VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-506/2020 3. schôdza výboru
5
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 25. marca 2020
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 33)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 33);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 33) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedníčku výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracovala do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa
§ 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložila ju na schválenie.
Jana Žitňanská
predsedníčka výboru
overovatelia výboru:
Lucia Drábiková
Eduard Kočiš
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 5
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 33)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I bode 4 § 293er ods. 3 sa vypúšťajú slová „o dieťa“.
Legislatívnotechnická úprava v súvislosti s rozšírením okruhu poistencov, ktorým vzniká nárok na ošetrovné aj na poistencov, ktorí sa osobne a celodenne starajú o príbuzných, ktorým bola v uzatvorených (aktuálne aj v budúcnosti) zariadeniach poskytovaná sociálna služba ambulantnou alebo pobytovou formou.
2.V čl. I bode 4 § 293er sa odsek 3 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) sa stará o príbuzného v priamom rade, súrodenca, manžela, manželku alebo rodiča manžela alebo manželky, ak zariadenie sociálnych služieb, v ktorom sa takejto osobe poskytuje sociálna služba ambulantnou formou alebo pobytovou formou bolo rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v ňom bolo nariadené karanténne opatrenie podľa osobitného predpisu.50)“.
Z dôvodu rozšírenia núdzového stavu súvisiaceho so šírením ochorenia Covid-19 na zariadenia sociálnych služieb, ktoré boli na základe opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia č. OLP/2775/2020 uzavreté sa navrhuje rozšíriť okruh poistencov, ktorým vzniká nárok na ošetrovné aj na poistencov, ktorí sa osobne a celodenne starajú o príbuzných, ktorým bola v uzatvorených (aktuálne aj v budúcnosti) zariadeniach poskytovaná sociálna služba ambulantnou alebo pobytovou formou.
3
3.V čl. I bode 4 § 293er sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Podmienky nároku na ošetrovné podľa odseku 3 sa posudzujú u každého poistenca k prvému dňu jeho osobnej a celodennej starostlivosti alebo osobného a celodenného ošetrovania.“.
Nasledujúce odseky sa primerane preznačia.
V záujme zníženia administratívnej záťaže poistencov a Sociálnej poisťovne sa navrhuje ustanoviť, že pri rozhodovaní o nároku na ošetrovné podľa § 293er ods. 3 sa pri každom poistencovi budú podmienky nároku posudzovať vždy k vzniku jeho starostlivosti alebo ošetrovania. Podmienky nároku tak nebude potrebné posudzovať opakovane.
4.V čl. I bode 4 § 293er ods. 4 sa slová „jedno alebo o viac detí“ nahrádzajú slovami „jednu alebo viac fyzických osôb uvedených v odseku 3“ a vypúšťa sa posledná veta.
Legislatívnotechnická úprava v súvislosti s rozšírením okruhu poistencov, ktorým vzniká nárok na ošetrovné aj na poistencov, ktorí sa osobne a celodenne starajú o príbuzných, ktorým bola v uzatvorených (aktuálne aj v budúcnosti) zariadeniach poskytovaná sociálna služba ambulantnou alebo pobytovou formou.
5.V čl. I bode 4 § 293er sa za odsek 4 vkladajú nové odseky 5 až 8, ktoré znejú:
„(5) Poistenec, ktorému bolo priznané ošetrovné, je povinný ku koncu kalendárneho mesiaca preukázať nárok na výplatu ošetrovného čestným vyhlásením o tom, v ktorých dňoch dieťa osobne a celodenne ošetroval alebo sa o dieťa osobne a celodenne staral.
(6) Predškolské zariadenie poskytuje Sociálnej poisťovni na účel overenia splnenia podmienok na vznik nároku na ošetrovné podľa odseku 3 údaje o mene, priezvisku a rodnom čísle dieťaťa, ktoré bolo v čase trvania krízovej situácie zapísané v predškolskom zariadení a o období, v ktorom bolo v čase trvania krízovej situácie zapísané v predškolskom zariadení.
(7) Zariadenie sociálnych služieb podľa odseku 3 písm. c) poskytuje Sociálnej poisťovni na účel overenia splnenia podmienok na vznik nároku na ošetrovné podľa odseku 3 údaje o mene, priezvisku a rodnom čísle fyzickej osoby, ktorej sa poskytuje sociálna služba podľa
4
odseku 3 písm. c) a o období, v ktorom sa v čase trvania krízovej situácie mala poskytovať sociálna služba podľa odseku 3 písm. c).
(8) Údaje podľa odsekov 6 a 7 je predškolské zariadenie a zariadenie sociálnych služieb podľa odseku 3 písm. c) povinné písomne poskytnúť do troch pracovných dní od účinnosti tohto zákona. Zmeny v údajoch podľa odsekov 6 a 7 je predškolské zariadenie a zariadenie sociálnych služieb podľa odseku 3 písm. c) povinné oznámiť Sociálnej poisťovni bezodkladne.“.
Nasledujúci odsek sa primerane preznačí.
Navrhuje sa, aby podkladom na výplatu ošetrovného konkrétnemu poistencovi za konkrétne dni v kalendárnom mesiaci bolo čestné vyhlásenie, v ktorom poistenec uvedie, v ktorých dňoch sa o fyzickú osobu staral, resp. v ktorých dňoch dieťa ošetroval. V záujme zníženia administratívnej záťaže poistencov a Sociálnej poisťovne sa tiež navrhuje ustanoviť povinnosť predškolských zariadení a zariadení sociálnych služieb zasielať Sociálnej poisťovni zoznamy detí, ktoré zariadenie navštevujú resp. klientov, ktorým sa v zariadení poskytuje sociálna služba, ako aj povinnosť tieto zoznamy v prípade zmien aktualizovať.
6.V čl. I bode 4 § 293es ods. 1 a 2 sa vypúšťajú slová „o dieťa“ a slovo „potreby“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „a 5“.
Navrhuje sa ustanoviť, aby sa nová právna úprava v súvislosti s oslobodením od povinnosti platiť poistné a tzv. neprerušením povinného poistenia zamestnanca a povinne poistenej SZČO vzťahovala aj na obdobie pred účinnosťou tohto zákona.
Doplnením odsekov 1 a 2 v § 293es predloženého návrhu o odkaz na ustanovenie § 293er ods. 5 sa dosiahne, že sa nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti nepreruší a zároveň sa vylúči povinnosť platiť poistné na tieto poistenia aj v období pred účinnosťou tohto zákona, ak osobné a celodenné ošetrovanie alebo starostlivosť, ktoré vznikli pred účinnosťou tohto návrhu za krízovej situácie a trvajú aj po jej účinnosti."
5
7.V čl. II bode 1 § 141 ods. 1 a bode 2 § 144a ods. 3 písm. d) sa slová „ošetrovania chorého člena rodiny podľa osobitného predpisu, starostlivosti o dieťa podľa osobitného predpisu,“ nahrádzajú slovami „osobného a celodenného ošetrovania chorého člena rodiny podľa osobitného predpisu, osobnej a celodennej starostlivosti o fyzickú osobu podľa osobitného predpisu,“.
Legislatívnotechnická úprava v súvislosti s rozšírením okruhu poistencov, ktorým vzniká nárok na ošetrovné podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
8.V čl. III bode 3 v § 72al ods. 1 sa slová „písm. c) a § 63 ods. 5“ nahrádzajú slovami „písm. c), § 63 ods. 5, § 64 ods. 9 a § 65 ods. 1“.
Podobne s analogickými ustanoveniami zákona sa navrhuje neukladať sankciu zamestnávateľovi za nesplnenie povinnosti preukázania plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím za predchádzajúci kalendárny rok, povinnosti preukázania plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím za predchádzajúci kalendárny rok zadaním zákazky alebo povinnosti odviesť odvod za neplnenie povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím za predchádzajúci kalendárny rok do 31. marca 2020, ak si túto povinnosť dodatočne splní do 30. júna 2020.
9.Za čl. III sa vkladá čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 551/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 136/2013 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 263/2014 Z. z., zákona č. 375/2014 Z. z., zákona č. 353/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 391/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z. a zákona č. 46/2020 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 67h sa vkladajú § 67i a § 67j, ktoré vrátane nadpisu nad § 67i znejú:
„Prechodné ustanovenie počas trvania mimoriadnej situácie,
6
núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného
v súvislosti s ochorením COVID-19
§ 67i
(1) V čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“), najdlhšie do 30. júna 2020, sa výška peňažného príspevku na opatrovanie zníži pomernou časťou za dni, počas ktorých bola fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti dlhšie ako 150 dní. Výška peňažného príspevku na opatrovanie sa nezníži podľa prvej vety za dni, počas ktorých fyzická osoba uvedená v § 40 ods. 3 a 4 bola sprievodcom40a) fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti.
(2) V čase trvania krízovej situácie sa výška peňažného príspevku na opatrovanie zníži pomernou časťou za dni, počas ktorých bola fyzická osoba uvedená v § 40 ods. 3 a 4 v zdravotníckom zariadení alebo nevykonávala osobne opatrovanie z iných vážnych dôvodov dlhšie ako 150 dní. Peňažný príspevok na opatrovanie podľa prvej vety sa poskytne, ak fyzická osoba zabezpečí opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím inou fyzickou osobou alebo sociálnou službou, počas dní, za ktoré sa fyzickej osobe poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie.
§ 67j
V čase trvania krízovej situácie môže osobnú asistenciu vykonávať aj fyzická osoba uvedená v § 22 ods. 4 prvej vete v rozsahu činností uvedených v prílohe č. 4. Osobný asistent podľa prvej vety môže vykonávať osobnú asistenciu najviac desať hodín denne.“.
Doterajší čl. IV sa primerane preznačí.
K § 67i
Prechodným ustanovením sa navrhuje počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu súvisiaceho s ochorením COVID-19, aby sa výška peňažného príspevku na opatrovanie znižovala po uplynutí 150 dňovej lehoty, počas ktorej je fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti. Zároveň sa navrhuje peňažný príspevok neznižovať v prípade, ak opatrovateľ bol sprievodcom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti. Účinnosť tejto prechodnej úpravy je ohraničená do 30. júna 2020, vzhľadom na to, že 1. júla
7
2020 nadobúda účinnosť zákon č. 391/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa vypúšťa úprava aktuálne účinná úprava pomerného znižovania peňažného príspevku na opatrovanie za dni, počas ktorých bola fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (§ 40 ods. 18).
Obdobným spôsobom sa navrhuje neznižovať peňažný príspevok na opatrovanie za dni, počas ktorých bol opatrovateľ v zdravotníckom zariadení alebo nevykonával osobne opatrovanie z iných vážnych dôvodov dlhšie ako 150 dní. Tento príspevok je možné priznať len v prípade, ak opatrovateľ zabezpečí opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím inou fyzickou osobou alebo sociálnou službou.
K § 67j
Prechodným ustanovením sa navrhuje, aby počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu súvisiaceho s ochorením COVID-19 mohli z dôvodu minimalizovania poskytovania osobnej asistencie treťou osobou osobnú asistenciu vykonávať aj osoby v príbuzenskom vzťahu s osobou s ťažkým zdravotným postihnutím (napr. rodičia maloletého dieťaťa). Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, aby osobná asistencia mohla byť vykonávaná v celom rozsahu prílohy č. 4 a v časovom rozsahu najviac 10 hodín denne, tzn. v období krízovej situácie sa nebudú uplatňovať aktuálne účinné obmedzenia uplatňované vo vzťahu k poskytovaniu osobnej asistencie najmä rodinnými príslušníkmi.