Dôvodová správaVšeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov, je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým je opatrenie v oblasti hazardných hier týkajúce sa úhrady odvodov z hazardných hier, a vyriešiť určité aplikačné problémy pri realizácii už prijatých finančných opatrení na zmiernenie následkov koronakrízy.
Z údajov Úradu pre reguláciu hazardných hier vyplýva, že celkovo by prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí prevádzkujú také hazardné hry, z ktorých sa platia paušálne odvody (prevádzkujú technické zariadenia, pri ktorých sa platia odvody podľa počtu takýchto zariadení), mali za rok 2020 zaplatiť na odvodoch do štátneho rozpočtu takmer 100 mil. eur. K 30. aprílu 2020 mali povinnosť zaplatiť polovicu z tohto predpisu odvodu (cca 50 mil. eur), pričom vzhľadom na zatvorenie prevádzok skutočne uhradili len 25 mil. eur. Druhú polovicu z predpisu odvodu do štátneho rozpočtu musia zaplatiť do 31. augusta 2020. Technické zariadenia sa môžu prevádzkovať výlučne v kamenných prevádzkach, konkrétne len v herniach a v kasínach.
Z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov pandémie na prevádzkovateľov hazardných hier sa preto navrhuje odklad úhrady odvodov tak, že termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastala počas obdobia pandémie do účinnosti tohto zákona (tejto novely zákona č. 67/2020 Z. z.), sa posúvajú do konca septembra 2020, a termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastane od účinnosti tohto zákona do 31. augusta 2020, sa posúvajú do konca decembra 2020. Odklad úhrady odvodov však bude umožnený všetkým prevádzkovateľom hazardných hier za komerčných podmienok, to znamená, že za obdobie odkladu budú povinní zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb.
Návrh opatrenia bol posudzovaný Protimonopolným úradom SR (PMÚ SR) ako koordinátorom štátnej pomoci z pohľadu pravidiel štátnej pomoci a minimálnej pomoci. Z oficiálneho stanoviska PMÚ SR vyplýva, že cit. „na základe uvedeného by odklad odvodu do štátneho rozpočtu mal byť umožnený za podmienok, ktoré budú zodpovedať trhovým (komerčným) podmienkam, t. j. predmetným opatrením by nemala byť poskytovaná štátna ani minimálna pomoc“.
Predpokladá sa, že odklad úhrady odvodov využijú len tí prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí majú absolútny výpadok tržieb z dôvodu zatvorenia prevádzok, v ktorých sa prevádzkujú technické zariadenia (platia paušálne odvody). Prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí prevádzkujú hazardné hry, z prevádzkovania ktorých sa platia percentuálne odvody z pohyblivého základu (väčšinou z hernej istiny), odvody doteraz zaplatili v plnej výške, avšak niektorí nie načas. V ich prípade totiž platí, že nižšia intenzita hrania hazardných hier automaticky znamená nižšiu úhradu odvodu, pričom platenie úroku navyše za obdobie odkladu by im zvyšovalo náklady.