Náklady na celé podnikateľské prostredie nie je možné presne vyčísliť, pretože skutočný pozitívny vplyv je závislý predovšetkým od frekvencie porušovania právnej povinnosti zo strany podnikateľov a schopnosti Slovenskej obchodnej inšpekcie odhaľovať a pokutovať toto porušovanie, pričom pri žiadnom z týchto faktorov nie je možné určiť konštantu. Vychádza sa len z kvalifikovaného odhadu.
Vzhľadom na skutočnosť, že návrhom zákona sa zo zákona č. 250/2007 Z. z. vypúšťa povinnosť podľa § 17 en bloc, vychádza sa zo základnej sadzby ušetrených jednorazových nákladov 370,00 eur na 1 podnikateľa. Ak by Slovenská obchodná inšpekcia v 10% (tento pomer je predikovaný na základe dosiahnutého podielu Inšpektorátu SOI pre Bratislavský kraj v roku 2019) ňou uložených pokút (z celkového počtu 3 570 pokút za rok 2019) sankcionovala podnikateľa za porušenie § 17 zákona č. 250/2007 Z. z., predstavovala by suma ušetrených priamych finančných nákladov podnikateľského prostredia 132 090 eur. Výpočet: 3 570 x 0,1 x 370 = 132 090
Zrušiť povinnosť cestovných kancelárií a cestovných agentúr pri zahraničných cestovných kanceláriách, ktorých produkty predávajú, zasielať ich poistné certifikáty orgánu dozoru (SOI) a zrušiť na prevádzkach povinnosť mať úradne preložené doklady o ich oprávnení podnikať.
1. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti oznamovať orgánu dozoru skutočnosť, že cestovná agentúra alebo kancelária predávaj zájazdy aj pre zahraničných obchodníkov.
Pri uvedenom vieme vychádzať len z modelového príkladu. Náklad na oznamovaciu povinnosť je 5,73 €, pričom môžeme predpokladať, že cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj aspoň pre troch obchodníkov, tzn. jej ročný náklad by predstavoval 17,18 €. V podmienkach SR existuje cca 284 poistených cestovných kancelárií (zoznam SOI), pričom podľa údajov z FinStatu je cestovných kancelárií 482 a cestovných agentúr 507 (ide o údaj, ktorý nezahŕňa živnosti, preto je predpokladaný počet cestovných agentúr značne vyšší), pričom je nutné poznamenať, že aj cestovné kancelárie sú oprávnené predávať zájazdy pre iných (aj zahraničných) obchodníkov. Pre obraz o minimálnych nákladoch pre celé podnikateľské prostredie však budeme pracovať s modelom, kde vznikajú náklady minimálne cestovných agentúram (opäť upozorňujeme, ide len o právnické osoby).
2. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti zasielať orgánu dozoru kópiu dokladov o ochrane pre prípad úpadku zahraničného obchodníka, pre ktorého cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj zájazdu.
Opäť vychádzame z modelového príkladu cestovnej agentúry, ktorá sprostredkuje predaj zájazdov najmenej trom zahraničným obchodníkom. Ročný náklad pre jednu cestovnú agentúru je 2,86 €. ).
3. Ušetrenie administratívnych nákladov spočíva v zrušení povinnosti vlastniť úradne osvedčený preklad oprávnenia na podnikane zahraničného obchodníka, pre ktorého cestovná agentúra/kancelária sprostredkuje predaj zájazdu.
Cenu úradného prekladu odhaduje predkladateľ na základe prieskumu verejne dostupných cenových ponúk. Interval sa vzhľadom na to, že na jedného zahraničného obchodníka je nutné obstarať preklad len jedenkrát a nie je predpoklad, že by cestovná agentúra/kancelária každý rok lineárne zvyšovala počet svojich zahraničných partnerov o tri subjekty, znižuje na jedenkrát ročne.
Výpočet:
1. Ohlásenie informácie (60min.) x interval (3-krát ročne) x počet dotknutých subjektov (min. 507) = 8 707,73 €