Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
V čase mimoriadnej situácie týkajúcej sa šírenia vírusu Covid-19 nie je zo súčasného znenia zákona o zájazdoch zrejmé, kedy má cestujúci právo odstúpiť od zmluvy o zájazde bez povinnosti zaplatiť odstupné. Návrhom zákona bude tento problém odstránený, pričom týmto návrhom budú jasne stanovené práva a povinnosti cestujúceho a cestovnej kancelárie. Návrhom zákona sú jasné vymedzené skupiny cestujúcich, ktorým je priznané právo voľby medzi odkladom plnenia alebo vrátením zaplatených platieb za zájazd, ktorý sa neuskutočnil alebo neuskutoční z dôvodu šírenia vírusu Covid-19.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na prístup cestujúcich k informáciám, keďže cestujúci bude musieť byť vyrozumený o tom, že v prípade odkladu plnenia sa na neho vzťahujú všetky práva, ktoré sa podľa zákona o zájazdoch vzťahujú na zájazdy, pričom na takýto odklad plnenia sa vzťahuje takisto ochrana pre prípad úpadku cestovnej kancelárie, ktorú musí mať cestovná kancelária zabezpečenú po celý čas prevádzkovania cestovnej kancelárie.
Informácie poskytované zo strany cestovnej kancelárie v prípade odkladu plnenia majú mať rovnakú formu, akú má zmluva o zájazde, ktorý sa neuskutočnil alebo neuskutoční z dôvodu šírenia vírusu Covid-19, a teda je možné konštatovať, že i takýmto spôsobom sa zvyšuje právna istota tak cestujúcich, ako aj cestovných kancelárií.
Ak by k poskytnutiu zájazdu po odklade plnenia nedošlo, cestujúci má právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré od neho alebo v jeho mene cestovná kancelária prijala na základe zmluvy o zájazde.
Ovplyvnenou skupinou sú v tomto prípade všetci cestujúci, avšak vzhľadom na veľkosť sektora cestovného ruchu nie je možné počet dotknutých subjektov kvantifikovať.