1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
__________________________________________________________
87
NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 sa okrem iného ustanovili nové lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov. Toto opatrenie bolo bezodkladnou reakciou na negatívne vplyvy karanténnych opatrení v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a núdzového stavu uznesením vlády SR č. 114 z 15. marca 2020 a uznesením vlády SR č. 169 z 27. marca 2020 z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARSCoV-2 na území Slovenskej republiky. Práve bezodkladnosť reakcie spôsobila potrebu schvaľovania návrhu citovaného zákona v skrátenom legislatívnom konaní a teda bez dostatočnej interakcie s inými dotknutými subjektami. Vzhľadom na to, že údaje z daňových priznaní k dani z príjmov nevyhnutným predpokladom pre splnenie povinnosti Sociálnej poisťovne oznamovať samostatne zárobkovo činným osobám vznik a zánik povinného nemocenského a dôchodkového poistenia k 1. júlu, resp. zákonom ustanovenému neskoršiemu termínu príslušného roka, posun lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov na čas po skončení mimoriadnej situácie súvisiacej s chorobou COVID-19, spôsobuje, že uvedenej povinnosti sociálnej poisťovne sa stalo nemožným.
Účelom vládneho návrhu zákona je preto zosúladiť termíny splnenia povinnosti Sociálnej poisťovne súvisiace so vznikom a zánikom povinného nemocenského a dôchodkového poistenia samostatne zárobkovo činným osobám, s novými lehotami na podávanie daňového priznania k dani z príjmov. Bez tejto právnej úpravy by bola Sociálna poisťovňa vystavená negatívnym hospodárskym vplyvom plynúcim z nesprávne určeného vzniku či zániku sociálneho poistenia, vymeriavacieho základu na platenie poistného s následne nesprávne určeným nárokom na prípadné dávky poistencov.
Vzhľadom na situáciu súvisiacu s pandémiou, ktorá nezanedbateľné hospodárske vplyvy na zamestnávateľov, sa zákonom zároveň navrhuje dočasne neuplatňovať zákonný
2
mechanizmus úprav stravného pre príslušné časové pásma a úpravy sumy základných náhrad za používanie cestných motorových vozidiel.
S cieľom znižovať negatívne dôsledky šírenia ochorenia COVID-19 sa počas trvania mimoriadnej situácie zároveň navrhuje zavedenie výnimky z maximálneho rozsahu vykonávania zárobkovej činnosti základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru pre uchádzačov o zamestnanie v prípade poberania odmeny za výkon pracovnej povinnosti podľa zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č.
387/2002 Z. z.
o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov. S rovnakým cieľom sa rozširujú možnosti aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby.
S cieľom zosúladenia so zákonom č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v časti zachovania platnosti udelených prechodných pobytov štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorých platnosť by skončila v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, sa navrhuje zachovať aj platnosť potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie, ktorá by inak uplynula počas trvania tejto situácie alebo do jedného mesiaca odo dňa jej odvolania.
Ak by zákon, ktorý zavedie uvedené opatrenia mal byť schvaľovaný v štandardných lehotách a štádiách legislatívneho procesu, jeho ciele smerujúce k riešeniu problémov spôsobených mimoriadnou situáciou by nedošlo, resp. došlo po jej skončení. Sociálna poisťovňa, zamestnávatelia a zamestnanci a prostredníctvom nich nepriamo aj štát by naďalej čelil hospodárskym škodám v rovnakom rozsahu. Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa vzhľadom na to, že štátu hrozia značné hospodárske škody, uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Bratislava 7. mája 2020
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Milan Krajniak, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky