Ide najmä o:
- ustanovenie možnosti výkonu práce z domácnosti zamestnanca, ako prioritného spôsobu prideľovania práce, ak to povaha práce umožňuje, a to prostredníctvom príkazu zamestnávateľa bez nutnosti dohadovať sa na takomto spôsobe výkonu práce prostredníctvom zmeny dohodnutých pracovných podmienok,
- ustanovenie možnosti zamestnávateľa použiť hodiny, za ktoré poskytol zamestnancovi náhradu mzdy z dôvodu prekážky v práci na jeho strane tak, aby zamestnancovi v budúcnosti nenariaďoval prácu nadčas, ale v prípade zvýšenej potreby práce použil tieto hodiny (max. 400 hodín za kalendárny rok). Tento pracovný čas sa má osobitne zaevidovať, aby bolo vidno, že je to prenesený čas.
- úprava podmienok rozvrhovania pracovného času,
- úpravu podmienok čerpania dovolenky z hľadiska oznamovacej povinnosti zamestnávateľa vopred a to skrátením ustanoveného času na najmenej sedem dní vopred a v prípade dovolenky, ktorá sa prenáša z predchádzajúceho alebo z predchádzajúcich rokov na najmenej dva dni,
- doplnenie ochrany zamestnanca pred skončením pracovného pomeru a ochrany pri návrate do zamestnania, ak zamestnanec využije dôležitú osobnú prekážku v práci na ošetrovanie chorého člena rodiny alebo starostlivosť o dieťa, prípadne ak ide o zamestnanca, ktorému je nariadené karanténne opatrenie alebo izolácia. Zabezpečí sa rovnaká ochrana, ako sa poskytuje zamestnancovi, ktorý je dočasne pracovne neschopný,
- navrhuje sa, aby zamestnávatelia bez zástupcov zamestnancov mohli rozhodnúť, že v prípade prekážky v práci môžu poskytovať zamestnancom náhradu mzdy v sume 80 % priemerného zárobku zamestnanca, najmenej však vo výške minimálnej mzdy.
V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci (ďalej len „BOZP“) je cieľom odbremeniť zamestnávateľov a držiteľov preukazov, osvedčení a dokladov podľa § 16 ods. 1 písm. b) zákona o BOZP (podnikateľov alebo zamestnancov) v čase krízovej situácie od plnenia povinností vyplývajúcich im zo zákona o BOZP, ktoré objektívne, a to aj vzhľadom na prijaté opatrenia v krízovej situácii, nie je možné splniť alebo by to bolo obzvlášť náročné, či neprimerane zaťažujúce. Uvedený cieľ je možné dosiahnuť odkladom plnenia povinností, spočívaním lehôt a zachovaním lehôt na splnenie niektorých povinností taxatívne vymenovaných v prechodných ustanoveniach zákona o BOZP v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhlásených v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“), resp. bezprostredne po nej. Konkrétne sa navrhuje odklad povinnosti vykonať oboznamovanie zamestnancov podľa § 7 ods. 3 zákona o BOZP (napr. pri prijatí do zamestnania, preložení na iné pracovisko, zaradení alebo prevedení na inú prácu) v čase krízovej situácie a jej splnenie ihneď ako to bude možné, najneskôr do jedného mesiaca odo dňa odvolania krízovej situácie. Okrem toho sa navrhuje spočívanie taxatívne vymenovaných lehôt v čase krízovej situácia, a to lehoty na vykonanie opakovaného oboznamovania podľa § 7 ods. 5 zákona o BOZP; lehôt na účasť na rekondičných pobytoch podľa § 11 ods. 12 a 13 zákona o BOZP; lehoty na vykonanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci podľa § 16 ods. 6 zákona o BOZP, ktoré sú nevyhnutné pre zachovanie platnosti dokladov o odbornej spôsobilosti; lehôt na absolvovanie aktualizačných odborných príprav podľa § 16 ods. 8, § 23 ods. 6 a § 24 ods. 10 zákona o BOZP, ktoré sú taktiež potrebné na zachovanie platnosti dokladov o odbornej spôsobilosti a lehoty na vykonanie úradných skúšok, odborných prehliadok a odborných skúšok a kontrol pracovných prostriedkov ustanovené podľa § 9 ods. 1 písm. a) a § 13 ods. 3 zákona o BOZP.
Okrem toho, ak koniec lehoty na splnenie určitej povinnosti pripadne na ktorýkoľvek deň v rámci jedného mesiaca odo dňa odvolania krízovej situácie, umožňuje sa zamestnávateľovi alebo držiteľovi platného dokladu splniť túto povinnosť kedykoľvek v priebehu tohto jedného mesiaca, tzn. najneskôr na 30 alebo 31 deň, hoci lehota uplynie skôr. Cieľom je, aby následkom spočívania lehôt v čase krízovej situácie zamestnávatelia a držitelia dokladov neboli potom vystavení situácii, kedy by po skončení krízovej situácie museli plniť povinnosť nárazovo vo vzťahu k veľkému množstvu zamestnancov a vyhradených technických zariadení, resp. ad hoc po odvolaní krízovej situácie, ktorého presný dátum je nepredvídateľný a teraz sa nedá s istotou určiť, či sa naň bude dať zodpovedne pripraviť a zabezpečiť tak bezprostredné splnenie povinnosti.
V oblasti sociálneho poistenia sa navrhuje zabezpečenie a podpora príjmu nezamestnaných osôb,