1
B. Osobitná časť
K článku I (zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov)
K bodom 1 a 2 (§ 153 ods. 2 a 4)
V súlade s poznatkami aplikačnej praxe sa navrhuje rozšírenie lekárskej posudkovej činnosti nemocenského poistenia a lekárskej posudkovej činnosti úrazového poistenia aj o posudzovanie dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu nezaopatreného dieťaťa.
V nadväznosti na uvedené sa dopĺňa sa kompetencia pre posudkových lekárov posudzovať dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav nezaopatreného dieťaťa na účely nemocenského poistenia, aby bolo nesporne možné priznávať pandemické ošetrovné aj v prípade detí s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom vo veku od 11 rokov.
K bodu 3 (§ 293ey, § 293ez a § 293fa)
Posúdenie vzniku a zániku povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia samostatne zárobkovo činnej osoby (SZČO) je naviazané na údaje o príjmoch z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré SZČO vykáže v podanom daňovom priznaní.
Navrhuje sa právna úprava vzniku a zániku povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia pre tie SZČO, ktoré nepodali daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019 do 31.03. 2020, ako aj pre tie SZČO, ktoré majú predĺženú lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019. Táto právna úprava sa navrhuje z dôvodu previazanosti s novoustanovenými lehotami na podanie daňového priznania k dani z príjmov podľa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.
Zachováva sa právny režim posudzovania vzniku a zániku povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia pre tie SZČO, ktoré podali daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019 do 31.03.2020, vrátane prípadného opravného daňového priznania podaného v tejto lehote. Ak SZČO podala daňové priznanie za rok 2019 do 31.03.2020, a podala opravné daňové priznanie v zmysle zákona č. 67/2020 Z. z. po 31.03.2020, jej povinné nemocenské a povinné dôchodkové poistenie sa bude posudzovať k 01.07.2020 na základe príjmu vykázaného v daňovom priznaní za rok 2019 podanom do 31.03.2020, a opätovne sa jej povinné nemocenské a povinné dôchodkové poistenie bude posudzovať na základe údajov vykázaných v poslednom opravnom daňovom priznaní za rok 2019 a to k prvému dňu tretieho kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom uplynula lehota na podanie daňového priznania podľa zákona č. 67/2020 Z. z.
Navrhuje sa nová právna úprava vzniku a zániku povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia pre
a)SZČO, ktoré nepodali daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019 do 31.03. 2020 a podľa zákona č. 67/2020 Z. z. im plynie nová (posunutá) lehota v ktorej povinné podať daňové priznanie za rok 2019. Pre tieto SZČO sa navrhuje posudzovať vznik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia k prvému dňu tretieho kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom uplynula lehota
2
na podanie daňového priznania podľa zákona č. 67/2020 Z. z. a to v súvislosti s plnením navrhovaných povinností pre Finančné riaditeľstvo SR oznamovať Sociálnej poisťovni skutočnosti rozhodujúce pre takéto posúdenie, ktoré v zásade rovnaké ako skutočnosti, ktoré Finančné riaditeľstvo SR oznamuje Sociálnej poisťovni podľa súčasnej platnej právnej úpravy.
b)SZČO, ktoré majú predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019, a to v závislosti od skončenia mimoriadnej situácie (obdobie pandémie). Pre túto skupinu SZČO sa navrhuje nový termín na posudzovanie ich povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia, a to v závislosti od toho či posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie najneskôr 30.09.2020 alebo po tomto termíne.
Príklad 1: Vláda SR vyhlási skončenie pandémie v júni 2020, lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 končí 31.07.2020. SZČO oznámila predĺženie lehoty na podanie DP o tri mesiace, t.j do 30.06.2020. Nová lehota na podanie DP uplynie 31.07.2020. Povinné poistenie jej vznikne od 01.12. 2020 za predpokladu, že jej príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti za rok 2019 bol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu (6 078 eur). Ak nedosiahne túto výšku príjmu, povinné poistenie jej zanikne 30.11.2020.
Príklad 2: Vláda SR vyhlási skončenie pandémie v júni 2020, lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 končí 31.07.2020. SZČO oznámila predĺženie lehoty na podanie DP o šesť mesiacov, t.j do 30.09.2020. Lehota na podanie DP tejto SZČO uplynie 30.09.2020. Povinné poistenie jej vznikne od 01.12.2020 za predpokladu, že jej príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti za rok 2019 bol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu (6 078 eur). Ak nedosiahne túto výšku príjmu, povinné poistenie jej zanikne 30.11.2020.
Príklad 3: Vláda SR vyhlási skončenie pandémie v októbri 2020, lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 končí 30.11.2020. SZČO oznámila predĺženie lehoty na podanie DP o tri mesiace, t.j do 30.06.2020. Nová lehota na podanie DP uplynie 31.11.2020. Povinné poistenie jej vznikne od 01.02.2021 za predpokladu, že jej príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti za rok 2019 bol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu (6 078 eur). Ak nedosiahne túto výšku príjmu, povinné poistenie jej zanikne 31.01.2021. Uvedený postup sa vzťahuje rovnako aj na SZČO, ktorá predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 o šesť mesiacov, t.j. do 30.09.2020.
Súčasne sa navrhuje, aby SZČO, ktorej bude trvať povinné nemocenské a povinné dôchodkové poistenie po 30.06.2020 do novonavrhovaného dňa posúdenia jej povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia, platila poistné na nemocenské poistenie, na dôchodkové poistenie a do rezervného fondu solidarity v tomto období z vymeriavacieho základu, z ktorého platila toto poistné do 30.06.2020. Taktiež sa navrhuje ustanoviť rozhodujúce obdobie na určenie vymeriavacieho základu pre SZČO, ktorej vznikne povinné nemocenské a povinné dôchodkové poistenie neskôr ako 01.07.2020 za predpokladu, že nejde o opätovný vznik poistenia podľa § 21 ods. 5 zákona o sociálnom poistení.
Navrhuje sa ustanoviť pre Finančné riaditeľstvo SR povinnosť oznamovať Sociálnej poisťovni relevantné údaje o SZČO potrebné na posúdenie ich povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia a na určenie vymeriavacieho základu a výšky poistného.
3
K čl. II (zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách)
Vzhľadom na situáciu, ktorá nastala v roku 2020 a ktorá nezanedbateľné dopady na zamestnávateľov, navrhuje sa dočasne neuplatňovať mechanizmus podľa § 8, ktorý sa týka úprav stravného pre príslušné časové pásma určené zákonom a úpravy sumy základných náhrad za používanie cestných motorových vozidiel. Naďalej sa budú uplatňovať opatrenia vydané v roku 2019.
K čl. III (zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov)
K bodu 1 [§ 6 ods. 2 písm. g)]
Uchádzači o zamestnanie (UoZ) počas vedenia v evidencii UoZ môžu byť v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ak trvanie tohto pracovnoprávneho vzťahu nepresiahne v úhrne 40 dní v kalendárnom roku a ak mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima.
Navrhuje sa zavedenie výnimky pre UoZ 6 ods. 2 písm. g)] v prípade poberania odmeny za výkon pracovnej povinnosti podľa zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č.
387/2002 Z. z.
o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov. Obdobným spôsobom je v zákone o službách zamestnanosti pre UoZ riešená aj možnosť vykonávania dobrovoľnej vojenskej prípravy, zaradenia do aktívnych záloh, vykonávania pravidelných cvičení alebo možnosť plniť úlohy ozbrojených síl počas zaradenia do aktívnych záloh.
K bodom 2 a 3 (§ 52a)
S ohľadom na vývoj súčasnej situácie sa navrhuje v § 52a ods. 1 písm. b) rozšírenie možnosti aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby UoZ jej poskytovaním aj pre prípad poskytovania pomoci v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ako napr. epidémie, pandémie a pod.), ktoré ohrozujú životy a materiálne statky spoločnosti. V tejto súvislosti sa v § 52a ods. 2 navrhuje aj predĺženie je maximálneho možného obdobia zo 6 na 12 mesiacov.
K bodu 4 (§ 72ao)
S cieľom zosúladenia so zákonom č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v časti zachovania platnosti udelených prechodných pobytov štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorých platnosť by skončila v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, do dvoch mesiacov od jej odvolania, sa obdobne v rámci prechodných ustanovení navrhuje zachovať aj platnosť potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie, ktorá by inak uplynula počas trvania tejto situácie alebo do jedného mesiaca odo dňa jej odvolania, a to do uplynutia dvoch mesiacov odo dňa odvolania tejto situácie.
4
K čl. 1V (účinnosť)
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
Bratislava 7. mája 2020
Igor Matovič, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Milan Krajniak, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky