Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov ako iniciatívny návrh.
Cieľom návrhu zákona je realizovať úlohu C.1. z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11. marca 2020, ktorým vláda Slovenskej republiky podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov 12. marca 2020 od 06:00 hod. vyhlasuje mimoriadnu situáciu pre územie Slovenskej republiky.
V rezorte pôdohospodárstva sa ukázalo ako potrebné riešiť situáciu neštátnych vlastníkov poľnohospodárskych a lesných pozemkov, konkrétne pozemkových spoločenstiev (ďalej len „spoločenstvo“).
V situácii, kedy je vyhlásená mimoriadna situácia, resp. núdzový stav alebo výnimočný stav a kedy je obmedzená sloboda pohybu a pobytu a právo na pokojné zhromažďovanie sa, je pre spoločenstvá problematické plniť niektoré ich úlohy a zákonmi uložené povinnosti, pretože sa nemôžu, resp. nedokážu schádzať ich valné zhromaždenia. Väčšina spoločenstiev v tomto období (prvý štvrťrok) obvykle zvoláva zasadnutia valného zhromaždenia na účely schválenia účtovnej závierky za predchádzajúci rok, ktorú musia zostaviť a odoslať do 6 mesiacov od skončenia účtovného roka. Za súčasnej situácie nie sú schopné túto povinnosť splniť. Zároveň treba počítať aj s plnením rôznych ďalších úloh, ktoré vyžaduje inak bežná prevádzka spoločenstiev a ktoré sú internými aktmi spoločenstiev zverené práve valnému zhromaždeniu. Situáciu komplikuje aj skutočnosť, že vo viacerých spoločenstvách nie je t. č. k dispozícii funkčný výbor ako štatutárny orgán spoločenstva, ktorého sfunkčnenie je v mnohých prípadoch práve cieľom tých valných zhromaždení, ktoré sa v súčasnej situácii nedokážu realizovať.
Všetky tieto okolnosti predstavujú vážne komplikácie v činnosti spoločenstiev a v dôsledku toho môžu mať aj negatívny vplyv na ich činnosť ako obhospodarovateľov lesa a poľnohospodárskej pôdy (úhrnom asi 475 tisíc ha pôdy) ako aj na ich ekonomickú situáciu, ktorá sa priamo či nepriamo môže týkať aj ich členov (takmer 1 milión osôb), a to aj po stránke ochrany verejného zdravia, keďže značná časť členov spoločenstiev je tvorená osobami v dôchodkovom veku.
S cieľom jednak predísť zhromažďovaniu veľkého počtu členov spoločenstiev a tým predísť ohrozeniu verejného zdravia a jednak predísť škodám na lesnom a poľnohospodárskom majetku členov spoločenstiev a na majetku spoločenstiev samotných sa navrhuje, aby
a)dočasne prešlo na výbor právo
−schváliť účtovnú závierku namiesto valného zhromaždenia
−robiť úkony, na ktoré je inak potrebné schválenie valným zhromaždením podľa interných predpisov spoločenstva, za podmienky, že nevykonaním takých úkonov by hrozilo zmeškanie rôznych zákonom ustanovených lehôt alebo by spoločenstvu hrozilo uloženie sankcie za nesplnenie zákonnej povinnosti,
b)v prípade nefunkčnosti výboru tieto oprávnenia patrili dočasne dozornej rade, a to aj v prípade, že sama je nefunkčná,
c)tzv. nefunkčné výbory mali medzi svojimi obmedzenými oprávneniami aj právo robiť úkony nevyhnutné na odvrátenie ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti alebo značnej škody,
d)okresné úrady neukladali dočasne spoločenstvám sankcie za porušenie dvoch zákonných povinností, konkrétne za nezvolanie valného zhromaždenia aspoň raz za rok