1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
-vplyv na štátny rozpočet
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony navrhuje zavedenie predĺženia obdobia vyplácania dávky ošetrovné na celú dobu zabezpečovania starostlivosti o dieťa počas uzatvorenia predškolského alebo školského zariadenia, ak ide o dieťa do 11 rokov veku alebo do 18 rokov veku s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom (tzv. pandemické ošetrovné) a vznik nároku na nemocenské vyplácané Sociálnou poisťovňou od 1. dňa vo výške 55 % vymeriavacieho základu pri dočasnej pracovnej neschopnosti v prípadoch karanténneho opatrenia, nariadenej izolácie v súvislosti s pandémiou Covid-19.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Vyplatenie týchto nárokov si nevyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony nemá vplyv na príjmy rozpočtu verejnej správy (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
3
Tabuľka č. 3
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
A) Zavedenie pandemického ošetrovného
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že v roku 2020 bude ošetrovné vyplatené 200 tis. poberateľom s celkovou dĺžkou trvania 101 dní a priemernou dennou sumou 15,8 eura. Ošetrovné bude poskytnuté za všetky dni počas uzatvorenia školských a predškolských zariadení, t. j. nie iba za 10 kalendárnych dní. Zvýšené výdavky na základe uvedených predpokladov sa očakávajú na úrovni cca 319,2 mil. eur v roku 2020.
B) Vyplatenie nemocenského od 1. dňa karantény z dôvodu Covid-19
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že z tohto titulu bude v roku 2020 vyplatených 100 tis. nemocenských. Nad rámec súčasného právneho stavu budú dotknutým osobám zo Sociálnej poisťovne vyplatené nemocenské po dobu 10 kalendárnych dní. Priemerný vymeriavací základ dotknutých osôb sa predpokladá na úrovni priemernej mzdy z roka 2019, t. j. 1 092 eura, nakoľko sa pri nemocenských dávkach v zásade vychádza z príjmov z predchádzajúceho roka. Zvýšené výdavky na základe uvedených predpokladov sa očakávajú na úrovni cca 19,4 mil. eur v roku 2020.
Celkovo sa očakávajú zvýšené výdavky Sociálnej poisťovne z dôvodu zavedenia pandemického ošetrovného a vyplatenia nemocenského pri Covid-19 karanténe na úrovni cca 338,5 mil. eur v roku 2020.
Tabuľka č. 4A
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
Výdavky Sociálnej poisťovne (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
4
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne celkom
Celkovo sa očakávajú zvýšené výdavky rozpočtu verejnej správy z dôvodu zavedenia pandemického ošetrovného a vyplatenia nemocenského pri Covid-19 karanténe na úrovni cca 338,5 mil. eur v roku 2020.
Tabuľka č. 4B
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky rozpočet verejnej správy (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom