1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2020
2021
2022
2023
Príjmy verejnej správy celkom
- 2 072 115
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
-2 072 115
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
294 266,87
588 533,74
647 387,12
712 125,83
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
294 266,87
588 533,74
647 387,12
712 125,83
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
z toho:
-vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2 072 115
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predpokladá negatívny vplyv na príjmy rozpočtu verejnej správy v roku 2020 na úrovni cca 2,1 mil. eur.
Financovanie návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý rozširuje možnosti aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby UoZ a zároveň predžuje jej obdobie vykonávania bude mať vplyv na výdavky rozpočtu verejnej správy (kapitola MPSVR SR) je zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, navrhuje upraviť termíny na posúdenie vzniku, zániku a pokračovania povinného nemocenského a dôchodkového poistenia u SZČO v súlade s odkladom termínu na podanie daňového priznania.
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov navrhuje rozšíriť možnosti aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby UoZ jej poskytovaním aj pre prípad poskytovania pomoci v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ako napr. epidémie, pandémie a pod.), ktoré ohrozujú životy a materiálne statky spoločnosti. Zároveň sa navrhuje aj predĺženie je maximálneho možného obdobia zo 6 na 12 mesiacov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Úprava termínu na posúdenie vzniku, zániku a pokračovania povinného nemocenského a dôchodkového poistenia u SZČO si vyžiada úpravy informačného systému Sociálnej poisťovne. Z dôvodu nižšieho výberu poistného sa predpokladá zníženie príjmov správneho fondu Sociálnej poisťovne cca o 0,1 mil. eur.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2020
2021
2022
2023
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú ďalšie zákony a návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov priamy vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2020 až 2023.
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na príjmy rozpočtu verejnej správy v roku 2020 na úrovni cca 2,1 mil. eur.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-2 072 115
0
0
0
Poistné na nemocenské poistenie (151)
-292 895
0
0
0
Poistné na starobné poistenie (152)
-1 063 624
0
0
0
Poistné do rezervného fondu solidarity (157)
-316 194
0
0
0
Poistné na invalidné poistenie (158)
-399 403
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-2 072 115
0
0
0
Príjmy rozpočtu Sociálnej poisťovne predpokladá sa zníženie príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu nižšieho výberu poistného na sociálnom poistení – v roku 2020 cca o 2,1 mil. eur.
Na základe štatistických údajov Sociálnej poisťovne vyplýva, že v júli 2019 vzniklo povinné poistenie u cca 25 tis. SZČO a naopak v júni 2019 zaniklo u cca 11 tis. SZČO. Z uvedeného je možné určiť rozdiel cca 14 tis. osôb v prospech SZČO, ktorým vzniklo poistenie. Predpokladáme, že neskoršiu lehotu na podanie daňového priznania využilo cca 30% SZČO, čo znamená počet dotknutých SZČO na úrovni 4 200. Ďalej očakávame, že povinné nemocenské a dôchodkové poistenie vznikne/zanikne dotknutým osobám o 3 mesiace neskôr v porovnaní so súčasným právnym stavom. Priemerný vymeriavací základ predpokladáme na základe mikrodát Sociálnej poisťovne na úrovni cca 528,3 eura a celkovú priemernú sadzbu poistného na úrovni 31% (upravená z 33,15% z dôvodu účasti časti SZČO v II. pilieri).
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, nemá vplyv na výdavky rozpočtu verejnej správy.
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý rozširuje možnosti aktivačnej činnosti formou
4
dobrovoľníckej služby UoZ a zároveň predžuje jej obdobie vykonávania bude mať vplyv na výdavky rozpočtu verejnej správy (kapitola MPSVR SR). Tieto vplyvy zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky rozpočet verejnej správy (v eurách)
2020
2021
2022
2023
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Bežné transfery (640)
294 266,87
588 533,74
647 387,12
712 125,83
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
294 266,87
588 533,74
647 387,12
712 125,83
5
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0