1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR - kapitola MPSVR SR (podprogram 07C06 a 07C07)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
-vplyv na štátny rozpočet
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Zvýšené výdavky v roku 2021 až 2023 budú finančne zabezpečené pri príprave rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2021 a rozpočtového výhľadu na roky 2022 a 2023 a rozpočtu štátnej správy na rok 2021 a rozpočtu verejnej správy na roky 2022 a 2023.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony navrhuje zavedenie trinásteho dôchodku, pričom každému poberateľovi bude vyplatená priemerná suma sólo dôchodku daného druhu. V prípade súbehových dôchodkov, t. j. starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku v kombinácii s vdovským/vdoveckým/sirotským dôchodkom sa vyplatí len jeden 13. dôchodok, a to ten, ktorého suma je najvyššia. Zároveň trinásty dôchodok nahradí poskytovanie vianočného príspevku. Opatrenie bude financované z rozpočtu Sociálnej poisťovne s výnimkou trinásteho dôchodku pre poberateľov tzv. invalidného dôchodku z mladosti a sociálneho dôchodku, ktoré budú hradené zo štátneho rozpočtu (kapitola MPSVR SR).
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Vyplatenie trinásteho dôchodku si vyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne, ale zásadným spôsobom nezvýši administratívnu záťaž Sociálnej poisťovne v porovnaní so súčasným právnym stavom.
Tabuľka č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony nemá vplyv na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje). Tabuľka č. 3
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Kvantifikácia vychádza z predpokladu celkového počtu poberateľov dôchodkových dávok na úrovni cca 1,423 mil. osôb v roku 2020; na úrovni cca 1,437 mil. osôb v roku 2021; na úrovni cca 1,452 mil. osôb v roku 2022 a na úrovni cca 1,468 mil. osôb v roku 2023 (z toho počet poberateľov invalidného dôchodku z mladosti a sociálneho dôchodku cca 19,3 tis. v roku 2020; cca 20,6 tis. v roku 2021; cca 22,1 tis. v roku 2022 a cca 23,6 tis. v roku 2023). Celková priemerná suma vyplateného trinásteho dôchodku sa predpokladá na úrovni cca 418,2 eura v roku 2020; na úrovni cca 437,4 eura v roku 2021; na úrovni cca 457,4 eura v roku 2022 a na úrovni cca 478,4 eura v roku 2023 (z toho priemerná suma trinásteho dôchodku pre poberateľa invalidného dôchodku z mladosti a sociálneho dôchodku cca 278,8 eura v roku 2020; cca 288,3 eura v roku 2021; cca 298,1 eura v roku 2022 a cca 308,3 eura v roku 2023).
Celkovo sa očakáva úspora v štátnom rozpočte na úrovni cca 147,4 mil. eur v roku 2020; na úrovni cca 145,3 mil. eur v roku 2021; na úrovni cca 143,5 mil. eur v roku 2022 a na úrovni cca 141,6 mil. eur v roku 2023. Z toho úspora z dôvodu zrušenia vianočného príspevku cca 152,8 mil. eur v roku 2020; cca 151,3 mil. eur v roku 2021; cca 150,0 mil. eur v roku 2022 a cca 148,8 mil. eur v roku 2023. Naopak zvýšené výdavky na zavedenie a vyplatenie trinásteho dôchodku pre poberateľov tzv. invalidného dôchodku z mladosti a sociálneho dôchodku cca 5,4 mil. eur v roku 2020; cca 6,0 mil. eur v roku 2021; cca 6,6 mil. eur v roku 2022 a cca 7,3 mil. eur v roku 2023.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
4
Tabuľka č. 4A
Vplyv na štátny rozpočet MPSVR SR
Výdavky štátneho rozpočtu MPSVR SR (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky štátneho rozpočtu MPSVR SR celkom
Celkovo sa očakávajú zvýšené výdavky Sociálnej poisťovne z dôvodu zavedenia a vyplatenia trinásteho dôchodku všetkým poberateľom dôchodkových dávok na úrovni cca 589,5 mil. eur v roku 2020; na úrovni cca 622,5 mil. eur v roku 2021; na úrovni cca 657,6 mil. eur v roku 2022 a na úrovni cca 694,9 mil. eur v roku 2023.
Tabuľka č. 4B
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
Výdavky Sociálnej poisťovne (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky Sociálnej poisťovne celkom
5
Celkovo sa očakávajú zvýšené výdavky rozpočtu verejnej správy z dôvodu zavedenia a vyplatenia trinásteho dôchodku všetkým poberateľom dôchodkových dávok na úrovni cca 442,2 mil. eur v roku 2020; na úrovni cca 477,2 mil. eur v roku 2021; na úrovni cca 514,1 mil. eur v roku 2022 a na úrovni cca 553,3 mil. eur v roku 2023.
Tabuľka č. 4C
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky rozpočet verejnej správy (v eurách)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom