Preto Komisia žiada vyznačenie aj negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie, napr. v súvislosti:
-so zavedením vstupného preverenia predpokladov pre ekologickú poľnohospodársku výrobu u žiadateľa, ktorý predkladá žiadosť o vykonanie vstupného preverenia inšpekčnej organizácii
-ustanovujú údaje a prílohy, ktoré musí žiadateľ o registráciu do registra prevádzkovateľov uviesť pri registrácii činnosti ( § 7)
-s povinnosťami prevádzkovateľa (§ 11)
a) vykonávať ekologickú poľnohospodársku výrobu podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov,1)
b) mať uzavretú s inšpekčnou organizáciou písomnú zmluvu o výkone úradnej kontroly a certifikácie počas celej doby, po ktorú je zapísaný v registri prevádzkovateľov,
c) písomne v listinnej forme alebo elektronickej forme informovať inšpekčnú organizáciu o dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby z tretích krajín, ) najneskôr desať dní pred týmto dovozom; v informácii je povinný uviesť pôvod, druh, množstvo, dátum a miesto dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby z tretích krajín.13)
Prevádzkovateľ je povinný uhradiť inšpekčnej organizácii náklady na vykonanie rozboru vzorky produktu ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo rozboru vzorky produktu z konverzie ) odobratej pri úradnej kontrole, ) ak sa na základe rozboru zistí, že produkt ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produkt z konverzie14) nespĺňa požiadavky podľa osobitných predpisov,1) inak náklady na vykonanie rozboru vzorky produktu ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo rozboru vzorky produktu z konverzie, odobratej pri úradnej kontrole, uhrádza inšpekčnej organizácii kontrolný ústav.
-s povinnosťou, že produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby v Slovenskej republike sa povinne označujú (§15)
Komisia odporúča vyčísliť jednotlivé povinnosti v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie.
Po preštudovaní vlastného materiálu má Komisia za to, že materiál nezakladá len pozitívne vplyvy na podnikateľské subjekty, ako uvádza predkladateľ, ale predpokladá, že obsahom návrhu zákona budú aj určité povinnosti, ako napr. zavedenie vstupného preverenia predpokladov pre výrobu, predkladanie žiadostí, či povinnosť uzatvoriť s inšpekčnou organizáciou písomnú zmluvu, povinnosť pravidelného informovania a ďalšie. Z toho dôvodu Komisia odporúča predkladateľovi vyznačiť v príslušnej časti Doložky vybraných vplyvov zároveň negatívne vplyvy na MSP a jednotlivé povinnosti uviesť v príslušných častiach Analýzy vrátane ich kvantifikácie.
Predkladateľ v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie kvantitatívne nevyhodnotil avizované zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov. Komisia preto žiada o doplnenie vyčíslenia administratívnych úspor do časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie, a to aspoň príkladom na 1 podnikateľa napríklad pomocou Kalkulačky nákladov.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V predloženom materiáli je identifikovaný pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy od roku 2021. Negatívny vplyv v sume 25 000 eur ročne sa uvádza ako rozpočtovo zabezpečený v kapitole MPRV SR. V tejto súvislosti Komisia žiada do časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť informáciu o účele použitia uvedených finančných prostriedkov. Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy sa predpokladá v súvislosti so zavedením pokút za priestupky a iné správne delikty za nedodržanie povinností ustanovených návrhom zákona, ktoré budú príjmom štátneho rozpočtu v sume približne 5 000 eur ročne. Komisia berie na vedomie uvedené kvantifikácie, ako aj konštatovanie predkladateľa o rozpočtovej zabezpečenosti negatívneho vplyvu na štátny rozpočet v rozpočte kapitoly MPRV SR.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada uvádzať príjmy kapitoly MPRV SR, resp. Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho v Bratislave, ktorý podľa návrhu zákona ukladá pokuty za priestupky a iné správne delikty. Inšpekčné organizácie nie sú subjektami verejnej správy.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.