Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
jún 2020
2. Definícia problému
Z najnovšej Strednodobej predikcie Národnej banky Slovenska, ktorá oproti predchádzajúcemu štvrťroku zhoršila výhľad rastu hrubého domáceho produktu o jeden percentuálny bod vyplýva, že slovenská ekonomika zaznamená v tomto roku prepad o 10,3 %. Národná banka Slovenska navyše v tomto roku očakáva aj zrušenie približne 70.000 pracovných miest. Slovenská ekonomika klesala výraznejšie aj v rámci krajín Európskej únie, kde sa zaradila na štvrté miesto za Francúzsko, Taliansko a Španielsko, pričom celkovo ekonomika Európskej únie klesla v 1. štvrťroku miernejšie ako ukazoval odhad z polovice mája, a síce o 3,2 %.
Na základe vyššie uvedených skutočností sa návrhom zákona vytvára najmä základný zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského prostredia, ktoré je najviac postihnuté opatreniami na zamedzenie šírenia choroby COVID-19 a tým zmiereniu značných ekonomických škôd, ktorým bude Slovenská republika vystavená.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je zmiernenie negatívnych dôsledkov súvisiacich s opatreniami proti pandémii choroby COVID-19 na podnikateľské subjekty v Slovenskej republike. Zároveň sa návrhom zákona odstraňujú zbytočné byrokratické ustanovenia v jednotlivých zákonoch, zrušujú sa viaceré povinnosti, odstraňujú prekážky v podnikaní a znižujú náklady pre podnikateľov. Odstránenie týchto prekážok prispeje k rýchlejšiemu naštartovaniu hospodárstva SR po uvoľnení opatrení po pandémii choroby COVID-19.
Cieľom návrhu zákona je okrem iného aj prispieť k stabilite a vyššej likvidite finančného sektora z tohto dôvodu sa navrhuje, aby banky a pobočky zahraničných bánk neuhrádzali počas obdobia pandémie osobitný odvod až do konca roka 2020.
Cieľom je tiež zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľov prostredníctvom úpravy niektorých povinností, ktoré vyplývajú za zákona o BOZP. Rovnako je cieľom tohto návrhu celkové zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov (zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb) v sociálnom poistení.
V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je cieľom priniesť väčšiu voľnosť zamestnávateľovi, aby ten sám posúdil, kedy je vyhodnotenie koncepcie politiky BOZP podľa § 6 ods. 1 písm. k) zákona o BOZP potrebné, pričom sa môže realizovať aj v nepravidelných intervaloch. V súčasnosti je zamestnávateľ povinný koncepciu politiky BOZP vypracovávať, pravidelne vyhodnocovať a podľa
potreby aktualizovať. Navrhuje sa výslovne upraviť, že koncepcia sa bude nielen aktualizovať „podľa potreby“, ale aj vyhodnocovať „podľa potreby. Táto väčšia voľnosť nahradiť plnenie výlučne administratívnej požiadavky v snahe dodržať určitú pravidelnosť v prípade, keď to nie je potrebné.
4. Dotknuté subjekty
Podľa analýz spoločnosti FinStat na Slovensku pôsobí 15 660 firiem priamo ohrozených ekonomickými dôsledkami krízy spôsobenej pandémiou choroby COVID-19. Spoločne tvoria tržby ročne vo výške 8,7 mld. eur. K tomuto počtu firiem z najviac ohrozených sektorov však treba ešte pripočítať 41 553 samostatne zárobkovo činných osôb. Podľa analýzy malých a stredných podnikov pôsobiacich v odvetviach, ktoré najviac zasiahli karanténne opatrenia, ktorú spracovala Slovak Business Agency, podniká v odvetviach, ktoré najviac zasiahnuté karanténnymi opatreniami, celkovo 53 243 malých a stredných firiem.
Návrh zákona však celoplošný vplyv, preto dotknutými subjektmi budú takmer všetky podnikateľské subjekty na Slovensku.
Právna forma
Počet
Akciové spoločnosti
5311
Spol. s r. o.
210 490
Ostatné obchodné spoločnosti
1 306
Družstvá
1 396
Fyzické osoby - podnikatelia spolu
330 378
SPOLU
548 881
Zdroj: Štatistický úrad SR
Ústredné orgány štátnej správy:
Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo financií SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Generálna prokuratúra, Sociálna poisťovňa, Štatistický úrad SR, Úrad vlády SR, Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR
5. Alternatívne riešenia
Nultým variantom je aktuálny stav podnikateľského prostredia, ktoré je zasiahnuté opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a zároveň je poznačené neúmernou regulačnou záťažou. Realizácia týchto opatrení bude slúžiť na zníženie regulačnej záťaže a zlepšenie podnikateľského prostredia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Okrem jednej zmeny týkajúcej sa dane z príjmov a zmien týkajúcich sa vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné kvantifikovať z rôznych dôvodov, napr. predkladateľ nedisponuje relevantnými údajmi o sankciách udelených za porušenie predmetných ustanovení.
Materiál bude mať výrazný pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Pozitívne vplyvy sa predovšetkým prejavia vo forme nižšej miery pracovného zaťaženia vybraných zamestnancov. Pozitívny vplyv predloženého materiálu možno očakávať aj z dôvodu, že zamestnávateľom a SZČO bude znížená administratívna záťaž, nakoľko nebudú musieť nahlasovať niektoré zmeny napr. zmenu mena a priezviska zamestnanca/SZČO, odhlasovať sa z registra zamestnávateľov, oznamovať začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca atď.. Výrazný pozitívny vplyv bude na banky a pobočky zahraničných bánk, ktoré nebudú musieť uhrádzať počas obdobia pandémie osobitný odvod až do konca roka 2020.
Zmeny, ktoré zapracované do paragrafového znenia návrhu zákona alebo budú uložené gestorom ako úlohy, prinesú hlavne zníženie administratívnych nákladov a niektoré z nich prinesú aj zníženie priamych finančných nákladov podnikateľov. Kvantifikácia pozitívnych vplyvov na podnikateľské prostredie bola možná iba pri štvrtine navrhovaných zmien (v prípade priamych finančných vplyvov iba pri 13 zmenách a v prípade administratívnych nákladov iba pri 24 zmenách). Pri ostatných zmenách však nie je možné pozitívny vplyv kvantifikovať z dôvodu nedostatku vstupných údajov alebo nemožnosti odhadnutia. Pozitívny vplyv materiálu na celé podnikateľské prostredie je 175 918 680 eur v roku 2020. V ďalších rokoch bude pozitívny vplyv materiálu na celé podnikateľské prostredie 25 365 383 eur ročne. Predpokladáme však, že pozitívny vplyv materiálu na podnikateľské prostredie je výrazne vyšší ako vyčíslený vplyv uvedený v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Materiál bude mať aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie týkajúci sa však iba výraznejších zmien.
Materiál bude mať vplyv aj na informatizáciu spoločnosti.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Zdenko Jančok,
zdenko.jancok@mhsr.sk
Veronika Michálková, M.A., LL.M.,
veronika.michalkova@mhsr.sk
Ing. Miloslav Andraško,
miloslav.andrasko@mhsr.sk
12. Zdroje
Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2020 – 2024
Podnety od podnikateľského prostredia
Štatistický úrad SR
Kalkulačka nákladov podnikateľského prostredia (MH SR)
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK