Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
20. schôdza
CRD-1310/2020
49
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 8. júla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (tlač 161) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
podať predsedovi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorskému výboru informáciu o výsledku prerokovania.
Marián Viskupič
predseda výboru
Erik Ňarjaš
Ladislav Kamenický
overovatelia výboru
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 49
20. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
1.K Čl. XL, nové body
Pred doterajší novelizačný bod sa vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. § 24a sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Ak zaplatené preddavky na daň z príjmov právnickej osoby splatné od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom daňovníkovi uplynula lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 21 alebo podľa osobitného predpisu,22) nižšie ako vyplývajú z výpočtu podľa daňového priznania k dani z príjmov, v ktorom je uvedená daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, daňovník nie je povinný zaplatiť rozdiel vzniknutý na zaplatených preddavkoch na daň z príjmov od začiatku zdaňovacieho obdobia do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa § 21 alebo podľa osobitného predpisu,22) a to v zdaňovacom období, na ktoré sa preddavky na daň z príjmov platia a ktorým je
a)kalendárny rok, ktorý začal 1. januára 2020,
b)zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k zmene zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok a ktoré sa začína po 1. januári 2020,
c)hospodársky rok, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa osobitného predpisu22) uplynie počas obdobia pandémie, alebo hospodársky rok, ktorého aspoň jeden mesiac uplynie od 1. januára 2020 do 31. decembra 2020.“.
2.V § 24b odsek 2 znie:
„(2) Odpočet daňovej straty podľa odseku 1 môže daňovník uplatniť iba v jednom zdaňovacom období, ak lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie v roku 2020 za viaceré zdaňovacie obdobia.“.
3. Druhá časť sa dopĺňa trinástou hlavou, ktorá vrátane nadpisu znie:
„TRINÁSTA HLAVA
OPATRENIA V OBLASTI AUTOMATICKEJ VÝMENY INFORMÁCIÍ
NA ÚČELY SPRÁVY DANÍ
§ 24p
(1)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie sa lehota na zaslanie informácií o finančných účtoch podľa osobitného predpisu40ya) považuje za dodržanú, ak sa informácie40yb) získané v roku 2020 zašlú do 31. decembra 2020.
(2)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie v oblasti automatickej výmeny informácií sa v roku 2020 lehoty považujú za dodržané a povinnosti za splnené, ak
a)povinné osoby40yc) podajú informácie o oznamovaných opatreniach podľa osobitného predpisu40yd) najskôr od 1. januára 2021 a najneskôr do 31. januára 2021,
b)sprostredkovateľ predloží prvú pravidelnú správu podľa osobitného predpisu40ye) do 30. apríla 2021,
c)príslušný orgán Slovenskej republiky oznámi príslušným orgánom členských štátov Európskej únie do 30. apríla 2021 tie informácie o oznamovaných opatreniach podľa osobitného predpisu,40yf) ktoré mu povinné osoby oznámili v prvom štvrťroku 2021.
(3)Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie sa povinnosť podať informácie o oznamovaných opatreniach, pri ktorých sa prvý úkon pri zavedení oznamovaného opatrenia vykonal od 25. júna 2018 do 30. júna 2020 podľa osobitného predpisu,40yg) považuje za splnenú, ak povinné osoby podajú tieto informácie do 28. februára 2021.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 40ya až 40yg znejú:
40ya) § 20 zákona č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
40yb) § 9 a 14 zákona č. 359/2015 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yc) § 8b zákona č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yd) § 8e ods. 1, 3 a 5 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40ye) § 8e ods. 4 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yf) § 24c ods. 1 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.
40yg) § 24c ods. 2 zákona č. 442/2012 Z. z. v znení zákona č. 305/2019 Z. z.“.“.
Doterajší novelizačný bod sa označuje ako bod 4.
V nadväznosti na túto zmenu sa v úvodnej vete slová „sa dopĺňa“ nahradia slovami „sa mení a dopĺňa“.
K bodu 2
K § 24a
Podľa súčasne platného zákona o dani z príjmov v nadväznosti na zákon č. 67/2020 Z. z. je daňovník právnická osoba, ktorej z podaného daňového priznania za rok 2019 vyplýva platiť vyššie preddavky na daň z príjmov, povinný do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania vyrovnať preddavky tak, aby boli od začiatku zdaňovacieho obdobia zaplatené vo výške, ktorá mu vychádza platiť po podaní daňového priznania za rok 2019. Obdobne sa postupuje aj v prípade daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok.
Navrhovanou úpravou sa ako opatrenie na zmiernenie dopadov pandémie na podnikateľské prostredie navrhuje upustiť od vyrovnania zaplatených preddavkov na daň z príjmov do konca kalendárneho mesiaca po podaní daňového priznania po skončení pandémie alebo do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov, ak táto lehota je dlhšia ako lehota po skončení obdobia pandémie, a to u daňovníkov, ktorí platili nižšie preddavky, resp. neplatili preddavky na základe zákona o dani z príjmov, zákona č. 67/2020 Z. z. alebo nariadenia vlády SR č. 104/2020 Z. z. Ide o opatrenie naviazané na postupy ustanovené v § 21 zákona č. 67/2020 Z. z., ktoré sa uplatňujú počas obdobia pandémie. Navrhované upustenie od vyrovnania rozdielu preddavkov sa bude vzťahovať na preddavky platené na zdaňovacie obdobie,
-ktorým je kalendárny rok, ktorý začal 1. 1. 2020,
-v ktorom došlo k zmene zdaňovacieho obdobia z kalendárneho obdobia na hospodársky rok a ktoré začalo po 1. 1. 2020
-ktorým je hospodársky rok, ktorého riadna alebo predĺžená lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynula počas obdobia pandémie
-ktorým je hospodársky rok, ktorého aspoň 1 mesiac spadá do kalendárneho roka 2020.
Vyrovnanie rozdielu na preddavkoch zaplatených a splatných od začiatku zdaňovacieho obdobia do lehoty na podanie daňového priznania sa nevykoná a preddavky na daň zaplatené na zdaňovacie obdobie 2020 (v prípade hospodárskeho roka pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2018/2019, 2019/2020, resp. 2020/2021) sa započítajú na úhradu dane za toto zdaňovacie obdobie. Úprava sa nevzťahuje na situáciu, kedy daňovník mal platiť preddavky na daň z príjmov, ale ich nezaplatil.
K § 24b
Navrhovanou zmenou nedochádza k zmene pôvodného zámeru pri odpočte neuplatnených daňových strát vykázaných za zdaňovacie obdobia ukončené v rokoch 2015 2018, pri ktorých daňovník nárok uplatniť ich v roku 2019 a nasledujúcich zdaňovacích obdobiach podľa § 30 zákona o dani z príjmov. Touto zmenou dochádza k zmene okolnosti, na základe ktorej je možné uplatniť odpočty daňových strát za roky 2015 2018 u daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok, a to z lehoty ukončenia zdaňovacieho obdobia na uplynutie lehoty na podanie daňového priznania. Na základe uvedenej zmeny teda nebude záležať kedy skončí daňovníkovi zdaňovacie obdobie, ale bude podstatné, že lehota na podanie daňového priznania riadna alebo predlžená uplynie v priebehu kalendárneho roka 2020. Zároveň sa jednoznačne ustanovuje, že odpočet daňovej straty podľa § 24b zákona č. 67/2020 Z. z. je možné uplatniť iba v 1 zdaňovacom období, ak by nastala situácia, že v priebehu roka 2020 u daňovníka uplynie lehota na podanie daňového priznania za viac zdaňovacích období. Znamená to, že napríklad daňovník so zdaňovacím obdobím hospodársky rok 2018/2019, ktorému na základe predlženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie táto lehota v roku 2020 a zároveň za zdaňovacie obdobie 2019/2020 bez uplatnenia predlženia lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov mu tiež uplynie táto lehota v roku 2020, si môže uplatniť odpočet daňovej straty podľa § 24b iba v jednom z týchto zdaňovacích období, a to na základe vlastného rozhodnutia.
K bodu 3
S ohľadom na aktuálnu situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19 a súvisiace praktické prekážky pri zbere, podávaní a výmene informácií o finančných účtoch sa upravuje odklad lehoty v oblasti automatickej výmeny informácií o finančných účtoch o 3 mesiace. Odklad umožní príslušnému orgánu Slovenskej republiky, ktorým je Finančné riaditeľstvo SR, zaslať informácie o finančných účtoch nerezidentov príslušným orgánom členských štátov, zmluvných štátov a Spojených štátov amerických (na základe dohody FATCA) do konca decembra 2020, čím sa predlžuje v roku 2020 lehota na zaslanie informácií, ktorá je každoročne 30. septembra. Odklad lehoty vytvorí dlhší časový priestor na splnenie oznamovacích povinností aj pre oznamujúce finančné inštitúcie podľa zákona č. 359/2015 Z. z. o automatickej výmene informácií
o finančných účtoch, ktoré z dôvodu pandémie neboli schopné zaslať požadované dáta v riadnom termíne do konca júna 2020.
Predložený návrh je v súlade so smernicou Rady, ktorou sa odkladajú lehoty na podávanie a výmenu informácií v rámci automatickej výmeny informácií, odporučením Globálneho fóra pre transparentnosť a výmenu daňových informácií OECD pre automatickú výmenu informácií o finančných účtoch so zmluvnými štátmi a usmernením príslušného orgánu Spojených štátov amerických pre účely Dohody FATCA so Spojenými štátmi americkými o automatickej výmene informácií o finančných účtoch.
Zároveň sa upravuje odklad niektorých lehôt v rámci automatickej výmeny informácií o cezhraničných oznamovaných opatreniach berúc do úvahy, že ide o nový druh automatickej výmeny, ktorý si vyžaduje IT implementáciu a testovanie, ktoré skomplikované obmedzeniami spôsobenými pandémiou COVID-19. V súlade s vyššie uvedenou smernicou sa upravuje 6-mesačný odklad lehôt ustanovených v zákone č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov. Odklady lehôt v prospech daňovníkov, pretože im umožňujú v čase pandémie prioritne zamerať svoje kapacity na plnenie základných činností a poskytujú dodatočný čas na splnenie oznamovacích povinností v rámci výmeny informácií.
2. K Čl. XL, nové body
Doterajší novelizačný bod sa označuje ako bod 1 a dopĺňajú sa nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. Za § 33 sa vkladá § 33a, ktorý znie:
㤠33a
(1) Kapitálové výdavky rozpočtované na rozpočtový rok 2018, ktoré neboli použité do konca roka 2020 v súlade s osobitným predpisom,54a) možno použiť do 31. decembra 2021.
(2) Ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie k 30. septembru 2020 strata a vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie nezabezpečí, aby bola do konca rozpočtového roka vyrovnaná, nie je povinný vykonať opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti podľa osobitného predpisu.54b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 54a a 54b znejú:
54a) § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
54b) § 28 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z.“.
3. V prílohe č. 1 sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa druhým bodom, ktorý znie:
„2. Smernica Rady (EÚ) 2020/876 z 24. júna 2020, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ s cieľom riešiť naliehavú potrebu odkladu určitých lehôt na podávanie a výmenu informácií v oblasti daní v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19 (Ú. v. EÚ L 204, 24. 06. 2020).“.“.
K bodu 2
V zmysle § 8 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Vzhľadom na obdobie pandémie došlo k sťaženiu použitia kapitálových výdavkov, preto sa navrhovanou úpravou vytvára priestor na použitie kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu
rozpočtovaných na rok 2018, ktoré nebolo možné použiť do konca roka 2020, do 31. decembra 2021.
Podľa platnej úpravy § 28 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v prípade, ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti k 30. septembru rozpočtového roka strata, je vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie povinný zabezpečiť, aby bola do konca rozpočtového roka vyrovnaná, alebo urobiť také opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti, aby sa v ďalšom rozpočtovom roku nevykonávala. Vzhľadom na obdobie pandémie a prijaté opatrenia je pravdepodobné, že hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti viacerých rozpočtových organizácií alebo príspevkových organizácií k 30. septembru 2020 bude strata s tým, že do konca roka ju bude ťažké vyrovnať. Z tohto dôvodu, ak vedúci rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie nezabezpečí vyrovnanie straty podnikateľskej činnosti, nie je povinný vykonať opatrenia na jej ukončenie, ktoré by inak musel vykonať.
K bodu 3
Do zoznamu preberaných právne záväzných aktov EÚ, ktorý je súčasťou zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, sa dopĺňa smernica Rady, ktorou sa rieši odklad lehôt na podávanie a výmenu informácií v oblasti daní v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.