1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
-153 821 300
28 593 700
-3 065 300
-3 065 300
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-153 821 300
28 593 700
-3 065 300
-3 065 300
MF SR - Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom
-1 900 000
-1 900 000
-1 900 000
-1 900 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť predkladať kópiu osvedčenia o akreditáci na činnosť, na ktorú žiada osvedčenie o odbornej spôsobilosti
-660 000
-660 000
-660 000
-660 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia, okrem zariadení sociálnych služieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu.
-18 000
-18 000
-18 000
-18 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu.
-6 250
-6 250
-6 250
-6 250
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu.
-134 400
-134 400
-134 400
-134 400
MZ SR - Upraviť podmienky pre osoby, ktoré vykonávajú činnosti na objektivizáciu expozície obyvateľov a ich prostredia hluku, infrazvuku a vibráciám tak, aby sa zrušila povinnosť, že túto činnosť môžu vykonávať len osoby, ktoré sú držiteľom osvedčenia o akreditácii
-240 000
-240 000
-240 000
-240 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok
-106 650
-106 650
-106 650
-106 650
MF SR- vplyv na daň z príjmov právnických osôb (zrušenie platenia splátok bankového odvodu za 3. a 4. štvrťrok roka 2020)
31 659 000
2
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- štátne finančné aktíva
-150 756 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za x – kapitola VPS Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky
v malých podnikoch alebo stredných podnikoch
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
-153 821 300
28 593 700
0
0
3
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách,
akruálny vplyv)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
-122 162 300
-3 065 300
-3 065 300
-3 065 300
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-122 162 300
-3 065 300
-3 065 300
-3 065 300
MF SR - Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom
-1 900 000
-1 900 000
-1 900 000
-1 900 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť predkladať kópiu osvedčenia o akreditáci na činnosť, na ktorú žiada osvedčenie o odbornej spôsobilosti
-660 000
-660 000
-660 000
-660 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia, okrem zariadení sociálnych služieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu.
-18 000
-18 000
-18 000
-18 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu.
-6 250
-6 250
-6 250
-6 250
MZ SR - Zrušiť povinnosť prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu.
-134 400
-134 400
-134 400
-134 400
MZ SR - Upraviť podmienky pre osoby, ktoré vykonávajú činnosti na objektivizáciu expozície obyvateľov a ich prostredia hluku, infrazvuku a vibráciám tak, aby sa zrušila povinnosť, že túto činnosť môžu vykonávať len osoby, ktoré sú držiteľom osvedčenia o akreditácii
-240 000
-240 000
-240 000
-240 000
MZ SR - Zrušiť povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu
-106 650
-106 650
-106 650
-106 650
4
verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok
MF SR- vplyv na daň z príjmov právnických osôb (zrušenie platenia splátok bankového odvodu za 3. a 4. štvrťrok roka 2020)
31 659 000
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- štátne finančné aktíva
-150 756 000
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
-122 162 300
-3 065 300
0
0
5
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci zamestnancom, firmám a SZČO“.
Návrh zákona obsahuje aj niektoré zmeny, ktoré môžu mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Vplyv pri niektorých navrhovaných zmenách nie je možné v súčasnosti vyčísliť, ale predpokladá sa, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy nebude výrazný.
Vplyv tohto materiálu v tejto chvíli nie je rozpočtovo zabezpečený a to z dôvodu akútnej potreby zlepšenia podnikateľského prostredia zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Finančné prostriedky na pokrytie znížených príjmov a zvýšených výdavkov z implementácie návrhu zákona budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy, resp. z vlastných zdrojov na úkor vlastných neúčelových finančných prostriedkov príslušných gestorov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia na zmiernenie následkov podnikateľských subjektov.
2.2.1. Popis návrhu:
Zmena "Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom (dnes len podľa TP) resp. daňovým nákladom bude spotreba z technického preukazu zvýšená o 20%." bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak výšku vplyvu nie je možné vypočítať. Kvantifikácia zmeny Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom (dnes len podľa technického preukazu) resp. daňovým nákladom bude spotreba z technického preukazu zvýšená o 20%“ predpokladá negatívny akruálny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 1,9 tis. eur každoročne v rokoch 2020 2023. Ide o zvýšenie daňovo uznaného výdavku na pohonné hmoty o 20 %. Podľa individuálnych daňových priznaní pre právnické osoby v období 2016-2018, takmer 32 tisíc firiem priznalo spotrebu pohonných látok neuznanú do daňových výdavkov v objeme 44 mil. eur ročne (iba firmy s kladným základom dane). Tieto firmy tak zaplatili na DPPO o približne 9,2 mil. eur navyše (44 mil. eur * sadzba DPPO 21 %). Predmetné opatrenie zvýši daňový výdavok o 20 % čím zníži objem neuznaných daňových výdavkov s fiškálnym vplyvom -1,9 mil. eur za rok.
Zrušenie pokuty za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa všetky náležitosti zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne pokuty.
Ruší sa vyrubenie pokuty za nedodržanie lehoty do 5 dní po skončení lehoty za nepodanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti.
Zavedieme, aby výšku preddavkov na daň z príjmu SZČO vypočítal a oznámil daňovníkovi príslušný Daňový úrad
Zabezpečiť zrušenie nahlasovania zmien finančnej správe, ktoré vie správca dane zistiť na základe svojej vyhľadávacej činnosti podľa § 36 ods. 1 (napr.: zmeny v OR SR)
Vrátenie spotrebnej dane pri likvidácii exspirovaného piva (dočasné korona opatrenie)
Daňová uznateľnosť zlikvidovaného exspirovaného piva (dočasné opatrenie, len na komisionálne zlikvidované expirované pivo, ktoré teraz jednorázovo visí v tankoch)
Upravuje sa predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označeného kontrolnou známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri
6
2020. Sadzba spotrebnej dane z cigár alebo cigariek bola zákonom č. 296/2016 Z. z. upravená s účinnosťou k 1. februáru 2019 a zároveň zákonom č. 269/2017 Z. z. bolo stanovené obdobie dopredaja spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek so sadzbou spotrebnej dane účinnou do 31. januára 2019. Nakoľko od začatia obdobia pandémie boli povinne zatvorené špecializované predajne týchto výrobkov ako aj zariadenia, kde sa tieto výrobky najviac predávajú (bary, hotely, lobby bary....), subjektom podnikajúcim s týmito výrobkami vznikajú škody. Z dôvodu eliminácie dopadov pandémie sa navrhuje lehotu dopredaja posunúť do 31. mája 2021.
Zmena "Zvýšiť kontrolnú činnosť SOI, no po zistení „drobných nedostatkov“ nepristupovať k súčasnej povinnej sankcii, ale v prvom kole stanoviť lehotu na odstránenie nedostatkov." zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne nevyrubené pokuty.
Zrušiť povinnosť pravidelných technických, emisných kontrol a povinnosť uložiť pokutu pre vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel avšak nie je používané v cestnej premávke
Zavedenie verejne dostupného elektronického registra žiadosti o nájom poľnohospodárskej pôdy si bude zrejme vyžadovať investíciu na jeho zriadenie. Výšku potrebných finančných prostriedkov v tejto chvíli nie je možné odhadnúť.
Zníženie minimálnej hranice pokuty pri opakovanom porušení povinností, za ktoré bola uložená pokuta v zmysle zákona č. 152/1995 Z.z. o potravinách podľa § 28 odsek 8 zníži príjem do rozpočtu verejnej správy.
Vypustením povinnosti mať osvedčenie o akreditácii ako jednu z podmienok pre vykonávanie činnosti "kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie" sa znížia príjmy Slovenskej národnej akreditačnej služby v podobe príjmov z poplatkov za akreditáciu subjektu (paušálny ročný poplatok, poplatky za akreditáciu jednotlivých skúšok, akreditačný dohľad a pod.). Výpočet: 3 000.- x 220 subjektov = 660 000 eur
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov ubytovacích zariadení (okrem zariadení sociálnych služieb) predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia príjmy orgánov verejného zdravotníctva spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur. Výpočet: 50.- x 360 prevádzkovateľov = 18 000 eur
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov telovýchovno-športových zariadení predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia príjmy orgánov verejného zdravotníctva spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur. Výpočet: 50.- x 125 prevádzkovateľov = 6250 eur
Vypustením povinnosti prevádzkovateľov zariadení starostlivosti o ľudské telo predkladať príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok sa znížia príjmy orgánov verejného zdravotníctva spojené s vydaním rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur. Výpočet: 50.- x 2 688 prevádzkovateľov = 134 400 eur
Vypustením povinnosti mať osvedčenie o akreditácii ako jednu z podmienok pre vykonávanie činnosti kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie" - meranie hluku v životnom prostredí sa subjektom vykonávajúcim tieto činnosti sa znížia príjmy Slovenskej národnej akreditačnej služby v podobe príjmov z poplatkov za akreditáciu subjektu (paušálny ročný poplatok, poplatky za akreditáciu jednotlivých skúšok, akreditačný dohľad a pod.). Výpočet:3 000.- x 80 subjektov = 240 000 eur
Zrušuje sa povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok. Správny poplatok za schválenie prevádzkového poriadku je 50 Eur.
V roku 2019 bolo predložených na schválenie 2133 prevádzkových poriadkov pre prácu s expozíciou azbestu. Výpočet: 50 x 2133 = 106 650 eur
7
Zrušenie povinnosti platiť poplatky za alikvótne emisie CO, ktoré v ekvivalente CO2 započítané v ročných bilanciách odovzdaných kvót CO2 pre prevádzky zaradené do schémy ETS pravdepodobne zníži príjem do rozpočtu verejnej správy, avšak jeho výšku nie je možné odhadnúť.
Predmetom návrhu zákona je aj úprava, že sa splátka bankového odvodu za tretí a štvrtý kalendárny štvrťrok 2020 neuhrádza.
Súčasnosť
Návrh zákona
Sadzba odvodu na úrovni 0,4 % (rovnaká pre všetky typy bánk a platná na celý základ odvodu) na roky 2020 a na ďalšie kalendárne roky.
Dochádza k úprave, že sa splátka odvodu za tretí a štvrtý kalendárny štvrťrok 2020 neuhrádza.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
-
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
8
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-1 900 000
29 759 000
-1 900 000
-1 900 000
MF SR - Daň z príjmov právnických osôb (112)
-1 900 000
29 759 000
-1 900 000
-1 900 000
MF SR - Daň z príjmov fyzických osôb (111)
Nedaňové príjmy (200)1
-151 921 300
-1 165 300
-1 165 300
-1 165 300
MZ SR
-1 165 300
-1 165 300
-1 165 300
-1 165 300
MF SR
-150 756 000
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-153 821 300
28 593 700
-3 065 300
-3 065 300
9
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2019
2020
2021
2022
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2019
2020
2021
2022
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2 Úhrada bonifikácie úrokov 647 000
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
10