VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-1310/202016. schôdza výboru
38
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 8. júla 2020
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedníčke výboru
informovať o prijatom uznesení výboru gestorský Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Jana Žitňanská
predsedníčka výboru
overovatelia výboru:
Lucia Drábiková
Eduard Kočiš
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 38
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161)
___________________________________________________________________
1.Za čl. XII sa vkladá nový čl. XIII, ktorý znie:
Čl. XIII
Zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 664/2006 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 383/2013 Z. z., zákona č. 310/2014 Z. z., zákona č. 81/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 42/2019 Z. z., zákona č. 300/2019 Z. z. a zákona č. 89/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 7a sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky poskytuje zo svojho informačného systému údaje vrátane osobných údajov ministerstvu na analytické a štatistické účely.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú. V súvislosti s touto zmenou sa primerane upraví článok o účinnosti.
Navrhuje sa, aby Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky mohlo Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky poskytovať relevantné údaje najmä o daňových subjektoch, nevyhnutné na tvorbu analýz v pôsobnosti rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny.
2.V čl. XIII sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V poznámke pod čiarou k odkazu 93ada sa za citáciu „§ 24 ods. 3“ vkladá citácia „a § 24a“.“.
3
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne aj do článku o účinnosti.
Doplnením poznámky pod čiarou aj o § 24a zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 134/2020 Z. z. sa umožní, aby Sociálna poisťovňa mohla poskytovať Úradu vlády Slovenskej republiky údaje na účely poskytovania finančnej pomoci z novozriadeného fondu vzájomnej pomoci na zmiernenie negatívnych následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
3.V čl. XIII bode 5 sa slová „písm. f)“ nahrádzajú slovami „písm. e)“ a slová „písm. e)“ sa nahrádzajú slovami „písm. f)“.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zmenami v § 231 ods. 1 účinnými od 1. januára 2023.
4.V čl. XIII bode 6 sa v § 170 ods. 22 nad slovom „predpisu“ odkaz 92adg)“ nahrádza odkazom 93adg)“, slová „k odkazu 92adg“ sa nahrádzajú slovami „k odkazu 93adg“ a označenie odkazu „92adg)“ v poznámke pod čiarou sa nahrádza označením „93adg)“.
Legislatívno-technická úprava.
5.V čl. XIII bode 20 sa slová „písmeno i)“ nahrádzajú slovami „písmeno j)“ a preznačí sa označenie písmena „i)“ na písmeno „j)“.
Legislatívno-technická úprava.
6.V čl. XIII bode 20 § 231 ods. 1 písm. i) prvom bode sa slová „30 dní odo dňa skončenia právneho vzťahu“ nahrádzajú slovami „konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa skončil právny vzťah“.
Navrhuje sa upraviť lehotu, do uplynutia ktorej je zamestnávateľ povinný doručiť Sociálnej poisťovni evidenciu , ktorú vedie o svojich zamestnancoch na účely sociálneho poistenia tak, aby sa vo výplatnom termíne spracovali mzdy a následne bude mať zamestnávateľ čas
4
ešte do konca mesiaca poslať evidenčný list dôchodkového poistenia.
7.Čl. XIII sa dopĺňa bodom 33, ktorý znie:
„33. Za § 293fc sa vkladá § 293fd, ktorý znie:
㤠293fd
(1) V roku 2020 sa § 168 ods. 4 nepoužije.
(2) Použitie zostatku správneho fondu nevyčerpaného k 31. decembru 2019 schvaľuje na návrh generálneho riaditeľa dozorná rada.
(3) Zostatok správneho fondu podľa odseku 2 nevyčerpaný k 31. decembru 2020 sa prevedie do 10 dní od schválenia účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za kalendárny rok 2020 národnou radou do rezervného fondu solidarity.“.“.
Navrhuje sa, aby zostatok správneho fondu nevyčerpaný k 31. decembru 2019 sa po schválení účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2019 nepreviedol do rezervného fondu solidarity.
Návrh sa predkladá v súvislosti so zabezpečením dostatočných disponibilných zdrojov v správnom fonde Sociálnej poisťovne v roku 2020 na zabezpečenie činnosti orgánov Sociálnej poisťovne a jej organizačných zložiek pri vykonávaní sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia v rozsahu upravenom týmto zákonom, výdavkov súvisiacich s plnením funkcie prístupového bodu podľa § 120 ods. 5 a výdavkov uvedených v § 168 ods. 3 zákona o sociálnom poistení. Vzhľadom na negatívne dopady spôsobené epidémiou koronavírusu COVID-19 na vývoj ekonomiky sa predpokladá negatívny vývoj príjmov od ekonomicky aktívneho obyvateľstva, čo bude mať za následok nižšiu tvorbu správneho fondu v bežnom roku. Vzhľadom na transparentnosť uvedeného procesu sa zároveň navrhuje, aby použitie uvedeného zostatku schvaľovala Dozorná rada Sociálnej poisťovne.