľské prostredie a ich zmyslom je úprava postihovania porušovania pravidiel cestnej premávky resp. povinností, ktoré súvisia s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Navyše, z dôvodovej správy nie je celkom zrejmé, akým spôsobom splnené podmienky na skrátené legislatívne konanie.
13
Navrhovaná zmena počítania lehoty na zánik zodpovednosti v bode 1 tejto novely zákona nie je vhodná, pretože lehota na zánik zodpovednosti za správny delikt je hmotnoprávnou lehotou a nie procesnou, a teda by sa mala odvíjať od spáchania správneho deliktu, ako je to v platnej úprave, a nie byť viazaná na začatie konania.
Z navrhovanej zmeny v bode 2 tejto novely zákona vyplýva, že v 60-dňovej lehote na uloženie pokuty (oproti súčasnej dvojročnej), by musel byť vydaný rozkaz za spáchanie správneho deliktu držiteľa vozidla a v prípade podania odporu aj ukončené riadne správne konanie a rozhodnutie o uložení pokuty by muselo nadobudnúť právoplatnosť. Znamená to, že by bolo pomerne jednoduché vyhnúť sa sankcionovaniu za porušenie dopravných predpisov, čo by malo dôsledky aj na bezpečnosť cestnej premávky. Navyše, táto zmena by znevýhodnila slovenských vodičov pred zahraničnými vodičmi. Pri ostatnej zmene zákona o cestnej premávke sa totiž umožnilo následné sankcionovanie vodičov, u ktorých nebolo možné zistiť údaje o vozidle a jeho držiteľovi (ide teda takmer výlučne o zahraničných vodičov), čo by po zakotvení prekluzívnej 60-dňovej lehoty bolo prakticky vylúčené.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.Za čl. XXVI sa vkladá nový čl. XXVII, ktorý znie:
„Čl. XXVII
Zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 72/2012 Z. z., zákona č. 115/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z. a zákona č. 125/2016 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 42 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Komora predkladá ministerstvu a Ministerstvu financií Slovenskej republiky prehľad o príjmoch a výdavkoch za predchádzajúci kalendárny rok do 31. júla so stavom k 31. decembru v členení podľa prílohy č. 2a. Komora je povinná umožniť ministerstvu a Ministerstvu financií Slovenskej republiky nahliadnuť do listinných podkladov preukazujúcich pravdivosť údajov uvádzaných v prehľade o príjmoch a výdavkoch podľa prvej vety.“.
14
2.Za prílohu č. 2 sa vkladá príloha č. 2a, ktorá znie:
„Príloha č. 2a
k zákonu č. 274/2009 Z. z.
Prehľad o príjmoch a výdavkoch komory za rok ...
Príjmy v eur
vlastné príjmy
položka
eur
fyzické osoby
členské príspevky
právnické osoby
zápisné
fyzické osoby
právnické osoby
poplatky za vydávanie a predlžovanie poľovných lístkov
poplatky za kontrolné streľby vrátane poplatkov za neospravedlnenú neúčasť
účelové príspevky1)
dary
príjmy z organizovaných akcií
príjmy z disciplinárnych opatrení
úroky
tržby za predaný tovar1)
príjmy z predaja prebytočného majetku1)
príjmy z nájmu1)
iné vlastné príjmy: (uviesť)
dotácie zo štátneho rozpočtu
účel:
iné príjmy
Uviesť:
Výdavky v eur
položka
eur
tovary
služby
15
osobné náklady
dane a poplatky
ostatné náklady na prevádzkovú činnosť
príspevky do fondu pre rozvoj a zveľaďovanie poľovníctva
iné výdaje: (uviesť)
1) Rozpis položiek nad 100 eur sa uvádza v samostatnej prílohe.“.".
Tento článok nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú a toto prečíslovanie sa premietne do čl. XLI upravujúceho účinnosť.
Navrhuje sa vloženie čl. XXVII, ktorý sa novelizuje zákon o poľovníctve.
Novelizačné body 1 a 2 upravuje súčasné znenie zákona s cieľom získať prehľad o príjmoch a výdavkoch Slovenskej poľovníckej komory za účelom posúdenia hospodárnosti nakladania s finančnými prostriedkami a opodstatnenosti výšky prideľovanej dotácie v nasledujúcich rokoch. Optimalizáciou výšky prideľovanej dotácie môže štát získať priestor na úsporu verejných financií, a následné zníženie daňového zaťaženia podnikateľského sektora, čím sa zlepší podnikateľské prostredie
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. XXVII bode 1 sa slová „30. júna“ nahrádzajú slovami „15. júla“.
Dátum 30. jún je nevhodný ako termín, do ktorého by ministerstvo malo určiť dátum predaja burčiaku, pretože koncom júna ešte nemusí byť hrozno tak zrelé, aby sa dalo určiť, kedy z neho bude vyrobený burčiak. Dátum treba posunúť do polovice júla, kedy stupeň zrelosti hrozna bude vo všetkých vinohradníckych oblastiach
16
v SR v takom štádiu, že bude možné určiť približne dobu výroby burčiaku.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V čl. XXVII bode 2 sa vypúšťa slovo „iných“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na legislatívnu skratku „členský štát“, ktorá zahŕňa aj Slovenskú republiku.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. XXVII bode 3 sa za slovo „štátov“ vkladajú slová „ako Slovenskej republiky“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na legislatívnu skratku „členský štát“, ktorá zahŕňa aj Slovenskú republiku.
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.Čl. XXVII sa dopĺňa bodom 7, ktorý znie:
„7. Za § 43a sa vkladá § 43b, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 43b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Obdobie roka, v ktorom možno burčiak ponúkať spotrebiteľovi v roku 2020, určí ministerstvo a vyhlási vo Vestníku Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do 31. júla 2020.“.“.
Vzhľadom na dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona je potrebné ustanoviť, ako sa určí obdobie ponúkania burčiaku v roku 2020. Ministerstvo vzhľadom na tento dátum účinnosti totiž nestihne podľa navrhnutej úpravy v § 12 ods. 2 v roku 2020 vyhlásiť obdobie ponúkania burčiaku spotrebiteľom, preto je treba určiť pre ministerstvo na tento rok osobitný neskorší dátum. Neustanovenie tohto osobitného dátumu by v dôsledku toho, že sa zo zákona vypúšťa obmedzenie tohto ponúkania pevne ustanoveným dátumom, umožnilo burčiak uvádzať na trh bez regulácie.
17
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V Čl. XXIX bode 3 v § 14 ods. 12 a 14 sa slová „§ 11 ods. 1 písm. b) e) a g) l)“ nahrádzajú slovami „§ 11 ods. 1 písm. a) až e) a g) až l)“.
Nie je dôvod, aby do okruhu regulovaných subjektov, ktorých podklady k návrhu ceny sa zverejňujú, neboli zaradení aj výrobcovia z obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby 11 ods. 1 písm. a) zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov]. Ide v konečnom dôsledku o verejný záujem, keďže náklady podpory obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby v celom rozsahu financované odberateľmi elektriny v cenách elektriny. Pozmeňujúci návrh je vlastne spresnením vládneho návrhu zákona v zhode s cieľom, ktorý sa chce dosiahnuť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. XXIX bode 3. v § 14 ods. 13 sa vypúšťa prvá veta a v druhej vete sa vypúšťa slovo „ani“.
Navrhuje sa vypustenie výnimky z povinnosti Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zverejňovať okrem cenového rozhodnutia aj návrh ceny, návrh na zmenu ceny, odvolanie a všetky ich zmeny a doplnenia podané v cenovom konaní vzťahujúcej sa na miestnej distribučné sústavy a miestne distribučné siete. Aj prevádzkovatelia miestnych distribučných sústav a miestnych distribučných sietí majú na príslušnej časti vymedzeného územia postavenie lokálnych monopolov, ktoré bráni užívateľom týchto sústav a sietí voľbu alternatívneho poskytovateľa služby distribúcie elektriny a distribúcie plynu. Preto by sa aj na tieto subjekty mali vzťahovať rovnaké povinnosti aké sa navrhujú pre prevádzkovateľov (regionálnych) distribučných sústav a distribučných sietí.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. XXIX sa za bod 4. vkladá nový bod 5., ktorý znie:
„5. V § 36 ods. 1 písm. b) sa číslo „14“ nahrádza číslom „17“.“.
Doterajší bod 5. sa označuje ako bod 6.
18
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť 1. septembra 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti (čl. XLI).
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. XXX sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 6 ods. 1 sa slová „Oprávnená osoba“ nahrádzajú slovami „Osoba zapísaná do zoznamu odborne spôsobilých osôb na výkon činnosti pravidelnej kontroly vykurovacieho systému alebo pravidelnej kontroly klimatizačného systému (ďalej len „oprávnená osoba“)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava za účelom definície pojmu „oprávnená osoba“, ktorej legislatívna skratka zanikne úpravou v bode 2. (vypustenie odseku 1 v § 6).
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. XXXII bod 1. § 28 ods. 15 sa vypúšťa slovo „začatí“.
Vypúšťa sa duplicitný pojem čím sa zosúlaďuje text ustanovenia s rovnakým ustanovením v čl. XXXIII bod návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.Za čl. XXXIII sa vkladá nový čl. XXXIV, ktorý znie:
„Čl. XXXIV
Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 357/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 93/2017 Z. z., zákona č. 280/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 154/2019 Z. z., zákona č. 461/2019 Z. z., zákona č. 128/2020 Z. z. a zákona č. 134/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
19
V § 16 ods. 2 prvej vety sa za slovom „osoba“ vypúšťa čiarka a vkladajú sa slová „alebo ak sa príspevok poskytuje z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka podľa osobitného predpisu,61a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 61a) znie:
61a) Čl. 39b nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 v platnom znení.“.".
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú. Vzhľadom na doplnenie nového článku sa upraví ustanovenie o účinnosti.“.
Dňa 26. 6. 2020 nadobudlo účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/872 z 24. júna 2020, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 1305/2013, pokiaľ ide o osobitné opatrenia na poskytnutie výnimočnej dočasnej podpory v rámci Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v reakcii na výskyt ochorenia COVID-19, ktorého cieľom je riešiť problémy s likviditou, ktoré ohrozujú kontinuitu poľnohospodárskych činností a malých podnikov pôsobiacich v oblasti spracovania, uvádzania na trh alebo vývoja poľnohospodárskych výrobkov. Navrhovaná zmena za cieľ urýchlenie procesu schvaľovania žiadostí o nenávratný finančný príspevok a vyplatenia žiadostí pre opatrenie podľa čl. 39b predmetného nariadenia
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.Za čl. XXXV sa vkladá nový čl. XXXVI, ktorý znie:
Čl. XXXVI
Zákon č.
290/2016 Z. z.
o podpore malého a stredného podnikania a o zmene a doplnení zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 177/2018 Z. z. a zákona č. 302/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 13 sa vkladá § 13a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠13a
Podpora malého a stredného podnikania v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19
(1) Okrem oblastí podpory podľa § 2 tohto zákona je možné poskytovať podporu vo forme dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na príslušný rozpočtový rok aj na kompenzáciu škôd vzniknutých žiadateľom podľa § 4 ods. 1 ako priame následky alebo nepriame následky opatrení prijatých na zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19.
20
(2) Podmienky podľa § 8a ods. 4 písm. a), c), d) a e) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa na účel posúdenia žiadosti o dotáciu považujú za splnené.
(3) Podmienky podľa § 8a ods. 4 písm. b), f) a g) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa na účel posúdenia žiadosti o dotáciu preukazujú vyhlásením o splnení podmienok na poskytnutie dotácie podľa osobitného predpisu. Ak požadovaná výška dotácie prevyšuje hodnotu podľa osobitného predpisu žiadosť musí obsahovať označenie konečného užívateľa výhod. Ak sa preukáže nepravdivosť vyhlásenia o splnení podmienok na poskytnutie dotácie podľa osobitného predpisu alebo označenia konečného užívateľa výhod, príjímateľ dotácie je povinný poskytnutú dotáciu vrátiť.
(4) Pri poskytovaní podpory podľa odseku 1 sa nepoužije § 4 ods. 4 písm. d), § 4 ods. 7 a § 6.“.“.
Doterajšie novelizačné články sa primerane prečíslujú.
Návrhom zákona sa ustanovuje zákonný rámec pre poskytovanie podpory malým a stredným podnikom na kompenzáciu ekonomickej straty vyvolanej šírením ochorenia COVID-19. Návrhom zákona sa ustanovuje mechanizmus, ktorý zabezpečiť zjednodušenie poskytovania dotácií transparentným a efektívnym spôsobom, a to tak, aby sa dotácia dostala k adresátovi podpory v čo najkratšom čase.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V čl. XXXVI sa za bod 17. vkladá nový bod 18., ktorý znie:
„18. V § 111 ods. 7 sa slová „odseku 1 písm. a) až c)“ nahrádzajú slovami „odseku 1 písm. a) a b)“.".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť 1. júla 2021, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti (čl. XLI).
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa reaguje na zmenu navrhovanú v čl. XXXV 17. bod, ktorým sa vypúšťa písm. c) v § 111 ods. 1.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
21
40.V čl. XXXVI sa za bod 22. vkladá nový bod 23., ktorý znie:
„23. V § 127 ods. 3 sa slová „Doklady podľa odseku 1 sú“ nahrádzajú slovami „Doklad podľa odseku 1 je“.".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť 1. júla 2021, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti (čl. XLI).
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa gramaticky upravuje ustanovenie § 127 ods. 3 súčasného znenia zákona, vzhľadom na zmenu navrhovanú v čl. XXXV 22. bod.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V čl. XXXVI 24. bod sa slová „a § 136 ods. 3 písm. h) šiestom bode“ vypúšťajú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťa časť novelizačného bodu. Slová ktoré sa navrhujú vypustiť v bodom 24 sa v § 136 ods. 3 písm. h) šiestom bode nachádzajú v inom gramatickom tvare a preto je potrebné vypustenie navrhovaných slov v § 136 ods. 3 písm. h) šiestom bode upraviť ako samostatný novelizačný bod.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V čl. XXXVI 26. bod sa slovo „miesta“ nahrádza slovom „miesto“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V čl. XXXVI sa za bod 26. vkladá nový bod 27., ktorý znie:
„27. V § 136 ods. 3 písm. h) šiestom bode sa vypúšťajú slová „a kontrolné nálepky“ a za
slovami „tlačív dokladov“ sa vypúšťa čiarka a slová „kontrolných nálepiek“.".
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť 1. júla 2021, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti .
22
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa časť novelizačného bodu 24 navrhuje upraviť ako samostatný novelizačný bod, nakoľko slová ktoré sa navrhovali vypustiť bodom 24 sa v § 136 ods. 3 písm. h) šiestom bode nachádzajú v inom gramatickom tvare ako boli v bode 24 uvedené.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V čl. XXXVI v bode 27 sa slová „ods. 1“ nahrádzajú slovami „ods. 3“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
45.Čl. XXXVII sa dopĺňa bodom 5., ktorý znie:
„5. Za § 60 sa vkladá § 60a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 60a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Konanie o uložení pokuty za sprostredkovanie metrologickej kontroly alebo úradného merania bez autorizácie podľa § 55 ods. 2 písm. b) v doterajšom znení, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do dňa účinnosti tohto zákona, sa zastaví.“.".
V záujme právnej istoty sa dopĺňa prechodné ustanovenie vo vzťahu k neukončeným konaniam.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. XXXVIII bod 6. § 12 ods. 2 písm. a) a b) sa v každom písmene prvé slovo „tržby“ nahrádza slovom „tržieb“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďujú pojmy použité v zákone (§ 12 ods. 2 písm. c).
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23
47.Čl. XXXVIII sa dopĺňa bodom 11., ktorý znie:
„11. Za § 33a sa vkladá § 33b, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 33b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Konanie o uložení pokuty za porušenie povinnosti podľa § 7 ods. 1 písm. c) v doterajšom znení, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do dňa účinnosti tohto zákona, sa dokončí podľa tohto zákona. Konanie o uložení pokuty za porušenie povinnosti podľa § 7 ods. 1 písm. d) v doterajšom znení, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do dňa účinnosti tohto zákona sa zastaví.“.".
V záujme právnej istoty sa dopĺňa prechodné ustanovenie vo vzťahu k neukončeným konaniam.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.K Čl. XL, nové body
Pred doterajší novelizačný bod sa vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. § 24a sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Ak zaplatené preddavky na daň z príjmov právnickej osoby splatné od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom daňovníkovi uplynula lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 21 alebo podľa osobitného predpisu,22) nižšie ako vyplývajú z výpočtu podľa daňového priznania k dani z príjmov, v ktorom je uvedená daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, daňovník nie je povinný zaplatiť rozdiel vzniknutý na zaplatených preddavkoch na daň z príjmov od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 21 alebo podľa osobitného predpisu,22) a to v zdaňovacom období, na ktoré sa preddavky na daň z príjmov platia a ktorým je
a)kalendárny rok, ktorý začal 1. januára 2020,
b)zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k zmene zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok a ktoré sa začína po 1. januári 2020,
c)hospodársky rok, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa osobitného predpisu22) uplynie počas obdobia pandémie, alebo hospodársky rok, ktorého aspoň jeden mesiac uplynie od 1. januára 2020 do 31. decembra 2020.“.
2.V § 24b odsek 2 znie:
„(2) Odpočet daňovej straty podľa odseku 1 môže daňovník uplatniť iba v jednom zdaňovacom období, ak lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie v roku 2020 za viaceré zdaňovacie obdobia.“.
3. Druhá časť sa dopĺňa trinástou hlavou, ktorá vrátane nadpisu znie:
24
„TRINÁSTA HLAVA
OPATRENIA V OBLASTI AUTOMATICKEJ VÝMENY INFORMÁCIÍ
NA ÚČELY SPRÁVY DANÍ
§ 24p
(1)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie sa lehota na zaslanie informácií o finančných účtoch podľa osobitného predpisu40ya) považuje za dodržanú, ak sa informácie40yb) získané v roku 2020 zašlú do 31. decembra 2020.
(2)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie v oblasti automatickej výmeny informácií sa v roku 2020 lehoty považujú za dodržané a povinnosti za splnené, ak
a)povinné osoby40yc) podajú informácie o oznamovaných opatreniach podľa osobitného predpisu40yd) najskôr od 1. januára 2021 a najneskôr do 31. januára 2021,
b)sprostredkovateľ predloží prvú pravidelnú správu podľa osobitného predpisu40ye) do 30. apríla 2021,
c)príslušný orgán Slovenskej republiky oznámi príslušným orgánom členských štátov Európskej únie do 30. apríla 2021 tie informácie o oznamovaných opatreniach podľa osobitného predpisu,40yf) ktoré mu povinné osoby oznámili v prvom štvrťroku 2021.
(3)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie sa povinnosť podať informácie o oznamovaných opatreniach, pri ktorých sa prvý úkon pri zavedení oznamovaného opatrenia vykonal od 25. júna 2018 do 30. júna 2020 podľa osobitného predpisu,40yg) považuje za splnenú, ak povinné osoby podajú tieto informácie do 28. februára 2021.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 40ya až 40yg znejú:
40ya) § 20 zákona č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
40yb) § 9 a 14 zákona č. 359/2015 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yc) § 8b zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yd) § 8e ods. 1, 3 a 5 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40ye) § 8e ods. 4 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yf) § 24c ods. 1 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yg) § 24c ods. 2 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.“.“.
Doterajší novelizačný bod sa označuje ako bod 4.
V nadväznosti na túto zmenu sa v úvodnej vete čl. XL slová „sa dopĺňa“ nahradia slovami „sa mení a dopĺňa“.
K bodu 2
K § 24a
Podľa súčasne platného zákona o dani z príjmov v nadväznosti na zákon č. 67/2020 Z. z. je daňovník právnická osoba, ktorej z podaného daňového priznania za rok 2019 vyplýva platiť vyššie preddavky na daň z príjmov, povinný do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania vyrovnať
25
preddavky tak, aby boli od začiatku zdaňovacieho obdobia zaplatené vo výške, ktorá mu vychádza platiť po podaní daňového priznania za rok 2019. Obdobne sa postupuje aj v prípade daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok.
Navrhovanou úpravou sa ako opatrenie na zmiernenie dopadov pandémie na podnikateľské prostredie navrhuje upustiť od vyrovnania zaplatených preddavkov na daň z príjmov do konca kalendárneho mesiaca po podaní daňového priznania po skončení pandémie alebo do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov, ak táto lehota je dlhšia ako lehota po skončení obdobia pandémie, a to u daňovníkov, ktorí platili nižšie preddavky, resp. neplatili preddavky na základe zákona o dani z príjmov, zákona č. 67/2020 Z. z. alebo nariadenia vlády SR č. 104/2020 Z. z. Ide o opatrenie naviazané na postupy ustanovené v § 21 zákona č. 67/2020 Z. z., ktoré sa uplatňujú počas obdobia pandémie. Navrhované upustenie od vyrovnania rozdielu preddavkov sa bude vzťahovať na preddavky platené na zdaňovacie obdobie,
-ktorým je kalendárny rok, ktorý začal 1. 1. 2020,
-v ktorom došlo k zmene zdaňovacieho obdobia z kalendárneho obdobia na hospodársky rok a ktoré začalo po 1. 1. 2020
-ktorým je hospodársky rok, ktorého riadna alebo predĺžená lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynula počas obdobia pandémie
-ktorým je hospodársky rok, ktorého aspoň 1 mesiac spadá do kalendárneho roka 2020.
Vyrovnanie rozdielu na preddavkoch zaplatených a splatných od začiatku zdaňovacieho obdobia do lehoty na podanie daňového priznania sa nevykoná a preddavky na daň zaplatené na zdaňovacie obdobie 2020 (v prípade hospodárskeho roka pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2018/2019, 2019/2020, resp. 2020/2021) sa započítajú na úhradu dane za toto zdaňovacie obdobie. Úprava sa nevzťahuje na situáciu, kedy daňovník mal platiť preddavky na daň z príjmov, ale ich nezaplatil.
K § 24b
Navrhovanou zmenou nedochádza k zmene pôvodného zámeru pri odpočte neuplatnených daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 2018, pri ktorých daňovník nárok uplatniť ich v roku 2019 a nasledujúcich zdaňovacích obdobiach podľa § 30 zákona o dani z príjmov. Touto zmenou dochádza k zmene okolnosti, na základe ktorej je možné uplatniť odpočty daňových strát za roky 2015 2018 u daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok, a to z lehoty ukončenia zdaňovacieho obdobia na uplynutie lehoty na podanie daňového priznania. Na základe uvedenej zmeny teda nebude záležať kedy skončí daňovníkovi zdaňovacie obdobie, ale bude podstatné, že lehota na podanie daňového priznania riadna alebo predlžená uplynie
26
v priebehu kalendárneho roka 2020. Zároveň sa jednoznačne ustanovuje, že odpočet daňovej straty podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. je možné uplatniť iba v 1 zdaňovacom období, ak by nastala situácia, že v priebehu roka 2020 u daňovníka uplynie lehota na podanie daňového priznania za viac zdaňovacích období. Znamená to, že napríklad daňovník so zdaňovacím obdobím hospodársky rok 2018/2019, ktorému na základe predlženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie táto lehota v roku 2020 a zároveň za zdaňovacie obdobie 2019/2020 bez uplatnenia predlženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov mu tiež uplynie táto lehota v roku 2020, si môže uplatniť odpočet daňovej straty podľa § 24b iba v jednom z týchto zdaňovacích období, a to na základe vlastného rozhodnutia.
K bodu 3
S ohľadom na aktuálnu situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19 a súvisiace praktické prekážky pri zbere, podávaní a výmene informácií o finančných účtoch sa upravuje odklad lehoty v oblasti automatickej výmeny informácií o finančných účtoch o 3 mesiace. Odklad umožní príslušnému orgánu Slovenskej republiky, ktorým je Finančné riaditeľstvo SR, zaslať informácie o finančných účtoch nerezidentov príslušným orgánom členských štátov, zmluvných štátov a Spojených štátov amerických (na základe dohody FATCA) do konca decembra 2020, čím sa predlžuje v roku 2020 lehota na zaslanie informácií, ktorá je každoročne 30. septembra. Odklad lehoty vytvorí dlhší časový priestor na splnenie oznamovacích povinností aj pre oznamujúce finančné inštitúcie podľa zákona č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch, ktoré z dôvodu pandémie neboli schopné zaslať požadované dáta v riadnom termíne do konca júna 2020.
Predložený návrh je v súlade so smernicou Rady, ktorou sa odkladajú lehoty na podávanie a výmenu informácií v rámci automatickej výmeny informácií, odporučením Globálneho fóra pre transparentnosť a výmenu daňových informácií OECD pre automatickú výmenu informácií o finančných účtoch so zmluvnými štátmi a usmernením príslušného orgánu Spojených štátov amerických pre účely Dohody FATCA so Spojenými štátmi americkými o automatickej výmene informácií o finančných účtoch.
Zároveň sa upravuje odklad niektorých lehôt v rámci automatickej výmeny informácií o cezhraničných oznamovaných opatreniach berúc do úvahy, že ide o nový druh automatickej výmeny, ktorý si vyžaduje IT implementáciu a testovanie, ktoré skomplikované obmedzeniami spôsobenými pandémiou COVID-19. V súlade s vyššie uvedenou smernicou sa upravuje 6-mesačný odklad lehôt ustanovených v zákone č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov. Odklady lehôt v prospech daňovníkov, pretože im umožňujú v čase pandémie prioritne zamerať svoje kapacity na plnenie základných
27
činností a poskytujú dodatočný čas na splnenie oznamovacích povinností v rámci výmeny informácií.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.K Čl. XL, nové body
Doterajší novelizačný bod sa označuje ako bod 1 a dopĺňajú sa nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. Za § 33 sa vkladá § 33a, ktorý znie:
㤠33a
(1) Kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtový rok 2018, ktoré neboli použité do konca roka 2020 v súlade s osobitným predpisom,54a) možno použiť do 31. decembra 2021.
(2) Ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie k 30. septembru 2020 strata a vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie nezabezpečí, aby bola do konca rozpočtového roka vyrovnaná, nie je povinný vykonať opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti podľa osobitného predpisu.54b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 54a a 54b znejú:
54a) § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
54b) § 28 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z.“.
3. V prílohe č. 1 sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa druhým bodom, ktorý znie:
„2. Smernica Rady (EÚ) 2020/876 z 24. júna 2020, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ s cieľom riešiť naliehavú potrebu odkladu určitých lehôt na podávanie a výmenu informácií v oblasti daní v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 (Ú. v. EÚ L 204, 24. 06. 2020).“.“.
K bodu 2
V zmysle § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Vzhľadom na obdobie pandémie došlo k sťaženiu použitia kapitálových výdavkov, preto sa navrhovanou úpravou vytvára priestor na použitie kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu rozpočtovaných na rok 2018, ktoré nebolo možné použiť do konca roka 2020, do 31. decembra 2021.
Podľa platnej úpravy § 28 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v prípade, ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti k 30. septembru rozpočtového roka strata, je vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie povinný zabezpečiť, aby bola do konca
28
rozpočtového roka vyrovnaná, alebo urobiť také opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti, aby sa v ďalšom rozpočtovom roku nevykonávala. Vzhľadom na obdobie pandémie a prijaté opatrenia je pravdepodobné, že hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti viacerých rozpočtových organizácií alebo príspevkových organizácií k 30. septembru 2020 bude strata s tým, že do konca roka ju bude ťažké vyrovnať. Z tohto dôvodu, ak vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie nezabezpečí vyrovnanie straty podnikateľskej činnosti, nie je povinný vykonať opatrenia na jej ukončenie, ktoré by inak musel vykonať.
K bodu 3
Do zoznamu preberaných právne záväzných aktov EÚ, ktorý je súčasťou zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, sa dopĺňa smernica Rady, ktorou sa rieši odklad lehôt na podávanie a výmenu informácií v oblasti daní v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
50.V čl. XLI sa slová „1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“.
V súvislosti so zmenou účinnosti v čl. XLI sa v predkladanom návrhu zákona vykonajú nasledovné zmeny:
-v čl. V bod 2. v nadpise § 31ah sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. V bod 2. § 31ah sa slová „v znení účinnom do 30. júna 2020, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do 30. júna 2020 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „v doterajšom znení, ktoré začalo a právoplatne neskončilo do dňa účinnosti tohto zákona sa dokončí podľa tohto zákona“,
-v čl. V bod 3. v nadpise § 31h sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXI bod 2. v nadpise §54j sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXI bod 2. § 54j sa slová „do 30. júna 2020 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „do dňa účinnosti tohto zákona sa dokončí podľa tohto zákona“,
-v čl. XXIV bod 34. v nadpise § 63k sa slová od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXIV bod 34. § 63k sa slová „pred 1. júlom 2020 a nebolo do 30. júna 2020 právoplatne ukončené, sa dokončí podľa právnych predpisov účinných do 30. júna 2020“ nahrádzajú slovami „a právoplatne neskončilo pred účinnosťou tohto zákona, sa dokončí podľa doterajších predpisov“,
-v čl. XXVIII bod 2. v nadpise § 165k sa slová od 1. júla 2020“ nahrádzajú
29
slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXVIII bod 2. § 165k sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „podľa tohto zákona“ a slová „po 30. júni 2020“ sa nahrádzajú slovami „po účinnosti tohto zákona“,
-v čl. XXXII bod 2. v nadpise § 36f sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXXII bod 2. § 36f sa slová „1. júlom 2020, sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. júna 2020“ nahrádzajú slovami „účinnosťou tohto zákona, sa dokončia podľa doterajších predpisov“,
-v čl. XXXIII bod 3. v nadpise § 16e sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXXIII bod 3. § 16e sa slová „1. júlom 2020, sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. júna 2020“ nahrádzajú slovami „účinnosťou tohto zákona, sa dokončia podľa doterajších predpisov“,
-v čl. XXXIX bod 3. v nadpise § 18a sa slová „od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia“,
-v čl. XXXIX bod 3. § 18a sa slová „do 30. júna 2020 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. júla 2020“ nahrádzajú slovami „do dňa účinnosti tohto zákona sa dokončí podľa tohto zákona“.
Navrhuje sa posunutie termínu účinnosti zákona vzhľadom k termínu rokovania Národnej rady SR k vládnemu návrhu zákona. Vzhľadom na neskorší termín účinnosti zákona oproti pôvodne navrhovanému je potrebné upraviť aj všetky intertemporálne ustanovenia v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 50 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť;
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
30
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 44 z 9. júla 2020.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Radovana Kazdu predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 9. júla 2020
Peter K r e m s k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti