kurz pohybových aktivít v prírode na toho istého žiaka jedenkrát počas jeho štúdia v prvom až štvrtom ročníku a jedenkrát počas jeho štúdia v piatom až ôsmom ročníku.“.Podľa § 4ac ods. 1 zákona č. 597/2003 Z. z. „Ministerstvo môže prideliť z kapitoly ministerstva a z kapitoly ministerstva vnútra v priebehu kalendárneho roka zriaďovateľovi verejnej školy príspevok na školu v prírode na žiaka prvého až štvrtého ročníka základnej školy a žiaka prvého až štvrtého ročníka základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v závislosti od disponibilného objemu finančných prostriedkov ministerstva a ministerstva vnútra.“.
Vzhľadom na to, že uvedené príspevky sú obmedzené na konkrétne ročníky a vo viacerých prípadoch nemohli byť z dôvodu súčasnej situácie vyčerpané, je potrebné upraviť režim pre súčasných štvrtákov tak, aby ich mohli použiť aj ako piataci. Keďže zúčtovanie je štandardne do konca kalendárneho roka, v piatom ročníku nebude možné príspevok použiť počas celého školského roka, ale len do 31. 12. 2020.
Zároveň sa navrhuje otvorenie možností pre školy a školské zariadenia na použitie finančných prostriedkov zo vzdelávacích poukazov. Vzhľadom na to, že v súčasnosti majú významne obmedzené možnosti uskutočňovania záujmového vzdelávania, finančné prostriedky by bolo možné použiť napr. na tovary, ktoré sú v súčasnosti potrebné, t.j. dezinfekčné prostriedky, ochranné prostriedky, ...
K čl. IV (zákon č. 172/2005 Z. z.)
Návrh súvisí s potrebou operatívneho riešenia v krízových situáciách, ktoré vyžadujú odlišný postup, ako je štandard ustanovený zákonom. Prvé tri opatrenia sú v pôsobnosti ministra.
Prvé opatrenie sa týka doby poskytovania finančných prostriedkov. Súčasná právna úprava rozlišuje dve lehoty na poskytovanie finančných prostriedkov úspešným projektom, a to v závislosti od doby riešenia programu APVV. Štandardom sú 3 roky. Ak je doba riešenia programu APVV 5 rokov, finančné prostriedky možno poskytovať úspešnému projektu 4 roky. V krízových situáciách môže nastať prípad, že riešenie konkrétneho projektu je obmedzené, resp. nemožné. Za týchto okolností môže byť problematické vyčerpať finančné prostriedky v zákonom ustanovenej lehote. Preto sa navrhuje, aby možnosť v krízových situáciách dobu čerpania finančných prostriedkov predĺžiť, avšak len vo vymedzenom rozsahu.
Druhé opatrenie sa týka potreby zmeny náležitostí jednotlivých už vyhlásených výziev. Pri niektorých výzvach môžu byť podmienky nastavené tak, že za krízovej situácie nie je reálne ich plnenie v plnom rozsahu. Preto môže byť relevantné niektoré z nich zmeniť.
Tretie opatrenie sa týka doby riešenia projektov. Podľa súčasnej právnej úpravy je „nie dlhšia ako štyri roky“. Tak, ako už bolo uvedené, v krízovej situácii sa môže stať, že na dlhšie obdobie sa realizácia projektu pozastaví. Preto sa navrhuje, v krízových situáciách predĺžiť dobu realizácie projektu.
Štvrté opatrenie sa týka vo všeobecnosti podmienok upravených v rámci nákladov na riešenie projektov, predkladania žiadostí a posudzovania žiadostí. Programy APVV schvaľuje vláda SR. Schválené programy APVV predstavujú základný rámec pre jednotlivé projekty realizované v rámci daného programu APVV. Tento rámec však môže byť nastavený len v rámci možností vymedzených v § 17 až 19 zákona č. 172/2005 Z. z. V krízových situáciách môže aj tu nastať potreba tieto možnosti operatívne modifikovať. Preto sa navrhuje, aby