Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR
Apríl 2020
2.Definícia problému
Vláda Slovenskej republiky vyhlásila podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov počnúc dňom 12.03.2020 od 6:00 hod. mimoriadnu situáciu z dôvodu ohrozenia verejného zdravia II. stupňa uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11.03.2020 a núdzový stav počnúc dňom 16.03.2020 uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15.03.2020. Generálny riaditeľ Svetovej zdravotníckej organizácie vyhlásil dňa 11.03.2020 pandémiu ochorenia COVID-19.
Opatrenia na ochranu zdravia v návrhu zákona súčasťou nástrojov na zamedzenie šírenia ochorení COVID-19 spôsobených koronavírusom (SARS-CoV-2) v Slovenskej republike v čase krízovej situácie.
V čase krízovej situácie majú celospoločenské preventívne opatrenia, súvisiace s mimoriadnou epidemiologickou situáciou prioritu pred plnením niektorých povinností podnikateľov, upravených zákonom v oblasti ochrany zdravia.
Navrhovaná regulácia reaguje na potrebu počas núdzového stavu prijímať ministerstvu zdravotníctva opatrenia súvisiace s pandémiou ochorenia, kedy je potrebné, aby ministerstvo zdravotníctva mohlo prijímať opatrenia v oblasti zásobovania obyvateľstva a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti humánnymi liekmi, zdravotníckymi pomôckami.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona na úseku verejného zdravia je
-nevykonávať skúšky žiadateľov o overenie odbornej spôsobilosti na činnosti, pri vykonávaní ktorých sa vyžaduje osvedčenie o odbornej spôsobilosti a nevydávať osvedčenia o odbornej spôsobilosti na tieto činnosti,
-nahradiť osvedčenie o odbornej spôsobilosti na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a s toxickými látkami a zmesami a osvedčenie o odbornej spôsobilosti na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie len dokladmi o vzdelaní, odbornej praxi a o odbornej príprave, vykonanej dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program,
-nevykonávať aktualizačnú odbornú prípravu na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a s toxickými látkami a zmesami a na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie, pričom určené lehoty na vykonanie aktualizačnej odbornej prípravy neplynú,
-zúžiť plnenie povinností zamestnávateľov súvisiacich s ochranou zdravia pri práci len na povinnosť vykonať opatrenia na zníženie expozície zamestnancov a obyvateľov faktorom práce a pracovného prostredia,
-zúžiť plnenie povinností fyzických osôb - podnikateľov, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby (vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie) v oblasti ochrany zdravia pri práci, len na povinnosť vykonať opatrenia na zníženie svojej expozície a expozície obyvateľov faktorom práce a pracovného prostredia,
-zúžiť činnosť poskytovateľov pracovnej zdravotnej služby len na vykonávanie poradenstva zameraného na ochranu zdravia pri práci, predchádzanie vzniku chorôb z povolania a na mimoriadnu epidemiologickú situáciu v čase pandémie; činnosť vykonávať najmä telefonicky alebo elektronickou formou, bez vykonávania činnosti na pracoviskách zamestnávateľa,
-neposudzovať zdravotnú spôsobilosť na prácu a nevykonávať lekárske preventívne prehliadky vo vzťahu k práci u zamestnancov, u fyzických osôb-podnikateľov, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby, ani u fyzických osôb, ktoré sa uchádzajú o zamestnanie; výnimkou je posudzovanie zdravotnej spôsobilosti zdravotníckych pracovníkov, ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť v priamom ohrození života a zdravia v čase pandémie z dôvodu šírenia vysoko nebezpečnej nákazy,
-nahradiť posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu fyzickej osoby, ktorá sa uchádza o zamestnanie, čestným vyhlásením,
-nahradiť potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby na vykonávanie epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov, čestným vyhlásením,
-neposudzovať zdravotný stav fyzických osôb na účel uznania alebo neuznania choroby z povolania a neuznávať chorobu z povolania špecializovanými pracoviskami pracovného lekárstva a dermatovenerológie,
-neprešetrovať pracovné podmienky a spôsob práce posudzovanej osoby na pracovisku zamestnávateľa pri podozrení na chorobu z povolania príslušnými orgánmi verejného zdravotníctva,
-vykonávať odbornú prípravu na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb len dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program,
-nevykonávať aktualizačnú odbornú prípravu na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, pričom určené lehoty na vykonanie aktualizačnej odbornej prípravy neplynú,
-neoznamovať vopred príslušnému orgánu verejného zdravotníctva uskutočnenie činnosti s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie; túto činnosť oznamovať do 24 hodín po jej ukončení,
-zvýšiť pokutu v blokovom konaní pre fyzickú osobu, ktorá sa dopustila priestupku na úseku verejného zdravotníctva v čase ohrozenia verejného zdravia počas pandémie.
Prvoradým cieľom návrhu na úseku liekov a zdravotníckych pomôcok je vytvoriť legislatívne podmienky, aby počas núdzového stavu ministerstvo zdravotníctva mohlo prijímať opatrenia v oblasti zásobovania obyvateľstva a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti humánnymi liekmi, zdravotníckymi pomôckami. Potrebné opatrenia sa môžu dotýkať oblasti predpisovania a výdaja. Napríklad v záujme zníženia vzájomných kontaktov medzi pacientmi a zdravotníckymi pracovníkmi sa môže nariadiť elektronické predpisovanie. Poskytovateľom lekárenskej starostlivosti sa umožňuje príprava dezinfekčných roztokov a výdaj hotových dezinfekčných prípravkov resp. rozbaľovanie originálnych balení liekov s vyšším počtom liekových dávok napr. tabliet a výdaj takého počtu liekových dávok, ktorý určí predpisujúci lekár, čím sa uspokoja potreby viacerých pacientov v prípade porúch v zásobovaní liekov.
4.Dotknuté subjekty
-právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia,
-fyzické osoby - podnikatelia, ktoré nezamestnávajú iné fyzické osoby a vykonávajú prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie,
-fyzické osoby, ktoré vykonávajú epidemiologicky závažnú činnosť pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov,
-fyzické osoby, ktoré sa dopustili priestupku na úseku verejného zdravotníctva v čase ohrozenia verejného zdravia počas pandémie,
-držitelia povolenia na výrobu liekov vrátane držiteľov povolenia ma prípravu transfúznych liekov a držiteľov povolenia na individuálnu prípravu liekov na inovatívnu liečbu, držitelia povolenia na veľkodistribúciu humánnych liekov a držitelia povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti
5.Alternatívne riešenia
Uplatnenie nulového variantu (neprijatie právnej úpravy) nie je možné z dôvodu súčasnej krízovej situácie spôsobenej pandémiou ochorenia COVID-19. Neprijatie navrhovanej úpravy na úseku verejného zdravia by spôsobilo v tejto krízovej situácií neúmerné zaťaženie a nevykonateľnosť povinností na úseku verejného zdravia, čo by spôsobilo následné sankcionovanie a prehlbovanie ekonomických strán dotknutých subjektov. Na úseku liekov a zdravotníckych pomôcok by neprijatie návrhu zákona mohlo spôsobiť nedostatočné zásobovanie obyvateľstva liekmi a zdravotníckymi pomôckami.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
-
8.Preskúmanie účelnosti
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo
a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona prispeje k zvýšeniu sociálnej ochrany a k prevencii šírenia pandémie ochorenia COVID-19. Zvýšená sociálna ochrana sa vzťahuje na rodinné prostredie ,a vzájomnú súdržnosť členov rodiny a najmä ochráni najzraniteľnejšiu skupinu voči ochoreniu COVID-19 seniorov. Umožní sa prijímanie opatrení, ktoré majú preventívny charakter.
11.Kontakt na spracovateľa
Úrad verejného zdravotníctva SR, Odbor preventívneho pracovného lekárstva, ppl@uvzsr.sk
MUDr. Ľudmila Ondrejková, MPH
Za oblasť liekovej politiky - RNDr. Jozef Slaný, CSc., odbor farmácie SFLP, Ministerstvo zdravotníctva SR. jozef.slany@health.gov.sk
12.Zdroje
- zákon č. 355/2007 Z. z. v platnom znení
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Návrh neboli predmetom PPK.