NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
96
NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je, v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 2024, transformovať Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktoré prevezme pôsobnosť Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a do pôsobnosti ktorého sa presunie z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pôsobnosť v oblasti regionálneho rozvoja. Cieľom týchto zmien je centralizácia a koncentrácia agendy regionálneho rozvoja a eurofondov na jedno ministerstvo s cieľom zlepšenia koordinácie regionálneho rozvoja, optimalizácie implementačnej štruktúry riadenia eurofondov, posilnenia princípov transparentnosti, efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti a výsledkovej orientácie, na ktoré kladie dôraz aj Európska komisia.
Ďalším cieľom návrhu zákona je, v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 2024 časť „Legislatívny proces na vládnej úrovni“ a časť „Tvorba strategickej vízie“
1.vytvoriť pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky právny rámec a inštitucionálne zázemie tak, aby mohol
a)v oblasti legislatívy najmä plniť úlohy súvisiace s usmerňovaním a koordinovaním plnenia úloh v tejto oblasti, zabezpečovania koordinácie ústredných orgánov štátnej správy pri tvorbe legislatívy, vrátane koordinácie pripomienkového konania a zabezpečovania určených legislatívnych činností,
b)vykonávať posúdenia interných a externých konzultačných služieb ekonomického, finančného, právneho a iného obdobného charakteru, vykonávaných alebo obstarávaných ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, subjektmi v pôsobnosti ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátnymi orgánmi podriadenými vláde a ich právnickými osobami a právnickými osobami zriadenými zákonom, ktoré nie orgánom verejnej moci z hľadiska ich efektívnosti, hospodárnosti a účelnosti vynakladania verejných prostriedkov a
c)vykonávať posúdenia interných a externých právnych služieb a právneho zastúpenia, vykonávaných alebo obstarávaných ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, subjektmi v pôsobnosti ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátnymi orgánmi podriadenými vláde a ich právnickými osobami a právnickými osobami zriadenými zákonom, ktoré nie orgánom verejnej moci z hľadiska ich efektívnosti, hospodárnosti a účelnosti vynakladania verejných
prostriedkov,
2.zveriť do pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky zabezpečovanie plánovania v oblasti investícií a strategického plánovania a strategické projektové riadenie vrátane vypracovania národného strategického investičného rámca a kontroly jeho implementácie, ako aj koordináciu investičných projektov určených vládou Slovenskej republiky s výnimkou činností zverených Ministerstvu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
V nadväznosti na uvedené zmeny je potrebné v súvisiacich zákonoch vykonať nevyhnutné legislatívne zmeny.
Na základe vyššie uvedeného rozsahu navrhovaných zmien je skrátené legislatívne konanie odôvodnené najmä nasledovnými skutočnosťami:
1.Zriadením Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky ako nástupcu a presunom Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a presunom regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do pôsobnosti novozriadeného ministerstva dôjde k zlepšeniu implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov, v súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky.
2.Ďalším efektom navrhovaných zmien bude možnosť urýchlene prijať opatrenia (a s tým súvisiace nevyhnutné úpravy programových dokumentov, výziev a pod.) určených na potláčanie a zmierňovanie následkov spôsobených ochorením COVID-19, keďže z prostriedkov eurofondov je možné prefinancovať viacero opatrení zameraných na boj s ochorením.
3.Potrebou zabezpečenia kontinuálneho a neprerušeného čerpania eurofondov v rámci programového obdobia 2014 2020, ukončovania programového obdobia 2007 2013 a príprava nového programového obdobia 2021 2027. Eurofondy ako jeden z hlavných nástrojov verejných investícií kľúčovým zdrojom prostriedkov regionálneho rozvoja v Slovenskej republike. Následkom presunu pôsobnosti regionálneho rozvoja na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky je aj zmena v subjektoch niektorých riadiacich orgánov, národných orgánov, resp. národných kontaktných bodov, zmena kompetenčného zákona, to priamy vplyv na organizačné usporiadanie implementácie eurofondov. S presunom kompetencie tiež následné spojené viaceré nevyhnutné zmeny v operačných programoch a iných programových a metodických dokumentov. Nakoľko stav implementácie a miera čerpania programového obdobia 2014 2020 je alarmujúci, vykonanie uvedených zmien v čo najkratšom časovom horizonte je kľúčové. Rovnaký nevyhovujúci stav je možné konštatovať aj vo vzťahu k príprave programového obdobia 2021 2027, ktorá v porovnaní s predchádzajúcimi programovými obdobiami výrazne mešká a je potrebné vyvinúť maximálne úsilie na rozbehnutie procesu prípravy Partnerskej dohody, operačných programov a implementačnej štruktúry, pričom práve zriadenie ministerstva predkladaným zákonom, je pre tieto procesy kľúčové.
4.Potrebou vytvoriť právny rámec a inštitucionálne zázemie pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky, aby mohol v čo najkratšom čase zabezpečovať plnenie úloh vyplývajúcich z programového vyhlásenia vlády vytvorením účinných mechanizmov na zefektívnenie legislatívnej činnosti na úrovni vlády Slovenskej republiky a koordináciou činností ústredných orgánov štátnej správy pri napĺňaní programového vyhlásenia s cieľom dosahovania synergického efektu jednotlivých prijímaných opatrení.
5.Potrebou vytvoriť pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky potrebný právny rámec pre posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti interných a externých právnych
služieb a právnych zastúpení ako aj interných a externých konzultačných služieb ekonomického, finančného, právneho a obdobného charakteru, ktoré vykonávajú alebo obstarali subjekty verejného sektora umožní nájsť zdroje vnútorných rezerv a zaviesť transparentné mechanizmy využívania týchto služieb subjektami verejného s ktorým boli v minulosti spájané podozrenia z uzatvárania zmlúv nevýhodných pre verejný sektor.
Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, z dôvodu možnosti, že štátu hrozia značné hospodárske škody, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V Bratislave 11. mája 2020
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Štefan Holý, v. r.
Podpredseda vlády Slovenskej republiky