1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________
Číslo: 863/2020
78a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor pri rokovaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78); (ďalej len gestorský výbor) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 115 z 12. mája 2020 po prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie
2
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
II.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený (§ 75 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. ).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) dňa 13. mája 2020 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť (uznesenie č. 34 z 13. mája 2020).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) dňa 13. mája 2020 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť (uznesenie č. 16 z 13. mája 2020).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) dňa ... mája 2020 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcim návrhmi (uznesenie č. 14 z 13. mája 2020).
3
IV.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce návrhy:
1.V čl. I, 4. bode v § 7 ods. 2 sa slovo „zriadení“ nahrádza slovami „nariadení vytvorenia“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
2.V čl. I sa za 8. bod vkladá nový bod 9, ktorý znie:
„9. V § 11 ods. 2 písm. a) sa slová „e) až g)“ nahrádzajú slovami „e) až h)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
3.V čl. I sa za 10. bod vkladá nový bod 11, ktorý znie:
„11. V § 12 ods. 7 sa slová „odseku 16“ nahrádzajú slovami „odsekov 16, 18 a 19“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
4.V čl. I, 11. bode v § 12 odsek 19 znie:
„(19) Ministerstvo zdravotníctva môže vydať výlučne počas krízovej situácie z dôvodu ochorenia COVID 19 povolenie na prevádzkovanie epidemiologickej ambulancie len samosprávnemu kraju alebo právnickej osobe zriadenej alebo založenej samosprávnym krajom, ak
a) je to z hľadiska epidemiologickej situácie opodstatnené,
b) užívacie právo k priestorom, v ktorých sa bude zdravotná starostlivosť poskytovať,
c) priestory podľa písmena b) spĺňajú požiadavky z hľadiska ochrany zdravia.2)“.
4
Epidemiologické ambulancie majú vznikať ako špecifický druh zdravotníckeho zariadenia výlučne v regiónoch, kde je vzhľadom na epidemiologickú situáciu potrebné zvýšiť mieru opatrení na ochranu zdravia zdravotníckych pracovníkov ale aj iných osôb, ktorým sa zdravotná starostlivosť poskytnúť, na mieru, ktorú nie je možné dosiahnuť bežnými, všeobecne platnými hygienickými opatreniami. Samosprávny kraj ako subjekt, ktorý v regióne priamo pôsobí právo iniciatívy pre podanie žiadosti na vytvorenie tohto typu zdravotníckeho zariadenia, no na vytvorenie takejto ambulancie nemá byť právny nárok. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy pre zdravotnú starostlivosť, ochranu zdravia a verejné zdravotné poistenie bude finálne posudzovať potrebu vzniku tejto ambulancie s prihliadnutím na všetky okolnosti.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
5. V čl. I, 14. bode v § 13 ods. 12 písm. a) sa vypúšťajú slová „ak už bolo pridelené,“.
Každý samosprávny kraj pridelené IČO, preto je úprava nadbytočná.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
6. V čl. I, 16. bode v § 15a ods. 1 sa vypúšťajú slová „počas krízovej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19,“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
7. V čl. I, 16. bode v § 15a ods. 3 (druhom v poradí) sa vypúšťajú slová „a rozhodnutie“. Doterajší odsek 3 druhý v poradí sa označí ako odsek 4 a doterajší odsek 4 sa označí ako odsek 5.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
5
8. V čl. I, 18. bode v § 17g ods. 1 a 3 sa za slovo „Ministerstvo“ vkladá slovo „zdravotníctva“.
Legislatívno – technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
9. V čl. I, 21. bode v § 19 ods. 1 písm. k) sa slovo „poskytne“ nahrádza slovom „poskytol“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
10. V čl. I, 23. bode v § 19 ods. 7 sa vypúšťajú slová „a 4“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
11. V čl. I, 23. bode v § 19 ods. 9 prvá veta sa za slovo „Ministerstvo“ vkladá slovo „zdravotníctva“ a na konci prvej vety sa pripája čiarka a tieto slová: „ak pominuli dôvody na jeho vydanie“.
Legislatívno – technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
12. V čl. I sa za 23. bod vkladajú nové body 24 a 25, ktoré znejú:
„24. V § 21 ods. 1 prvej vete sa za slová „samosprávny kraj“ vkladá čiarka a slová „regionálny úrad verejného zdravotníctva“.
25. V § 22 sa slovo „Orgán“ nahrádza slovami „Ak v § 15 a 15a nie je ustanovené inak, orgán“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
6
13. V čl. I, 24. bode v § 25 ods. 4 písm. e) sa za slovo „ministerstvom“ vkladá slovo „zdravotníctva“.
Legislatívno – technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
14. V čl. I, 26. bode, v § 30a ods. 2 úvodnej vete sa vypúšťajú slová „dočasne odbornej“.
Legislatívno – technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
15. V čl. I, 28. bode v § 39 ods. 5 sa za slová „neuskutočňuje okrem“ vkladajú slová „sústavného vzdelávania,“.
Zabezpečuje sa, aby počas krízovej situácie, ktorej dĺžku trvania nemožno odhadnúť, bolo kontinuálne možné ďalšie vzdelávanie pracovníkov v zdravotníctve s ohľadom na potrebu prehlbovania a udržiavania získanej odbornej spôsobilosti v súlade s rozvojom príslušných odborov aj počas trvania krízovej situácie.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
16. V čl. I, 29. bode v § 39b ods. 25 sa slová „podľa § 39b ods. 9 a 11 písm. a) a c)“ nahrádzajú slovami „uvedené v odseku 9 a odseku 11 písm. a ) a c)“.
Legislatívno – technická a štylistická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
17. V Čl. I, 30. bod znie:
„30. V § 42 ods. 5 sa na konci pripája táto veta: „Povinnosť zdravotníckeho pracovníka sústavne sa vzdelávať sa za obdobie krízovej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 považuje za splnenú, ak zdravotnícky pracovník splní podmienky pre hodnotenie sústavného vzdelávania do 180 dní odo dňa, v ktorom bola krízová situácia z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolaná.“.
Legislatívno – technická a štylistická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
7
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
18. V čl. I, 31. bode v § 79 ods. 1 písm. y) sa slová „prevádzkuje mobilné odberové miesto“ nahrádzajú slovami „je držiteľom povolenia na prevádzkovanie mobilného odberového miesta“.
Legislatívno – technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
19. V čl. I, 32. bode v § 79 ods. 1 písm. bg) sa za slovo „ambulancii“ vkladá čiarka a slová „v dočasnej epidemiologickej ambulancii pre dospelých a v dočasnej epidemiologickej ambulancii pre deti a dorast“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
20. V čl. I, 33. bode v § 79 ods. 3 písm. m) sa vypúšťajú slová „a odseku 2“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
21. V čl. I. 34. bode v § 79 ods. 15 písm. m) sa za slovo „osobe“ vkladajú slová „na zistenie ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
22. V čl. I, 35. bode v § 79 ods. 16 písm. e) sa odkaz k poznámke pod čiarou 55o)“ nahrádza odkazom „9aaa)“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
23. V čl. I, 35. bode v § 79 sa na konci vypúšťa poznámka pod čiarou k odkazu 55o).
8
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
24. V čl. I, 38. bode v § 82 ods. 1 písm. b) sa slová „be) a bf)“ nahrádzajú slovami „be) až bh)“.
Dopĺňajú sa chýbajúce sankcie za novoustanovené povinnosti poskytovateľa.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
25. Čl. I sa dopĺňa 40. bodom, ktorý znie:
„40. V § 83 sa odsek 5 dopĺňa treťou vetou, ktorá znie:
„Pokuty uložené regionálnym úradom verejného zdravotníctva príjmom štátneho rozpočtu.“.“.
Dopĺňa sa, koho príjmom budú výnosy z pokút uložených orgánom dozoru.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
26. Čl. I sa dopĺňa 40. bodom, ktorý znie:
„40. Za § 102ak sa vkladá § 102al, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠102al
Prechodné ustanovenie počas trvania krízovej situácie
Vláda Slovenskej republiky môže počas krízovej situácie rozhodnúť, že odbery biologického materiálu na zistenie ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 môže vykonávať aj profesionálny vojak ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktorý je zdravotníckym pracovníkom podľa § 27 ods. 3.“.
Navrhované ustanovenie reaguje na vzniknutú situáciu v súvislosti s potrebou vykonávania odberov vzoriek na diagnostiku ochorenia COVID-19 a umožňuje vláde Slovenskej republiky operatívne rozhodnúť o vykonávaní odberov aj príslušníkmi ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktorí zdravotníckymi pracovníkmi v čase výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie v súvislosti s ohrození verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
9
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
27. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 566/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z., zákona č. 413/2012 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 338/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 183/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 240/2014 Z. z., zákona č. 298/2014 Z. z., zákona č. 25/2015 Z. z., zákona č. 32/2015 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 112/2015 Z. z., zákona č. 140/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 336/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 407/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 285/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 85/2017 Z. z., zákona č. 184/2017 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 266/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 282/2018 Z. z., zákona č. 314/2018 Z. z., zákona č. 317/2018 Z. z., zákona č. 366/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona 105/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 225/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 321/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 382/2019 Z. z., zákona č. 385/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 466/2019 Z. z., zákona č. 467/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., zákona č. 66/2020 Z. z., zákona č. 68/2020 Z. z. a zákona č. 95/2020 Z. z. sa mení takto:
V prílohe č. 1 v položke č. 24 „Zoznamu chorôb z povolania“ pravý stĺpec s názvom „Podmienky vzniku“ znie:
„Pri práci, kde je preukázateľný kontakt s týmito chorobami alebo s infekčným materiálom ako súčasť plnenia pracovných úloh alebo pracovných činností.“.“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Nasledujúce články sa primerane preznačia.
10
Precizovanie textu na jednoznačné vymedzenie podmienok vzniku infekčnej choroby z povolania, aby rôznou interpretáciou podmienok vzniku nedochádzalo k obmedzovaniu posudzovania choroby z povolania u niektorých profesií v rozpore s kritériami pre uznanie choroby z povolania.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
28. V čl. II, 1. bode sa odkaz „2d“ nahrádza odkazom „4aaaa“ a súčasne sa upraví označenie poznámky pod čiarou k tomuto odkazu.
Legislatívno - technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
29. V čl. II, 2. bode v § 7 ods. 9 sa slová „vykonáva ako“ nahrádzajú slovami „poskytuje ako iná“.
Legislatívno - technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
30. V čl. II sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno - technická úprava, zosúladenie pojmov.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
31. V čl. II, 4. bode v nadpise pod § 8d sa slová „krízovej situácie“ nahrádzajú slovami „výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID–19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky“.
Legislatívno - technická úprava, oprava nesprávne použitej legislatívnej skratky.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
11
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
32. V čl. II, 4. bode v § 8d sa na konci pripája bodkočiarka a slová „ustanovenie § 8a sa neuplatňuje.“.
Legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
33. V čl. II, 5. bode v § 14 ods. 1 písm. e) sa v úvodnej vete slovo „vyhlásených“ nahrádza slovom „vyhlásenej“ a v prvom bode sa na konci pripájajú slová „na zistenie ohorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2“.
Precizovanie textu, legislatívno – technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
34. V čl. II, 6. bode v nadpise pod § 49k sa slová „mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19“ nahrádzajú slovami „krízovej situácie“.
Legislatívno - technická úprava, použitie legislatívnej skratky.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
35. V čl. III, 1. bode, v § 3 ods. 19 sa za slová biologického materiálu osobe“ vkladajú slová „na zistenie ochorenia COVID–19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2“ a slovo „vyhlásených“ sa nahrádza slovom „vyhlásenej“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
36. Čl. III, 2. bode sa v § 7 ods. 5 slová „Ak nebolo možné poskytnúť kúpeľnú starostlivosť počas krízovej situácie z dôvodu opatrení vydaných podľa osobitného predpisu7)“ nahrádzajú slovami „Ak nebola poskytnutá kúpeľná starostlivosť počas krízovej situácie“.
V pôvodnom vládnom návrhu textu sa síce navrhovalo rovnaké obdobie predĺženia doby na možnosť
12
poskytnutia kúpeľnej starostlivosti osobe, ktorej bol vystavený návrh na kúpeľnú starostlivosť v čase trvania mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, ale znenie vládneho návrhu textu sa opieralo o opatrenia vydané podľa osobitného predpisu7). Predmetné opatrenia, o ktoré sa opiera znenie vládneho návrhu však neobmedzili poskytovanie zdravotnej starostlivosti v prírodných liečebných kúpeľoch v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 . Osoby, ktorým bol vystavený návrh na kúpeľnú starostlivosť v čase trvania mimoriadnej situácie však v dôsledku obavy a strachu z prípadného nakazenia sa vírusom SARS COV 2 nenastupovali na kúpeľnú starostlivosť. Preto väčšina prírodných liečebných kúpeľov prerušila v čase mimoriadnej situácie svoju činnosť. Ak by bolo schválené znenie podľa vládneho návrhu hrozilo by, že zdravotné poisťovne by neuhradili poskytnutú kúpeľnú starostlivosť z dôvodu, že nedošlo v čase trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti ochorení COVID-19 k obmedzeniu poskytovať zdravotnú starostlivosť v prírodných liečebných kúpeľoch. Pozmeňujúcim návrhom navrhované znenie túto pochybnosť a nejednotný výklad následne schváleného právneho predpisu vylučuje.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
37. V čl. III, 3. bode v § 43a sa slová „predchádzajúcom kalendárnom roku“ nahrádzajú slovami „roku 2020“ a vypúšťajú sa slová „podľa doterajších predpisov“.
Legislatívno - technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
38. V čl. IV, v § 3 ods. 4 písm. e) sa za slovo „poskytovateľovi“ vkladá čiarka a slová „ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie“, slovo „vyhlásených“ sa nahrádza slovom „vyhlásenej“ a za slová „odberu biologického materiálu osobe“ sa vkladajú slová „na zistenie ochorenia COVID–19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
13
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
39. V čl. V, 2. bode, v § 38ev ods. 9 sa slová „verejne zdravotne poistená a“ nahrádzajú slovami „verejne zdravotne poistená, ak“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
40. V čl. V, 2. bode, v § 38ev ods. 16 sa slovo „Poskytovateľ“ nahrádza slovom „Poistenec“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
41. V čl. VI, 2. bode, § 8 ods. 20 prvej vete sa slovo „poskytovanie“ nahrádza slovom „prevádzkovanie“, v druhej vete sa vypúšťajú slová „podľa podielu jej poistencov na celkovom počte poistencov“ a vypúšťa sa tretia veta.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu a vypustenie duplicitnej úpravy vo vzťahu k paušálnej úhrade v súvislosti s epidemiologickou ambulanciou.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
42. V čl. VI, sa za 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 11 ods. 8 sa za slová „Národnému centru zdravotníckych informácií“ vkladajú slová „(ďalej len „národné centrum“)“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno - technická úprava, zavedenie legislatívnej skratky, ktorá sa ďalej používa v zákone.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
43. V čl. VI sa za 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 20 sa odsek 1 dopĺňa písmenom s), ktoré znie:
„s) sprístupňuje Sociálnej poisťovni za účelom aktualizácie ňou vedeného registra údaje a zmeny v údajoch z
14
1. registra zdravotníckych pracovníkov v rozsahu meno, priezvisko, číselný kód zdravotníckeho pracovníka, dátum pridelenia číselného kódu, dátum ukončenia platnosti číselného kódu, dátum pozastavenia platnosti kódu a dátum ukončenia pozastavenia platnosti číselného kódu,
2. registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v rozsahu identifikátor zdravotníckeho zariadenia, druh zdravotníckeho zariadenia, dátum pridelenia číselného kódu, dátum ukončenia platnosti číselného kódu, dátum pozastavenia platnosti číselného kódu, dátum ukončenia pozastavenia platnosti číselného kódu, adresu výkonu odbornej činnosti, ,.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
V roku 2012, keď Sociálna poisťovňa elektronizovala vykazovanie zdravotných výkonov na účely sociálneho poistenia, oslovila Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) s požiadavkou na uzavretie Dohody o poskytovaní aktuálnych údajov o kódoch poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a lekárov, ktorých databázy ÚDZS spravuje. V tom čase ÚDZS informovalo, že nie je nutné uzatváranie Dohody, nakoľko aktualizácia oboch databáz je prístupná na webovej stránke ÚDZS na stiahnutie.
Počnúc júnom 2019 ÚDZS prestalo uvedené údaje zverejňovať s odôvodnením, že kódy zdravotníckych pracovníkov (ošetrujúcich lekárov) z dôvodu ochrany osobných údajov v zmysle zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov ÚDZS na svojom webovom sídle nezverejňuje.
Sociálna poisťovňa tieto dáta potrebuje naďalej aktualizovať. Dôvodom potreby aktualizácie registrov v Sociálnej poisťovni je priebežná úhrada zdravotných výkonov na účely sociálneho poistenia, ktoré môžu byť uhrádzané iba poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a lekárom s platnými kódmi. Na túto činnosť nutne potrebuje aktualizovať dáta:
1. z registra zdravotníckych pracovníkov v rozsahu meno, priezvisko, číselný kód zdravotníckeho pracovníka, dátum pridelenia kódu, dátum ukončenia platnosti kódu,
2. z registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v rozsahu identifikačné číslo, názov, adresu sídla, adresu odborného útvaru, číselný kód poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, dátum pridelenia číselného kódu, dátum ukončenia platnosti číselného kódu.
V súčasnej korona situácii, kedy SP zaznamenala dramatický nárast novohlásených dočasných pracovných neschopností, považujeme za potrebné minimalizovať prekážky brániace automatizovanej kontrole zdravotných výkonov, spôsobujúce zvýšenú potrebu manuálnych vstupov a oneskorenie úhrad za zdravotné výkony.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
15
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
44. V čl. VI, 3. bode sa v § 86zc vypúšťa odsek 1.
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
Navrhujeme vypustiť úpravu predlžovania platnosti zmlúv. Z hľadiska aplikačnej praxe nie je potrebná pre zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
45. V čl. VI, 3. bode v § 86zc odseky 3 a 4 znejú:
„(3) Zmluva o poskytovaní zdravotnej starostlivosti obsahuje dohodu o vzájomnom poskytovaní údajov o poistencovi na účely overenia totožnosti a poistného vzťahu poistenca pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti formou konzultácie prostredníctvom elektronických komunikácii podľa osobitného predpisu102) a na účel úhrady tohto výkonu. Zdravotná poisťovňa a poskytovateľ zdravotnej starostlivosti upravia dohodu podľa prvej vety v zmluvách uzatvorených do dňa účinnosti tohto zákona do 15. júna 2020.
(4) Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“)“ môže zdravotná poisťovňa poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, s ktorým uzatvorenú zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a ktorému uhrádza poskytnutú zdravotnú starostlivosť podľa § 8 ods. 1, uhrádzať paušálnu úhradu alebo preddavok. Podrobnosti o paušálnej úhrade alebo preddavku, výške paušálnej úhrady alebo výške preddavku, spôsobe určenia výšky paušálnej úhrady alebo preddavku a splatnosti paušálnej úhrady alebo preddavku si poskytovateľ zdravotnej starostlivosti a zdravotná poisťovňa dohodnú v zmluve o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Ustanovenie § 8 ods. 1 druhá veta sa uplatňuje podľa dohody s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti v zmluve o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.“.
Legislatívno- technická úprava a štylistická úprava textu. Zároveň sa v odseku 3 upravuje prechodné obdobie, počas ktorého zdravotná poisťovňa a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti uviesť existujúce zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti do súladu s požiadavkami v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti formou konzultácie prostredníctvom elektronických komunikácii. Zároveň sa v odseku 4 upravuje, že úhrada formou preddavku alebo paušálnej úhrady má byť upravená na dobrovoľnej báze.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
16
46. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 úvodnej vete sa vypúšťa slovo „je“.
Legislatívno - technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
47. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 písmeno a) znie:
„a) výška paušálnej úhrady zdravotnej poisťovne za poskytovanie zdravotnej starostlivosti v epidemiologickej ambulancii a v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby, ktorej bolo vydané rozhodnutie o dočasnej zmene povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby, je 11 836 eur mesačne na jednu ambulanciu, pričom podiel zdravotnej poisťovne na paušálnej úhrade zodpovedá podielu poistencov zdravotnej poisťovne na celkovom počte poistencov k 1. januáru 2020; ak sa v epidemiologickej ambulancii poskytuje zdravotná starostlivosť aj po odvolaní krízovej situácie, výšku paušálnej úhrady za poskytovanie zdravotnej starostlivosti v epidemiologickej ambulancii po odvolaní krízovej situácie, výšku úhrad za poskytnutú zdravotnú starostlivosť v epidemiologickej ambulancii, spôsob výpočtu a pravidlá výpočtu týchto úhrad ustanoví vláda nariadením.“.
Navrhovaná úprava odstraňuje duplicitu v návrhu zákona. presne špecifikuje výšku úhradu, ktorú zdravotná poisťovňa uhrádza poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie epidemiologickej ambulancie, a organizátorovi, ktorému bolo vydané rozhodnutie o dočasnej zmene povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby mesačne za poskytovanie zdravotnej starostlivosti a to v zákonom stanovenej výške počas krízovej situácie. Ak bude epidemiologická ambulancia poskytovať zdravotnú starostlivosť aj po skončení krízovej situácie, ceny sa budú určovať nariadením vlády podľa aktuálnej potreby.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
48. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 písm. b) slová dopravnej zdravotnej službe“ nahrádzajú slovami poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie ambulancie dopravnej zdravotnej služby,“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
17
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
49. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 písm. c) sa slová „jazdy držiteľovi“ nahrádzajú slovami „jazdy poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý je držiteľom“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
50. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 písm. d) sa slová „tri eurá“ nahrádzajú slovami „je tri eurá“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
51. V čl. VI, 3. bode v § 86zc ods. 5 písm. e) sa slová „mobilného odberového miesta alebo zariadeniu sociálnej služby“ nahrádza slovami „poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie mobilného odberového miesta, alebo zariadeniu sociálnych služieb“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
52. V čl. VI, 3. bode v poznámke pod čiarou k odkazu 102 sa slová „neskorších predpisov“ nahrádzajú slovami „zákona č. ...../2020 Z. z.“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
53. V čl. VII, 1. bode, v poznámke pod čiarou k odkazu 8 sa na konci pripájajú tieto slová „v znení zákona č. .../2020 Z. z.“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
18
54. V čl. VII, 2. bode, v § 6 ods. 8 sa slová „a vyšetrovacích“ nahrádzajú slovami „vyšetrovacích a liečebných“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
55. Čl. VII sa dopĺňa bodmi 3 až 6, ktoré znejú:
„3. V § 30 ods. 10 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak v § 30a ods. 11 a v § 31a ods. 18 písm. b) nie je ustanovené inak.“.
Zamestnávateľ môže v čase krízovej situácie na základe dohody s poskytovateľom pracovnej zdravotnej služby alebo s poskytovateľom ambulantnej zdravotnej starostlivosti zabezpečiť dohľad nad pracovnými podmienkami alebo posúdenie zdravotnej spôsobilosti zamestnanca na prácu výkonom lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci z dôvodu zdravotného rizika pri práci.
Zamestnávateľ je povinný aj v čase krízovej situácie poskytnúť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva súčinnosť pri prešetrovaní pracovných podmienok a spôsobu práce posudzovanej osoby pri podozrení na chorobu z povolania alebo ohrozenie chorobou z povolania.
Všetky subjekty zároveň postupujú v súlade so všeobecnými opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia.
4.V § 30a ods. 10 písm. a) a b) sa na konci pripájajú tieto slová: „ak v odseku 11 nie je ustanovené inak,“.
5.V § 30a ods. 10 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová „ak v odseku 11 nie je ustanovené inak.“.
6.V § 30a sa za odsek 10 vkladá nový odsek 11, ktorý znie:
„(11) Poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby podľa odseku 10 môžu v čase krízovej situácie vykonávať činnosti podľa odseku 2 písm. a) a c) na pracovisku zamestnávateľa a činnosť podľa odseku 2 písm. b) v ambulancii len na základe vzájomnej dohody medzi zamestnávateľom a poskytovateľom pracovnej zdravotnej služby alebo medzi zamestnávateľom a poskytovateľom ambulantnej zdravotnej starostlivosti z dôvodu zdravotného rizika pri práci za dodržania opatrení na ochranu zdravia zamestnancov podľa aktuálnej epidemiologickej situácie.“.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 12“.
19
Odôvodnenie k bodom 4,5,6.
Pri dohľade nad pracovnými podmienkami a poradenstve zameranom na ochranu zdravia pri práci na pracovisku zamestnávateľa je potrebný konsenzus medzi zamestnávateľom a poskytovateľom pracovnej zdravotnej služby.
Pri výkone lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, vykonávaných vzhľadom na zdravotné riziko a bezpečnosť pri práci, je potrebné rešpektovať aktuálny režim prevádzky ambulantných zdravotníckych zariadení a štandardné postupy pre zdravotníkov počas pandémie COVID-19. Z toho dôvodu je aj výkon lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci podmienený konsenzom medzi zamestnávateľom a poskytovateľom pracovnej zdravotnej služby, alebo medzi zamestnávateľom a lekárom, ktorý nie je členom pracovnej zdravotnej služby, ale bude vykonávať lekársku preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
56. Čl. VII sa dopĺňa bodmi 3 až 5, ktoré znejú:
„3. V § 31a ods. 17 písm. a) a b) sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem prípadov ohrozenia života alebo ochorenia COVID-19, ak v odseku 18 nie je ustanovené inak,“.
4.V § 31a ods. 17 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová „okrem posudzovania per rollam pri ohrození života alebo ochorenia COVID-19, ak v odseku 18 nie je ustanovené inak.“.
5.V § 31a sa za odsek 17 vkladá nový odsek 18, ktorý znie:
„(18) V čase krízovej situácie na základe odborného posúdenia zdravotného stavu posudzovanej osoby aj v iných prípadoch ako pri ohrození života alebo pri ochorení COVID-19
a)špecializované pracovisko podľa odseku 17 písm. a) môže začať proces uznania choroby z povolania,
b)príslušný orgán verejného zdravotníctva môže na požiadanie špecializovaného pracoviska prešetriť pracovné podmienky a spôsob práce posudzovanej osoby pri podozrení na chorobu z povolania podľa odseku 17 písm. b); zamestnávateľ je povinný poskytnúť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva súčinnosť podľa § 30 ods. 1 písm. n),
c)môže zasadnúť regionálna komisia, regionálna komisia na posudzovanie kožných chorôb z povolania a celoslovenská komisia podľa odseku 17 písm. c), alebo môže posudzovať chorobu z povolania per rollam.“.
20
Doterajší odsek 18 sa označuje ako odsek 19.“.
Aj v čase krízovej situácie je potrebné posúdiť a hlásiť chorobu z povolania pri ochorení COVID-19 v čase pandémie, alebo u osôb, u ktorých nastalo poškodenie zdravia pri práci a v ohrození života, napríklad pri onkologickom ochorení, ktoré súvisí s výkonom práce a podobne.
Špecializované pracoviská pracovného lekárstva a dermatovenerológie môžu na základe odborného posúdenia zdravotného stavu posudzovanej osoby začať proces uznávania choroby z povolania aj v iných individuálne posúdených prípadoch; príslušné regionálne úrady verejného zdravotníctva a zamestnávatelia im poskytnú súčinnosť. Na tieto účely môže aj v čase krízovej situácie zasadnúť regionálna alebo celoslovenská komisia na posudzovanie chorôb z povolania.
Všetky subjekty zároveň postupujú v súlade so všeobecnými opatreniami Úradu verejného zdravotníctva SR pri ohrození verejného zdravia.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
57. V čl. VIII sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie:
„2. V § 2 ods. 38 sa na konci pripája táto veta: „Za peňažné alebo nepeňažné plnenie sa na účely tohto zákona nepovažuje ani bezodplatné poskytnutie osobných ochranných pracovných pomôcok poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti alebo zdravotníckemu pracovníkovi v čase krízovej situácie držiteľom povolenia na výrobu liekov, držiteľom povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľom povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti, držiteľom registrácie humánneho lieku alebo farmaceutickou spoločnosťou.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, aby sa za nepeňažné plnenie nepokladalo ani bezplatné poskytnutie ochranných prostriedkov zdravotníckym pracovníkom.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
58. V čl. VIII, 4. bode sa za slová „V § 128 ods. 8 sa“ vkladajú slová „za slovo „Ministerstvo“ vkladá slovo „zdravotníctva“ a“ a za slová „mimoriadnej situácie““ sa vkladá slovo „sa“.
21
Legislatívno - technická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
59. Doterajšie znenie čl. IX (zákon č. 363/2011 Z. z.) sa nahrádza týmto znením:
„Za § 98e sa vkladá § 98f, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠98f
Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19
(1)Ministerstvo môže počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID–19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky (ďalej len „krízová situácia“) rozhodnúť o prerušení konania začatého z vlastného podnetu.
(2)Ministerstvo pokračuje v konaní po odvolaní krízovej situácie, ak nerozhodne o pokračovaní konania skôr.
(3)Proti rozhodnutiu o prerušení konania nie je možné podať námietky.
(4)Ak je konanie prerušené, lehoty podľa tohto zákona neplynú.“.“.
Dôvodom navrhovanej úpravy je aktuálna Covid-19 pandémia a vznik problému s dostupnosťou liekov na slovenskom trhu pre konečných spotrebiteľov. Prijatie niektorých rozhodnutí z podnetu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky by generovalo neúnosné doplatky pre pacientov, nedostupnosť niektorých liekov a neposkytovanie zdravotnej starostlivosti v dôsledku nedostupnosti liekov. Týmto ustanovením bude možné dosiahnuť dostupnosť liekov porovnateľnú s predchádzajúcim obdobím a zároveň finančný dopad by zostal bez zmien v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Predpokladá sa, že po skončení krízovej situácie dôvody, pre ktoré nebolo možné konať, pominú. V záujme zachovania právnej istoty sa preto ustanovuje možnosť uvedené konania iba prerušiť.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
60. V čl. X, 1. bode, v § 5 ods. 6 písm. e) sa za slová „poskytnutej ambulantnej“ vkladá slovo „zdravotnej“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu.
22
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
61. V čl. X, 2. bode, § 5 odsek 15 znie:
„(15) Počas výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID–19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky lekár alebo sestra určení poskytovateľom zdravotnej starostlivosti na poskytovanie zdravotnej starostlivosti osobe počas poskytovania zdravotnej starostlivosti osobe oprávnení pristupovať k údajom z elektronickej zdravotnej knižky v rozsahu podľa odseku 1 písm. b) po zadaní rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby. Takto získané údaje nesmú byť ďalej použité na iný účel ako na poskytnutie zdravotnej starostlivosti.“.
Legislatívno - technická úprava, upresnenie pojmu a štylistická úprava.
Výbor NR SR pre zdravotníctvo
gestorský výbor odporúča s c h v á l i ť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnenu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78) s c h v á l i ť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
1. Spoločná správa obsahuje 1 – 61 pozmeňujúcich návrhov.
Súčasne navrhol, aby sa
o bodoch 1 61 hlasovalo s p o l o č n e s návrhom gestorského výboru s c h v á l i ť.
23
2. Poveril spoločnú spravodajkyňu výborov Janu C i g á n i k o v ú predniesť v súlade s § 80 ods. 1 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 78a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo (gestorský výbor) č. 15 z 13. mája 2020.
Bratislava, 13. máj 2020
Jana C i g á n i k o v á, v. r.
predsedníčka
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo