1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „návrh zákona“) predkladá predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) podľa bodu B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 350 z 3. júla 2019 k návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam Európskej únie a rozhodnutiam Európskej únie.
Návrhom zákona sa má zabezpečiť úprava znenia zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“) tak, aby odrážala aktuálny stav ako aj zmeny, ktoré prinieslo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/515“). Nariadenie (EÚ) 2019/515 zrušilo k 19. aprílu 2020 pôvodné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES, ktoré je v súčasnosti implementované zákonom č. 55/2018 Z. z.
Z dôvodu, že nariadenie (EÚ) 2019/515 je priamo účinné, návrhom zákona bude zabezpečená implementácia nariadenia (EÚ) 2019/515 formou menšej úpravy ustanovenia § 9 zákona č. 55/2018 Z. z. tak, aby sa zosúladilo znenie zákona č. 55/2018 Z. z. s nariadením (EÚ) 2019/515. Jednou zo zmien, ktoré prináša nariadenie (EÚ) 2019/515 je možnosť hospodárskeho subjektu vydať dobrovoľné vyhlásenie o vzájomnom uznávaní na účely jednoduchšieho uplatnenia pravidla vzájomného uznávania v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom plánuje sprístupniť výrobok, ktorý nie je regulovaný harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie avšak, ktorý už bol uvedený na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré sa na neho v danom členskom štáte vzťahujú. Zmena § 10 vyplýva z potreby aplikačnej praxe doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora medzi oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru.
Zákon č. 55/2018 Z. z. v súčasnosti zabezpečuje transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti, zastrešuje právnu úpravu procesu poskytovania informácií o technickom pravidle a o prekážkach voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých
2
vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES. Ďalej upravuje práva a povinnosti úradu a orgánu samosprávy pri poskytovaní informácií o prekážke voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi a práva a povinnosti úradu a zodpovedného orgánu pri oznamovaní návrhu technického predpisu na medzinárodnej úrovni podľa Dohody o technických prekážkach obchodu a Dohody o uplatňovaní sanitárnych a fytosanitárnych opatrení.Materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálny vplyv, ani vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
Navrhovateľ zákona: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Zmluva o fungovaní Európskej únie – článok 43, 114 a 337
b)v sekundárnom práve
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (Ú. v. EÚ L 91, 29.3.2019)); gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Úrad vlády SR.
Nariadenie Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi (Ú. V. ES L337, 12.12.1998; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 01/zv. 3) gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 241, 17. 09. 2015); gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Rozhodnutie ESD v prípade C-139/92,Rozhodnutie ESD v prípade C-317/92,Rozhodnutie ESD v prípade C-52/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-61/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-418/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-194/94 CIA Security, Rozhodnutie ESD v prípade C-273/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-279/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-289/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-13/96,Rozhodnutie ESD v prípade C-33/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-145/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-226/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-425/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-314/98,Rozhodnutie ESD v prípade C-443/98 Unilever Italia, Rozhodnutie ESD v prípade C-37/99,Rozhodnutie ESD v prípade C-278/99,Rozhodnutie ESD v prípade C-390/99 Canal Satélite Digital, Rozhodnutie ESD v prípade C-159/00,Rozhodnutie ESD v prípade C-267/03 Lindberg, Rozhodnutie ESD v prípade C-89/04 Mediacabel, Rozhodnutie ESD v prípade C-303/04,Rozhodnutie ESD v prípade C-20/05 Schwibbert, Rozhodnutie ESD v prípade C-65/05,Rozhodnutie ESD v prípade C-433/05 Lars Sandström, Rozhodnutie ESD v prípade C-109/08,Rozhodnutie ESD v prípade
8
C-190/09,Rozhodnutie ESD v prípade C-510/09,Rozhodnutie ESD v prípade C-361/10,Rozhodnutie ESD v prípade C-217/11,Rozhodnutie ESD v prípade C-26/11 Belgische Petroleum Unie, Rozhodnutie ESD v prípade C-213/11 Fortuna, Rozhodnutie ESD v prípade C-307/13 Lars Ivansson, Rozhodnutie ESD v prípade C-307/13,Rozhodnutie ESD v prípade C-98/14 Berlington Hungary, Rozhodnutie ESD v prípade C-251/14 György Balázs, Rozhodnutie ESD v prípade C-98/14,Rozhodnutie ESD v prípade C-336/14.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Nariadenie (EÚ) 2019/515 sa uplatňuje od 19. apríla 2020.
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Nebolo začaté.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne (ak je právny akt prebraný náležite, t. j. v zodpovedajúcej právnej forme, včas, v celom rozsahu a správne). (Pozn. Návrh právneho predpisu je úplne zlučiteľný s právom Európskej únie.)
b)čiastočne (uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu),
-
c)ak nie je, uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu
-
9
B. Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu, nakoľko návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „návrh zákona“) v jednotlivých novelizačných bodoch upravuje odkazy v poznámkach pod čiarou na nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (Ú. v. EÚ L 91, 29.3.2019) (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/515“), ktoré nahradilo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré sú v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES (ďalej len „nariadenie (ES) č. 764/2008“), v dôsledku čoho sa aktualizujú poznámky pod čiarou.
K bodu 2
Znenie § 4 ods. 1 písm. b) sa zosúlaďuje s definíciou zavedenou v § 2 písm. i) zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“).
K bodu 3
V § 8 ods. 1 sa dopĺňa právo Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu osobitného poskytovania informácií o návrhu technického predpisu z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov.
K bodu 4
V § 9 ods. 1 sa pôvodné písmeno b) navrhuje upraviť z dôvodu zosúladenia zákona č. 55/2018 Z. z. s nariadením (EÚ) 2019/515, ktoré na rozdiel od nariadenia (ES) č. 764/2008 túto povinnosť kontaktným miestam pre výrobky neukladá. Navrhované znenie ustanovuje právo úradu metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu osobitného poskytovania informácií o technickom pravidle z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov.
K bodu 5
Ide o doplnenie postupu orgánu štátnej správy alebo orgánu územnej samosprávy, ktorý vydal rozhodnutie podľa nariadenia (EÚ) 2019/515, ktorý má podľa nariadenia informovať o takomto rozhodnutí nielen Európsku komisiu, ale aj členské štáty Európskej únie a štáty, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, pričom toto rozhodnutie v zmysle článku 2 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/515 musí obmedzovať alebo zamietať prístup výrobkov na trh Slovenskej republiky a byť vydané na základe vnútroštátneho technického pravidla uplatňovaného v členskom štáte (v Slovenskej republike). Zároveň sa upravuje rozsah
10
subjektov, ktoré majú byť informované o štáty, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore z dôvodu, že členským štátom v zmysle nariadenia (EÚ) 2019/515 je nielen členský štát Európskej únie, ale aj štát, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.K bodu 6
§ 9 sa dopĺňa odsekom 4, ktorým sa na vnútroštátnej úrovni v súlade s článkom 4 ods. 1, 4 a 5 ustanovuje forma sprístupnenia vyhlásenia o vzájomnom uznávaní, ktoré môže dobrovoľne vydať hospodársky subjekt podľa čl. 4 nariadenia (EÚ) 2019/515 na účely posúdenia podľa článku 5 nariadenia (EÚ) 2019/515, nakoľko členský štát je oprávnený určiť si formu sprístupnenia tohto dokumentu. Ak sa hospodársky subjekt rozhodne dobrovoľne vydať vyhlásenie o vzájomnom uznávaní (ďalej len „vyhlásenie“), sprístupní ho buď listinne alebo elektronicky. Elektronickým sprístupnením sa rozumie napríklad zverejnenie vyhlásenia on-line (na webovom sídle hospodárskeho subjektu) alebo elektronickou poštou, a to v štátnom jazyku. Vyhlásenie je sprístupňované štátnym orgánom, ktoré ho potrebujú v slovenskom jazyku z dôvodu následného jednoduchšieho a rýchlejšieho posúdenia vyhlásenia podľa článku 5 nariadenia (EÚ) 2019/515, jeho pravosti a obsahu tak, aby zistili všetky potrebné informácie o výrobku, ktorý posudzujú v rámci jeho kontroly a následného možného povolenia uvádzania na trh, prípadne pozastavenia alebo obmedzenia ďalšieho sprístupňovania posudzovaného výrobku na trhu.
K bodu 7
Navrhovaná zmena § 10 ods. 1 vyplýva z potreby aplikačnej praxe, doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora – oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru, pričom sú tieto subjekty následne povinné v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi oznamovať plánovanie vytvorenia prekážok voľného pohybu tovaru úradu tak, aby sa zachovala rýchla výmena informácii o týchto prekážkach medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou, ako aj lepšie fungovanie voľného pohybu tovaru v rámci územia Európskej únie. Uvedené vyplynulo aj z aplikačného problému, kedy Únia Autodopravcov Slovenska neoznámila plánovaný štrajk, ktorý následne spôsobil veľký kolaps v cestnej preprave, a tým spôsobil prekážky voľného pohybu tovaru.
Oznamovacie subjekty informujú úrad o prekážkach voľného pohybu tovaru spolu s uvedením presného miesta a času trvania prekážok voľného pohybu tovaru. Údaje, ktoré oznamovacie subjekty poskytujú úradu budú vyžadované v rozsahu názov, adresa elektronickej pošty, meno a priezvisko kontaktnej osoby na účely evidencie týchto subjektov a následnej možnosti informovať ich o vzniknutých prekážkach voľného pohybu tovaru.
Uvedeným subjektom – oznamovacím subjektom, ktoré oznámili úradu svoje údaje v rozsahu podľa navrhovaného znenia § 10 ods. 1 (názov, adresa elektronickej pošty, meno a priezvisko kontaktnej osoby) bude rovnako ako orgánom územnej samosprávy úrad doručovať informácie o prekážkach voľného pohybu tovaru, ktoré vznikli na území členského štátu alebo na území Slovenskej republiky.
11
V § 10 ods. 2 sa písmenom c) dopĺňa právo úradu metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu poskytovania informácií o prekážkach voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov pri oznamovaní.
K Čl. II
Uvádza sa dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona, pričom vzhľadom na diskrepanciu medzi momentálne účinným zákonom č. 55/2018 Z. z. a nariadením (EÚ) 2019/515 sa navrhuje ustanoviť účinnosť návrhu zákona tak, aby vnútroštátna legislatíva bola čo najskôr zosúladená s právom Európskej únie.
Bratislava 17. júna 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Katarína Surmíková Tatranská v. r.
predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky