1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „návrh zákona“) predkladá predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) podľa bodu B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 350 z 3. júla 2019 k návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam Európskej únie a rozhodnutiam Európskej únie.
Návrhom zákona sa zabezpečiť úprava znenia zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“) tak, aby odrážala aktuálny stav ako aj zmeny, ktoré prinieslo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/515“). Nariadenie (EÚ) 2019/515 zrušilo k 19. aprílu 2020 pôvodné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES, ktoré je v súčasnosti implementované zákonom č. 55/2018 Z. z.
Z dôvodu, že nariadenie (EÚ) 2019/515 je priamo účinné, návrhom zákona bude zabezpečená implementácia nariadenia (EÚ) 2019/515 formou menšej úpravy ustanovenia § 9 zákona č. 55/2018 Z. z. tak, aby sa zosúladilo znenie zákona č. 55/2018 Z. z. s nariadením (EÚ) 2019/515. Jednou zo zmien, ktoré prináša nariadenie (EÚ) 2019/515 je možnosť hospodárskeho subjektu vydať dobrovoľné vyhlásenie o vzájomnom uznávaní na účely jednoduchšieho uplatnenia pravidla vzájomného uznávania v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom plánuje sprístupniť výrobok, ktorý nie je regulovaný harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie avšak, ktorý bol uvedený na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré sa na neho v danom členskom štáte vzťahujú. Zmena § 10 vyplýva z potreby aplikačnej praxe doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora medzi oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru.
Zákon č. 55/2018 Z. z. v súčasnosti zabezpečuje transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti, zastrešuje právnu úpravu procesu poskytovania informácií o technickom pravidle a o prekážkach voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých
2
vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES. Ďalej upravuje práva a povinnosti úradu a orgánu samosprávy pri poskytovaní informácií o prekážke voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi a práva a povinnosti úradu a zodpovedného orgánu pri oznamovaní návrhu technického predpisu na medzinárodnej úrovni podľa Dohody o technických prekážkach obchodu a Dohody o uplatňovaní sanitárnych a fytosanitárnych opatrení.
Materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálny vplyv, ani vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
16. 12. 2019 – 3. 1. 2020
14. 05. 2020 - 22. 5. 2020
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
jún 2020
2.Definovanie problému
Návrhom zákona sa zabezpečiť úprava znenia zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“) tak, aby odrážala aktuálny stav ako aj zmeny, ktoré prinieslo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/515“).
3.Ciele a výsledný stav
Predmetom návrhu zákona je zabezpečiť implementáciu nariadenia (EÚ) 2019/515 formou úpravy ustanovenia § 9 zákona č. 55/2018 Z. z. tak, aby sa zosúladilo znenie zákona č. 55/2018 Z. z. s nariadením (EÚ) 2019/515, nakoľko nariadenie (EÚ) 2019/515 je priamo účinné. Jednou zo zmien, ktoré prináša nariadenie (EÚ) 2019/515 je možnosť hospodárskeho subjektu vydať dobrovoľné vyhlásenie o vzájomnom uznávaní na účely jednoduchšieho uplatnenia pravidla vzájomného uznávania v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom plánuje sprístupniť výrobok, ktorý nie je regulovaný harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie avšak, ktorý bol uvedený na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré sa na neho v danom členskom štáte vzťahujú. Návrh zákona ustanoví formu a jazyk sprístupnenia vyhlásenia o vzájomnom uznávaní tak, ako túto možnosť implementácie predpokladá čl. 4 nariadenia (EÚ) 2019/515, pričom len spresní požiadavky
4
kladené samotným nariadením (EÚ) 2019/515. Cieľom nariadenia (EÚ) 2019/515 je zlepšenie voľného pohybu tovaru, ktorý bol v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte. Navrhovaná zmena § 10 vyplýva z potreby aplikačnej praxe doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora medzi oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, VÚC, obce, iné subjekty verejnej správy.
Hospodárske subjekty sprístupňujúce na trh Slovenskej republiky výrobky, ktoré nie regulované harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore avšak, ktoré boli zároveň uvedené na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré na tieto výrobky kladené v členskom štáte, v ktorom boli prvýkrát uvedené na trh Európskej únie.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Nulový variant v rámci alternatívnych riešení predkladateľ neuplatnil, keďže ide o implementáciu priamo účinného nariadenia (EÚ) 2019/515, ktoré je Slovenská republika povinná prevziať do svojho právneho poriadku.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
5
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
K návrhu zákona boli podľa bodu 5 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov dňa 5. novembra 2019 uskutočnené verejné konzultácie, ktorých sa zúčastnili zástupcovia ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a organizácii, ktorí prejavili záujem o prípravu predmetného návrhu zákona.
Nariadením (EÚ) 2019/515 bola ustanovená nová možnosť hospodárskeho subjektu vydať dobrovoľné vyhlásenie o vzájomnom uznávaní na účely jednoduchšieho uplatnenia pravidla vzájomného uznávania v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, v ktorom plánuje sprístupniť výrobok, ktorý nie je regulovaný harmonizovanými právnymi predpismi Európskej únie avšak, ktorý bol uvedený na trh v inom členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore v súlade s požiadavkami, ktoré sa na neho v danom členskom štáte vzťahujú. Návrh zákona ustanoví len formu a jazyk sprístupnenia vyhlásenia o vzájomnom uznávaní tak, ako túto možnosť implementácie predpokladá čl. 4 nariadenia (EÚ) 2019/515, pričom len spresní požiadavky kladené samotným nariadením (EÚ) 2019/515. V nadväznosti na uvedené preto návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko ide len o dobrovoľnú možnosť vydania vyhlásenia o vzájomnom uznávaní, ktoré však ustanovuje priamo účinné nariadenie (EÚ) 2019/515 a nie návrh zákona, a preto nemá návrh zákona ani priamy ani nepriamy vplyv na podnikateľské prostredie. Je ďalej potrebné podotknúť, že vplyvy na podnikateľské prostredie v rámci tejto novej dobrovoľnej možnosti hospodárskych subjektov vydať vyhlásenie o vzájomnom uznávaní bolo predmetom posudzovania vplyvov v rámci prípravy priamo účinného nariadenia (EÚ) 2019/515.
Nariadenie (EÚ) 2019/515 v článku 9 ods. 1 ukladá kontaktnému miestu pre výrobky zabezpečiť poskytovanie svojich služieb v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám,
6
postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012, pričom túto povinnosť je potrebné splniť do 12. decembra 2020, a teda zverejňovať informácie o výrobkoch a požiadavkách na výrobky prostredníctvom platformy, ktorá bude kompatibilná s európskym webovým sídlom Your Europe. Financovanie týchto činnosti, najmä vytvorenie a udržiavanie databázy obsahujúcej informácie o výrobkoch a požiadavkách na výrobky, vytvorenie a udržiavanie portálu/webového sídla, prostredníctvom ktorého budú tieto informácie sprístupnené/zverejnené a prípadných iných potrebných činností, bude potrebné riešiť špecificky prostredníctvom vyčíslenia vplyvov na rozpočet verejnej správy v rámci vypracovania štúdie uskutočniteľnosti a nadväzujúceho Akčného plánu implementácie nariadenia č. 2018/1724 o zriadení jednotnej digitálnej brány v podmienkach Slovenskej republiky Úradom podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu do 31. marca 2020 v zmysle úlohy B.3. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 335/2019 z 3. júla 2019 k Implementácii nariadenia EP a Rady č. 201/1724 o zriadení jednotnej digitálnej brány v podmienkach SR.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Veronika Cubová,
veronika.cubova@normoff.gov.sk
.
12.Zdroje
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Zmluva o fungovaní Európskej únie – článok 43, 114 a 337
b)v sekundárnom práve
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (Ú. v. L 91, 29.3.2019)); gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Úrad vlády SR.
Nariadenie Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi (Ú. V. ES L337, 12.12.1998; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 01/zv. 3) gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú. v. L 241, 17. 09. 2015); gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Rozhodnutie ESD v prípade C-139/92,Rozhodnutie ESD v prípade C-317/92,Rozhodnutie ESD v prípade C-52/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-61/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-418/93,Rozhodnutie ESD v prípade C-194/94 CIA Security, Rozhodnutie ESD v prípade C-273/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-279/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-289/94,Rozhodnutie ESD v prípade C-13/96,Rozhodnutie ESD v prípade C-33/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-145/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-226/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-425/97,Rozhodnutie ESD v prípade C-314/98,Rozhodnutie ESD v prípade C-443/98 Unilever Italia, Rozhodnutie ESD v prípade C-37/99,Rozhodnutie ESD v prípade C-278/99,Rozhodnutie ESD v prípade C-390/99 Canal Satélite Digital, Rozhodnutie ESD v prípade C-159/00,Rozhodnutie ESD v prípade C-267/03 Lindberg, Rozhodnutie ESD v prípade C-89/04 Mediacabel, Rozhodnutie ESD v prípade C-303/04,Rozhodnutie ESD v prípade C-20/05 Schwibbert, Rozhodnutie ESD v prípade C-65/05,Rozhodnutie ESD v prípade C-433/05 Lars Sandström, Rozhodnutie ESD v prípade C-109/08,Rozhodnutie ESD v prípade
8
C-190/09,Rozhodnutie ESD v prípade C-510/09,Rozhodnutie ESD v prípade C-361/10,Rozhodnutie ESD v prípade C-217/11,Rozhodnutie ESD v prípade C-26/11 Belgische Petroleum Unie, Rozhodnutie ESD v prípade C-213/11 Fortuna, Rozhodnutie ESD v prípade C-307/13 Lars Ivansson, Rozhodnutie ESD v prípade C-307/13,Rozhodnutie ESD v prípade C-98/14 Berlington Hungary, Rozhodnutie ESD v prípade C-251/14 György Balázs, Rozhodnutie ESD v prípade C-98/14,Rozhodnutie ESD v prípade C-336/14.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Nariadenie (EÚ) 2019/515 sa uplatňuje od 19. apríla 2020.
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Nebolo začaté.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne (ak je právny akt prebraný náležite, t. j. v zodpovedajúcej právnej forme, včas, v celom rozsahu a správne). (Pozn. Návrh právneho predpisu je úplne zlučiteľný s právom Európskej únie.)
b)čiastočne (uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu),
-
c)ak nie je, uviesť dôvody, predpokladaný termín a spôsob dosiahnutia úplného súladu
-
9
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu, nakoľko návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „návrh zákona“) v jednotlivých novelizačných bodoch upravuje odkazy v poznámkach pod čiarou na nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/515 z 19. marca 2019 o vzájomnom uznávaní tovaru, ktorý je v súlade s právnymi predpismi uvedený na trh v inom členskom štáte a o zrušení nariadenia (ES) č. 764/2008 (Ú. v. L 91, 29.3.2019) (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/515“), ktoré nahradilo nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 764/2008 z 9. júla 2008, ktorým sa ustanovujú postupy týkajúce sa uplatňovania určitých vnútroštátnych technických pravidiel na výrobky, ktoré v súlade s právnymi predpismi uvedené na trh v inom členskom štáte, a ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 3052/95/ES (ďalej len „nariadenie (ES) č. 764/2008“), v dôsledku čoho sa aktualizujú poznámky pod čiarou.
K bodu 2
Znenie § 4 ods. 1 písm. b) sa zosúlaďuje s definíciou zavedenou v § 2 písm. i) zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru (ďalej len „zákon č. 55/2018 Z. z.“).
K bodu 3
V § 8 ods. 1 sa dopĺňa právo Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu osobitného poskytovania informácií o návrhu technického predpisu z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov.
K bodu 4
V § 9 ods. 1 sa pôvodné písmeno b) navrhuje upraviť z dôvodu zosúladenia zákona č. 55/2018 Z. z. s nariadením (EÚ) 2019/515, ktoré na rozdiel od nariadenia (ES) č. 764/2008 túto povinnosť kontaktným miestam pre výrobky neukladá. Navrhované znenie ustanovuje právo úradu metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu osobitného poskytovania informácií o technickom pravidle z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov.
K bodu 5
Ide o doplnenie postupu orgánu štátnej správy alebo orgánu územnej samosprávy, ktorý vydal rozhodnutie podľa nariadenia (EÚ) 2019/515, ktorý má podľa nariadenia informovať o takomto rozhodnutí nielen Európsku komisiu, ale aj členské štáty Európskej únie a štáty, ktoré zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, pričom toto rozhodnutie v zmysle článku 2 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2019/515 musí obmedzovať alebo zamietať prístup výrobkov na trh Slovenskej republiky a byť vydané na základe vnútroštátneho technického pravidla uplatňovaného v členskom štáte (v Slovenskej republike). Zároveň sa upravuje rozsah
10
subjektov, ktoré majú byť informované o štáty, ktoré zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore z dôvodu, že členským štátom v zmysle nariadenia (EÚ) 2019/515 je nielen členský štát Európskej únie, ale aj štát, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore.
K bodu 6
§ 9 sa dopĺňa odsekom 4, ktorým sa na vnútroštátnej úrovni v súlade s článkom 4 ods. 1, 4 a 5 ustanovuje forma sprístupnenia vyhlásenia o vzájomnom uznávaní, ktoré môže dobrovoľne vydať hospodársky subjekt podľa čl. 4 nariadenia (EÚ) 2019/515 na účely posúdenia podľa článku 5 nariadenia (EÚ) 2019/515, nakoľko členský štát je oprávnený určiť si formu sprístupnenia tohto dokumentu. Ak sa hospodársky subjekt rozhodne dobrovoľne vydať vyhlásenie o vzájomnom uznávaní (ďalej len „vyhlásenie“), sprístupní ho buď listinne alebo elektronicky. Elektronickým sprístupnením sa rozumie napríklad zverejnenie vyhlásenia on-line (na webovom sídle hospodárskeho subjektu) alebo elektronickou poštou, a to v štátnom jazyku. Vyhlásenie je sprístupňované štátnym orgánom, ktoré ho potrebujú v slovenskom jazyku z dôvodu následného jednoduchšieho a rýchlejšieho posúdenia vyhlásenia podľa článku 5 nariadenia (EÚ) 2019/515, jeho pravosti a obsahu tak, aby zistili všetky potrebné informácie o výrobku, ktorý posudzujú v rámci jeho kontroly a následného možného povolenia uvádzania na trh, prípadne pozastavenia alebo obmedzenia ďalšieho sprístupňovania posudzovaného výrobku na trhu.
K bodu 7
Navrhovaná zmena § 10 ods. 1 vyplýva z potreby aplikačnej praxe, doplniť orgány štátnej správy ako aj iné subjekty súkromného sektora oznamovacie subjekty, ktoré rovnako ovplyvňujú a rozhodujú o vzniku prekážok voľného pohybu tovaru na území Slovenskej republiky a ktoré môžu viesť k vážnemu narušeniu voľného pohybu tovaru, pričom tieto subjekty následne povinné v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi oznamovať plánovanie vytvorenia prekážok voľného pohybu tovaru úradu tak, aby sa zachovala rýchla výmena informácii o týchto prekážkach medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou, ako aj lepšie fungovanie voľného pohybu tovaru v rámci územia Európskej únie. Uvedené vyplynulo aj z aplikačného problému, kedy Únia Autodopravcov Slovenska neoznámila plánovaný štrajk, ktorý následne spôsobil veľký kolaps v cestnej preprave, a tým spôsobil prekážky voľného pohybu tovaru.
Oznamovacie subjekty informujú úrad o prekážkach voľného pohybu tovaru spolu s uvedením presného miesta a času trvania prekážok voľného pohybu tovaru. Údaje, ktoré oznamovacie subjekty poskytujú úradu budú vyžadované v rozsahu názov, adresa elektronickej pošty, meno a priezvisko kontaktnej osoby na účely evidencie týchto subjektov a následnej možnosti informovať ich o vzniknutých prekážkach voľného pohybu tovaru.
Uvedeným subjektom oznamovacím subjektom, ktoré oznámili úradu svoje údaje v rozsahu podľa navrhovaného znenia § 10 ods. 1 (názov, adresa elektronickej pošty, meno a priezvisko kontaktnej osoby) bude rovnako ako orgánom územnej samosprávy úrad doručovať informácie o prekážkach voľného pohybu tovaru, ktoré vznikli na území členského štátu alebo na území Slovenskej republiky.
11
V § 10 ods. 2 sa písmenom c) dopĺňa právo úradu metodicky usmerňovať jednotlivé povinné subjekty a zainteresované strany v rámci postupu poskytovania informácií o prekážkach voľného pohybu tovaru podľa nariadenia Rady (ES) č. 2679/98 zo 7. decembra 1998 o fungovaní vnútorného trhu vo vzťahu k voľnému pohybu tovaru medzi členskými štátmi z dôvodu ustanovenia jednotného postupu uvedených subjektov pri oznamovaní.
K Čl. II
Uvádza sa dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona, pričom vzhľadom na diskrepanciu medzi momentálne účinným zákonom č. 55/2018 Z. z. a nariadením (EÚ) 2019/515 sa navrhuje ustanoviť účinnosť návrhu zákona tak, aby vnútroštátna legislatíva bola čo najskôr zosúladená s právom Európskej únie.
Bratislava 17. júna 2020
Igor Matovič v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Katarína Surmíková Tatranská v. r.
predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu
a skúšobníctvo Slovenskej republiky