2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci zamestnancom, firmám a SZČO“.
Návrh zákona obsahuje aj niektoré zmeny, ktoré môžu mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Vplyv pri niektorých navrhovaných zmenách nie je možné v súčasnosti vyčísliť, ale predpokladá sa, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy nebude výrazný.
Vplyv tohto materiálu v tejto chvíli nie je rozpočtovo zabezpečený a to z dôvodu akútnej potreby zlepšenia podnikateľského prostredia zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Finančné prostriedky na pokrytie znížených príjmov a zvýšených výdavkov z implementácie návrhu zákona budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy, resp. z vlastných zdrojov na úkor vlastných neúčelových finančných prostriedkov príslušných gestorov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
V súvislosti s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 sa prijímajú ďalšie mimoriadne opatrenia na zmiernenie následkov podnikateľských subjektov.
2.2.1. Popis návrhu:
Zmena "Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom (dnes len podľa TP) resp. daňovým nákladom bude spotreba z technického preukazu zvýšená o 20%." bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, avšak výšku vplyvu nie je možné vypočítať. Kvantifikácia zmeny „Reálna spotreba pohonných hmôt bude daňovým nákladom (dnes len podľa technického preukazu) resp. daňovým nákladom bude spotreba z technického preukazu zvýšená o 20%“ predpokladá negatívny akruálny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 1,9 tis. eur každoročne v rokoch 2020 až 2023. Ide o zvýšenie daňovo uznaného výdavku na pohonné hmoty o 20 %. Podľa individuálnych daňových priznaní pre právnické osoby v období 2016-2018, takmer 32 tisíc firiem priznalo spotrebu pohonných látok neuznanú do daňových výdavkov v objeme 44 mil. eur ročne (iba firmy s kladným základom dane). Tieto firmy tak zaplatili na DPPO o približne 9,2 mil. eur navyše (44 mil. eur * sadzba DPPO 21 %). Predmetné opatrenie zvýši daňový výdavok o 20 % čím zníži objem neuznaných daňových výdavkov s fiškálnym vplyvom -1,9 mil. eur za rok.
Zrušenie pokuty za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa všetky náležitosti zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne pokuty.
Ruší sa vyrubenie pokuty za nedodržanie lehoty do 5 dní po skončení lehoty za nepodanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti.
Zavedieme, aby výšku preddavkov na daň z príjmu SZČO vypočítal a oznámil daňovníkovi príslušný Daňový úrad
Zabezpečiť zrušenie nahlasovania zmien finančnej správe, ktoré vie správca dane zistiť na základe svojej vyhľadávacej činnosti podľa § 36 ods. 1 (napr.: zmeny v OR SR)
Vrátenie spotrebnej dane pri likvidácii exspirovaného piva (dočasné korona opatrenie)
Daňová uznateľnosť zlikvidovaného exspirovaného piva (dočasné opatrenie, len na komisionálne zlikvidované expirované pivo, ktoré teraz jednorázovo visí v tankoch)
Upravuje sa predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označeného kontrolnou známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri