B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
K § 101a ods. 1
Cieľom je umožniť športovým organizáciám, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj korešpondenčným spôsobom, tzv. per rollam, alebo realizovať zasadnutie týchto orgánov využitím elektronických prostriedkov, ako je napríklad videokonferencia, čím sa minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste.
K § 101a ods. 2
Dočasná zmena spôsobu prerokovávania a zverejňovania účtovnej závierky a výročnej správy športovej organizácie v období trvania krízovej situácie za cieľ upraviť tento proces tak, aby športová organizácia nestratila spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov podľa § 67 ods. 2 písm. e), pri zachovaní transparentnosti informovania členov športovej organizácie o svojom hospodárení.
K § 101a ods. 3
Navrhované znenie vzhľadom na špecifickosť stavu počas trvania krízovej situácie upravuje povinnosti športovej organizácie mať zriadenú a obsadenú funkciu kontrolóra športovej organizácie tak, aby jej nezriadenie a neobsadenie počas obdobia trvania krízovej situácie a posledného dňa tretieho kalendárneho mesiaca po jej skončení, nemalo za následok stratu spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov.
K § 101a ods. 4
Národný športový zväz povinnosť uskutočniť riadne zasadnutie najvyššieho orgánu najmenej raz za rok. S ohľadom na skutočnosť, že riadne zasadnutie najvyššieho orgánu by malo byť organizované použitím § 101a ods. 1 len mimoriadne, návrh zákona upravuje lehotu na uskutočnenie riadne zasadnutie najvyššieho orgánu národného športového zväzu počas trvania krízovej situácie a bezprostredne po nej, a to najmä v súvislosti so stratou spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov.
K § 101a ods. 5 a 6
Úprava percentuálneho rozdelenia príspevku uznanému športu podľa 69 ods. 4 a 5 umožní efektívne, účelné a hospodárne použitie verejných prostriedkov - príspevku uznanému športu, s prihliadnutím na zrušenie domácich a medzinárodných športových podujatí alebo zmenu termínu ich organizovania a s tým súvisiacou zmenou športovej prípravy, resp. jej obmedzením v súvislosti s vyhlásenou krízovou situáciou na celom území Slovenskej republiky na viac ako mesiac.
K bodu 2
K § 106e ods. 1
Úprava uvedená v ustanovení § 59 ods. 4 sa nepoužije, ak národný športový zväz z dôvodu trvania krízovej situácie v roku 2020 nespĺňa podmienku mať 100 aktívnych športovcov registrovaných za športový klub v registri fyzických osôb v športe, alebo neorganizoval celoštátnu súťaž dospelých alebo celoštátnu súťaž mládeže. Dôvodom tejto úpravy je skutočnosť, že za aktívneho športovca sa považuje v zmysle § 4 ods. 6 športovec, ktorý sa v poslednom roku zúčastnil najmenej na troch súťažiach organizovaných športovou organizáciou, za ktorú je registrovaný v zdrojovej evidencii; za účasť na súťaži sa nepovažuje účasť na súťaži športu pre všetkých. V súvislosti s opatrením Úradu verejného zdravotníctva č. OLP/2731/2020, ktorým sa zakazuje organizovať a usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy podľa § 48 ods. 4 písm. d) zákona č. 355/2007 Z. z. a § 7 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, ako aj v súvislosti s opatrením Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/2576/2020, ktorým sa zakazuje prevádzka telovýchovno-športových zariadení podľa § 22 zákona č. 355/2007 Z. z., národné športové zväzy a národné športové organizácie nemali možnosť získania dostatočného počtu aktívnych športovcov.
K § 106e ods. 2 a 3
Z rovnakého dôvodu aký je uvedený v odseku 1 nie je možné vypočítať podiely uznaných športov pre rok 2021, a preto sa použijú podiely totožné s výškou vypočítaných podielov uznaných športov pre rok 2020. Rovnaká zásada sa uplatní aj pre zohľadnenie váh športových odvetví a váh pre kategóriu mužov, kategóriu žien a zmiešanú kategóriu pre rok 2023 podľa váh uvedených pre rok 2022 (platí pravidlo troch rokov spätne).
Vzhľadom na uvedené sa nebude vydávať nariadenie vlády o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2021.
K § 106e ods. 4
Rovnaká situácia sa vzťahuje aj na príspevok športovcom podľa zoznamu športovcov top tímu v roku 2021, a teda vo výške príspevku jednotlivým športovcom ako v roku 2020, pokiaľ spĺňajú kritériá uvedené v § 3 písm. u) aj v roku 2021, a teda pokiaľ ide športových reprezentantov a zoskupení v individuálnych športoch v kategórii dospelých a talentovaných športovcov zostavený na základe dosiahnutých športových výsledkov na významnej súťaži. Z uvedeného vyplýva, že športovec, ktorý skončil športovú kariéru v roku 2021, nedostane príspevok pre športovcov top tímu v roku 2021.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť opatrení súvisiacich s ochorením COVID-19 sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
V Bratislave 27. mája 2020
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Branislav Gröhling, v. r.
minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky