Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Budú dotknuté všetky podnikateľské subjekty.
Právna forma
Počet
Akciové spoločnosti
5311
Spol. s r. o.
210 490
Ostatné obchodné spoločnosti
1 306
Družstvá
1 396
Fyzické osoby - podnikatelia spolu
330 378
SPOLU
548 881
Zdroj: Štatistický úrad SR
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Návrh zákona bol vypracovaný z dôvodu akútnej potreby zlepšenia podnikateľského prostredia zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Zároveň sa návrhom zákona odstraňujú zbytočné byrokratické ustanovenia v jednotlivých zákonoch, zrušujú sa viaceré povinnosti, odstraňujú prekážky v podnikaní a znižujú náklady pre podnikateľov. Odstránenie týchto prekážok prispeje k rýchlejšiemu naštartovaniu hospodárstva SR po uvoľnení opatrení po pandémii choroby COVID-19. Z týchto dôvodov neboli konzultácie k návrhu zákona vykonané pri všetkých bodoch. Avšak mnohé podnety na zmeny, ktoré boli zapracované do návrhu zákona, predložili aj samotní podnikatelia. Návrh zákona je výsledkom širokého konsenzu ústredných orgánov štátnej správy a dialógu s podnikateľskou obcou. Pri jeho príprave prebiehali s jednotlivými dotknutými rezortmi rokovania a konzultácie.
Ministerstvo financií SR (ďalej len „MF SR“) pokračuje v postupnom odstraňovaní identifikovaného goldplatingu, ktorý nadväzuje na prijaté uznesenie vlády č. 50/2019 a materiál o goldplatingu, ktorý predkladalo Ministerstvo hospodárstva SR bol konzultovaný v rámci procesu prijímania uznesenia. Na základe analýzy právnych predpisov v pôsobnosti MF SR z pohľadu transpozície sa vykonala konzultácia k odstráneniu goldplatingu pri transpozícii Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95EÚ s hodnotiteľom z Fakulty hospodárskej informatiky Ekonomickej univerzity v Bratislave.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zníženie priamych finančných nákladov sa týka nasledujúcich zmien:
Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom (dnes len podľa TP) resp. daňovým nákladom bude spotreba z technického preukazu zvýšená o 20%. Navrhovaným znením sa umožňuje automatické zvýšenie preukázateľne vynaložených výdavkov na spotrebu pohonných látok prepočítanú podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajov od výrobcu alebo predajcu o 20 % bez povinnosti dokladovania a zisťovania vyššej spotreby. V prípade nákladných automobilov a pracovných mechanizmov zostáva zachovaná možnosť preukazovať skutočnú spotrebu pohonných látok podľa vlastného vnútorného aktu riadenia. Zároveň aj pri týchto automobiloch a mechanizmoch sa zavádza možnosť uplatnenia nadspotreby výdavkov na pohonné hmoty vo výške 20 % oproti spotrebe uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajov od výrobcu alebo predajcu, ak si daňovník nevyberie možnosť uplatňovať spotrebu pohonných látok podľa spotreby preukázanej vlastným vnútorným aktom riadenia.
Návrhom zákona sa ruší pokuta za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa všetky náležitosti.
Návrh umožní v lehote 5 dní, bez uloženia sankcie, dodatočné splnenie povinnosti predložiť prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil, o zamestnaneckej prémii, o daňovom bonuse a o daňovom bonuse na zaplatené úroky za uplynulý kalendárny mesiac podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je aj zníženie priamych finančných nákladov pre asi 45% účtovných jednotiek, ktoré tieto nové kritériá pre povinný audit nebudú spĺňať. Pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie pri zvýšení hraníc auditu na celkovú sumu majetku 4 mil. eur a celkový čistý obrat 8 mil. eur sa prejaví v úspore nákladov na audit tých subjektov, ktorí nespĺňajú tieto kritériá. Podľa dostupných informácií z účtovných závierok uložených v registri účtovných závierok boli vyčíslené priame finančné náklady na jedného podnikateľa v súvislosti s povinnosťou overenia účtovnej závierky a výročnej správy štatutárnym audítorom. V priemere boli vyčíslené na 3 700 eur. Podľa kalkulačky pre podnikateľov pri poklese počtu auditovaných spoločností o 1380 po dosiahnutí najvyšších kritérií za celé podnikateľské prostredie to predstavuje úsporu nákladov vo výške cca 5 106 000 eur. Vyčíslenie: 3700x1380 = 5 106 000eur
Návrhom zákona sa ruší zákaz predaja spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označených kontrolnou známkou písmenom „B“ po 30. novembri 2020. Týmto ustanovením sa umožňuje predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označeného kontrolnou známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri 2020. Sadzba spotrebnej dane z cigár alebo cigariek bola zákonom č. 296/2016 Z. z. upravená s účinnosťou k 1. februáru 2019 a zároveň zákonom č. 269/2017 Z. z. bolo stanovené obdobie dopredaja spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek so sadzbou spotrebnej dane účinnou do 31. januára 2019. Nakoľko od začatia obdobia pandémie boli povinne zatvorené špecializované predajne týchto
výrobkov ako aj zariadenia, kde sa tieto výrobky najviac predávajú (bary, hotely, lobby bary....), subjektom podnikajúcim s týmito výrobkami vznikajú škody. Z dôvodu eliminácie dopadov pandémie sa navrhuje lehotu dopredaja posunúť do 31. mája 2021.
Vypracovávať a zverejňovať reklamačný poriadok predstavuje administratívnu povinnosť pre všetkých podnikateľov, ktorí predávajú výrobky alebo poskytujú služby spotrebiteľom. Povinnosť je spojená s nákladmi na vypracovanie, zverejnenie a aktualizáciu dokumentu. Vyčíslenie: Vypustením tejto povinnosti ušetrí podnikateľ približne 62,02 eur na vypracovaní a zverejnení reklamačného poriadku. Uvedené nemusí predstavovať konečné náklady reklamačný poriadok je dokument, ktorého súlad a aktuálnosť je vhodné preverovať v pravidelných intervaloch, nevyhnutné však minimálne pri zmene ponuky (náklady s tým spojené predstavujú jednorazovo približne 20,99 eur). Odhadované priemerné ročné náklady preto predstavujú 83,01 eur pre 1 podnikateľa. Skutočné administratívne náklady sa môžu v praxi líšiť, keďže spracovanie reklamačného poriadku vyžaduje znalosť viacerých právnych predpisov, čo môže v prípade niektorých podnikateľov viesť k potrebe právneho poradenstva, čím sa náklady niekoľkonásobne navýšia. Náklady na celé podnikateľské prostredie nie je možné vyčísliť, keďže niektorí podnikatelia môžu aj po zmene zákona zotrvať na plnení informačnej povinnosti týkajúcej sa informovania spotrebiteľov o uplatňovaní, vybavovaní reklamácií a zodpovednosti podnikateľa za vady formou reklamačného poriadku. Vypustenie povinnosti zverejňovania reklamačného poriadku by mohlo byť prínosom najmä v sektore služieb (stravovacie služby, ubytovacie zariadenia, masáže, kaderníctvo, kozmetika a pod.). Len v sektore ubytovacích a stravovacích služieb (9 444 subjektov) by ušetrené ročné administratívne náklady predstavovali približne 783 946,44 eur.
Vypracovanie dokumentu/správy (650 min.) x interval (1-krát ročne) = 62,02 €
Overenie súladu (220 min.) x interval (1-krát ročne) = 20,99 €
Ušetrené náklady na 1 podnikateľa: 83,01 € ročne
Ušetrené náklady pre sektor ubytovacích a stravovacích služieb: 9 444 x 83,01 = 783 946,44 €"
Veľký podnik, ktorý za povinnosť vypracovať energetický audit raz za 4 roky. 1. Pre veľké podniky s nulovou alebo veľmi malou spotrebou energie je navrhnuté zjednodušenie vypracovania energetického auditu tak, že za vypracovanie energetického auditu sa považuje nahlásenie základných údajov o veľkom podniku s nízkou spotrebou energie, ktorému SIEA vydá potvrdenie o vykonané energetického auditu. Týka sa to 13% z celkového počtu vykonaných energetických auditov za štvorročné období. 2. Veľký podnik je tiež motivovaný vykonávať opatrenia z energetického auditu, pričom pri dosiahnutí určitého objemu úspor energie z navrhnutých opatrení mu bude platnosť energetického auditu predĺžená o 4 roky. Toto opatrenie sa dotýka 830 veľkých podnikov, ktoré vykonali energetický audit raz za 4 roky, a ktoré môžu dosiahnuť významné úspory energie. Za ostatné štyri roky sa v SR urobilo 949 energetických auditov podľa zákona 321/2014. 1. Z toho 13 % boli audity pre dcérske podniky veľkých podnikov s ročnou spotrebou do 10MWh. Ak veľké podniky (t.j. najmä ich dcérske podniky) so spotrebou do 10 MWh nebudú musieť robiť riadny energetický audit, zníži sa počet riadnych auditov o 13% a toto zníženie predstavuje nižšie náklady pre podnikateľov o cca. 30 tisíc eur za 4 roky. 2. Vyčíslenie úľavy pre podniky, ktoré dosiahli úspory na úrovni požadujúcej EU je veľmi hypotetické, je možné že prakticky všetky podniky, ktoré majú povinnosť energetického auditu, sa dokážu vyhnúť povinnosti urobiť nasledujúci audit a vykázať potrebné úspory. A to by mohlo znamenať významnú úsporu nákladov, rádovo okolo 20 miliónov
eur za 4 roky.Vyčíslenie: 1. pre podniky so spotrebou do 10 MWh - 200eur/raz za 4 roky*119 podnikov- t.j 50 eur ročne*119 podnikov = 5950 eur/ročne a 23800eur za jeden cyklus energetického auditu 2. pre veľké podniky predpokladáme rozsah úspor na vykonanie takéhoto auditu na cca 20 miliónov eur za 4 roky, asi pre polovicu podnikov, t.j. 12500eur/ročne * cca 400 podnikov = 5 miliónov eur ročne a celkovo cca 20 miliónov na jeden cyklus energetického auditu.
Návrh zákona ruší povinnosti dodávateľa tepla, ktorý vykonal energetický audit vykonať raz za tri roky overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení. Firmy ktoré majú vypracovaný energetický audit nebudú musieť nechať vypracovať energetické overenie hospodárnosti nakoľko ide o duplicitu. Navrhovaným ustanovením dochádza k zrušeniu povinnosti dodávateľov tepla, ktorí majú vypracovaný energetický audit, vykonať raz za tri roky „energetické overenie hospodárnosti“ prevádzky sústavy tepelných zariadení.
Návrh zvyšuje kontrolnú činnosť SOI, no po zistení „drobných nedostatkov“ nepristupovať k súčasnej povinnej sankcii, ale v prvom kole stanoviť lehotu na odstránenie nedostatkov. Pred rozhodnutím o uložení pokuty orgán dozoru môže povinného vyzvať, aby v určenej lehote vykonal opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania v prípadoch menej závažného porušenia povinnosti. Ak povinný subjekt vykoná uložené opatrenia, orgán dozoru nevydá rozhodnutie o uložení pokuty.
Tovar uvedený v § 24 odsek 1, písmeno a) treťom bode zákona č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve (tovar s veľmi nízkou hmotnosťou) musí výrobca alebo obchodník trvalo označiť rýdzostným číslom. Pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie: zníži sa riziko poškodenia tovaru a zníži sa časová a prípadná finančná záťaž podnikateľov. Zmenou znenia § 32 puncového zákona sa výrazne zníži zaťaženie podnikateľov. Zaťaženie spočíva v možnom riziku poškodenia označovaných šperkov, nakoľko sa jedná väčšinou o jemné, krehké a malé šperky, ktoré sa pri mechanickom vyrazení značky môžu ľahko poškodiť. Ďalšou záťažou pre podnikateľa je časová náročnosť, nakoľko označovanie malých šperkov si vyžaduje určitú zručnosť, precíznosť a čas. Celková časová záťaž závisí od množstva a charakteru výrobkov a od zručnosti označovateľa. Niektoré šperky s veľmi nízkou hmotnosťou nie je, vzhľadom na ich charakter, možné označiť mechanickým vyrazením značky vôbec. Podnikatelia potom nútení hľadať náhradné formy označenia (napr. označenie laserom) , čo znamená ďalšiu (finančnú) záťaž. Celú záťaž a riziko pri súčasnej právnej úprave znáša výlučne podnikateľ.
Návrh zákona zdobrovoľní 2% príspevok do Literárneho fondu.
Návrh zákona zdobrovoľní 2% príspevok do Hudobného fondu.
Návrh zákona zdobrovoľní 2% príspevok do Fondu výtvarných umení.
Zmena pravidiel splatnosti pre obchod z potravinami (zákon č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami) zníži priame finančné náklady, tak aby plynula od doručenia faktúry a nie od doručenia tovaru.
Umožnenie odoberať suroviny na podnikanie od drobných lokálnych pestovateľov podporí malých podnikateľov.
Zrušením povinnosti okamžitej úhrady pokuty samotným doručením rozhodnutia o jej uložení a jej zmenou na 30 dňovú lehotu na splatnosť pokuty zníži podnikateľom priame finančné náklady. . Odstraňuje sa vylúčenie odkladného účinku opravného prostriedku proti neprávoplatnému rozhodnutiu. Odstraňuje sa tak prílišná prísnosť zákona voči subjektom (odberateľom potravín),
ktorým bola rozhodnutím uložená pokuta za iný správny delikt so splatnosťou pokuty ešte predo dňom nadobudnutia právoplatnosti samotného rozhodnutia. Keďže je možné stále podať opravný prostriedok, nemožno vyžadovať od účastníka konania, aby plnil neprávoplatné rozhodnutie. Zabraňuje sa tak potenciálne likvidačnému účinku takto zaplatenej pokuty v čase, kedy ešte existuje možnosť, že rozhodnutie bude zrušené alebo zmenené tak, že účastník konania nebude povinný pokutu uhradiť v takej výške alebo dokonca vôbec. Priamy pozitívny finančný vplyv možno očakávať pri tých subjektoch, ktorým pokuta uložená do účinnosti návrhu zákona bola, no dosiaľ ju neuhradili, resp. voči ktorým už začalo konanie o uložení pokuty.
Návrh zákona znižuje minimálnu hranicu pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta v zmysle zákona č. 152/1995 Z.z. o potravinách podľa § 28 odsek 8. Odstraňuje sa prílišná tvrdosť zákona, kedy pri uložení pokuty za opakované porušenie povinnosti sa dolná hranica sadzby pokuty neprimerane výrazne zvyšuje, čo môže mať likvidačný účinok na účastníka konania.
Návrh zákona zavádza možnosť, aby odvolanie proti rozhodnutí o uložení pokuty malo odkladný účinok. Dnes aj napriek možnosti odvolacieho konania je pokuta okamžite splatná. Odstraňuje sa vylúčenie odkladného účinku opravného prostriedku proti neprávoplatnému rozhodnutiu. Odstraňuje sa tak prílišná prísnosť zákona voči subjektom (prevádzkovateľ potravinárskeho podniku), ktorým bola rozhodnutím uložená pokuta za iný správny delikt so splatnosťou pokuty ešte predo dňom nadobudnutia právoplatnosti samotného rozhodnutia. Keďže je možné stále podať opravný prostriedok, nemožno vyžadovať od účastníka konania, aby plnil neprávoplatné rozhodnutie. Zabraňuje sa tak potenciálne likvidačnému účinku takto zaplatenej pokuty v čase, kedy ešte existuje možnosť, že rozhodnutie bude zrušené alebo zmenené tak, že účastník konania nebude povinný pokutu uhradiť v takej výške alebo dokonca vôbec. Priamy pozitívny finančný vplyv možno očakávať pri tých subjektoch, ktorým pokuta uložená do účinnosti návrhu zákona bola, no dosiaľ ju neuhradili, resp. voči ktorým už začalo konanie o uložení pokuty.
Rozširuje sa okruh komodít na predaj z dvora (napr.: 1. pri mliečnych výrobkoch do 100 litrov spracovaného mlieka denne bez nutnosti registrácie prevádzkarne, 2. pri mäsových výrobkoch mesačne maximálne 1 kus hovädzieho dobytka, 2 kusy ošípaných, 10 kusov hydiny bez nutnosti registrácie prevádzkarne).
Umožnenie vybrať si medzi gastrolístkami a finančným príspevkom na stravu zníži priame finančné náklady podnikateľov vo forme zníženia poplatkov za gastrolístky emitentom. Zároveň sa však zníži príjem spoločností, ktoré poskytujú gastrolístky, čo predstavuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
V súčasnosti platí absolútna objektívna zodpovednosť podnikateľa pri prijatí práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie fyzickej osoby poskytovateľom služby, resp. dodávateľom prác. Aby sa zamedzila nevedomosť objednávateľa o porušovaní zákazu nelegálneho zamestnávania, zákon dodávateľovi ukladá povinnosť poskytnúť objednávateľovi na požiadanie údaje o fyzickej osobe, ktorá vykonáva danú prácu alebo poskytuje objednanú službu, avšak overovanie všetkých skutočností, ktoré definujú nelegálnu prácu, je však prakticky nemožné. Navrhuje sa preto úplné zrušenie objektívnej zodpovednosti pri prijatí práce alebo služby za nelegálne zamestnávanie fyzickej osoby poskytovateľom služby, resp. dodávateľom prác. Táto zmena znižuje riziko pokuty, čo predstavuje pozitívny vplyv na podnikateľov.
Navrhuje sa vypustiť ukladanie pokuty za neplnenie povinnosti zamestnávateľa oznamovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny voľné pracovné miesta a ich charakteristiku.
Dochádza k zrušeniu povinnosti s.r.o. predložiť pri zvýšení základného imania schválenú účtovnú závierku overenú audítorom bez výhrad. Po zmene naďalej zostáva povinnosť predložiť schválenú účtovnú závierku, ktorá je zostavená z údajov zistených najneskôr ku dňu, od ktorého ku dňu konania valného zhromaždenia neuplynulo viac ako šesť mesiacov.
Zrušením pokuty za chýbajúce povolenie ÚVZ SR na prevádzku administratívnej činnosti sa znížia potenciálne priame finančné náklady podnikateľov.
Vypustením povinnosti mať osvedčenie o akreditácii ako jednu z podmienok pre vykonávanie činnosti "kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie" sa subjektom vykonávajúcim tieto činnosti znížia náklady v podobe poplatkov za akreditáciu subjektu (paušálny ročný poplatok, poplatky za akreditáciu jednotlivých skúšok, akreditačný dohľad a pod.) - ide cca o 220 skúšobných laboratórií vedených v registri SNAS, vyčíslenie ročných nákladov na jeden subjekt nie je možné exaktne vykonať nakoľko výška nákladov závisí do veľkej miery od rozsahu akreditovanej činnosti (počet akreditovaných skúšok), pričom na ňu vplýva mnoho faktorov (nie je dostupný exaktný cenník) - náklady uvedené v tejto analýze predstavujú odhadované priemerné náklady. Odhadované náklady na jedného podnikateľa 3000 eur. Počet dotknutých subjektov je 220. Celkové ušetrené priame finančné náklady na celé prostredie sú 660 000 eur.
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov ubytovacích zariadení (okrem zariadení sociálnych služieb) predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady podnikateľov spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Vyčíslenie: 50.- x 360 prevádzkovateľov = 18 000 eur
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady podnikateľov spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Vyčíslenie: 50.- x 125 prevádzkovateľov = 6250 eur
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady podnikateľov spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Vyčíslenie: 50.- x 2 688 prevádzkovateľov = 134 400 eur
Upraviť podmienky pre osoby, ktoré vykonávajú činnosti na objektivizáciu expozície obyvateľov a ich prostredia hluku, infrazvuku a vibráciám tak, aby sa zrušila povinnosť, že túto činnosť môžu vykonávať len osoby, ktoré držiteľom osvedčenia o akreditácii - Vypustením povinnosti mať osvedčenie o akreditácii ako jednu z podmienok pre vykonávanie činnosti "kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie" - meranie hluku v životnom prostredí sa subjektom vykonávajúcim tieto činnosti znížia náklady v podobe poplatkov za akreditáciu subjektu (paušálny ročný poplatok, poplatky za akreditáciu jednotlivých skúšok, akreditačný dohľad a pod.) - ide cca o 80 subjektov odborne spôsobilých na meranie hluku v životnom prostredí, vyčíslenie ročných nákladov na jeden subjekt nie je možné exaktne vykonať nakoľko výška nákladov závisí do veľkej miery od rozsahu akreditovanej činnosti (počet akreditovaných skúšok), pričom na ňu vplýva mnoho faktorov (nie je dostupný exaktný cenník). Odhadované náklady na jedného podnikateľa 3000 eur.
Počet dotknutých subjektov je 220. Celkové ušetrené priame finančné náklady na celé prostredie 660 000 eur.
Zrušuje sa povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur. V roku 2019 bolo predložených na schválenie 2133 prevádzkových poriadkov pre prácu s expozíciou azbestu. Vyčíslenie: 50 x 2133 = 106 650
Zrušenie povinnosti platiť poplatky za alikvótne emisie CO, ktoré v ekvivalente CO2 započítané v ročných bilanciách odovzdaných kvót CO2 pre prevádzky zaradené do schémy ETS zníži náklady podnikateľov.
Ruší sa vyrubenie pokuty za nedodržanie lehoty do 7 dní po skončení lehoty v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Zavedenie možnosti, aby odvolanie proti rozhodnutiu o uložení pokuty v oblasti veterinárnej starostlivosti malo odkladný účinok zníži finančné náklady podnikateľov v súvislosti s uhradením okamžite splatnej pokuty, ktorej uloženie môže byť neskôr v odvolacom konaní zrušené. Dnes aj napriek možnosti odvolacieho konania je pokuta okamžite splatná.
Návrhom sa zavádza aj inštitút druhej šance čo znamená, že nebude sa podnikateľom vyrubovať pokuta za nedodržanie lehoty do 7 dní po skončení lehoty. Sociálna poisťovňa vedie v tejto súvislosti cca 6000 konaní ročne. V zmysle sadzobníka pokút pokuty v rozpätí 0,60 eur 30 eur za jedného zamestnanca a za deň omeškania. Odhadujeme, že priemerná pokuta môže byť 100 eur. Pri počte konaní 6000 je to zníženie priamych finančných nákladov o 600 000 eur.
V súčasnosti je sadzba bankového odvodu vo výške 0,4%. Návrhom zákona sa ustanovuje, že sa splátka odvodu za tretí a štvrtý kalendárny štvrťrok 2020 neuhrádza. Náklady bankového sektora klesnú z tohto titulu v roku 2020 o cca 150,756 mil. eur.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zníženie nepriamych finančných nákladov sa týka nasledujúcich zmien:
Flexibilné určovanie dátumu ponúkania burčiaku a mladého vína spotrebiteľovi umožní operatívne reagovať na variabilitu dozrievania hrozna a jeho spracovanie a výrobu burčiaku a mladého vína. Tým sa umožňuje podnikateľom uvádzať na trh burčiak a mladé víno vždy vtedy, keď bude v danom roku po zbere a spracovaní hrozna dostupný. Pozitívny vplyv spočíva vo zvýšením príjmov, no nemožno ho kvantifikovať z dôvodu premenlivosti vstupných faktorov (agroklimatické podmienky, fytosanitárny tlak, množstvo burčiaku, kvalita hrozna, pracovná sila, trhová cena a pod.).
Očakáva sa zavedenie väčšej voľnosti zamestnávateľovi, aby ten sám posúdil, kedy je vyhodnotenie koncepcie politiky BOZP podľa § 6 ods. 1 písm. k) zákona o BOZP potrebné, pričom sa môže realizovať aj v nepravidelných intervaloch. Navrhuje sa upraviť, že koncepcia sa bude vyhodnocovať „podľa potreby“ namiesto „pravidelného vyhodnocovania“. Ide o zanedbateľný, aj keď pozitívny, vplyv, takže ho nie je možné kvantifikovať. Očakáva sa pozitívny vplyv na zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú od 1 do 9 zamestnancov a súčasne ktorých kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností nie je uvedený v prílohe č. 1 zákona č. 124/2006 o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Uvedený pozitívny
vplyv sa tak dotkne približne 90 710 zamestnávateľov (pozn.: údaj k marcu 2020; zamestnávatelia, ktorí mali v danom mesiaci evidovaných od 1 do 9 zamestnaneckých vzťahov a ktorí nemali ani jeden poistný vzťah, pri ktorom divízia, prípadne skupina NACE zodpovedala niektorej z rizikových činností) a bude spočívať najmä v odbremenení zamestnávateľov od povinnosti strpieť výkon oprávnenia podľa § 19 ods. 3 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Úspora na nákladoch vynaložených na menovanie zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť, ktorú dotknutí zamestnávatelia dosiahnu, sa len veľmi ťažko kvantifikovať, pričom takáto kvantifikácia by bola veľmi nepresná.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov sa týka nasledujúcich zmien:
Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie predstavuje pokles tržieb audítorov a audítorských spoločností. S veľkou pravdepodobnosťou môže prísť aj k zníženiu počtu malých a stredných audítorských spoločností. Podľa dostupných informácií z účtovných závierok uložených v registri účtovných závierok boli vyčíslené priame finančné náklady na jedného podnikateľa v súvislosti s povinnosťou overenia účtovnej závierky a výročnej správy štatutárnym audítorom. V priemere boli vyčíslené na 3 700 eur. Podľa kalkulačky nákladov MH SR pri poklese počtu auditovaných spoločností o 1380 po dosiahnutí najvyšších kritérií za celé podnikateľské prostredie to predstavuje úsporu nákladov vo výške cca 5 106 000 eur. Zároveň je potrebné uviesť, že pokles počtu auditovaných spoločností predstavuje pre audítorov a audítorské spoločnosti pokles tržieb v uvedenej výške. Pre malé a stredne veľké audítorské spoločnosti môže predstavovať zavedenie zvýšenia hraníc výrazný úbytok tržieb a zameranie sa na poskytovanie iných ekonomických služieb.
Umožnenie vybrať si medzi gastrolístkami a finančným príspevkom zníži príjem spoločností- emitentov gastrolístkov, čo predstavuje negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Budúce správanie sa podnikateľov a zamestnancov ohľadne voľby medzi gastrolístkami a finančným príspevkom nie je možné odhadnúť.
Aktuálne veľký podnik povinnosť vypracovať energetický audit raz za 4 roky. 1. Pre veľké podniky s nulovou alebo veľmi malou spotrebou energie je navrhnuté zjednodušenie vypracovania energetického auditu tak, že za vypracovanie energetického auditu sa považuje nahlásenie základných údajov o veľkom podniku s nízkou spotrebou energie, ktorému SIEA vydá potvrdenie o vykonaní energetického auditu. Týka sa to 13% z celkového počtu vykonaných energetických auditov za štvorročné období. 2. Veľký podnik je tiež motivovaný vykonávať opatrenia z energetického auditu, pričom pri dosiahnutí určitého objemu úspor energie z navrhnutých opatrení mu bude platnosť energetického auditu predĺžená o 4 roky. Toto opatrenie sa dotýka 830 veľkých podnikov, ktoré vykonali energetický audit raz za 4 roky, a ktoré môžu dosiahnuť významné úspory energie. Za ostatné štyri roky sa v SR urobilo 949 energetických auditov podľa zákona 321/2014. 1. Z toho 13 % boli audity pre dcérske podniky veľkých podnikov s ročnou spotrebou do 10MWh. Ak veľké podniky (t.j. najmä ich dcérske podniky) so spotrebou do 10 MWh nebudú musieť robiť riadny energetický audit, zníži sa počet riadnych auditov o 13% a toto zníženie predstavuje nižšie náklady pre podnikateľov o cca. 30 tisíc eur za 4 roky. 2. Vyčíslenie úľavy pre podniky, ktoré dosiahli úspory na úrovni požadujúcej EU je veľmi hypotetické, je možné že prakticky všetky podniky, ktoré majú povinnosť energetického auditu, sa dokážu vyhnúť povinnosti urobiť nasledujúci audit a vykázať potrebné úspory. A to by mohlo znamenať významnú úsporu nákladov, rádovo okolo 20 miliónov eur za 4 roky, čo však pre audítorské spoločnosti predstavuje pokles príjmu z vykonaných auditov a teda negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
1. pre podniky so spotrebou do 10 MWh - 200eur/raz za 4 roky*119 podnikov- t.j 50 eur ročne*119 podnikov = 5950 eur/ročne a 23800eur za jeden cyklus energetického auditu
2. pre veľké podniky predpokladáme rozsah úspor na vykonanie takéhoto auditu na cca 20 miliónov eur za 4 roky, asi pre polovicu podnikov, t.j. 12500eur/ročne * cca 400 podnikov = 5 miliónov eur ročne a celkovo cca 20 miliónov na jeden cyklus energetického auditu.
Je potrebné ešte uviesť, že táto povinnosť vypracovať audit je stanovená európskou smernicou. Teda tato povinnosť je prakticky umelo stanovená EÚ/štátom, a nie požiadavkou trhu. Negatívny vplyv tejto zmeny na jednu audítorskú spoločnosť je 12 550 eur ročne a na celé podnikateľské prostredie 5 005 950 eur.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zníženie administratívnych nákladov sa týka nasledujúcich zmien:
Návrhom zákona sa upravuje minimálna lehota na vyjadrenie k protokolu z daňovej kontroly zo súčasných 15 pracovných dní na 30 pracovných dní. Cieľom tohto propodnikateľského opatrenia je zabezpečiť daňovým subjektom dlhšiu lehotu na vyjadrenie sa k protokolu z daňovej kontroly.
S cieľom znížiť administratívnu záťaž predávajúcim, ktorí predávajú tovar, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácie sa navrhuje, aby nemali povinnosť viesť evidenciu o cenách vrátane kalkulácii nákladov a zisku.
Navrhuje sa, aby podnikatelia nemuseli na predajnom mieste sprístupňovať vyobrazenie pokladničného dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient.
Materiál ukladá povinnosť predložiť na rokovanie vlády návrhy príslušných právnych predpisov, ktorými sa upravia povinnosti vo vzťahu k osvedčeniu o registrácii na daň.
Návrh zákona zavádza, aby výšku preddavkov na daň z príjmu SZČO vypočítal a oznámil daňovníkovi príslušný Daňový úrad.
V prípade zvýšenia hranice pre povinný audit na obrat 8 mil. € (dnes 4 mil.) sapredpokladá zníženie povinnosti overenia individuálnej účtovnej závierky o cca u 1380 spoločností po dosiahnutí najvyšších kritérií. Administratívne náklady na splnenie povinnosti (napr. spojených s výberom audítora a následným uložením správy audítora) boli vyčíslené na cca 273 eur čo podľa kalkulačky pre podnikateľov predstavuje na celé podnikateľské prostredie úsporu nákladov vo výške 376 740 eur.
Návrhom zákona sa odstránia znevýhodnenia individuálneho vykurovania oproti centralizovanému zásobovaniu teplom.
Zverejniť vstupné údaje a priebeh cenového konania pre výpočet ceny energií pre monopolné regulované subjekty v energetike - prenos a distribúcia elektriny, preprava a distribúcia plynu, dodávka vody a tepla zvýši transparentnosť v danej oblasti.
Zrušiť povinnosť mať v maloobchodných prevádzkach reklamačný poriadok. Komentár: Vypracovávať a zverejňovať reklamačný poriadok predstavuje administratívnu povinnosť pre
všetkých podnikateľov, ktorí predávajú výrobky alebo poskytujú služby spotrebiteľom. Povinnosť je spojená s nákladmi na vypracovanie, zverejnenie a aktualizáciu dokumentu.
Vyčíslenie: Vypustením tejto povinnosti ušetrí podnikateľ približne 62,02 eur na vypracovaní a zverejnení reklamačného poriadku. Uvedené nemusí predstavovať konečné náklady reklamačný poriadok je dokument, ktorého súlad a aktuálnosť je vhodné preverovať v pravidelných intervaloch, nevyhnutné však minimálne pri zmene ponuky (náklady s tým spojené predstavujú jednorazovo približne 20,99 eur). Odhadované priemerné ročné náklady preto predstavujú 83,01 eur pre 1 podnikateľa. Skutočné administratívne náklady sa môžu v praxi líšiť, keďže spracovanie reklamačného poriadku vyžaduje znalosť viacerých právnych predpisov, čo môže v prípade niektorých podnikateľov viesť k potrebe právneho poradenstva, čím sa náklady niekoľkonásobne navýšia.
Náklady na celé podnikateľské prostredie nie je možné vyčísliť, keďže niektorí podnikatelia môžu aj po zmene zákona zotrvať na plnení informačnej povinnosti týkajúcej sa informovania spotrebiteľov o uplatňovaní, vybavovaní reklamácií a zodpovednosti podnikateľa za vady formou reklamačného poriadku. Vypustenie povinnosti zverejňovania reklamačného poriadku by mohlo byť prínosom najmä v sektore služieb (stravovacie služby, ubytovacie zariadenia, masáže, kaderníctvo, kozmetika a pod.). Len v sektore ubytovacích a stravovacích služieb (9 444 subjektov) by ušetrené ročné administratívne náklady predstavovali približne 783 946,44 eur.
Vypracovanie dokumentu/správy (650 min.) x interval (1-krát ročne) = 62,02 €
Overenie súladu (220 min.) x interval (1-krát ročne) = 20,99 €
Ušetrené náklady na 1 podnikateľa: 83,01 € ročne
Ušetrené náklady pre sektor ubytovacích a stravovacích služieb: 9 444 x 83,01 = 783 946,44 €
Ustanovenie o plynutí lehoty na vybavenie reklamácie sa dopĺňa o možnosť počítať lehotu na reklamáciu od momentu, kedy bol predmet reklamácie prevzatý predajcom s cieľom nastolenia právnej istoty pre spotrebiteľa i predajcu, keďže v praxi dochádza aj k situáciám, kedy spotrebiteľ reklamuje nejaký výrobok e-mailom a samotný výrobok je k dispozícii predajcovi oveľa neskôr, čím sa mu skracuje lehota na vybavenie reklamácie a predajca bez toho, aby mal predmet reklamácie k dispozícii nevie reklamáciu vybaviť.
Vypustiť povinnosť predávajúcich baliť výrobky a poskytovať obalový materiál 17 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa), keďže problematika je riešená komplexne v zákone o obaloch a v zákone o ochrane spotrebiteľa tieto povinnosti upravené duplicitne. Komentár: Vypustením § 17 zo zákona č. 250/2007 Z. z. sa o vzhľadom na duplicitnú úpravu tejto povinnosti v právnom poriadku SR odstraňuje skutková podstata jedného správneho deliktu právnických osôb a fyzických osôb podnikateľov. Kontrolovať povinnosť podnikateľa spočívajúcu v poskytovaní v obalových materiáloch budú môcť príslušné orgány štátnej správy odpadového hospodárstva podľa zákona č. 79/2018 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nie však súčasne tiež Slovenská obchodná inšpekcia podľa zákona č. 250/2007 Z. z.
Vypustením predmetného ustanovenia podnikateľ môže ušetriť približne 370,00 eur na pokute za jednorazové porušenie povinnosti podľa § 17 zákona č. 250/2007 Z. z., ktorú by mu pri výkone svojej pôsobnosti mohla uložiť Slovenská obchodná inšpekcia (maximálna výška pokuty je určená v § 23 ods. 2 zákona č. 250/2007 Z. z.).
Náklady na celé podnikateľské prostredie nie je možné presne vyčísliť, pretože skutočný pozitívny vplyv je závislý predovšetkým od frekvencie porušovania právnej povinnosti zo strany podnikateľov a schopnosti Slovenskej obchodnej inšpekcie odhaľovať a pokutovať toto porušovanie, pričom pri žiadnom z týchto faktorov nie je možné určiť konštantu. Vychádza sa len z kvalifikovaného odhadu.
Vzhľadom na skutočnosť, že návrhom zákona sa zo zákona č. 250/2007 Z. z. vypúšťa povinnosť podľa § 17 en bloc, vychádza sa zo základnej sadzby ušetrených jednorazových nákladov 370,00 eur na 1 podnikateľa. Ak by Slovenská obchodná inšpekcia v 10% (tento pomer je predikovaný na základe dosiahnutého podielu Inšpektorátu SOI pre Bratislavský kraj v roku 2019) ňou uložených pokút (z celkového počtu 3 570 pokút za rok 2019) sankcionovala podnikateľa za porušenie § 17 zákona č. 250/2007 Z. z., predstavovala by suma ušetrených priamych finančných nákladov podnikateľského prostredia 132 090 eur. Výpočet: 3 570 x 0,1 x 370 = 132 090
Zrušiť povinnosť cestovných kancelárií a cestovných agentúr pri zahraničných cestovných kanceláriách, ktorých produkty predávajú, zasielať ich poistné certifikáty orgánu dozoru (SOI) a zrušiť na prevádzkach povinnosť mať úradne preložené doklady o ich oprávnení podnikať.
1. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti oznamovať orgánu dozoru skutočnosť, že cestovná agentúra alebo kancelária predávaj zájazdy aj pre zahraničných obchodníkov.
Pri uvedenom vieme vychádzať len z modelového príkladu. Náklad na oznamovaciu povinnosť je 5,73 €, pričom môžeme predpokladať, že cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj aspoň pre troch obchodníkov, tzn. jej ročný náklad by predstavoval 17,18 €. V podmienkach SR existuje cca 284 poistených cestovných kancelárií (zoznam SOI), pričom podľa údajov z FinStatu je cestovných kancelárií 482 a cestovných agentúr 507 (ide o údaj, ktorý nezahŕňa živnosti, preto je predpokladaný počet cestovných agentúr značne vyšší), pričom je nutné poznamenať, že aj cestovné kancelárie oprávnené predávať zájazdy pre iných (aj zahraničných) obchodníkov. Pre obraz o minimálnych nákladoch pre celé podnikateľské prostredie však budeme pracovať s modelom, kde vznikajú náklady minimálne cestovných agentúram (opäť upozorňujeme, ide len o právnické osoby).
2. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti zasielať orgánu dozoru kópiu dokladov o ochrane pre prípad úpadku zahraničného obchodníka, pre ktorého cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj zájazdu.
Opäť vychádzame z modelového príkladu cestovnej agentúry, ktorá sprostredkuje predaj zájazdov najmenej trom zahraničným obchodníkom. Ročný náklad pre jednu cestovnú agentúru je 2,86 €. ).
3. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti vlastniť úradne osvedčený preklad oprávnenia na podnikane zahraničného obchodníka, pre ktorého cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj zájazdu.
Cenu úradného prekladu odhaduje predkladateľ na základe prieskumu verejne dostupných cenových ponúk. Interval sa vzhľadom na to, že na jedného zahraničného obchodníka je nutné obstarať preklad len jedenkrát a nie je predpoklad, že by cestovná agentúra/kancelária každý rok lineárne zvyšovala počet svojich zahraničných partnerov o tri subjekty, znižuje na jedenkrát ročne.
Výpočet:
1. Ohlásenie informácie (60min.) x interval (3-krát ročne) x počet dotknutých subjektov (min. 507) = 8 707,73 €
2. Predloženie dokladu elektronicky (30min.) x interval (3-krát ročne) x počet dotknutých subjektov (min. 507) = 1 451,29 €
3. Cena úradného prekladu (1 normostrana cca 20 €) x interval (1-krát ročne) x počet dotknutých subjektov (min. 507) = 10 140 €
Zrušiť povinnosť cestovných kancelárií štvrťročne zasielať priebežné účtovné výkazy aj s prílohami SOI. Zmenou ustanovenia sa však zavádza povinnosť oznámiť orgánu dozoru údaje z poznámok účtovnej závierky.
Vplyv na podnikateľské prostredie je neutrálny.
Predkladateľ zruší povinnosť cestovnej kancelárie zasielať orgánu dozoru každý štvrťrok účtovnú závierku, avšak aby bol naplnený účel zákona č. 170/2018 Z. z. je nutné, aby mal orgán dozoru prístup k údajom z poznámok účtovnej závierky, aby mohol priebežne kontrolovať ochranu pre prípad úpadku danej cestovnej kancelárie.
Zrušiť povinnosť cestovných kancelárií pravidelne zasielať SOI originály zmlúv o poistení insolventnosti (alebo úradne overené kópie). Ide o povinnosť predkladať dokument orgánu dozoru, ktorá sa opakuje raz ročne, keďže bežne cestovné kancelárie uzatvárajú svoje zmluvy zabezpečujúce ochranu pre prípad úpadku na obdobie jedného kalendárneho roka. Podľa údajov orgánu dozoru operuje v podmienkach SR 284 cestovných kancelárií s ochranou pre prípad úpadku.
Výpočet: Predloženie dokumentu elektronicky (30min.) x interval (1-krát ročne) x počet dotknutých subjektov (min. 284) = 812,95 €"
Znížením povinností oprávnenej osoby pri pravidelnej kontrole vykurovacích alebo klimatizačných systémov sa zníži administratívna záťaž podnikateľov. Postup prípravy na pravidelnú kontrolu vykurovacieho/klimatizačného systému si môže oprávnená osoba dohodnúť operatívne na základe lokálnych technických a personálnych kapacít. Pravidelná kontrola vykurovacieho a klimatizačného systému sa vykonáva ako viazaná živnosť. Kvôli zjednodušeniu postupu pri zápise viazanej živnosti dôjde k vypusteniu povinnosti „požiadania o vydanie osvedčenia“, ktoré vydáva MH SR (resp. ním poverená osoba Slovenská inovačná energetická agentúra - SIEA) a na živnostenskom úrade bude potrebné len predloženie dokladu o odbornej spôsobilosti osoby, ktorá bude zodpovedná za výkon pravidelnej kontroly vykurovacieho a klimatizačného systému.
Návrh zákona zjednodušuje postup pri zápise viazanej živnosti pre oprávnené osoby na pravidelnú kontrolu vykurovacích a klimatizačných systémov. Pravidelná kontrola vykurovacieho/klimatizačného systému sa vykonáva ako viazaná živnosť. Kvôli zjednodušeniu postupu pri zápise viazanej živnosti sa vypúšťa krok „požiadať o vydanie osvedčenia“, ktoré vydáva MH SR (resp. ním poverená osoba SIEA) a na živnostenskom úrade predkladať len doklad o odbornej spôsobilosti osoby, ktorá bude zodpovedná za výkon pravidelnej kontroly vykurovacieho/klimatizačného systému.Zrušuje sa jeden krok - zrušuje sa vydanie osvedčenia pre nové odborne spôsobilé osoby, pričom stačí doklad o vykonaní skúšky. Ročne sa jedná o cca 10 osôb. Náklady na jedného podnikateľa sú 23 eur. Ročne tak ušetria podnikatelia 230 eur.
Obmedzením povinnosti veľkého podniku po vykonaní povinného energetického auditu sa zníži administratívna záťaž. Veľký podnik je povinný poskytnúť prevádzkovateľovi monitorovacieho systému elektronicky súbor údajov pre monitorovací systém a súhrnný informačný list najneskôr do 30 dní od vyhotovenia súhrnného informačného listu. Veľký podnik nemusí reportovať do MSEE,
ale vykoná to zaň energetický audítor. Zníženie administratívnej záťaže veľký podnik nemusí reportovať do MSEE, ale vykoná to zaň energetický audítor. Zníženie administratívnych nákladov na elektronické zaslanie do monitorovacieho systému energetickej efektívnosti je pri administratívnch nákladoch na jedného podnikateľa 3 eur a počte dotknutých subjektov 949 vo výške 2 847.
Zmena § 32 zákona č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon) nastane v tom, že pridelenou zodpovednou značkou sa nebude označovať všetok tovar ale iba nadlimitný tovar. Podľa platnej právnej úpravy pridelenou zodpovednostnou značkou výrobca alebo obchodník trvalo označuje alebo necháva označovať všetok tovar, ktorý sám vyrobil alebo doviezol. Navrhuje sa, aby sa táto povinnosť vzťahovala vzhľadom na aplikačnú prax iba na nadlimitný tovar, ktorý vyrobil alebo doviezol. Podnikateľom sa takto znížia aj administratívne náklady súvisiace so zabezpečením označovanie, pokiaľ to zabezpečovali externe.
Návrhom zákona sa ruší povinnosť pre vydavateľov posielať tlačené výtlačky periodickej tlače do knižníc, čo zníži administratívne náklady.
Návrh umožňuje predaj potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti. Stratégia environmentálnej politiky SR do roku 2030 v kapitole 10.5 (Predchádzať tvorbe biologicky rozložiteľného a potravinové odpadu) má za cieľ obmedziť produkciu potravinového odpadu.
Zrušenie povinnosti opätovného oboznamovania referentských vodičov s predpismi BOZP a povinnosti absolvovať skúšobnú jazdu so zamestnancom pred pridelením firemného vozidla zníži administratívnu záťaž.
Návrh zákona zrušuje Sociálnej poisťovni vyžadovať doklady, ktorými disponuje.
Administratívnu záťaž znižuje povinnosť vymenovať zástupcu zamestnancov pre bezpečnosť v mikropodnikoch 1, ktoré vykonávajú činnosť v „nerizikových“ odvetviach, ak je majiteľ zamestnancom, tak ním bude automaticky on, inak povinnosť ostáva.
"Navrhovanou úpravou sa vypúšťa povinnosť zamestnávateľa odhlásiť sa z registra zamestnávateľov do ôsmich dní odo dňa, v ktorom nezamestnáva už žiadneho zamestnanca.
Vypustenie tejto povinnosti sa navrhuje pre nadbytočnosť dodatočného úkonu zo strany zamestnávateľa, ktorý mu spôsobuje neúmernú administratívnu záťaž vzhľadom na sledovaný účel povinnosti. Tým je informovanie Sociálnej poisťovne o skutočnosti, že daný subjekt nezamestnáva, ktoré sa však uskutočňuje prostredníctvom odhlásenia posledného prihláseného zamestnanca zamestnávateľom z registra zamestnancov. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby odhlásenie posledného prihláseného zamestnanca zamestnávateľom z registra zamestnancov malo za následok automatické odhlásenie zamestnávateľa z registra zamestnávateľov."
V súčasnosti platí, že zamestnávateľ je povinný viesť o svojich zamestnancoch evidenciu na účely sociálneho poistenia a predložiť túto evidenciu Sociálnej poisťovni v lehote splatnosti ním odvádzaného poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za kalendárny mesiac, v ktorom zamestnanec skončil právny vzťah k zamestnávateľovi, alebo do ôsmich dní od uplatnenia nároku na dávku zamestnanca, alebo odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie. Formulár na tieto účely sa na webovom sídle Sociálnej poisťovne nazýva „Evidenčný list dôchodkového poistenia“. Nakoľko lehota ôsmich dní na splnenie tejto povinnosti je nedostatočná, navrhujeme jej predĺženie na 30 dní.
Zrušenie povinnosti dokladovania notársky overeného splnomocnenia pre vybavenie elektronickej komunikácie so Sociálnou poisťovňou zníži administratívnu záťaž.
Návrh predlžuje v Zákonníku práce (zákon č. 311/2001 Z. z., druhá časť, § 48, písm. 2) maximálnu dobu založenia pracovného pomeru na určitú dobu z dvoch na tri roky, pričom pracovný pomer na určitú dobu by bolo možné predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci troch rokov najviac trikrát.
Návrh zákona ruší povinnosti zamestnávateľa oznamovať vznik materskej dovolenky u zamestnanca Sociálnej poisťovni, zánik materskej dovolenky a vznik rodičovskej dovolenky sociálnej poisťovni. Zamestnanec čerpajúci takýto príspevok bude mať v mesačných výkazoch sociálnej poisťovne uvádzaných 0 odpracovaných dní. Tým dôjde k zníženiu úkonov, ktoré musí zamestnávateľ vykazovať voči Sociálnej poisťovni. Počet poberateľov materského v roku 2019 bol 82 060. Po znížení o neziskové organizácie s podielom 4,4% je počet dotknutých poberateľov materkského 78 449. Vzhľadom na to, že materská dovolenka trvá cca pol roka, v jednom roku je povinnosťou vykonať túto oznamovaciu povinnosť pri jednom zamestnancovi 3 krát (vznik a zánik materskej dovolenky a vznik rodičovskej dovolenky). Náklady na jedného podnikateľa podľa výpočtu kalkulačky nákladov sú 20 eur ročne. Výpočet: 78 449 prípadov x 20 eur = 1 568 987 eur
Pre prácu z domu (tzv. home office) sa upravujú povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca v oblasti BOZP, požiarnej ochrany, evidencie pracovného času a ergonómie na pracovisku.
Podľa platnej právnej úpravy je inšpektor práce na základe výsledkov inšpekcie práce a podľa závažnosti zistených skutočností oprávnený nariadiť odstránenie zistených nedostatkov ihneď alebo v lehotách ním určených. Nakoľko možnosť nariadiť odstránenie zistených nedostatkov ihneď predstavuje v praxi neúmerne prísnu podmienku, ktorá je v mnohých prípadoch objektívne nesplniteľná, navrhuje sa nahradiť tento príliš široký rozsah právomoci na strane inšpektora konkrétnou lehotou v podobe 14 pracovných dní, resp. inou určenou lehotou inšpektorom, dlhšou ako 14 pracovných dní.
Povinnosť aktualizovať a vyhodnocovať smernicu BOZP len pri zmene skutočností zníži administratívnu záťaž podnikateľov.
Administratívna záťaž sa znižuje aj zrušením povinnosti podnikateľa zisťovať, či zamestnanci jeho dodávateľa nevykonávajú nelegálnu prácu vo svojej prevádzke, povinnosť sa ponechá iba v prípade, ak je dodávateľom Agentúra dočasného zamestnávania, čo bol pôvodný zámer zákonodarcu.
Podľa súčasnej právnej úpravy žiadosť o výpis z registra trestov môže podať a výpis z registra trestov prevziať aj osoba splnomocnená žiadateľom. Splnomocnenie musí byť úradne osvedčené notárom alebo iným na to príslušným orgánom, nesmie byť staršie ako 30 dní a pripája sa k žiadosti. Vzhľadom na nedostatočnosť 30 dňovej lehoty platnosti splnomocnenia sa navrhuje jej predĺženie na 90 dní.
Zrovnoprávňujú sa podmienky sociálneho zabezpečenia sudcov a prokurátorov s ostatnými povolaniami.
Zrušuje sa povinnosť nahlasovať ÚVZ SR zamestnancov zaradených v 2. kategórii. - Vyplnenie elektronického formuláru s použitím údajov v už existujúcom posudku o riziku a kategorizácii prác.
Týka sa cca 100 000 zamestnávateľov. Administratívna záťaž na jedného podnikateľa je odhadovaná na 20 eur. Celkový počet dotknutých subjektov je cca 100 000. Vyčíslenie ušetrených administratívnych nákladov je 2 000 000 eur.
Umožňuje sa otvorenie vybraných prevádzok po splnení všetkých požiadaviek bez finálnej kontroly ÚVZ SR.
Návrh zákona zrušuje opätovné schvaľovanie podnikateľských priestorov pre nový subjekt pri zmene osoby prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky.
Ruší sa povinnosť predkladať osvedčenie o akreditácii v procese získania odbornej spôsobilosti.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti mať osvedčenia o akreditáci na činnosť, na ktorú žiada osvedčenie o odbornej spôsobilosti rieši § 16 ods. 14 písm. f) zákona a; ide napr. o tieto činnosti: pri výrobe a úprave pitnej vody a pri obsluhe vodovodných zariadení pitnej vody, v zariadeniach starostlivosti o ľudské telo, pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov, pri výrobe kozmetických výrobkov, v úpravniach vody a pri obsluhe vodovodných zariadení na umelých kúpaliskách a pod.
Odhadovaná náklady na jedného podnikateľa je 6 eur. Počet dotknutých subjektov je 220. Celkové ušetrené priame finančné náklady na celé prostredie sú 1251 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia, okrem zariadení sociálnych služieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu. Povinnosť prevádzkovateľa predložiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok zostáva zachovaná.Týmto sa znížia administratívne náklady prevádzkovateľov týchto zariadení - na základe údajov z výročnej správy za rok 2019 ide o cca 360 prevádzkových poriadkov ročne. Náklad na jedného podnikateľa 3 eurá. Celkové ušetrené náklady na prostredie sú 1080 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu. Povinnosť prevádzkovateľa predložiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok zostáva zachovaná.Vypustením povinnosti prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady na administratívnu záťaž prevádzkovateľov týchto zariadení - na základe údajov z výročnej správy za rok 2019 ide o cca 125 prevádzkových poriadkov ročne. Náklad na jedného podnikateľa 3 eurá. Zníženie administratívnych nákladov na celé prostredie je 375 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu. Povinnosť prevádzkovateľa predložiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok zostáva zachovaná .Vypustením povinnosti prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady na administratívnu záťaž prevádzkovateľov týchto zariadení - na základe údajov z výročnej správy za rok 2019 ide o cca 2688 prevádzkových poriadkov ročne. Náklad na jedného podnikateľa 3 eurá. Zníženie administratívnych nákladov na celé prostredie je 8064 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti prevádzkovateľov zariadení spoločného stravovania predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj predkladať návrh na jeho zmenu.Vypustením povinnosti prevádzkovateľov zariadení spoločného stravovania predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného
zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia náklady na administratívnu záťaž cca 45 778 prevádzkovateľov, ktorí registrovaní v databáte IS orgánov verejného zdravotníctva (RÚVZ v SR) v r. 2020. Náklad na jedného podnikateľa 3 eurá. Zníženie administratívnych nákladov na celé prostredie je 156 217 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zúžením povinnosti vypracovať prevádzkový poriadok z hľadiska ochrany a podpory zdravia len u zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie, tretej kategórie alebo štvrtej kategórie. Zrušuje sa tým povinnosť zamestnávateľov vypracovať prevádzkové poriadky pre tie prevádzky, v ktorých zamestnanci vykonávajú prácu v prvej kategórii. Vypracovanie prevádzkového poriadku cca 100 Eur. Ustanovenie sa týka cca 20 000 zamestnávateľov, ostatní budú platiť za prevádzkové poriadky v kategórii práce 2, 3 alebo 4 a vypustenie kategórie práce 1 z prevádzkového poriadku nebude mať signifikantný finančný efekt. Odhadovaný počet dotknutých subjektov je 500. Vyčíslenie: 100eur x 500 = 50 000 eur
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti zamestnávateľov vypracovať prevádzkový poriadok pre prevádzky, v ktorých zamestnanci vystavení záťaži teplom alebo chladom, s výnimkou prevádzky, v ktorej zamestnanci vykonávajú rizikovú prácu. Vypracovanie prevádzkového poriadku cca 100 Eur. Ustanovenie sa týka cca 5 000 zamestnávateľov. Vyčíslenie: 100 x 5 000 = 500 000 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti zamestnávateľov vypracovať prevádzkový poriadok pre prevádzky, v ktorých zamestnanci vystavení fyzickej záťaži, s výnimkou prevádzok, v ktorých zamestnanci vykonávajú rizikovú prácu. Vypracovanie prevádzkového poriadku cca 100 Eur. Ustanovenie sa týka cca 10 000 zamestnávateľov. Vyčíslenie: 100 x 10 000 = 1 000 000 eur.
Administratívna záťaž sa zníži zrušením povinnosti držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur.
V roku 2019 bolo predložených na schválenie 2133 prevádzkových poriadkov pre prácu s expozíciou azbestu. Vyčíslenie: 50 x 2133 = 106 650 eur.
Návrh zákona nahrádza povinnosť požiadať príslušný orgán verejného zdravotníctva o schválenie prevádzky a do času kladného posúdenia zdržať sa v nej vykonávania činnosti pred začatím prevádzky priestorov, na ktoré sa táto povinnosť nevzťahuje, oznamovacou povinnosťou. Ide o schvaľovanie priestorov a potravinárskych objektov. Podnikatelia budú musieť spĺňať zdravotné požiadavky, budú za ich dodržiavanie aj zodpovedať, avšak nebudú musieť čakať na schválenie úradom verejného zdravotníctva.
Zosúladenie znenia správneho deliktu s navrhovanou legislatívnou úpravou v návrhu zákona, ktorou sa zrušuje schvaľovanie prevádzkových poriadkov v presne definovaných prípadoch zníži administratívnu záťaž.
Znížiť frekvenciu posudzovania zdravotného rizika na pracovisku, na ktorom zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie z 18 na 24 mesiacov. Cena posudku o riziku cca 100 Eur. Ustanovenie sa týka cca 100 000 zamestnávateľov, ktorí budú posudzovať zdravotné riziko v kategórii práce 2 raz za 24 mesiacov, namiesto doterajších raz za 18 mesiacov.
Administratívna záťaž súvisiaca s vypracovaním 1 posudku o riziku je cca 10 Eur. Ustanovením sa jeho vypracovanie odsunie o 6 mesiacov neskôr. Znížením frekvencie povinnosti ušetrí podnikateľ
za dva roky 25 eur (1/4 zo 100 eur) a za jeden rok 12,5 eur. Podnikateľské prostredie ušetrí 125 000 eur. Ruší sa duplicitné nahlasovanie tých istých údajov zdravotným poisťovniam, ktoré nahlasuje zamestnávateľ aj Sociálna poisťovňa (napr.: ak zamestnanec čerpá nemocenské dávky).
Zrušuje sa duplicita hlásenia údajov o celkových množstvách a druhoch znečisťujúcich látok vypustených do ovzdušia za veľké a stredné zdroje znečisťovania ovzdušia (elektronicky v NEIS a zároveň v tlačenej forme).
Odstraňuje sa duplicita reportovania údajov prevádzkovateľa veľkého a stredného zdroja znečisťovania ovzdušia podľa zákona o ovzduší č. 137/2012 Z. z. v platnom znení a podľa zákona č. 205/2004 Z. z. o zhromažďovaní, uchovávaní a šírení informácií o životnom prostredí
Rušia sa povinnosti prevádzkovateľov veľkých zdrojov a prevádzkovateľov stredných zdrojov oznamovať plánovaný termín vykonania oprávnenej technickej činnosti okresnému úradu a poverenej organizácii najmenej päť pracovných dní pred jej začatím.
Zavádza sa zmena daňových a odvodových zákonov len s účinnosťou k 1. januáru kvôli prehľadnosti legislatívneho prostredia.
Spresňuje sa informačná povinnosť poskytovateľova spotrebiteľského úveru, pôžičky, úveru na bývanie.
Zjednodušujú sa požiadavky na detské ihriská.
Ruší sa povinnosť predložiť Sociálnej poisťovni po vykonanej kontrole správu o splnení opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin.
Zavedenie možnosti, aby odvolanie proti rozhodnutiu o uložení pokuty v oblasti veterinárnej starostlivosti malo odkladný účinok zníži administratívne náklady v súvislosti s okamžite splatnou pokutou. Dnes aj napriek možnosti odvolacieho konania je pokuta okamžite splatná.
Zmierňuje sa administratívna záťaž podnikateľa (žiadateľa o vydanie osvedčenia na hospodársky chov rýb) tým, že sa od neho nebude požadovať predloženie údajov ani dokladov potrebných na účel overenia vlastníckeho práva alebo užívacieho práva k vodnej ploche (t. j. pozemkom pod vodnou plochou) ale len k súčastiam vodnej stavby (rybochovného zariadenia), čím sa znižuje objem dokladov, ktoré by podnikateľ musel dodať.“. Počet dotknutých subjektov: 83. Frekvencia podávania žiadostí za rok 2019: cca 20. Náklady na jedného podnikateľa 6 eur ročne. Náklady na celé prostredie sú 120 eur. Výpočet: 20 x 6 = 120 eur.
Zavedením zjednodušeného energetického auditu pre veľké podniky, ktoré od vykonania posledného energetického auditu dosiahli významné úspory energie a pre podniky s veľmi nízkou spotrebou energie ušetrí podnikateľom aj administratívne náklady. Niektoré veľké podniky musia si pre audit vyčleniť tím vlastných zamestnancov, ktorých počet nezriedka býva 10 20. Ide o veľmi náročné a zdĺhavé činnosti. Na jedného menšieho podnikateľa odhadujeme výšku ušetrených nákladov na 1 706 eur ročne a na veľký podnik 5 688 eur. Pri počte 119 menších firiem a 400 väčších firiem je ušetrenie na celé podnikateľské prostredie 2 478 044 eur.
Zrovnoprávňujú sa podmienky sociálneho zabezpečenia prokurátorov s ostatnými povolaniami.
Zrušenie povinnosti oznamovať Sociálnej poisťovni zmenu miesta, priezviska zamestnanca sa dotkne hlavne zamestnankýň žien po svadbe, kedy zvyknú meniť svoje priezvisko. Počet sobášov ročne na
Slovensku je cca 31 000. Odhadujeme, že minimálne 85 % žien si mení po sobáši priezvisko, čo je 26 350. Po zohľadnení zamestnanosti žien (cca 70 %) je to 18 445 prípadov. Časová náročnosť oznamovania je cca 15 min. čo predstavuje administratívnu záťaž cca 2 eur na jedného podnikateľa. Celkové ušetrené administratívne náklady podnikateľského prostredia sú 36 890 eur ročne.
Návrhom sa ruší aj povinnosť oznamovania Sociálnej poisťovni pri skončení podnikania. Na Slovensku za ostatné roky zaniklo ročne od 4000 do 9000 subjektov, v priemere cca 6000 subjektov. Časová náročnosť oznamovania je cca 15 min. čo predstavuje administratívnu záťaž cca 2 eur na jedného podnikateľa. Celkové ušetrené administratívne náklady podnikateľského prostredia 12 000 eur ročne.
Zvýšenie administratívnych nákladov sa týka nasledujúcich zmien:
Umožnením vstupu spoločenských zvierat do priestorov určených na konzumáciu stravy zariadenia verejného stravovania. Prevádzkovateľ verejného stravovania zároveň zabezpečí označenie o povolení vstupu so spoločenským zvieraťom na viditeľnom mieste pri vstupe do priestorov prevádzky určených na konzumáciu stravy a prijme hygienické opatrenia za účelom ochrany hotových pokrmov a nápojov v prevádzkovom poriadku. Ide o náklady na označenie cca 18 500 prevádzok verejného stravovania (napr. reštaurácie, cukrárne apod.).Administratívna záťaž na jedného podnikateľa 1 euro. Záťaž na celé prostredie je 18500 eur.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Ušetrené náklady na jedného podnikateľa
Ušetrené náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
22 595
166 567 196
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
8 568
9 351 484
Celkové ušetrené náklady regulácie
31 163
175 918 680
Pozitívny vplyv materiálu na jedného podnikateľa je 31 163 eur a na celé podnikateľské prostredie je 175 918 680 eur v roku 2020. V ďalších rokoch bude pozitívny vplyv materiálu na celé podnikateľské prostredie 25 365 383 eur ročne.
Negatívny vplyv na jedného podnikateľa
Negatívny vplyv na celé podnikateľské prostredie
Zníženie príjmu podnikateľov
0
0
Nepriame finančné náklady
16 250
10 111 950
Administratívne náklady
1
18 500
Celkové zvýšenie nákladov regulácie
16 251
10 130 450
Negatívny vplyv materiálu na jedného podnikateľa je 16 251 eur a na celé podnikateľské prostredie je 10 130 450 eur.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh nemá vplyv na konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh nemá vplyv na inovácie.