Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
5. schôdza výboru
Číslo: CRD – 763/2020
10
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 21. apríla 2020
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 31/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 61) druhé čítanie a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 31/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 61);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 31/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 61) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch.
Karol Kučerav. r. Richard Vašečka v. r.
overovateľ výboru predseda výboru
Príloha k uzneseniu č. 10
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 61)
___________________________________________________________________
K čl. II
1.V bode 4 § 39hd ods. 2 prvej vete sa za slová „Ak funkčné obdobie“ vkladá slovo „orgánu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K čl. V
2.Za bod 3 sa vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 38 ods. 1 sa číslo „18“ nahrádza číslom „17“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na body 3 až 18.
3.Za bod 4 sa vkladajú nové body 5 až 9, ktoré znejú:
„5. V § 55 odsek 3 znie:
„(3) Prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch vo všetkých ročníkoch základnej školy možno hodnotiť slovne.“.
6. V § 55 sa vypúšťajú odseky 12 a 14.
Doterajšie odseky 13 a 15 až 23 sa označujú ako odseky 12 až 21.
7. V § 55 odsek 14 znie:
„(14) Žiak hodnotený slovne prospel, ak v povinných vyučovacích predmetoch splnil kritériá hodnotenia určené základnou školou.“.
8. V § 55 ods. 16 sa slová „bol hodnotený ako „dosiahol neuspokojivé výsledky““ nahrádzajú slovami „nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou“.
9. V § 55 ods. 18 sa slová „dosiahol neuspokojivé výsledky“ nahrádzajú slovami „nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
4.Bod 5 sa vypúšťa.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
5.Za bod 5 sa vkladajú nové body 6 až 13, ktoré znejú:
„6. V § 56 odsek 1 znie:
„(1) Ak nemožno žiaka vyskúšať a hodnotiť v riadnom termíne v prvom polroku, žiak sa za prvý polrok nehodnotí; riaditeľ školy určí na jeho vyskúšanie a hodnotenie náhradný termín, a to spravidla tak, aby sa hodnotenie mohlo uskutočniť najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka.“.
7. V § 56 ods. 2 sa slovo „klasifikovať“ nahrádza slovom „hodnotiť“ a slovo „klasifikovaný“ sa nahrádza slovom „hodnotený“.
8. V § 56 ods. 3 sa slová „dosiahol neuspokojivé výsledky“ nahrádzajú slovami „nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou najviac z dvoch vyučovacích predmetov“.
9. V § 56 ods. 5 písm. a) sa slovo „klasifikovaný“ nahrádza slovom „hodnotený“.
10. V § 56 ods. 6 sa slovo „klasifikuje“ nahrádza slovom „hodnotí“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „alebo v slovnom hodnotení nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou“.
11. V § 57 ods. 1 úvodnej vete sa slovo „klasifikuje“ nahrádza slovom „hodnotí“.
12. V § 57 ods. 2 štvrtej vete sa slovo „klasifikáciu“ nahrádza slovom „hodnotenie“.
13. V § 57 ods. 3 prvej vete sa slová „správnosti klasifikácie“ nahrádzajú slovami „správnosti hodnotenia“.“.
Doterajšie body sa primerane preznačia.
Odôvodnenie k bodom 3 až 5:
Navrhovaná úprava súvisí s rozšírením možnosti slovného hodnotenia pre všetky ročníky žiakov základnej školy.
Hodnotenie stupňami prospechu sa javí ako nadbytočné a zvádzajúce ku kategorizácii žiakov, ktorá nemusí byť vždy objektívna. Prekážkou pri hodnotení môžu byť nejednoznačné kritériá pre jednotlivé vyučovacie predmety, v ktorých prebieha klasifikácia. Školy si budú môcť zvoliť z viacerých možností ako pristúpiť k hodnoteniu žiakov a oceniť ich výnimočný pokrok formou slovného komentára.
Z uvedeného dôvodu je žiaduce procesy hodnotenia individualizovať, a to nielen priebežne, ale aj v celkovom hodnotení. Slovné hodnotenie sa preto navrhuje ako jedna z možností hodnotenia pre základnú školu.
Slovné hodnotenie zároveň podporuje individuálny prístup ku vzdelávaniu, vzhľadom na to, že priebežná spätná väzba, ako aj celkové hodnotenie je poskytované adresne konkrétnemu žiakovi a zameriava sa na identifikáciu tých oblastí, ktoré je potrebné a možné v procese učenia sa zlepšovať.
6.V bode 6 úvodnej vete sa slová „§ 161i sa vkladá § 161j“ nahrádzajú slovami „§ 161j sa vkladá § 161k“ a označenie „§ 161j“ sa nahrádza označením „§ 161k“.
Legislatívno-technickú úprava.