Bratislava jún 2020
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony
___________________________________________________________________________
Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republikys c h v a ľ u j enávrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony.
Predkladajú:
MarekHattasv.r.MichalŠipošv.r.Jozef Lukáčv.r.Martin Čepčekv.r.PeterCmorejv.r.AnnaAndrejuvováv.r.Monika Kaveckáv.r.Zita Pleštinskáv.r.Rastislav Jílekv.r.Peter Libav.r.Marek Šefčíkv.r.Martina Brisudováv.r.Anna Záborskáv.r.Jana Majorová Garstkováv.r.Peter Dobešv.r. Milan Kuriakv.r. Andrej Stančíkv.r.Tomáš Šudíkv.r.Lucia Drábikováv.r.Richard Vašečkav.r.Milan Potockýv.r.Ján Szöllözv.r.Milan Vetrákv.r.
Juraj Šeligav.r.Tomáš Valášekv.r.Tomáš Lehotskýv.r.Ján Benčíkv.r.Alexandra Pivkováv.r.VieraLeščákováv.r.Jana Žitňanskáv.r.Peter Vonsv.r.Marcel Mihalikv.r.Radovan Marcinčinv.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ......2020
ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. sa mení takto:
1.Slová „podľa § 79 ods. 6“ sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami „podľa § 79 ods. 5“ a slová „podľa § 79 ods. 7“ sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami „podľa § 79 ods. 6“.
2.V § 4 ods. 3 druhej vete sa vypúšťa bodkočiarka a text za bodkočiarkou.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10 sa vypúšťa.
3.V § 40 ods. 2 sa slová „podľa § 79 ods. 3, 4, 6 alebo 7“ sa nahrádzajú slovami „podľa § 79 ods. 3, 4, 5 alebo 6“.
4.V § 77 ods. 9 písm. r) sa slová „podľa § 79 ods. 3, 4 a 6“ sa nahrádzajú slovami „podľa § 79 ods. 3, 4 a 5“.
5.V § 79 ods. 3 sa vypúšťajú slová „za podmienok podľa odseku 5“ .
6.V § 79 ods. 4 sa vypúšťajú slová „za podmienok podľa odseku 5“ .
7.V § 79 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajšie odseky 6 až 10 sa označujú ako odseky 5 až 9.
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 523/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona č. 233/1998 Z. z., zákona č. 255/2007 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 535/2008 Z. z., zákona č. 113/2010 Z. z., zákona č. 371/2012 Z. z., zákona č. 160/2014 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z. a zákona č. 73/2020 Z. z. sa mení takto:
V § 26a sa vypúšťa odsek 2.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 sa vypúšťa.
Čl. III
Zákon Slovenskej národnej rady č.
401/1990 Zb.
o meste Košice v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 109/1993 Z. z., zákona č. 222/2006 Z. z., zákona č. 273/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 258/2009 Z. z., zákona č. 354/2012 Z. z., zákona č. 160/2014 Z. z., zákona č. 386/2014 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z. a zákona č. 73/2020 Z. z. sa mení takto:
V § 21a sa vypúšťa odsek 2.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6d sa vypúšťa.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2020.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je posilniť kompetencie samosprávy a vypustiť podmienku podania petície, ktorou sa občania obce sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier. Následkom vypustenia tejto podmienky bude obciam umožnené prijať všeobecne záväzné nariadenie, ktorým zakážu hazardné hry na svojom území, čím sa posilní kompetencia samosprávy v oblasti regulácie hazardných hier.
V súčasnosti je prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce o zákaze hazardných hier na celom jej území podmienené existenciou petície, ktorú musí podporiť najmenej 30 % obyvateľov obce, resp. 15 % občanov obce v prípade Bratislavy a Košíc. Z toho dôvodu je obmedzenie hazardu na území obce veľmi problematické. Následkom súčasnej právnej úpravy je, že obec nedokáže včas zabezpečiť ochranu záujmov obyvateľov pred negatívnymi dôsledkami hazardu. Právne poriadky členských štátov Európskej únie nepodmieňujú zákaz hazardu predložením petície obyvateľov obce.
Zloženie samosprávnych zastupiteľstiev vyjadruje vôľu obyvateľov, ktorí prostredníctvom komunálnych volieb udelili poslancom samosprávnych zastupiteľstiev mandát na ich zastupovanie. Vychádzajúc z legitimity samosprávnych zastupiteľstiev je podmienka petície na prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce zakazujúceho hazardné hry na svojom území nadbytočná.
V súvislosti s petíciou sa najviac problematickým javí pojem „verejný poriadok“ a jeho kvalifikované narušenie. V zmysle legislatívnych pravidiel a legislatívno-technických pokynov sa pri tvorbe legislatívy vyžaduje používať iba také pojmy a termíny, ktoré v právnom poriadku Slovenskej republiky jasne definované. V prípade absencie vymedzenia pojmu „verejný poriadok“ nie je možné posúdiť účel petície ako predpokladu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, ktorým sa obmedziť prevádzkovanie hazardných hier. V právnych predpisoch Slovenskej republiky používaný pojem „verejný poriadok“ je nedostatočne určitým právnym pojmom, Nemožno rozumne predpokladať, aby sa tento pojem vykladal úplne identicky v priestupkovom práve, v právnej úprave zákona o pobyte cudzincov alebo dokonca v zákone o spotrebiteľských úveroch. Z aplikačnej súdnej praxe vyplýva, že správne súdy skúmajú podmienku petície a vyžadujú od obce skúmanie narúšania verejného poriadku, nielen po formálnej stránke, ale aj po materiálnej, pričom predstavy občanov podporujúcich petíciu o narúšaní verejného poriadku nemusia vždy zodpovedať predstave súdu. Ústavný súd Slovenskej republiky pripustil pluralitu v obsahu pojmu „verejný poriadok“ na účely prijatia všeobecne záväzného nariadenia, avšak obec a ani samotný petičný výbor objektívne nie schopní preskúmavať narúšanie verejného poriadku v situácii, kedy je obsah tohto pojmu právne neurčitý a jednotliví občania môžu legitímne vzhliadať narúšanie verejného poriadku z rôznych dôvodov. Pre obce a mestá je potom veľmi ťažké zabezpečovať podklady, ktorými by preukazovali kvalifikované narúšanie verejného poriadku a jeho skúmanie, a to práve z dôvodu nedostatočnej určitosti obsahu pojmu verejný poriadok, ktorým ho napĺňajú aj
jednotliví občania podporujúci petíciu. Z uvedených dôvodov navrhujeme podmienku petície zo zákona vypustiť.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá však vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 6
Body 1 6 legislatívno-technickou úpravou, súvisiacou s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia.
K bodu 7
Navrhuje sa odstránenie požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia, ktorým obce zakážu prevádzkovanie hazardných hier na svojom území. Daná úprava sa navrhuje z dôvodu nejednoznačnosti náležitostí predmetnej petície ako aj s dôvodu neprimeraného zásahu do samospráv obcí. V súčasnosti je zrejmé, že vôľa ľudí je v súčasnosti, napriek vyzbieraným podpisom a schváleným všeobecne záväzným nariadením obcí, napádaná a nerealizuje sa.
K čl. II
Ide o legislatívno-technickú úpravu, súvisiacu s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herne alebo kasína na území obce resp. mesta.
K čl. III
Ide o legislatívno-technickú úpravu, súvisiacu s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herne alebo kasína na území obce, resp. mesta.
K čl. IV
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. októbra 2020.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
- úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
pozitívne
žiadne
negatívne
1.vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2.vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3.sociálne vplyvy
X
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
-sociálnu exkluziu ,
X
-rovnosť príležitostí a rodová rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4.vplyvy na životné prostredie
X
5.vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy. Návrh predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá však vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.