potrebný na uspokojenie pohľadávok. Úpravami v registri úpadcov vláda posilní transparentnosť verejných
úpadkových konaní.
LEGISLATÍVNY PROCES NA VLÁDNEJ ÚROVNI
Právny poriadok Slovenskej republiky doposiaľ nemožno považovať za dostatočne stabilný a predvídateľný.
Nedostatok stability a predvídateľnosti právneho poriadku narúša jeden zo základných prvkov právneho štátu,
a to právnu istotu, čím negatívne pôsobí na všetkých adresátov práva, vrátane občanov a podnikateľského
prostredia. Bez kvalitného právneho poriadku zároveň nie je možné ani dobré fungovanie justície a dosiahnutie
spravodlivosti pre všetkých. Samotný proces tvorby práva nemôže byť dielom náhody alebo vplyvu finančných
oligarchov. Vláda SR sa preto zasadí za posilnenie stability a predvídateľnosti právneho poriadku, najmä
v záujme zlepšenia postavenia občanov a kvality podnikateľského prostredia, ako aj za odstraňovanie prekážok
strategického plánovania, trvalého rozvoja a udržateľnosti.
Vláda SR zásadným spôsobom posilní princíp právnej istoty, a to prípravou vládnych návrhov zákonov
a nastavením pravidiel legislatívneho procesu tak, aby stabilita a predvídateľnosť boli imanentnými pre
výsledky legislatívneho procesu. Na tento účel vláda SR prostredníctvom podpredsedu vlády SR, ktorý bude
koordinovať legislatívu, najmä:
posilní plánovanie legislatívnych prác prípravou plánu legislatívnych úloh na návrh podpredsedu vlády
SR, ktorý bude koordinovať legislatívu a zasadí sa za jeho dôsledné dodržiavanie,
zabezpečí, že návrh zákona mimo plánu legislatívnych úloh bude môcť byť predložený do
legislatívneho procesu na úrovni vlády SR len po prerokovaní s podpredsedom vlády SR, ktorý bude
koordinovať legislatívu,
bude komplexne a participatívne hodnotiť vplyvy návrhov právnych predpisov, vrátane vplyvov na
strategické plánovanie, a len návrhy predpisov, ktorých vplyvy budú dôsledne zhodnotené, bude
predkladať do legislatívneho procesu,
zabezpečí, aby nedochádzalo k prijímaniu všeobecne záväzných právnych predpisov bez ich náležitého
prerokovania, osobitne s dotknutými subjektmi a verejnosťou, a to najmä tým, že sa zasadí o to, aby sa
neodôvodňovane neobchádzalo medzirezortné pripomienkové konanie,
zabezpečí dodržiavanie zákazu nepriamych novelizácií právnych predpisov a obsahovo nesúvisiacich
novelizácií právnych predpisov (tzv. prílepkov),
bude rozvíjať využívanie elektronických nástrojov pri tvorbe a publikovaní legislatívy, vrátane Zbierky
zákonov Slovenskej republiky, čím prispeje aj k posilneniu transparentnosti legislatívneho procesu,
v súčinnosti s parlamentom schváli účinný zákon o lobingu, ktorý z hľadiska udeľovania sankcií za
jeho porušenie previaže s ústavným zákonom o ochrane verejného záujmu,
v súčinnosti s parlamentom preskúma možnosti vylepšenia zákona o vydávaní aproximačných
nariadení vlády SR a v nadväznosti na audit systému transpozície európskej legislatívy do slovenského
právneho poriadku spracovaný podpredsedom vlády SR, ktorý koordinuje legislatívu, preskúma
možnosť zavedenia ďalších legislatívnych nástrojov a mechanizmov na tieto účely,
v spolupráci s podpredsedom vlády SR a ministrom hospodárstva bude dôsledne predchádzať
goldplatingu, t. j. nadpráci pri preberaní legislatívy EÚ; vláda bude dôsledne dbať na to, aby pri
transponovaní a aplikovaní sekundárnych právnych aktov EÚ nedochádzalo, okrem odôvodnených
14