Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
5. schôdza výboru
CRD:748/2020
10
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
z 21. apríla 2020
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (tlač 57)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov s týmito podmienkami:
1.V článku I bode 1 sa slovo „počet“ nahrádza slovami „aspoň troch“.
Odôvodnenie: Cieľom je precizovanie textu. Aj z platného znenia vyplýva, že podmienkou fungovania výboru je, aby mal aspoň minimálny počet členov, t. j. troch, a to aj v prípadoch, kedy spoločenstvo vo svojej zmluve alebo svojich stanovách určilo, že výbor má viac členov. Pri úprave tohto ustanovenia je však vhodné explicitne a jednoznačne vyjadriť, o aký presný minimálny počet členov ide, aby nevznikali interpretačné problémy a aby nedochádzalo k nesprávnemu výkladu tohto ustanovenia. 2
2.V článku I sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 17 ods. 6 sa na konci pripájajú tieto slová: „a kontrolovať činnosť výboru podľa § 16 ods. 7.“.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie: V súvislosti s rozšírením právomoci tzv. nefunkčného výboru o nevyhnutné úkony odvracajúce ohrozenie života, zdravia či majetku sa ukazuje ako potrebné rozšíriť aj oprávnenie tzv. nefunkčnej dozornej rady o kontrolu právnych úkonov tzv. nefunkčného výboru. Inak hrozí riziko, že nefunkčný výbor by mohol pri nefunkčnej dozornej rade vykonávať svoje obmedzené právomoci bez akejkoľvek kontroly. 3.V článku I bode 3 § 32b odsek 1 znie:
„(1) Ak je z dôvodu mimoriadnej situácie,41) núdzového stavu42) alebo výnimočného stavu43) vyhláseného v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 obmedzená sloboda pohybu a pobytu alebo právo pokojne sa zhromažďovať, rozhodnutie zhromaždenia nie je potrebné na úkony, na ktoré je potrebné podľa zmluvy o spoločenstve, stanov alebo rozhodnutia zhromaždenia, ak by ich nevykonaním hrozilo zmeškanie lehôt ustanovených všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo uloženie sankcie za nesplnenie povinnosti; to neplatí pre úkony, pri ktorých je lehota na ich vykonanie predĺžená osobitným predpisom.44)“. Poznámky pod čiarou k odkazom 41 až 44 znejú:
„41) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
42) Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
43) Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
44) Napríklad § 20 zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.“.
Odôvodnenie: V nadväznosti na osobitný zákon č. 67/2020 Z. z., ktorý v 3
súvislosti s pandémiou COVID-19 ustanovuje predĺženie lehôt podľa zákona o účtovníctve, postačuje, ak zákon o pozemkových spoločenstvách odkáže na tento osobitný zákon a nebude upravovať zostavovanie účtovnej závierky iným spôsobom. Zvyšné mimoriadne rozšírenie právomoci výboru sa ponecháva v navrhnutom znení, pretože pokrývajú celý rad možných úkonov, ktoré nie je možné jednoducho pomenovať ani vymenovať. V jednotlivých spoločenstvách môže ísť o rôzne úkony, napríklad o odsúhlasenie uzavretia nájomnej zmluvy, o schválenie výšky nájomného alebo o uplatnenie nároku na náhradu za obmedzenie bežného hospodárenia z dôvodu obmedzení alebo zákazov vyplývajúcich z ochrany prírody a krajiny.
Ďalej sa tu vykonáva legislatívno-technická úprava vzhľadom na postupnosť číslovania odkazov a poznámok pod čiarou v zákone a úprava citácií predpisov vzhľadom na ich novely.
4. V článku I bode 3 § 32b ods. 3 sa za slová „výnimočného stavu“ vkladajú slová „vyhláseného v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19“.
Odôvodnenie: Legislatívno-technická úprava s cieľom precizovania právneho textu vzhľadom na nadpis § 32b. B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov schváliť s pripomienkami;
4
C.u k l a d ápredsedovi výboru
oznámiť stanovisko Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie k uvedenému vládnemu návrhu predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky.
Jarmila HalgašováJaroslav Karahuta overovateľ výboru predseda výboru